Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1 din 30 martie 2012  privind adoptarea Regulamentului de organizare si functionare al Colegiului National al Asistentilor Sociali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1 din 30 martie 2012 privind adoptarea Regulamentului de organizare si functionare al Colegiului National al Asistentilor Sociali

EMITENT: COLEGIUL NATIONAL AL ASISTENTILOR SOCIALI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 265 din 23 aprilie 2012

    Având în vedere:
    - prevederile Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social;
    - prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - propunerile formulate de Biroul executiv al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali;
    - lucrãrile Consiliului Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din data de 30 martie 2012 şi ale Congresului Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din data de 30 martie 2012,
    în temeiul dispoziţiilor art. 28 din Legea nr. 466/2004 şi ale art. 5 alin. (2) lit. a) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali,

    Congresul Naţional al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali hotãrãşte:

    ART. 1
    Se adoptã Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, prevãzut în anexa nr. 1.
    ART. 2
    Emblema cu sigla Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali este prevãzutã în anexa nr. 2.
    ART. 3
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    ART. 4
    Reglementãrile vizând exercitarea profesiei de asistent social conţinute în Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, aprobat prin prezenta hotãrâre, se completeazã cu dispoziţiile Hotãrârii Biroului executiv al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali nr. 8/2011 privind acordarea treptelor de competenţã profesionalã asistenţilor sociali.
    ART. 5
    Ori de câte ori acte complementare prezentei hotãrâri, aprobate de cãtre organele de conducere ale Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali şi aflate în vigoare, fac trimitere la "Regulamentul de organizare şi funcţionare al CNAS" sau la dispoziţii abrogate ori modificate prin prezenta hotãrâre, trimiterea se considerã a fi fãcutã la dispoziţiile corespunzãtoare care le înlocuiesc.
    ART. 6
    Prevederile conţinute în anexa nr. 1 referitoare la mandatul de 5 ani al membrilor comitetului sucursalelor teritoriale ale Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali se aplicã în situaţia sucursalelor înfiinţate dupã data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
    ART. 7
    La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 30 octombrie 2007, cu completãrile ulterioare, îşi înceteazã aplicabilitatea, cu excepţia prevederilor art. 8 alin. (7), art. 9 alin. (5) şi anexelor nr. 1-6.
    ART. 8
    La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã urmãtoarele reglementãri adoptate de organele de conducere ale Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali:
    a) Hotãrârea Consiliului Naţional al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali nr. 2/2010 pentru aprobarea normelor privind accesul în profesia de asistent social, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 18 august 2010;
    b) art. 10 şi39, precum şi anexele nr. 1 şi 2 din Codul deontologic al profesiei de asistent social nr. 1/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 6 martie 2008;
    c) orice altã dispoziţie contrarã incidentã aspectelor reglementate prin prezenta hotãrâre.
    ART. 9
    Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare de la data publicãrii.
    ART. 10
    Prezenta hotãrâre se afişeazã şi pe pagina web a Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali şi se comunicã structurilor teritoriale ale Colegiului, care vor lua mãsuri de aplicare a acesteia.


                Preşedintele Colegiului Naţional
                   al Asistenţilor Sociali,
                   Florian-Valeriu Sãlãjeanu


    Bucureşti, 30 martie 2012.
    Nr. 1.

    ANEXA 1

                                REGULAMENT
         de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al
                           Asistenţilor Sociali

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezentul regulamentul stabileşte organizarea şi atribuţiile Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, denumit în continuare Colegiul, organizarea şi atribuţiile organelor de conducere şi modul de funcţionare a acestora, detalierea condiţiilor de exercitare a profesiei de asistent social, drepturile şi obligaţiile membrilor Colegiului, rãspunderea disciplinarã/ profesionalã şi regimul sancţionator al faptelor ce constituie abateri disciplinare/profesionale.
    ART. 2
    (1) Colegiul funcţioneazã în temeiul Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, denumitã în continuare Lege, potrivit prezentului regulament, precum şi altor acte emise de organele de conducere ale Colegiului pentru aplicarea unitarã şi detalierea dispoziţiilor legii.
    (2) Colegiul are ca principal obiect de activitate apãrarea, controlul şi supravegherea exercitãrii profesiei de asistent social, aplicarea legilor şi regulamentelor care organizeazã şi reglementeazã exerciţiul profesiei, exercitând atribuţiile conferite de lege în calitate de autoritate românã competentã pentru profesia de asistent social, în domeniul reglementãrii profesiei de asistent social şi al recunoaşterii formãrilor şi calificãrilor profesionale.
    ART. 3
    Colegiul coordoneazã în plan naţional activitatea asistenţilor sociali, urmãreşte respectarea regulilor deontologice în activitatea acestora şi asigurã cadrul corespunzãtor pentru perfecţionarea nivelului profesional si a calitãţii actelor întocmite de cãtre asistenţii sociali prin iniţierea şi promovarea de programe de formare profesionalã continuã în domeniul asistenţei sociale.
    ART. 4
    În scopul îmbunãtãţirii sistemului legislativ în domeniul asistenţei sociale şi al actualizãrii acestuia potrivit dezvoltãrii şi dinamicii social-economice, Colegiul formuleazã propuneri autoritãţilor sau persoanelor cu iniţiativã legislativã pentru proiecte de legi ori acte ale Guvernului şi ale ministerelor.
    ART. 5
    Colegiul este autonom în raport cu orice autoritate publicã sau persoanã juridicã de drept privat şi îşi exercitã atribuţiile fãrã posibilitatea vreunei imixtiuni.
    ART. 6
    (1) Sediul central al Colegiului este în municipiul Bucureşti.
    (2) Colegiul are siglã proprie, aprobatã prin hotãrârea Congresului Naţional al Colegiului. Aceasta va figura pe toate documentele emise de Colegiu şi de structurile sale teritoriale, cu specificarea sediului central sau, dupã caz, a sediului/denumirii structurii teritoriale judeţene/a sectoarelor municipiului Bucureşti.
    ART. 7
    (1) Recunoaşterea profesionalã a diplomelor, certificatelor sau a altor documente care atestã calitatea de asistent social, obţinute de cetãţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene, se realizeazã de cãtre Colegiu, în conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi diplomelor obţinute de cetãţenii români în unul dintre aceste state.

    CAP. II
     Membrii Colegiului

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale

    ART. 8
    Colegiul cuprinde toţi asistenţii sociali din România înscrişi în Registrul naţional al asistenţilor sociali din România (RNASR).
    ART. 9
    (1) În vederea exercitãrii profesiei de asistent social, asistenţii sociali cetãţeni români şi asistenţii sociali cetãţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene stabiliţi în România au obligaţia sã se înscrie în Colegiu, în conformitate cu prevederile legale.
    (2) Calitatea de membru al Colegiului este doveditã cu avizul de exercitare a profesiei în care se înscrie codul de înregistrare în RNASR.
    (3) Înscrierea în Colegiu şi eliberarea avizului de exercitare a profesiei se pot face numai pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute de Lege.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Drepturile şi obligaţiile membrilor Colegiului

