Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 19 din 10 noiembrie 2004  privind contestarea neinregistrarii candidaturii doamnei Maria Cozma pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 19 din 10 noiembrie 2004 privind contestarea neinregistrarii candidaturii doamnei Maria Cozma pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.085 din 23 noiembrie 2004

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat asistent

La data de 8 noiembrie 2004, Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, Contestaţia înregistratã la nr. 69/CT din 8 noiembrie 2004, formulatã de doamna Maria Cozma împotriva Hotãrârii Biroului Electoral Central nr. 27 din 27 octombrie 2004, prin care s-a respins cererea de înregistrare a candidaturii acesteia pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 28 noiembrie 2004. La contestaţie sunt anexate urmãtoarele acte, datate 7 noiembrie 2004: declaraţia de acceptare a candidaturii, declaraţia de avere, declaraţie privind neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate ca poliţie politicã.
Contestaţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 636F/2004.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, contestaţiile se soluţioneazã fãrã înştiinţarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei doamna Maria Cozma aratã cã la depunerea candidaturii sale pentru funcţia de Preşedinte al României a invocat excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 370/2004 , arãtând cã sunt încãlcate principiile democratice prevãzute de Constituţie, deoarece candidaţii independenţi nu au posibilitãţi financiare de a strânge un numãr de 200.000 de semnãturi şi, deci, ei nu au şanse egale de a accede la funcţia de Preşedinte al României ca şi liderii partidelor politice. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, coroborat cu <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, solicitã respingerea contestaţiei, candidatura contestatoarei neîndeplinind condiţiile prevãzute de <>art. 9 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 370/2004 pentru a fi înregistratã.

CURTEA,
examinând contestaţia formulatã de doamna Maria Cozma împotriva Hotãrârii Biroului Electoral Central nr. 27 din 27 octombrie 2004, în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi actele depuse la dosar, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind neînregistrarea candidaturii doamnei Maria Cozma pentru funcţia de Preşedinte al României.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 , propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi primite numai dacã:
"(2) [...] a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, dupã caz, de candidatul independent;
b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilã, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea cã îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege pentru a candida;
c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisã, semnatã şi datatã de candidat, de declaraţia de avere, de o declaraţie autenticã, pe propria rãspundere, potrivit legii penale, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politicã, precum şi de lista sau listele susţinãtorilor, al cãror numãr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegãtori."
Din actele existente la dosarul înaintat de Biroul Electoral Central, Curtea constatã cã propunerea de candidaturã formulatã de doamna Maria Cozma a fost respinsã de Biroul Electoral Central prin Hotãrârea nr. 27 din 27 octombrie 2004, întrucât nu cuprindea date privind studiile, ocupaţia, profesia sa şi nu era însoţitã de declaraţia de acceptare a candidaturii, de declaraţia de avere şi nici de o declaraţie autenticã, pe propria rãspundere, potrivit legii penale, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politicã. De asemenea, nu a fost prezentatã nici lista cu cel puţin 200.000 de susţinãtori. Curtea constatã cã ulterior, şi anume la data de 7 noiembrie 2004, contestatoarea a depus la Biroul Electoral Central anumite acte privind studiile, ocupaţia, profesia sa, precum şi declaraţia de acceptare a candidaturii, declaraţia de avere şi o declaraţie autenticã, pe propria rãspundere, potrivit legii penale, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politicã, însã nici de aceastã datã nu a fost depusã lista susţinãtorilor. Având în vedere dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 , Curtea reţine cã propunerile de candidaturã vor fi primite numai dacã sunt însoţite de toate actele prevãzute la lit. a)-c) ale aceluiaşi alineat. Aşadar, într-un atare caz, prezentarea actelor cerute de lege nu se poate face în cadrul contestaţiei la hotãrârea de neînregistrare a propunerii de candidaturã, ci pe calea unei noi cereri de înregistrare a unei astfel de propuneri.
Referitor la critica potrivit cãreia este neconstituţionalã cerinţa legalã referitoare la obligaţia ca propunerile de candidaţi sã fie însoţite de listele de susţinãtori, Curtea reţine cã aceasta urmeazã a fi respinsã, întrucât nu poate constitui obiectul contenciosului electoral.
Având în vedere dispoziţiile legale citate şi situaţia susarãtatã, rezultatã din actele dosarului, Curtea Constituţionalã constatã cã neînregistrarea de cãtre Biroul Electoral Central a candidaturii doamnei Maria Cozma pentru funcţia de Preşedinte al României este legalã, iar contestaţia formulatã de aceasta împotriva hotãrârii de neînregistrare este nefondatã, urmând a fi respinsã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 18, 37, 38 şi 52 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia formulatã de doamna Maria Cozma cu privire la neînregistrarea candidaturii sale pentru funcţia de Preşedinte al României.
Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat asistent,
Claudia Miu

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016