Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 191 din 18 noiembrie 2009  pentru aprobarea Normei privind derularea activitatii de emitere, in numele si in contul statului, a garantiei pentru proiecte in domenii prioritare (NI-GAR-06-II/0)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 191 din 18 noiembrie 2009 pentru aprobarea Normei privind derularea activitatii de emitere, in numele si in contul statului, a garantiei pentru proiecte in domenii prioritare (NI-GAR-06-II/0)

EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 868 din 14 decembrie 2009
HOTĂ?RÂRE nr. 191 din 18 noiembrie 2009
pentru aprobarea Normei privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare (NI-GAR-06-II/0)
EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANŢÃRI, GARANŢII ŞI ASIGURÃRI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 868 din 14 decembrie 2009


În baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
analizând propunerea referitoare la Norma privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare şi ţinând seama de:
- <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã;
- Nota de aprobare nr. 730 din 5 octombrie 2009 întocmitã de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
- discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din data de 18 noiembrie 2009 de cãtre membrii Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,

Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, întrunit în plenul şedinţei în ziua de 18 noiembrie 2009, hotãrãşte:

ARTICOL UNIC
Se aprobã Norma privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare (NI-GAR-06-II/0), prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

Preşedintele Comitetului Interministerial
de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,
Bogdan Drãgoi

Bucureşti, 18 noiembrie 2009.
Nr. 191.


ANEXÃ

NORMÃ
privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în contul
statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare
(NI-GAR-06-II/0)

Prezenta normã a fost elaboratã în conformitate cu <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã, şi cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumitã în continuare EximBank, garanteazã, în numele şi în contul statului, creditele sau scrisorile de garanţie bancarã acordate/emise la solicitarea operatorilor economici/persoanelor juridice de drept public*1), în scopul realizãrii unor proiecte în domenii prioritare pentru dezvoltarea sustenabilã a economiei româneşti.
-------------
*1) Unitãţi administrativ-teritoriale, autoritãţi ale administraţiei publice locale şi regionale, instituţii publice, alte instituţii şi organisme de interes local, regional ori naţional, aflate în coordonarea/subordonarea administraţiei publice locale sau centrale.

ART. 2
(1) Sursa de realizare a acestor operaţiuni în numele şi în contul statului este, potrivit <>art. 10 lit. a) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã, "Fondul pentru garanţii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a creditelor cumpãrãtor şi a investiţiilor româneşti în strãinãtate, precum şi a activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale, denumit în continuare Fondul".
(2) Fondul va putea fi angajat în limita maximã de expunere stabilitã de Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, denumit în continuare C.I.F.G.A.

CAP. II
Definiţii

ART. 3
În sensul prezentei norme, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) beneficiarul garanţiei - banca finanţatoare, care acordã ordonatorului creditul pentru realizarea proiectelor în domenii prioritare;
b) convenţia de garantare - contractul în baza cãruia se emite scrisoarea de garanţie, în care sunt menţionate pãrţile implicate, obligaţiile pãrţilor, condiţiile de garantare specifice etc.;
c) credit - creditul acordat (altul decât cel sub forma liniei de credit) sau scrisoarea de garanţie bancarã emisã de cãtre beneficiarul garanţiei în favoarea ordonatorului;
d) garanţia pentru proiecte în domenii prioritare - angajament asumat de EximBank, în calitate de garant, în numele şi în contul statului, materializat într-o scrisoare de garanţie, conform cãruia EximBank se obligã sã plãteascã beneficiarului garanţiei, potrivit prevederilor convenţiei de garantare, o parte din pierderea suportatã de acesta ca urmare a producerii riscului de credit;
e) garantul - Banca de Export-Import a României - EXIMBANK - S.A., în numele şi în contul statului;
f) ordonator - operatorul economic/persoana juridicã de drept public*1) cu care beneficiarul garanţiei încheie un contract pentru finanţarea/garantarea realizãrii unui proiect eligibil;
-----------
*1) Unitãţi administrativ-teritoriale, autoritãţi ale administraţiei publice locale şi regionale, instituţii publice, alte instituţii şi organisme de interes local, regional ori naţional, aflate în coordonarea/subordonarea administraţiei publice locale sau centrale.