    ART. 10
    Membrii Colegiului au urmãtoarele drepturi:
    a) dreptul sã aleagã şi sã fie aleşi în organele de conducere de la nivelul structurilor teritoriale sau naţionale ale Colegiului;
    b) dreptul sã se adreseze organelor abilitate ale Colegiului şi sã primeascã informaţiile solicitate;
    c) dreptul sã participe la orice acţiune a Colegiului şi sã fie informaţi în timp util despre aceasta;
    d) dreptul de a participa la programe de perfecţionare şi la alte forme de educaţie continuã pentru asistenţi sociali;
    e) dreptul de a contesta sancţiunile primite şi de a beneficia de prezumţia de nevinovãţie în cadrul cercetãrii disciplinare pentru abaterile deontologice şi disciplinare efectuate de cãtre organele competente ale Colegiului;
    f) dreptul de a-şi exprima în mod liber opiniile în toate structurile Colegiului;
    g) dreptul de a participa în mod personal la toate dezbaterile referitoare la activitatea proprie;
    h) dreptul la liberã practicã,în condiţiile legii;
    i) dreptul la apãrarea şi reprezentarea intereselor profesionale de cãtre Colegiu.
    ART. 11
    (1) Obligaţiile membrilor Colegiului sunt urmãtoarele:
    a) sã cunoascã şi sã respecte normele de deontologie profesionalã şi pe cele care reglementeazã exercitarea profesiei sau organizarea şi funcţionarea corpului profesional;
    b) sã rezolve sarcinile ce le-au fost încredinţate de organele de conducere, în calitatea lor de membri sau de reprezentanţi ai corpului profesional;
    c) sã participe la manifestãrile iniţiate de organele de conducere, la activitãţile profesionale sau de pregãtire profesionalã iniţiate ori organizate de cãtre organele de conducere;
    d) sã participe la şedinţele ori adunãrile la care au fost convocaţi;
    e) sã execute cu bunã-credinţã sarcinile care decurg din hotãrârile organelor de conducere ale Colegiului;
    f) sã se abţinã de la deliberãrile organelor de conducere în care sunt aleşi, în cazul în care, în îndeplinirea unor atribuţii ale acestor organe, au un interes propriu;
    g) sã pãstreze secretul profesional;
    h) sã pãstreze în cadrul profesiei confidenţialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor şi voturilor exprimate în organele de conducere;
    i) sã aibã un comportament demn în exercitarea profesiei ori a calitãţii de membru al Colegiului;
    j) sã achite în termenul stabilit cotizaţia şi taxele datorate Colegiului;
    k) sã rezolve litigiile cu alţi membri, în primul rând prin mediere de cãtre Comisia de deontologie profesionalã;
    l) sã utilizeze parafa profesionalã pe actele profesionale pe care le întocmesc/efectueazã;
    m) alte obligaţii specifice ce decurg din desfãşurarea activitãţilor de asistenţã socialã şi calitatea lor de asistenţi sociali stabilite prin Codul deontologic al profesiei de asistent social sau alte acte adoptate de organele de conducere ale Colegiului.
    (2) Documentele întocmite de asistentul social în exercitarea profesiei vor fi în mod obligatoriu semnate şi parafate de acesta. Modelul şi conţinutul parafei profesionale utilizate de asistenţii sociali se stabilesc prin decizie a preşedintelui Colegiului.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Încetarea/suspendarea calitãţii de membru al Colegiului

    ART. 12
    Încetarea calitãţii de membru al Colegiului intervine în situaţiile prevãzute la art. 29 din Lege, precum şi în cazul retragerii definitive a avizului de exercitare a profesiei sau a atestatului de liberã practicã în asistenţa socialã.
    ART. 13
    (1) Suspendarea calitãţii de membru al Colegiului intervine în urmãtoarele condiţii:
    a) la cererea membrilor Colegiului, care, din motive obiective, întrerup pe o duratã de pânã la 5 ani exercitarea profesiei;
    b) la cererea membrilor Colegiului, în situaţia în care a intervenit suspendarea raporturilor de muncã/serviciu sau, dupã caz, suspendarea activitãţii formei de exercitare independentã a profesiei;
    c) ca urmare a aplicãrii unor sancţiuni de suspendare temporarã a avizului de exercitare a profesiei sau a atestatului de liberã practicã, pe durata acestei suspendãri;
    d) ca urmare a constatãrii ivirii unei situaţii de incompatibilitate, pe durata termenului de graţie prevãzut de Lege pentru soluţionarea acesteia;
    e) în caz de neplatã a taxelor şi/sau cotizaţiilor profesionale cãtre Colegiu timp de 2 ani de la scadenţa acestora, pânã la lichidarea integralã a datoriilor.
    (2) Dreptul de a exercita profesia de asistent social poate fi suspendat şi în cazul în care împotriva asistentului social s-a dispus trimiterea în judecatã pentru sãvârşirea unor infracţiuni de naturã sã aducã atingere prestigiului profesiei, pânã la pronunţarea unei hotãrâri judecãtoreşti definitive.
    (3) Suspendarea prevãzutã la alin. (1) lit. c)-e) se dispune prin hotãrâre a Biroului executiv al Colegiului (BEX), iar cea prevãzutã la alin. (2) prin hotãrâre a Consiliului Naţional al Colegiului.
    (4) Pe durata suspendãrii la cerere se suspendã drepturile şi obligaţiile ce decurg din Lege şi din prezentul regulament.
    ART. 14
    În cazul în care mãsura suspendãrii a fost luatã pentru neplata taxelor şi contribuţiilor profesionale, independent de contestarea deciziei, la cererea asistentului social în cauzã, BEX, dupã verificarea temeiurilor cererii sau a dovezii achitãrii taxelor/cotizaţiilor, poate dispune încetarea mãsurii suspendãrii şi ştergerea menţiunilor fãcute în aceasta privinţã.
    ART. 15
    (1) Asistenţii sociali au obligaţia de a notifica de îndatã Colegiului despre orice situaţie care ar putea duce la suspendarea/încetarea exercitãrii profesiei, precum şi despre orice situaţie în care a intervenit suspendarea/încetarea raporturilor de muncã/serviciu în termen de 10 zile lucrãtoare de la data ivirii situaţiei respective.
    (2) Exercitarea profesiei de cãtre asistentul social al cãrui drept de exercitare a profesiei este suspendat potrivit prevederilor art. 13, în perioada mãsurii suspendãrii, constituie abatere disciplinarã gravã şi se sancţioneazã potrivit prevederilor prezentului regulament.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Întreruperea exercitãrii profesiei

    ART. 16
    (1) Asistenţii sociali care nu exercitã profesia o perioadã consecutivã mai mare de 8 ani pierd de drept calitatea de membru al Colegiului şi dreptul de a exercita profesia.
    (2) Nu se considerã întrerupere a exercitãrii profesiei perioada în care asistentul social urmeazã forme de învãţãmânt de specialitate ori perfecţionare profesionalã sau cercetare în domeniu.
    ART. 17
    (1) În vederea redobândirii dreptului de exercitare a profesiei, asistenţii sociali prevãzuţi la art. 16 alin. (1) sunt obligaţi sã urmeze un program intensiv de pregãtire profesionalã.
    (2) Metodologia privind organizarea şi desfãşurarea programelor intensive de pregãtire profesionalã, precum şi tematica acestora se elaboreazã de cãtre Comisia de strategie şi dezvoltare profesionalã şi se aprobã de cãtre BEX.
    (3) Cheltuielile aferente desfãşurãrii programului de pregãtire profesionalã se suportã, în principal, din taxele de participare. Consiliul Naţional al Colegiului poate aproba alocarea unor fonduri în acest sens, în limita sumelor prevãzute anual în bugetul de venituri şi cheltuieli.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Formarea profesionalã

