Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 12 din 14 aprilie 2009  pentru aprobarea   Normei nr. 9/2009 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism in sistemul de pensii private    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 12 din 14 aprilie 2009 pentru aprobarea Normei nr. 9/2009 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism in sistemul de pensii private

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 4 mai 2009

Având în vedere prevederile <>art. II alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi <>art. 24 lit. o) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite urmãtoarea hotãrâre:

ART. 1
Se aprobã <>Norma nr. 9/2009 privind cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism în sistemul de pensii private, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Prezenta hotãrâre şi norma menţionatã la art. 1 se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
ART. 3
Direcţia secretariat, directorul general şi Direcţia reglementare vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotãrâri.

Preşedintele Comisiei de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private,
Mircea Oancea

Bucureşti, 14 aprilie 2009.
Nr. 12.

ANEXĂ

<>NORMA Nr. 9/2009
privind cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii
spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism
în sistemul de pensii private

În temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi <>art. 24 lit. o) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,
în baza prevederilor <>art. II alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism,
având în vedere prevederile <>Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumitã în continuare Comisie, emite prezenta normã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta normã se aplicã administratorilor de fonduri de pensii private, în nume propriu şi pentru fondurile de pensii private pe care le administreazã, precum şi agenţilor de marketing autorizaţi/avizaţi în sistemul pensiilor private, denumiţi în continuare administratori şi, respectiv, agenţi de marketing.
(2) Administratorii/agenţii de marketing sunt obligaţi ca în desfãşurarea activitãţii lor sã adopte mãsuri adecvate de prevenire a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism şi, în acest scop, pe bazã de risc, aplicã mãsuri-standard, mãsuri simplificate sau mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei.
ART. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normã au semnificaţia prevãzutã în <>Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Legea nr. 656/2002 , în <>Hotãrârea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, semnificaţia prevãzutã la <>art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Legea nr. 204/2006 , precum şi la <>art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Legea nr. 411/2004 .
(2) De asemenea, în înţelesul prezentei norme, în cazul în care administratorii/agenţii de marketing acţioneazã în numele unui fond de pensii, şi nu în nume propriu, prin client se înţelege participantul la acel fond de pensii.

CAP. II
Organizarea activitãţii de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism

ART. 3
În scopul asigurãrii desfãşurãrii activitãţii în conformitate cu cerinţele <>Legii nr. 656/2002 , ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 594/2008 şi ale prezentei norme, administratorii/agenţii de marketing persoane juridice au obligaţia sã întocmeascã, sã stabileascã şi sã aplice politici, proceduri, mecanisme şi mãsuri adecvate în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de pãstrare a evidenţelor, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor, pentru a preveni şi împiedica implicarea administratorului/agentului de marketing persoanã juridicã în operaţiuni suspecte de spãlare de bani şi de finanţare a actelor de terorism.
ART. 4
(1) Comisia este în drept sã verifice politicile şi procedurile elaborate în aplicarea art. 3.
(2) Comisia este îndreptãţitã sã solicite modificarea politicilor şi a procedurilor emise de administratori/agenţi de marketing persoane juridice în situaţia în care acestea nu reflectã prevederile prezentei norme şi ale legislaţiei în vigoare.
ART. 5
(1) Politicile şi procedurile de cunoaştere a clientelei elaborate de fiecare administrator/agent de marketing persoanã juridicã trebuie sã corespundã naturii, volumului, complexitãţii şi întinderii activitãţii acestora şi sã fie adaptate la gradul de risc asociat categoriilor de clienţi pentru care acesta presteazã servicii.
(2) În scopul prevãzut la alin. (1), politicile şi procedurile de cunoaştere a clientelei trebuie sã includã cel puţin urmãtoarele elemente:
a) proceduri de identificare şi de monitorizare permanentã a clienţilor pentru încadrarea acestora în categoria de clientelã corespunzãtoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientelã în alta;
b) conţinutul mãsurilor-standard, mãsurilor simplificate şi al mãsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei pentru fiecare dintre categoriile de clientelã şi de produse ori tranzacţii supuse acestor mãsuri;
c) proceduri de monitorizare permanentã a operaţiunilor derulate de clienţi, în scopul detectãrii tranzacţiilor neobişnuite şi a tranzacţiilor suspecte;
d) modalitãţi de abordare a tranzacţiilor şi a clienţilor în şi/sau din jurisdicţiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoaştere a clientelei şi de pãstrare a evidenţelor referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 , şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 594/2008 , în cazul în care aplicarea acestora nu este supravegheatã de o manierã echivalentã celei reglementate prin legislaţia precizatã;
e) modalitãţi de întocmire şi pãstrare a evidenţelor corespunzãtoare, precum şi stabilirea accesului la acestea;
f) proceduri de verificare a modului de implementare a politicilor şi procedurilor elaborate şi de evaluare a eficienţei acestora;
g) standardele pentru angajare şi programe de pregãtire a personalului în domeniul cunoaşterii clientelei;
h) procedurile de raportare internã şi procedurile de raportare cãtre autoritãţile competente.
ART. 6
Administratorii/agenţii de marketing persoane juridice au obligaţia de a desemna printr-un act intern una sau mai multe persoane care au responsabilitãţi în aplicarea prevederilor legale referitoare la prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism, ale cãror nume vor fi comunicate, conform modelului prevãzut în anexa la Regulamentul de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 594/2008 , Comisiei şi Oficiului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spãlãrii Banilor, denumit în continuare Oficiu, împreunã cu natura şi limitele responsabilitãţilor menţionate.
ART. 7
(1) Actul intern prevãzut la art. 6 va fi depus în copie direct la sediul Comisiei şi al Oficiului sau prin intermediul serviciilor poştale, cu confirmare de primire, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data emiterii.
(2) Numele, funcţia ocupatã şi responsabilitãţile stabilite pentru persoanele menţionate la art. 6 vor fi comunicate Comisiei şi Oficiului în termen de 30 de zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentei norme.
(3) Orice schimbare sau înlocuire a angajaţilor menţionaţi la art. 6 va fi notificatã Comisiei şi Oficiului în termen de 15 zile calendaristice de la data respectivei modificãri.
(4) Persoanele desemnate conform art. 6 rãspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea <>Legii nr. 656/2002 şi a prezentei norme. În îndeplinirea sarcinilor stabilite, aceste persoane vor avea acces direct şi permanent la toate evidenţele întocmite de administratori/agenţi de marketing în conformitate cu prevederile prezentei norme şi cu celelalte prevederi legale incidente.
ART. 8
(1) Administratorii/agenţii de marketing persoane juridice trebuie sã asigure instruirea corespunzãtoare a angajaţilor cu privire la prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
(2) Administratorii/agenţii de marketing persoane juridice vor comunica tuturor angajaţilor politicile şi procedurile de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.