g) procent garantat - partea din credit (principal)/scrisoarea de garanţie bancarã care este acoperitã de garanţie, exprimatã în valoare procentualã. Procentul garantat poate fi de maximum 80%;
h) proiect eligibil - proiectul care beneficiazã de finanţare/garanţie din partea unei bãnci, în unul dintre domeniile prioritare;
i) riscul de credit - neplata, parţialã sau integralã, de cãtre ordonator a creditului (principalului) sau executarea scrisorii de garanţie bancarã;
j) valoarea garanţiei - valoarea menţionatã în scrisoarea de garanţie, al cãrei nivel poate fi de maximum 80% din valoarea creditului (principal)/valoarea scrisorii de garanţie bancarã. Dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente contractului de credit/garantare, precum şi costurile aferente emiterii garanţiei nu sunt incluse în valoarea garanţiei;
k) valoarea de executare a garanţiei - suma ce urmeazã a fi plãtitã de cãtre EximBank beneficiarului garanţiei ca urmare a producerii riscului de credit, pânã la concurenţa valorii rezultate din aplicarea procentului garantat la valoarea soldului nerambursat al principalului creditului garantat/scrisorii de garanţie bancarã executate. Valoarea de executare a garanţiei se determinã în moneda creditului;
l) domenii prioritare - investiţii româneşti în strãinãtate, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului.

CAP. III
Descrierea garanţiei

ART. 4
Garanţia respectã prevederile legislaţiei comunitare*2) privind condiţiile care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
a) ordonatorul nu se aflã în dificultate financiarã, în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate*3);
b) ordonatorul este, în principiu, capabil sã obţinã un credit/scrisoare de garanţie în condiţii de piaţã de pe pieţe financiare, fãrã intervenţia statului;
c) acordarea garanţiei se realizeazã pe baza evaluãrii riscurilor generate de operaţiune, astfel încât comisioanele plãtite de ordonator sã asigure autofinanţarea schemei de garanţii;
d) comisioanele plãtite de ordonator acoperã atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea garanţiilor, cât şi costurile administrative ale schemei şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului iniţial, furnizat de stat, la demararea schemei;
e) schema de acordare a garanţiei va fi analizatã cel puţin o datã pe an.
-----------
*2) Commission Notice on the Application of Articles 87 and 88 of the EC Treaty to State aid in the form of guarantees, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 155 din 20 iunie 2008, seria C.
*3) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244 din 1 octombrie 2004, seria C.

ART. 5
Garanţia se acordã numai în completarea garanţiilor reale/personale constituite de ordonator/fidejusorul ordonatorului la creditul/scrisoarea de garanţie bancarã oferit/oferitã de beneficiarul garanţiei.
ART. 6
Scrisoarea de garanţie emisã de EximBank, în numele şi în contul statului, are urmãtoarele caracteristici principale:
a) este irevocabilã şi necondiţionatã;
b) este directã şi expresã;
c) este plãtibilã la prima cerere scrisã a beneficiarului garanţiei;
d) are valoare determinatã;
e) valoarea se reduce pro-rata pe mãsura îndeplinirii obligaţiilor de cãtre ordonator.
ART. 7
Perioada de valabilitate a garanţiei se coreleazã cu condiţiile creditului/scrisorii de garanţie şi poate fi de maximum durata creditului/scrisorii de garanţie plus o perioadã de pânã la 30 de zile calendaristice.
ART. 8
(1) Rãspunderea EximBank începe la data intrãrii în vigoare a scrisorii de garanţie.
(2) Rãspunderea EximBank înceteazã astfel:
a) în ziua rambursãrii integrale a creditului sau la expirarea valabilitãţii scrisorii de garanţie bancarã;
b) la data denunţãrii/încetãrii prin acordul pãrţilor/rezilierii contractului de credit/convenţiei de garantare dintre beneficiarul garanţiei şi ordonator, fãrã acordul prealabil al EximBank;
c) în cazul producerii riscului de credit, la data când EximBank plãteşte valoarea de executare a garanţiei;
d) prin restituirea originalului scrisorii de garanţie de cãtre beneficiarul garanţiei, înainte de încheierea perioadei de valabilitate, împreunã cu declaraţia acestuia cã aceasta a rãmas fãrã obiect;
e) automat la expirarea perioadei de valabilitate a garanţiei, indiferent dacã originalul scrisorii de garanţie emise în numele şi în contul statului este returnat sau nu.
ART. 9
Garanţia se acordã în moneda creditului.