    ART. 18
    (1) Membrii Colegiului sunt obligaţi sã realizeze numãrul anual de credite de formare profesionalã continuã, acesta fiind de minimum 10 credite profesionale pentru fiecare an de practicã în profesie, indiferent de treapta de competenţã profesionalã.
    (2) Nerealizarea numãrului integral de credite prevãzut la alin. (1) reprezintã abatere profesionalã şi se sancţioneazã potrivit prevederilor prezentului regulament.
    (3) Nerealizarea numãrului integral de credite pe parcursul a 3 ani reprezintã abatere profesionalã gravã şi poate atrage inclusiv suspendarea avizului de exercitare a profesiei pânã la realizarea numãrului total de credite.
    (4) La stabilirea numãrului de credite se vor avea în vedere programele, activitãţile şi alte forme de formare profesionalã avizate de Colegiu, precum şi programele de formare organizate de cãtre Colegiu.
    ART. 19
    Documentele care atestã participarea şi/sau absolvirea programelor de formare profesionalã continuã se transmit Colegiului în mod obligatoriu, în fotocopie conformã, la începutul fiecãrui an calendaristic, precum şi cu ocazia formulãrii cererii pentru obţinerea unei noi trepte de competenţã profesionalã.
    ART. 20
    (1) În scopul integrãrii profesionale şi al asigurãrii calitãţii actului profesional, asistenţii sociali debutanţi au obligaţia de a urma un stagiu profesional cu o duratã de 3 luni sub îndrumarea unui asistent social coordonator.
    (2) Selecţia asistenţilor sociali coordonatori se face de cãtre angajator, cu avizul Colegiului, dintre alţi asistenţi sociali care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
    a) deţin aviz de exercitare a profesiei cu treapta de competenţã minimum specialist;
    b) au, de regulã, vechime de cel puţin un an în unitatea în care îşi desfãşoarã activitatea.
    (3) Asistentul social coordonator poate coordona cel mult douã persoane în decursul unui an calendaristic, prin excepţie putând asigura şi coordonarea mai multor persoane, dacã are aprobarea conducãtorului unitãţii în cadrul cãreia activeazã şi a obţinut avizul Colegiului în acest sens.
    ART. 21
    (1) Pentru activitatea desfãşuratã în calitate de coordonator, asistenţii sociali beneficiazã de un numãr de 5 credite profesionale pentru fiecare asistent social a cãrui activitate o coordoneazã.
    (2) Metodologia privind organizarea şi desfãşurarea stagiului profesional se elaboreazã de cãtre Comisia de strategie şi dezvoltare profesionalã şi se aprobã de cãtre BEX.

    CAP. III
    Exercitarea profesiei de asistent social

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale

    ART. 22
    (1) Asistenţii sociali îşi pot desfãşura activitatea numai dacã au calitatea de membri ai Colegiului şi deţin aviz de exercitare a profesiei sau, dupã caz, atestat de liberã practicã, eliberate în condiţiile Legii de cãtre Colegiu.
    (2) Profesia de asistent social poate fi exercitatã în sectorul publicat sau privat, în regim salarial ori independent, în condiţii de liberã practicã.
    ART. 23
    (1) Asistenţii sociali îşi desfãşoarã activitatea conform treptelor de competenţã profesionalã acordate de cãtre Colegiu, care se înscriu în avizul de exercitare a profesiei.
    (2) Treptele de competenţã profesionalã ale profesiei de asistent social sunt urmãtoarele:
    a) asistent social debutant;
    b) asistent social practicant;
    c) asistent social specialist;
    d) asistent social principal.
    (3) Condiţiile de acordare a treptelor de competenţã profesionalã, precum şi competenţele specifice corespunzãtoare fiecãrei trepte de competenţã se aprobã prin hotãrâre a BEX.
    (4) Indiferent de forma de exercitare a profesiei, în regim salarial sau independent, asistenţii sociali pot îndeplini numai acele activitãţi care corespund treptei de competenţã profesionalã înscrise în avizul de exercitare a profesiei.
    ART. 24
    (1) În vederea obţinerii avizului de exercitare a profesiei de asistent social sau, dupã caz, a atestatului de liberã practicã, persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute Lege depun cererea şi documentele necesare, precum şi dovada achitãrii taxei de analizare a cererii la sediul Colegiului sau la sediile structurilor teritoriale ale acestuia.
    (2) Documentele care se anexeazã cererilor prevãzute la alin. (1) sunt cele prevãzute de Lege, precum şi alte documente care se stabilesc prin hotãrâre a BEX.
    ART. 25
    (1) În activitatea de eliberare a avizelor de exercitare a profesiei/atestatului de liberã practicã, BEX poate decide susţinerea unor interviuri în faţa Comisiei de avizare şi atestare profesionalã.
    (2) Metodologia de desfãşurare a interviurilor şi programul acestora se elaboreazã de cãtre Comisia de avizare şi atestare profesionalã şi se aprobã de cãtre BEX.
    ART. 26
    (1) Cererile privind eliberarea avizelor de exercitare a profesiei, atestatelor de liberã practicã, precum şi cele privind eliberarea certificatelor de înregistrare a formelor independente de exercitare a profesiei se analizeazã de cãtre Comisia de avizare şi atestare profesionalã, care formuleazã propuneri de soluţionare a acestora în atenţia BEX.
    (2) Solicitantul nemulţumit de hotãrârea BEX asupra modului de soluţionare a cererii sale poate solicita acestuia revizuirea hotãrârii respective, în termen de 10 zile de la comunicare, indicând motivele/probele pe care îşi întemeiazã solicitarea de reanalizare.
    (3) BEX va reanaliza hotãrârea iniţialã pe baza motivelor/probelor administrate de cãtre solicitant, precum şi pe baza exprimãrii unui punct de vedere al comisiei prevãzute la alin. (1) şi va comunica solicitantului hotãrârea definitivã în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea cererii de revizuire.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Exercitarea profesiei în regim de liberã practicã

    ART. 27
    (1) Profesia de asistent social în regim de liberã practicã poate fi exercitatã de asistenţii sociali care deţin atestat de liberã practicã, numai în una dintre urmãtoarele forme de exercitare independentã a profesiei: cabinete individuale, cabinete asociate sau societãţi civile profesionale.
    (2) Atestatul de liberã practicã se elibereazã persoanelor care îndeplinesc condiţiile prevãzute de Lege, separat de avizul de exercitare a profesiei, pentru asistenţii sociali care deţin aviz de exercitare a profesiei cu treapta de competenţã principal.
    ART. 28
    (1) Formele independente de exercitare a profesiei în regim de liberã practicã se declarã în mod obligatoriu la Colegiu în vederea înscrierii acestora în RNASR - partea a II-a.
    (2) Dovada autorizãrii de cãtre Colegiu a funcţionãrii formei independente de exercitare a profesiei de asistent social o reprezintã Certificatul de înregistrare care se elibereazã prin hotãrâre a BEX.
    (3) Procedura de constituire, înregistrare şi funcţionare a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social este aprobatã prin hotãrâre a Congresului Naţional al Colegiului.
    ART. 29
    (1) De la data înregistrãrii în RNASR a societãţilor civile profesionale sau a cabinetelor asociate, raporturile contractuale se stabilesc între societãţile civile profesionale ori cabinetele asociate, pe de o parte, şi beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã, pe de altã parte, indiferent care dintre asistenţii sociali asociaţi sau salariaţi îndeplinesc serviciul profesional.
    (2) Indiferent de forma de desfãşurare a activitãţii, în mod individual sau prin asociere, atribuţiile intrinseci profesiei şi rãspunderea pentru actele profesionale revin exclusiv asistentului social care le-a realizat, în conformitate cu dispoziţiile legale.
    (3) În cadrul formelor independente de exercitare a profesiei îşi pot desfãşura activitatea în regim salarial asistenţi sociali cu aviz de exercitare a profesiei, asistenţi sociali cu atestat de liberã practicã, persoanele prevãzute la art. 34 alin. (2) din Lege care deţin certificat de exercitare a atribuţiilor de asistent social, precum şi personal auxiliar.
    (4) Asistenţii sociali nu îşi pot exercita profesia, în acelaşi timp, în mai multe forme independente de exercitare a acesteia.
    (5) Asistenţii sociali îşi pot schimba oricând forma de exercitare a profesiei, conform normelor în vigoare.
    ART. 30
    Desfãşurarea unor activitãţi de asistenţã socialã în condiţiile neîndeplinirii obligaţiei prevãzute la art. 28 alin. (1) constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã conform dispoziţiilor prezentului regulament.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Desfãşurarea activitãţilor din domeniul asistenţei sociale de cãtre persoanele prevãzute la art. 34 alin. (2) din Lege