CAP. III
Mãsuri-standard de cunoaştere a clientelei

ART. 9
(1) În aplicarea dispoziţiilor <>art. 9 alin. (1) lit. b)-d) din Legea nr. 656/2002 , administratorii/agenţii de marketing au obligaţia de a aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei.
(2) Administratorii/agenţii de marketing au obligaţia de a revizui mãsurile-standard de identificare a clientului în momentul în care apar suspiciuni asupra acestuia în cursul desfãşurãrii operaţiunilor.
ART. 10
(1) Mãsurile-standard de cunoaştere a clienţilor persoane fizice au în vedere obţinerea cel puţin a urmãtoarelor informaţii:
a) numele şi prenumele;
b) data şi locul naşterii;
c) codul numeric personal, seria şi numãrul actului de identitate sau, dacã este cazul, un alt element unic de identificare similar;
d) domiciliul şi, dacã este cazul, reşedinţa;
e) numãrul de telefon, fax, adresa de poştã electronicã, dupã caz;
f) naţionalitatea;
g) ocupaţia şi, dupã caz, denumirea angajatorului ori natura activitãţii proprii;
h) funcţia publicã importantã deţinutã, dacã este cazul.
(2) Verificarea identitãţii clientului se realizeazã pe baza documentelor din categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut pe cale ilicitã sub un nume fals, cum sunt documentele de identitate, emise de o autoritate oficialã, care sã includã o fotografie a titularului.
ART. 11
Administratorii/agenţii de marketing vor aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor noi, precum şi, cât mai curând posibil, în funcţie de risc, în cazul tuturor clienţilor existenţi.

CAP. IV
Mãsuri simplificate de cunoaştere a clientelei

ART. 12
(1) Administratorii/agenţii de marketing vor aplica mãsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în cazul actelor de aderare la fondurile de pensii, precum şi în alte cazuri şi condiţii care prezintã risc scãzut în privinţa spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism, prevãzute de lege sau de reglementãrile emise în aplicarea legii.
(2) În cazul clienţilor care au calitatea de participanţi repartizaţi aleatoriu la un fond de pensii administrat privat se vor aplica mãsuri simplificate de cunoaştere a clientelei, pe baza referinţelor de identitate transmise de cãtre instituţia de evidenţã.
(3) Mãsurile simplificate de cunoaştere a clientelei trebuie sã includã obţinerea de suficiente informaţii despre clienţi, dupã caz, referinţe de identitate, care sã asigure administratorilor/ agenţilor de marketing legitimitatea încadrãrii clienţilor în categoria de clientelã cu grad scãzut de risc de spãlare a banilor şi de finanţare a terorismului conform legislaţiei, monitorizarea operaţiunilor acestora pentru detectarea tranzacţiilor suspecte şi stabilirea unei proceduri care sã permitã actualizarea şi adecvarea informaţiilor deţinute despre clienţi, astfel încât administratorii/agenţii de marketing sã se asigure cã aceştia se menţin în respectiva categorie de clientelã.