CAP. IV
Tipurile garanţiei

ART. 10
Principalele tipuri ale garanţiei oferite de EximBank sunt:
1. garanţia pentru internaţionalizare (investiţii româneşti în strãinãtate):
a) destinatã firmelor cu capital românesc de minimum 51%, care doresc sã îşi extindã activitatea în strãinãtate;
b) obiectul investiţiei:
- înfiinţarea de filiale în strãinãtate;
- extinderea/dezvoltarea filialelor existente sau a societãţilor asociate, prin proiecte de investiţii şi modernizare;
- achiziţionarea de acţiuni/pãrţi sociale ale unei companii strãine. Dupã realizarea investiţiei, ordonatorul trebuie sã deţinã cel puţin 20% din drepturile de vot în cadrul companiei;
c) investiţiile în strãinãtate trebuie sã aibã impact semnificativ asupra dezvoltãrii activitãţii societãţii-mamã din România;
2. garanţia pentru protecţia mediului este destinatã pentru garantarea finanţãrii de proiecte în domeniul protecţiei mediului;
3. garanţia pentru infrastructurã este destinatã pentru garantarea finanţãrii de proiecte în domeniul infrastructurii;
4. garanţia pentru cercetare-dezvoltare este destinatã pentru garantarea finanţãrii de proiecte în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii;
5. garanţia pentru dezvoltarea utilitãţilor de interes public este destinatã pentru garantarea finanţãrii de proiecte în domeniul utilitãţilor de interes public;
6. garanţia pentru ocuparea şi formarea personalului este destinatã pentru garantarea finanţãrii de proiecte în domeniul activitãţilor de ocupare şi formare a personalului;
7. garanţia pentru dezvoltarea regionalã este destinatã pentru garantarea finanţãrii de proiecte în domeniul dezvoltãrii regionale, atestate de agenţiile de dezvoltare regionale unde se implementeazã proiectele respective sau cofinanţate din fonduri naţionale/comunitare având ca obiectiv dezvoltarea regionalã.

CAP. V
Criterii de eligibilitate

ART. 11
Pentru acordarea garanţiei, ordonatorul trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele criterii de eligibilitate, la data depunerii cererii de garantare:
a) nu se aflã în dificultate financiarã, în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate*4);
b) nu figureazã cu credite restante în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare*5) şi nu figureazã cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plãţi*6);
c) nu înregistreazã datorii restante cãtre bugetul general consolidat al statului al cãror mod de platã nu a fost reglementat (convenţii de eşalonare, amânare, compensare cu TVA de recuperat etc.);
d) nu s-a instituit procedura judiciarã a insolvenţei, nu se aflã în dizolvare sau lichidare, conform legislaţiei în vigoare;
e) prezintã bãncilor garanţii colaterale pentru cel puţin 20% din valoarea creditului (principalului)/scrisorii de garanţie bancarã;
f) nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi cu EximBank.
-----------
*4) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244 din 1 octombrie 2004, seria C.
*5) În cazul în care, din verificarea Centralei Riscurilor Bancare, rezultã existenţa unui credit restant, iar solicitantul garanţiei prezintã documente din care sã reiasã cã a achitat restanţa, se considerã criteriul îndeplinit.
*6) În cazul în care solicitantul figureazã cu incidente de platã accidentale, care nu denotã un comportament financiar defectuos, se poate accepta la garantare, cu justificarea corespunzãtoare.