    ART. 31
    (1) Persoanele prevãzute la art. 34 alin. (2) din Lege, aflate în evidenţa Colegiului, care au absolvit studii postuniversitare în domeniul asistenţei sociale, pot exercita atribuţii de asistent social corespunzãtoare treptei de competenţã practicant, în baza unui certificat eliberat de cãtre BEX, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Consiliului Naţional al Colegiului.
    (2) Persoanele prevãzute la alin. (1) nu au calitatea de membru al Colegiului şi aplicã pe documentele profesionale întocmite pentru exercitarea atribuţiilor de asistenţã socialã o parafã distinctã de cea utilizatã de cãtre asistenţii sociali, ale cãrei model şi conţinut se aprobã prin decizie a preşedintelui Colegiului.
    ART. 32
    În exercitarea atribuţiilor de asistenţã socialã persoanele prevãzute la art. 31 alin. (1) au obligaţia de a respecta principiile etice ale profesiei de asistent social, normele de conduitã profesionalã, precum şi orice alte prevederi incidente desfãşurãrii activitãţii lor, emise de organele de conducere ale Colegiului.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Exercitarea profesiei de asistent social în mod independent sau în regim salarial de cãtre cetãţenii strãini

    ART. 33
    (1) Pot exercita profesia de asistent social în România cetãţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai celorlalte state din Spaţiul Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene, precum şi cetãţenii statelor terţe cu care România are acorduri bilaterale de reciprocitate dacã aceştia din urmã deţin documente eliberate de autoritatea românã competentã care atestã obţinerea unui drept de şedere pe teritoriul României.
    (2) Cetãţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene pot exercita profesia de asistent social, în mod independent sau în regim salarial, recunoaşterea diplomelor acestora realizându-se conform dispoziţiilor care vizeazã recunoaşterea diplomelor de învãţãmânt superior acordate pentru o perioadã de formare cu o duratã de cel puţin 3 ani prevãzute în Legea nr. 200/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Asistenţii sociali cetãţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi cetãţeni ai Confederaţiei Elveţiene care exercitã profesia de asistent social în România au aceleaşi drepturi şi obligaţii cu privire la exercitarea acesteia cu cele ale asistenţilor sociali români, membri ai Colegiului.
    ART. 34
    (1) În vederea exercitãrii profesiei de asistent social, în mod independent sau în regim salarial, cetãţenii unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene stabiliţi în România au obligaţia sã se înscrie în Colegiu, în conformitate cu prevederile legale.
    (2) Înscrierea în Colegiu şi eliberarea avizului de exercitare a profesiei se pot face numai pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege pentru exercitarea profesiei şi care deţin documente care atestã dreptul de rezidenţã pe teritoriul României, eliberate de autoritatea românã competentã.
    ART. 35
    (1) Recunoaşterea profesionalã a diplomelor cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi cetãţenii Elveţiei, în vederea exercitãrii profesiei de asistent social în România, se realizeazã de cãtre Colegiu. Aceste prevederi se aplicã şi în cazul diplomelor obţinute de cetãţenii români în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi în Confederaţia Elveţianã.
    (2) Recunoaşterea profesionalã a documentelor prevãzute la alin. (1) se face în baza cererii depuse la Colegiu, însoţitã de urmãtoarele documente:
    a) actul de studii/atestatul de competenţã profesionalã/ documentul care atestã experienţa profesionalã a solicitantului, în copie legalizatã şi traducere autorizatã;
    b) adeverinţa de autenticitate a actului de studii, eliberatã de unitatea de învãţãmânt superior emitentã - în original sau în copie legalizatã şi traducere autorizatã;
    c) anexa la actul de studii (foaia matricolã sau suplimentul la diplomã), în copie legalizatã şi traducere autorizatã;
    d) documente personale de identificare (paşaportul sau actul de identitate), în copie, precum şi dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe diplomã nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie legalizatã şi traducere autorizatã;
    e) documente eliberate de autoritãţile competente ale statului membru de origine sau provenienţa din care sã rezulte cã solicitantul nu a fost condamnat penal sau nu are suspendat dreptul de a exercita profesia de asistent social, în copie legalizatã şi traducere autorizatã, depuse în termen de 3 luni de la data eliberãrii acestor documente.
    (3) Recunoaşterea se face prin hotãrâre a BEX, la propunerea Comisiei de avizare şi atestare profesionalã, într-un termen de maximum 3 luni de la data prezentãrii de cãtre solicitant a dosarului complet. În cazul în care se decide recunoaşterea, hotãrârea BEX va conţine şi menţiunile necesare referitoare la eliberarea avizului de exercitare a profesiei pentru solicitant şi înscrierea acestuia în RNASR.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Exercitarea profesiei de asistent social în contextul prestãrii de servicii

    ART. 36
    Pot exercita profesia de asistent social în contextul prestãrii de servicii asistenţii sociali cetãţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene care exercitã profesia de asistent social în unul dintre aceste state şi care deţin un document eliberat de organismele profesionale recunoscute sau de autoritãţile publice care atestã exercitarea legalã a profesiei în statul în care sunt stabiliţi. Aceste persoane sunt exceptate de la cerinţa dobândirii calitãţii de membru al Colegiului, a avizului de exercitare a profesiei/atestatului de liberã practicã atunci când desfãşoarã în România activitãţi specifice profesiei de asistent social în contextul prestãrii de servicii.
    ART. 37
    (1) Persoanele prevãzute la art. 36 au obligaţia de a formula şi de a depune la Colegiu o cerere însoţitã de urmãtoarele documente, în copie legalizatã şi traducere autorizatã:
    a) document eliberat de organismele profesionale/autoritãţile publice care atestã exercitarea legalã a profesiei în statul în care sunt stabilite şi cã nu le este interzisã exercitarea profesiei, în copie legalizatã şi traducere autorizatã;
    b) declaraţie privind informaţii referitoare la acoperirea asigurãrii sau alte mijloace de protecţie personalã ori colectivã privind rãspunderea profesionalã (se reînnoieşte o datã pe an în cazul în care prestatorul intenţioneazã sã furnizeze servicii în România în decursul anului respectiv);
    c) dovada calificãrilor profesionale;
    d) declaraţie referitoare la serviciile prestate;
    e) paşaportul sau actul de identitate;
    f) declaraţie privind exercitarea temporarã sau ocazionalã a activitãţii.
    (2) Exercitarea temporarã a activitãţii constã în desfãşurarea activitãţii pe o perioadã limitatã de timp ce trebuie indicatã de solicitant.
    (3) Cererea cu documentele aferente se supune aprobãrii BEX, care va hotãrî cu privire la înregistrarea acestor persoane în RNASR pe durata prestãrii serviciilor.
    (4) În situaţia solicitanţilor care se aflã la prima prestare de servicii se va proceda la efectuarea verificãrii calificãrilor profesionale ale prestatorului în conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Aceste verificãri se realizeazã de cãtre Comisia de avizare şi atestare profesionalã.
    (5) Persoanele prevãzute în prezentul articol se înregistreazã temporar într-o anexã a RNASR şi vor primi o adeverinţã pe durata prestãrii serviciilor indicate în cererea solicitantului. Adeverinţa va avea un model unic pe ţarã şi va fi emisã şi semnatã de preşedintele Colegiului.
    ART. 38
    Dispoziţiile prezentei secţiuni sunt aplicabile prestatorilor care se deplaseazã în România în scopul exercitãrii temporare şi ocazionale a profesiei de asistent social. Caracterul temporar şi ocazional al prestãrii de servicii se evalueazã de la caz la caz, în special în funcţie de durata prestãrii, frecvenţa, periodicitatea şi continuitatea sa.

