Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 15 din 8 noiembrie 2004  privind contestarea inregistrarii celor 12 candidaturi pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 15 din 8 noiembrie 2004 privind contestarea inregistrarii celor 12 candidaturi pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.051 din 12 noiembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat asistent-şef

La data de 6 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, contestaţia înregistratã la nr. 59/CT din 6 noiembrie 2004, formulatã de domnul George Gibescu, privind înregistrarea celor 12 candidaturi pentru funcţia de Preşedinte al României "de la Adrian Nãstase (poz. 1) pânã la Aurel Rãdulescu (poz. 12)", la alegerile din 28 noiembrie 2004, depuse şi înregistrate la Biroul Electoral Central, contestaţie ce formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 628F/2004.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, contestaţiile se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În cuprinsul contestaţiei, autorul acesteia solicitã "invalidarea înscrierii [...] celor 12 candidaţi, de la Adrian Nãstase (poz. 1), pânã la Aurel Rãdulescu (poz. 12)" pentru funcţia de Preşedinte al României, întrucât aceştia sunt "responsabili, într-un grad mai mare sau mai mic, prin funcţiile avute în Guvern, Parlament, administraţie localã şi centralã, mediu de afaceri etc.", "de grava crizã politicã, economicã, socialã şi moralã din România", care nu este pregãtitã pentru alegerile prezidenţiale. Mai aratã cã: "aproape toţi candidaţii la preşedinţia României provin din defunctul Front al Salvãrii Naţionale, cauza tuturor relelor pentru România", precum şi cã, potrivit sondajelor de opinie, în turul al doilea de scrutin se vor "întâlni comuniştii Adrian Nãstase şi Traian Bãsescu", aşa încât "românii vor fi obligaţi, încã o datã, sã aleagã rãul cel mai mic"; "toţi candidaţii sunt vinovaţi de polarizarea socialã", iar cu concursul unora dintre aceştia "în România funcţioneazã statul-partid în locul statului de drept", "iar corupţia s-a generalizat"; libertatea presei este grav încãlcatã, deşi declaraţiile electorale sunt în favoarea libertãţii de exprimare; "existã suspiciunea cã listele susţinãtorilor sunt falsuri" şi solicitã Biroului Electoral Central "fie sã respingã înscrierea candidaturilor propuse", "fie sã trimitã Parchetului General de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie dosarele cu listele susţinãtorilor pentru a se constata viabilitatea lor".
În finalul contestaţiei solicitã "amânarea alegerilor prezidenţiale, întrucât nici un candidat nu prezintã serioase garanţii morale, politice, cu consecinţe dezastruoase pentru destinul României".
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, solicitã respingerea contestaţiei ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã motivele invocate de autorul contestaţiei reprezintã, de fapt, simple opinii personale, acesta neindicând care anume dintre condiţiile imperative prevãzute de legea electoralã şi Constituţie nu au fost respectate la înregistrarea celor 12 candidaturi pentru funcţia de Preşedinte al României.
De asemenea, aratã cã, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 5 lit. b) din Legea nr. 370/2004 , Biroul Electoral Central verificã respectarea prevederilor acestei legi cu privire la depunerea şi înregistrarea candidaturilor, iar, potrivit art. 5 lit. b) teza a doua a aceluiaşi act normativ, verificarea legalitãţii listelor cu susţinãtori revine Ministerului Public, la solicitarea Biroului Electoral Central.

CURTEA,

analizând contestaţia formulatã de domnul George Gibescu, privind înregistrarea celor 12 candidaturi pentru funcţia de Preşedinte al României, "de la Adrian Nãstase (poz. 1) pânã la Aurel Rãdulescu (poz. 12)", în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, actele depuse la dosar, precum şi concluziile reprezentantului Ministerului Public, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi celor ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind înregistrarea celor 12 candidaturi pentru funcţia de Preşedinte al României.
Examinând contestaţia, Curtea reţine cã în motivarea acesteia sunt formulate unele consideraţii de naturã politicã şi socialã în legãturã cu "responsabilitatea într-un grad mai mare sau mai mic" a celor 12 candidaţi pentru funcţia de Preşedinte al României sau numai a unora dintre ei, pentru "grava crizã politicã, economicã, socialã şi moralã" pe care România o traverseazã şi, în consecinţã, solicitã amânarea alegerilor prezidenţiale. Curtea constatã cã aceste motive nu reprezintã impedimente în sensul dispoziţiilor expres şi limitativ prevãzute de Constituţie, care sunt de strictã interpretare, astfel încât nu pot constitui temei legal pentru infirmarea înregistrãrii de cãtre Biroul Electoral Central a celor 12 candidaturi depuse pentru funcţia de Preşedinte al României.
Condiţiile de eligibilitate, precum şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevãzute expres şi limitativ de prevederile constituţionale ale art. 37 - "Dreptul de a fi ales", art. 36 alin. (2) - "Dreptul la vot", art. 16 alin. (3), referitor la condiţiile pentru ocuparea funcţiilor şi demnitãţilor publice, art. 40 alin. (3), cu privire la categoriile de persoane ce nu pot face parte din partide politice, şi art. 81 alin. (4), care interzice îndeplinirea funcţiei de Preşedinte al României pentru mai mult de douã mandate. Raportate la aceste texte din Constituţie, examinarea motivelor de ordin politic şi moral invocate de autorul contestaţiei, datoritã naturii lor, nu intrã în atribuţiile Curţii Constituţionale, astfel cum acestea sunt definite prin Constituţie şi <>Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã. În consecinţã, Curtea urmeazã sã respingã ca neîntemeiatã contestaţia ce formeazã obiectul prezentului dosar.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 18, 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia privind înregistrarea celor 12 candidaturi pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de domnul George Gibescu.
Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu

--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016