ART. 12
Sunt excluse de la garantare urmãtoarele:
a) activitãţile definite ca fiind ilegale sau dãunãtoare mediului ecologic, conform legislaţiei în vigoare;
b) activitatea curentã de comerţ;
c) activitãţi legate de organizarea şi funcţionarea reţelei de distribuţie pentru exportul de produse româneşti;
d) activitãţi de natura jocurilor de noroc;
e) activitãţi de producţie, comerţ şi servicii în domeniul armamentului;
f) producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
g) exportul de mãrfuri cuprinse în lista de mãrfuri de export care nu beneficiazã de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate de EximBank, stabilitã periodic*7) prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I;
h) tranzacţii imobiliare (cumpãrarea/construirea de imobile în scopul vânzãrii/închirierii).
--------------
*7) Lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank în vigoare la data aprobãrii prezentei norme a fost aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.298/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.279 din 30 decembrie 2004.

CAP. VI
Documentaţia, analiza şi aprobarea garantãrii

ART. 13
Ordonatorul depune la EximBank cererea de garantare, completatã împreunã cu beneficiarul garanţiei, însoţitã de documentele necesare analizãrii solicitãrii de garantare.
ART. 14
La cererea ordonatorului, pe baza analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EximBank poate emite o scrisoare de intenţie.
ART. 15
(1) EximBank analizeazã solicitarea de garantare, potrivit reglementãrilor proprii, pe urmãtoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiarã a ordonatorului;
b) prevederile contractului de credit/proiectului contractului de credit/ofertei de creditare/scrisorii de garanţie bancarã şi ale proiectului de finanţat;
c) riscurile asociate;
d) alte elemente relevante pentru acordarea garanţiei.
(2) EximBank are dreptul sã solicite ordonatorului/beneficiarului garanţiei informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de garantare şi în documentaţia furnizatã nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de garantare.
ART. 16
În funcţie de caracteristicile fiecãrei solicitãri de garantare şi în urma analizei riscurilor asociate tranzacţiei, EximBank stabileşte condiţiile de acordare a garanţiei, referitor la obiect, valoare, procent garantat, perioada de valabilitate, comisioane, alte condiţii specifice de garantare.
ART. 17
Acordarea garanţiei se realizeazã pe baza aprobãrilor C.I.F.G.A.
ART. 18
EximBank monitorizeazã garanţiile emise, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadã de valabilitate a acestora.

CAP. VII
Executarea garanţiei

ART. 19
Beneficiarul garanţiei este îndreptãţit la executarea garanţiei numai dacã s-a produs riscul de credit. Cererea de executare trebuie transmisã la EximBank în cadrul perioadei de valabilitate a garanţiei.
ART. 20
Beneficiarul garanţiei are dreptul la plata valorii de executare a garanţiei o singurã datã de la producerea riscului de credit, în termenii şi condiţiile prevãzute în convenţia de garantare.
ART. 21
(1) Dupã executarea garanţiei, EximBank va lua toate mãsurile necesare pentru recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului, atât împotriva ordonatorului, cât şi împotriva oricãrei alte persoane asupra cãreia ordonatorul şi-a transferat obligaţiile.
(2) Recuperarea prin executare silitã se efectueazã prin corpul executorilor fiscali al EximBank, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind <>Codul de procedurã fiscalã, republicatã , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau prin alte legi speciale.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 22
În scopul aplicãrii prezentei norme, EximBank emite proceduri, care se supun aprobãrii C.I.F.G.A.
ART. 23
La data intrãrii în vigoare a prezentei norme se abrogã <>Normele privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare (cod ISO: NI-GAR-06-I/0), aprobate prin <>Hotãrârea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri nr. 60/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 599 din 30 august 2007, cu modificãrile ulterioare.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016