    CAP. IV
    Organizarea Colegiului

    SECŢIUNEA 1
    Structura teritorialã a Colegiului

    ART. 39
    (1) Structura teritorialã a Colegiului este formatã din sucursale, fãrã personalitate juridicã, constituite de regulã la nivelul fiecãrui judeţ şi la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti, cu un numãr minim de 30 de asistenţi sociali.
    (2) În cazul în care într-un judeţ/sector nu se poate întruni un numãr de minimum 30 de asistenţi sociali se pot constitui sucursale prin asocierea asistenţilor sociali din judeţe/sectoare limitrofe.
    (3) Sucursala Colegiului este alcãtuitã din asistenţii sociali înscrişi în Colegiu care domiciliazã/au reşedinţa în raza administrativ-teritorialã în care se constituie aceasta.
    (4) Sucursalele judeţene şi cele ale sectoarelor municipiului Bucureşti se constituie cu avizul BEX.
    ART. 40
    (1) Sucursalele Colegiului sunt constituite prin asocierea liberã a asistenţilor sociali şi declararea acestora la BEX.
    (2) Sucursalele Colegiului au rolul de a asigura reprezentarea, organizarea şi evidenţa asistenţilor sociali din zona respectivã, precum şi de a duce la îndeplinire orice act emis de cãtre organele de conducere ale Colegiului.
    (3) Activitatea sucursalei teritoriale se realizeazã sub autoritatea comitetului sucursalei, fiind coordonatã de cãtre BEX.
    (4) Comitetul sucursalei este format din 5 membri, aleşi pentru un mandat de 5 ani, în condiţiile Regulamentului electoral al Colegiului.
    (5) Comitetul sucursalei este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte. Înlocuitorul de drept al preşedintelui sucursalei este vicepreşedintele ales.
    ART. 41
    (1) Adunarea de constituire a structurii teritoriale poate fi convocatã de cãtre un grup de iniţiativã sau de cãtre o singurã persoanã, având calitatea de asistenţi sociali înregistraţi în RNASR, printr-un anunţ adus la cunoştinţa asistenţilor sociali prin orice mijloc de comunicare, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã pentru şedinţa adunãrii de constituire.
    (2) În urma şedinţei adunãrii de constituire, preşedintele şedinţei, ales de cãtre majoritatea celor prezenţi, redacteazã procesul-verbal al şedinţei adunãrii de constituire, care se semneazã în mod obligatoriu pentru confirmare de cãtre cei prezenţi.
    (3) În termen de 15 zile de la data şedinţei adunãrii de constituire, persoana care a prezidat şedinţa de constituire a sucursalei are obligaţia transmiterii procesului-verbal prevãzut la alin. (2) în atenţia BEX, în vederea obţinerii avizului acestuia. Procesul-verbal menţioneazã: data şi locul ţinerii şedinţei, numele şi prenumele participanţilor, adresa sediului structurii teritoriale, precum şi datele de contact ale persoanei care a prezidat şedinţa de constituire.
    (4) În termen de 30 de zile de la data comunicãrii avizului BEX, persoana care a asigurat preşedinţia şedinţei adunãrii de constituire a sucursalei are obligaţia de a desemna membrii comisiei electorale teritoriale în scopul organizãrii alegerilor la nivel teritorial, în conformitate cu prevederile Regulamentului electoral al Colegiului.
    ART. 42
    Comitetul sucursalei are urmãtoarele atribuţii:
    a) elaboreazã planul de acţiune şi raportul anual de activitate ale sucursalei, pe care le supune aprobãrii adunãrii generale a membrilor sucursalei şi le înainteazã BEX;
    b) comunicã membrilor sucursalei actele cu caracter normativ ale Colegiului;
    c) formuleazã propuneri vizând revizuirea normelor care reglementeazã exercitarea profesiei de asistent social şi le înainteazã organelor de conducere ale Colegiului;
    d) înregistreazã şi înainteazã spre aprobare BEX cererile formulate în vederea obţinerii avizului de exercitare a profesiei de asistent social, a atestatului de liberã practicã în asistenţa socialã, precum şi a înregistrãrii formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
    e) desemneazã membrii comisiei electorale teritoriale; stabileşte data şi locul organizãrii alegerilor la nivel teritorial, inclusiv data celui de-al doilea tur de scrutin, dacã este cazul;
    f) poate revoca reprezentanţii sucursalei în Congresul Naţional al Colegiului în situaţia în care sunt reţinute în sarcina acestora abateri de naturã a prejudicia onoarea şi prestigiul profesiei ori care aduc o gravã atingere imaginii şi intereselor Colegiului;
    g) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute în prezentul regulament sau în alte acte cu caracter normativ aprobate de organele de conducere ale Colegiului.
    ART. 43
    (1) Adunarea generalã a sucursalei este alcãtuitã din totalitatea membrilor sucursalei, se întruneşte anual în şedinţã ordinarã şi, ori de câte ori este nevoie, în şedinţã extraordinarã, la convocarea preşedintelui comitetului sucursalei sau la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
    (2) Convocarea adunãrii generale în şedinţã ordinarã se face cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã pentru ţinerea acesteia, iar în şedinţã extraordinarã, cu cel puţin 7 zile înainte, prin înştiinţarea membrilor sãi, cu menţionarea datei, a locului desfãşurãrii şi a ordinii de zi.
    ART. 44
    (1) Adunarea generalã este legal constituitã în prezenţa majoritãţii simple a membrilor sãi.
    (2) Asistentul social suspendat nu poate participa cu drept de vot la şedinţele adunãrii generale.
    (3) În cazul în care nu este întrunitã majoritatea, comitetul sucursalei, de faţã cu cei prezenţi, stabileşte o nouã adunare generalã în termen de cel mult 7 zile.
    (4) Adunarea generalã, convocatã în condiţiile alin. (3), îşi desfãşoarã activitatea în prezenţa membrilor care au rãspuns convocãrii. Hotãrârile acesteia sunt adoptate cu votul majoritãţii simple a membrilor prezenţi.
    ART. 45
    Adunarea generalã are urmãtoarele atribuţii principale:
    a) alege membrii comitetului sucursalei în condiţiile prevãzute de Regulamentul electoral al Colegiului;
    b) aprobã planul de acţiune şi raportul de activitate ale sucursalei;
    c) analizeazã activitatea comitetului sucursalei;
    d) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute în prezentul regulament sau în alte acte cu caracter normativ aprobate de organele de conducere ale Colegiului.
    ART. 46
    (1) În bugetul Colegiului sunt prevãzute sume alocate pentru desfãşurarea activitãţii curente a sucursalelor. Cuantumul sumelor se alocã în mod diferenţiat, în funcţie de numãrul de asistenţi sociali membri ai sucursalei teritoriale, fãrã a depãşi cuantumul maxim stabilit prin hotãrâre a Consiliului, raportat la nivelul veniturilor realizate.
    (2) Decontarea cheltuielilor cãtre sucursalele teritoriale este condiţionatã de prezentarea prealabilã a documentelor financiar-contabile doveditoare.
    (3) Sucursalele nu necesitã înregistrare fiscalã, nu pot desfãşura activitãţi economice în mod direct sau indirect şi nu pot percepe taxe ori alte contribuţii bãneşti.
    (4) Preşedintele şi ceilalţi membri ai comitetului sucursalei au dreptul la decontarea cheltuielilor de deplasare efectuate pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Atribuţiile organelor de conducere ale Colegiului