CAP. V
Mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei

ART. 13
(1) Administratorii/agenţii de marketing sunt obligaţi sã aplice, pe lângã mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei, pe bazã de risc, mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei în toate situaţiile care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
(2) Administratorii/agenţii de marketing aplicã mãsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei şi în alte cazuri decât cele prevãzute la <>art. 12^1 alin. (1) din Legea nr. 656/2002 , care, prin natura lor, prezintã un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
ART. 14
Administratorii/agenţii de marketing trebuie sã deţinã urmãtoarele informaţii cu privire la clienţii care prezintã risc sporit:
a) ţara de origine a clientului;
b) funcţia publicã sau funcţia importantã deţinutã;
c) tipul de activitate desfãşuratã de cãtre client;
d) sursa fondurilor clientului;
e) alţi indicatori de risc.
ART. 15
Administratorii/agenţii de marketing vor acorda o atenţie sporitã tranzacţiilor cu persoane din jurisdicţii care nu beneficiazã de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.

CAP. VI
Pãstrarea înregistrãrilor şi obligaţii de raportare

ART. 16
(1) În aplicarea dispoziţiilor <>art. 13 alin. (1) din Legea nr. 656/2002 , administratorii/agenţii de marketing persoane juridice au obligaţia de a pãstra cel puţin copii ale documentelor de identitate ale clienţilor sau referinţe de identitate în cazul procedurii de repartizare aleatorie a participanţilor.
(2) Administratorii/agenţii de marketing persoane juridice sunt obligaţi sã aibã proceduri interne şi sã dispunã de sisteme care sã le permitã transmiterea promptã, la solicitarea Oficiului, respectiv la solicitarea Comisiei şi/sau a organelor de urmãrire penalã, a informaţiilor privind identitatea şi natura relaţiei pentru clienţii specificaţi în solicitare cu care sunt în relaţii de afaceri sau cu care au avut o relaţie de afaceri în ultimii 5 ani anteriori solicitãrii, informaţii ce trebuie pãstrate pentru o perioadã de 5 ani de la efectuarea fiecãrei operaţiuni, într-o formã corespunzãtoare.
ART. 17
(1) Administratorii/agenţii de marketing trebuie sã identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele clienţilor lor.
(2) În cazul în care administratorii/agenţii de marketing au suspiciuni cã o operaţiune care urmeazã a fi efectuatã are ca scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, aceştia vor transmite de îndatã Oficiului şi Comisiei rapoarte de tranzacţii suspecte.
(3) Administratorii/agenţii de marketing au obligaţia de a nu transmite, în afara condiţiilor prevãzute de lege, informaţiile deţinute în legãturã cu spãlarea banilor şi finanţarea actelor de terorism şi de a nu avertiza clienţii implicaţi sau alte terţe persoane despre faptul cã o raportare privind o tranzacţie suspectã sau informaţii aferente acesteia au fost/vor fi înaintate Comisiei şi Oficiului.
ART. 18
Clauzele de confidenţialitate din contracte, legislaţia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restricţiona obligaţia administratorilor/agenţilor de marketing de a raporta tranzacţiile suspecte.
ART. 19
Administratorii/agenţii de marketing sunt obligaţi sã utilizeze formularele de raportare elaborate de Oficiu.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii

ART. 20
(1) Administratorii/agenţii de marketing persoane juridice care funcţioneazã la data intrãrii în vigoare a prezentei norme vor transmite Comisiei politicile şi procedurile de cunoaştere a clientelei prevãzute la cap. II, în termen de cel mult 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei norme.
(2) Administratorii/agenţii de marketing persoane juridice au obligaţia sã notifice Comisiei în situaţia în care aceştia aduc modificãri procedurilor şi politicilor interne de cunoaştere a clientelei, în termen de 10 zile de la data respectivei modificãri.
ART. 21
Administratorii/agenţii de marketing vor aplica mãsurile de cunoaştere a clientelei prevãzute de <>Legea nr. 656/2002 , de <>Hotãrârea Guvernului nr. 594/2008 şi de prezenta normã tuturor clienţilor existenţi, cât mai curând posibil, pe bazã de risc, dar nu mai târziu de un an de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale administratorilor/agenţilor de marketing a politicilor şi procedurilor de cunoaştere a clientelei, elaborate potrivit prevederilor cap. II.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 22
Termenele prevãzute de prezenta normã care expirã într-o zi de sãrbãtoare legalã sau într-o zi nelucrãtoare se vor prelungi pânã la sfârşitul urmãtoarei zile lucrãtoare.
ART. 23
Nerespectarea dispoziţiilor prezentei norme se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), <>art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2)-(4) şi (6)-(10) din Legea nr. 411/2004 şi art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), <>art. 121 alin. (1) lit. k), alin. (2)-(4) şi (6)-(10) din Legea nr. 204/2006 , dupã caz, precum şi în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 656/2002 .

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Dorina Maria C?linescu
12 Iunie 2019
Toate neregurile din sistem duce la dizolvare.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016