    Congresul Naţional al Colegiului
    ART. 47
    (1) Congresul Naţional al Colegiului, denumit în continuare Congres, este constituit din preşedinţii comitetului sucursalei şi alţi membri ai Colegiului, reprezentanţi ai sucursalei în Congres, aleşi conform Regulamentului electoral al Colegiului, pe baza unei norme de reprezentare de 1 la 100 de membri înregistraţi, dar nu mai puţin de un membru aferent fiecãrui judeţ/sector sau fiecãrei structuri teritoriale.
    (2) Perioada mandatului acordat reprezentantului în Congres este de 5 ani.
    ART. 48
    (1) Congresul are urmãtoarele atribuţii:
    a) aprobã regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului, precum şi modificarea acestuia, în baza propunerii BEX;
    b) aprobã iniţierea propunerilor vizând modificarea şi completarea normelor legale care vizeazã statutul asistentului social şi emite acte cu caracter normativ privind exercitarea profesiei de asistent social;
    c) alege prin vot secret, în şedinţe ordinare, preşedintele şi vicepreşedinţii Colegiului, precum şi membrii comisiilor operative din cadrul BEX, conform Regulamentului electoral al Colegiului;
    d) alege prin vot deschis membrii Comisiei electorale centrale permanente;
    e) aprobã raportul de activitate al Consiliului Naţional al Colegiului, precum şi alte acte ce intrã în competenţa sa;
    f) adoptã hotãrâri obligatorii în vederea stabilirii liniilor directoare ale organizãrii profesiei de asistent social în România, în condiţiile prezentului regulament;
    g) stabileşte obiectivele generale/strategia Colegiului pe termen scurt, mediu şi lung.
    (2) Congresul poate delega cãtre celelalte organe de conducere una sau mai multe dintre atribuţiile ce îi revin, stabilind condiţiile exercitãrii mandatului acordat.
    ART. 49
    (1) Congresul, în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, adoptã hotãrâri cu majoritatea simplã a voturilor, în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
    (2) În cazul în care la prima convocare nu se realizeazã cvorumul necesar, şedinţa Congresului va avea loc în mod automat în termen de 15 zile, cu aceeaşi ordine de zi, Congresul putând adopta hotãrâri cu majoritate simplã de voturi, fãrã a mai fi necesarã întrunirea cvorumului prevãzut la alin. (1).
    (3) În caz de absenţã a preşedintelui sucursalei sau a reprezentantului titular ales al sucursalei, votul acestora poate fi exprimat de un alt membru al Congresului împuternicit în mod expres de cãtre titular.
    ART. 50
    (1) Congresul se întruneşte, de regulã, o datã la 5 ani, acesta putându-se întruni şi în şedinţã extraordinarã, la solicitarea preşedintelui sau a celorlalte organe de conducere ale Colegiului.
    (2) Convocarea Congresului se va face prin orice mijloc de comunicare, inclusiv electronic, cu cel puţin 30 de zile înainte de data fixatã.

    Consiliul Naţional al Colegiului
    ART. 51
    (1) Consiliul Naţional al Colegiului, denumit în continuare Consiliu, este constituit din preşedintele şi vicepreşedinţii Colegiului, preşedinţii comisiilor operative din cadrul BEX şi preşedinţii comitetelor sucursalelor.
    (2) Consiliul are urmãtoarele atribuţii:
    a) confirmã mãsurile aprobate de BEX în vederea implementãrii standardelor de calitate în serviciile de asistenţã socialã;
    b) aprobã înfiinţarea sau desfiinţarea comisiilor operative sau restructurarea BEX, pe baza propunerii acestuia;
    c) examineazã şi aprobã bilanţul contabil şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat, precum şi raportul întocmit de cenzor asupra gestiunii economico-financiare a Colegiului;
    d) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli al Colegiului pentru exerciţiul financiar urmãtor;
    e) aprobã Regulamentul electoral al Colegiului, precum şi modificarea acestuia;
    f) analizeazã şi aprobã raportul de activitate al BEX;
    g) aprobã cuantumurile taxelor şi cotizaţiilor anuale obligatorii, necesare acoperirii cheltuielilor de funcţionare şi altor activitãţi conexe, la propunerea BEX;
    h) aprobã afilierea Colegiului la organizaţii internaţionale profesionale ale asistenţilor sociali şi, dupã caz, cotele de contribuţie la acestea;
    i) stabileşte cuantumul indemnizaţiilor de şedinţã pentru membrii BEX, membrii comisiilor operative sau ai altor comisii/structuri ale Colegiului;
    j) aprobã Codul deontologic al profesiei de asistent social şi normele metodologice privind exercitarea profesiei de asistent social, pe baza propunerii BEX, precum şi orice modificare a acestora;
    k) aprobã normele privind controlul şi supravegherea exercitãrii profesiei, în baza propunerii BEX;
    l) soluţioneazã contestaţiile formulate împotriva hotãrârilor de sancţionare emise de cãtre BEX;
    m) solicitã preşedintelui Colegiului convocarea Congresului;
    n) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute în prezentul regulament sau în orice alte acte emise de organele de conducere ale Colegiului.
    (3) Consiliul poate delega cãtre celelalte organe de conducere una sau mai multe dintre atribuţiile ce îi revin, stabilind condiţiile exercitãrii mandatului acordat.
    (4) Consiliul se întruneşte anual sau în şedinţã extraordinarã, la convocarea preşedintelui Colegiului ori la solicitarea majoritãţii simple a membrilor.
    (5) În îndeplinirea atribuţiilor specifice, Consiliul adoptã hotãrâri obligatorii, cu majoritatea simplã a membrilor.

    BEX
    ART. 52
    BEX este constituit din preşedintele şi vicepreşedinţii Colegiului şi preşedinţii comisiilor operative.
    ART. 53
    (1) BEX are urmãtoarele atribuţii:
    a) elibereazã avizele de exercitare a profesiei de asistent social, atestatele de liberã practicã în asistenţa socialã, precum şi certificatele de exercitare a atribuţiilor de asistent social, la propunerea Comisiei de avizare şi atestare profesionalã;
    b) aprobã înregistrarea formei independente de exercitare a profesiei în RNASR şi elibereazã certificatele de înregistrare a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social, la propunerea Comisiei de avizare şi atestare profesionalã;
    c) stabileşte normele privind condiţiile de înregistrare în RNASR a asistenţilor sociali şi a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
    d) aprobã cererile vizând suspendarea activitãţii formei independente de exercitare a profesiei de asistent social sau suspendarea calitãţii de membru al Colegiului;
    e) aprobã cererile vizând înregistrarea modificãrilor la certificatul de înregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de asistent social;
    f) aprobã normele privind standardele de competenţã profesionalã în asistenţa socialã, condiţiile privind efectuarea perioadei de stagiaturã în profesie de cãtre asistenţii sociali debutanţi, normele privind formarea profesionalã continuã a asistenţilor sociali şi avizeazã furnizorii de formare profesionalã continuã a asistenţilor sociali, la propunerea Comisiei de formare profesionalã continuã;
    g) aprobã condiţiile de acordare a treptelor de competenţã profesionalã, precum şi competenţele specifice corespunzãtoare fiecãrei trepte de competenţã;
    h) acordã aviz pentru înfiinţarea structurilor teritoriale şi asigurã coordonarea acestora;
    i) stabileşte data organizãrii alegerilor pentru structurile de conducere ale Colegiului la nivel naţional;
    j) elaboreazã Codul deontologic al profesiei de asistent social, normele metodologice privind exercitarea profesiei de asistent social, normele privind controlul şi supravegherea activitãţii profesionale, precum şi orice modificare la acestea;
    k) aplicã sancţiuni disciplinare şi soluţioneazã contestaţiile formulate împotriva hotãrârilor de sancţionare dispuse de Comisia de deontologie profesionalã;
    l) coordoneazã activitatea de promovare a profesiei de asistent social şi aprobã programele de strategie profesionalã privind formarea profesionalã şi dezvoltarea competenţelor profesionale ale asistentului social, la propunerea Comisiei de strategie şi dezvoltare profesionalã;
    m) gestioneazã RNASR şi asigurã reactualizarea şi publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile Legii;
    n) reprezintã şi apãrã interesele membrilor Colegiului şi sesizeazã organele în drept cu privire la cazurile de încãlcare a cadrului organizatoric privind exercitarea profesiei de asistent social;
    o) aprobã mãsuri în vederea implementãrii noilor standarde de calitate în serviciile de asistenţã socialã;
    p) aprobã propunerile ce urmeazã a fi formulate ministerului de resort pentru modificarea/completarea reglementãrilor existente în domeniul asistenţei sociale;
    q) stabileşte numãrul de personal şi statul de funcţii al structurii executive a Colegiului, precum şi salarizarea personalului acesteia şi a secretarului executiv;
    r) avizeazã conţinutul programelor de pregãtire a persoanelor cu formare de nivel mediu care lucreazã în domeniul asistenţei sociale, pe baza propunerilor formulate de Comisia de formare profesionalã continuã;
    s) emite hotãrâri obligatorii în vederea aplicãrii unitare a Legii şi a prezentului regulament;
    t) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute în prezentul regulament sau în orice alte acte emise de organele de conducere ale Colegiului.
    (2) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (1), precum şi a altor atribuţii specifice ce îi revin, BEX emite hotãrâri cu votul majoritãţii simple a membrilor sãi.
    (3) BEX se întruneşte lunar în şedinţã ordinarã şi ori de câte ori este necesar în şedinţã extraordinarã, la convocarea preşedintelui Colegiului ori la solicitarea majoritãţii simple a membrilor sãi.
    (4) BEX poate delega secretarului executiv al Colegiului una sau mai multe dintre atribuţiile ce îi revin, stabilind condiţiile exercitãrii mandatului acordat.

    Preşedintele şi vicepreşedinţii Colegiului
    ART. 54
    (1) Preşedintele Colegiului reprezintã Colegiul şi îl angajeazã patrimonial prin semnãtura sa, în calitate de ordonator principal de credite, în raporturile cu terţii
    (2) Preşedintele are urmãtoarele atribuţii principale:
    a) reprezintã Colegiul în relaţiile cu autoritãţile publice, în raporturile cu persoanele fizice şi instituţiile sau organizaţiile interne şi internaţionale;
    b) iniţiazã, convoacã şi prezideazã şedinţele celorlalte organe de conducere ale Colegiului;
    c) încheie acte în numele Colegiului şi semneazã orice act emis de cãtre organele de conducere ale Colegiului, în condiţiile prezentului regulament;
    d) încadreazã personalul Colegiului şi ordonanţeazã cheltuielile bugetare ale Colegiului, în funcţie de necesitãţi şi de bugetul aprobat;
    e) asigurã comunicarea cãtre structurile teritoriale a actelor cu caracter normativ adoptate de cãtre organele de conducere ale Colegiului;
    f) ia mãsuri pentru organizarea şi buna funcţionare a Colegiului;
    g) emite decizii pentru aplicarea şi detalierea actelor normative emise de organele de conducere ale Colegiului, în condiţiile prezentului regulament.
    (3) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, preşedintele emite decizii.
    (4) Pentru buna funcţionare a activitãţii curente a Colegiului, preşedintele poate delega una sau mai multe dintre atribuţiile ce îi revin secretarului executiv al Colegiului.
    ART. 55
    (1) Preşedintele Colegiului este sprijinit în activitatea de reprezentare de 2 vicepreşedinţi aleşi prin vot, având urmãtoarele atribuţii:
    a) reprezentarea Colegiului în faţa organismelor internaţionale, în baza mandatului acordat de preşedinte;
    b) reprezentarea şi comunicarea internã a strategiei de dezvoltare profesionalã a Colegiului, potrivit mandatului acordat de preşedinte;
    c) orice alte atribuţii, în baza mandatului expres acordat de cãtre preşedinte.
    (2) Înlocuitorul de drept al preşedintelui Colegiului, în caz de indisponibilitate, este vicepreşedintele care îndeplineşte atribuţiile prevãzute la alin. (1) lit. b).
    ART. 56
    (1) Mandatul preşedintelui Colegiului este de 5 ani, acesta putând fi reînnoit o singurã datã. Mandatul poate înceta în urmãtoarele situaţii:
    a) la expirarea termenului prevãzut la alin. (1) sau în caz de demisie ori de deces;
    b) în cazul imposibilitãţii exercitãrii funcţiei pentru o perioadã mai mare de 12 luni;
    c) în situaţia aplicãrii sancţiunii de retragere definitivã a avizului de exercitare a profesiei sau, dupã caz, a atestatului de liberã practicã.
    (2) Constatarea încetãrii mandatului se face prin hotãrâre a BEX, care are obligaţia de a stabili data organizãrii alegerilor pentru structurile de conducere ale Colegiului în termen de 90 de zile de la data emiterii hotãrârii prin care se constatã încetarea mandatului preşedintelui.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Comisiile operative ale Colegiului

    ART. 57
    (1) În cadrul BEX funcţioneazã urmãtoarele comisii operative:
    a) Comisia de avizare şi atestare profesionalã;
    b) Comisia de formare profesionalã continuã;
    c) Comisia de deontologie profesionalã;
    d) Comisia de strategie şi dezvoltare profesionalã.
    (2) Comisiile operative sunt structuri profesionale care desfãşoarã proceduri de analizã specializatã şi formuleazã propuneri în atenţia BEX pentru soluţionarea cererilor formulate în atenţia Colegiului sau, dupã caz, pentru punerea adecvatã în practicã a reglementãrilor specifice profesiei de asistent social.
    (3) În vederea eficientizãrii activitãţii BEX se pot înfiinţa, desfiinţa sau restructura comisiile operative existente, prin hotãrâre a Consiliului. În funcţie de necesitãţile concrete ale Colegiului, Consiliul poate aproba înfiinţarea şi a altor comisii de lucru cu activitate permanentã sau temporarã.
    (4) Comisiile prevãzute la alin. (1) lit. b)-d) sunt constituite din 3 membri, iar comisia prevãzutã la lit. a) este constituitã din 5 membri. Comisiile sunt conduse de un preşedinte, acesta, precum şi ceilalţi membri fiind aleşi de cãtre Congres, conform Regulamentului electoral al Colegiului.
    (5) Comisiile sunt legal constituite şi îşi pot desfãşura activitatea doar în prezenţa a douã treimi din membrii care le compun.
    ART. 58
    (1) Modul de structurare a activitãţii, procedurile şi metodologiile de lucru şi, dupã caz, programul întâlnirilor fiecãrei comisii sunt aprobate prin hotãrâre a BEX.
    (2) BEX, în funcţie de necesitãţi, poate convoca membrii comisiilor operative în şedinţe extraordinare.
    ART. 59
    Membrii comisiilor de specialitate au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã participe la şedinţele la care au fost convocaţi;
    b) sã participe la îndeplinirea atribuţiilor specifice ce revin fiecãrei comisii;
    c) sã argumenteze propunerile şi recomandãrile formulate;
    d) sã pãstreze confidenţialitatea informaţiilor cu care intrã în contact în exercitarea atribuţiilor ce le revin în calitate de membri ai comisiilor;
    e) sã se abţinã de la deliberare şi sã informeze comisia respectivã a BEX atunci când intervine un conflict de interese;
    f) sã respecte termenele prevãzute de reglementãrile în domeniul profesiei de asistent social în realizarea atribuţiilor ce le revin.

    Comisia de avizare şi atestare profesionalã
    ART. 60
    (1) Comisia de avizare şi atestare profesionalã îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
    a) analizeazã cererile de eliberare a avizelor de exercitare a profesiei de asistent social;
    b) analizeazã cererile de acordare a treptelor de competenţã profesionalã a asistenţilor sociali;
    c) analizeazã cererile de eliberare a atestatelor de liberã practicã în asistenţa socialã;
    d) analizeazã cererile de eliberare a certificatelor de înregistrare a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
    e) analizeazã cererile de eliberare a certificatelor de exercitare a atribuţiilor de asistent social;
    f) analizeazã cererile de suspendare a activitãţii formei independente de exercitare a profesiei, pe cele de înregistrare a modificãrilor la certificatul de înregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de asistent social, precum şi cererile de suspendare/încetare a calitãţii de membru al Colegiului;
    g) analizeazã cererile de prelungire a valabilitãţii avizului de exercitare a profesiei, în condiţiile prevãzute de normele incidente în materie;
    h) analizeazã îndeplinirea condiţiilor şi documentaţia depusã în vederea soluţionãrii cererilor prevãzute la lit. a)-g);
    i) analizeazã cererile şi îndeplinirea condiţiilor privind recunoaşterea profesionalã a diplomelor care atestã calitatea de asistent social;
    j) propune BEX prelungirea perioadei de valabilitate a avizelor de exercitare a profesiei cu perioada aferentã suspendãrii, în situaţia în care asistentul social în cauzã a avut suspendate raporturile de muncã/serviciu în perioada de valabilitate a avizului de exercitare a profesiei;
    k) formuleazã în atenţia BEX propuneri motivate vizând modul de soluţionare a cererilor ce cad în competenţa sa de soluţionare;
    l) realizeazã verificarea calificãrilor profesionale ale prestatorului de servicii în condiţiile prevãzute de Legea nr. 200/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) În exercitarea atribuţiilor sale, Comisia de avizare şi atestare profesionalã organizeazã interviuri, în situaţia în care BEX emite o hotãrâre în acest sens. Dispoziţiile art. 29 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
    (3) Comisia de avizare şi atestare profesionalã exercitã orice alte atribuţii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

    Comisia de formare profesionalã continuã
    ART. 61
    (1) Comisia de formare profesionalã continuã îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
    a) analizeazã cererile de înregistrare şi avizare a furnizorilor de formare profesionalã continuã a asistenţilor sociali;
    b) analizeazã cererile de înregistrare şi creditare a programelor de formare profesionalã continuã a asistenţilor sociali derulate de persoanele prevãzute la lit. a);
    c) analizeazã îndeplinirea condiţiilor şi documentaţia depusã în vederea soluţionãrii cererilor prevãzute la lit. a) si b);
    d) elaboreazã programe-cadru de formare profesionalã continuã şi ghiduri în domeniul asistenţei sociale, în baza cãrora furnizorii de formare elaboreazã programele de formare profesionalã continuã;
    e) analizeazã conţinutul programelor de pregãtire a persoanelor cu nivel mediu care lucreazã în domeniul asistenţei sociale şi formuleazã în atenţia BEX propuneri vizând avizarea acestora;
    f) formuleazã propuneri vizând iniţierea unor demersuri de colaborare cu instituţiile de învãţãmânt superior în vederea adaptãrii curriculei universitare la noile nevoi sociale, organizarea şi desfãşurarea practicii studenţilor în domeniul asistenţei sociale, precum şi cu privire la alte aspecte legate de formarea asistenţilor sociali;
    g) propune BEX modul de soluţionare a cererilor prevãzute la lit. a) si b).
    (2) Comisia de formare profesionalã continuã exercitã orice alte atribuţii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

    Comisia de deontologie profesionalã
    ART. 62
    (1) Comisia de deontologie profesionalã îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
    a) participã la elaborarea proiectului de cod deontologic al asistentului social, precum şi la redactarea propunerilor vizând modificarea sau completarea acestuia;
    b) primeşte şi analizeazã sesizãrile referitoare la litigiile ivite între asistenţii sociali sau între formele independente de exercitare a profesiei;
    c) realizeazã procedura de conciliere sau, dupã caz, formuleazã un rãspuns motivat în situaţiile în care sesizãrile prevãzute la lit. b) nu sunt de competenţa Colegiului ori nu necesitã conciliere;
    d) aplicã dispoziţiile prezentului regulament cu privire la instrumentarea plângerilor vizând abaterile disciplinare/ profesionale ale asistenţilor sociali şi pe cele privind realizarea cercetãrii disciplinare/profesionale prealabile;
    e) aplicã sancţiunile prevãzute în prezentul regulament;
    f) pãstreazã evidenţa sancţiunilor aplicate şi a documentaţiei întocmite cu prilejul soluţionãrii plângerilor vizând abaterile disciplinare/profesionale ale asistenţilor sociali sau, dupã caz, ale persoanelor cu atribuţii de asistenţã socialã, luate în evidenţa Colegiului.
    (2) Comisia de deontologie profesionalã exercitã orice alte atribuţii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

    Comisia de strategie şi dezvoltare profesionalã
    ART. 63
    (1) Comisia de strategie şi dezvoltare profesionalã îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
    a) elaboreazã programele de strategie profesionalã privind formarea profesionalã şi dezvoltarea competenţelor profesionale ale asistentului social, precum şi alte acte necesare instituirii de standarde de calitate în asistenţa socialã, pe care le supune aprobãrii BEX;
    b) identificã nevoile de formare în domeniul asistenţei sociale şi întocmeşte strategii de dezvoltare profesionalã în vederea dezvoltãrii competenţelor asistenţilor sociali, precum şi pentru creşterea calitãţii actului profesional;
    c) identificã parteneri pentru implementarea strategiilor de dezvoltare profesionalã, precum şi pentru programe intensive de pregãtire profesionalã destinate asistenţilor sociali care au întrerupt activitatea;
    d) elaboreazã metodologia privind organizarea şi desfãşurarea programelor intensive de pregãtire profesionalã pentru asistenţii sociali care au întrerupt activitatea, precum şi tematica acestora şi le supune spre aprobare BEX;
    e) elaboreazã metodologia privind organizarea şi desfãşurarea stagiului profesional pentru asistenţii sociali debutanţi, pe care o supune spre aprobare BEX.
    (2) Comisia de strategie şi dezvoltare exercitã orice alte atribuţii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Comisia electoralã centralã permanentã

    ART. 64
    (1) Comisia electoralã centralã permanentã funcţioneazã în structura Colegiului şi îşi desfãşoarã activitatea în mod independent, nefiind subordonatã organelor de conducere ale Colegiului.
    (2) Organizarea şi funcţionarea Comisiei electorale centrale permanente sunt stabilite prin Regulamentul electoral al Colegiului.
    (3) Comisia electoralã centralã permanentã pregãteşte şi organizeazã alegerile pentru organele de conducere ale Colegiului şi coordoneazã procesul electiv de la nivelul structurilor teritoriale ale acestuia, asigurând implementarea corespunzãtoare a dispoziţiilor conţinute în Regulamentul electoral al Colegiului.
    (4) BEX are obligaţia de a asigura condiţiile necesare funcţionãrii Comisiei electorale centrale permanente şi realizãrii atribuţiilor ce îi revin.
    (5) Comisia electorala centralã permanentã poate duce la îndeplinire şi alte sarcini specifice stabilite prin hotãrâri ale organelor de conducere ale Colegiului.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Corpul de control profesional al Colegiului

    ART. 65
    (1) Corpul de control profesional este structura de specialitate a Colegiului cu atribuţii vizând controlul şi supravegherea exercitãrii profesiei de asistent social.
    (2) Organizarea şi funcţionarea Corpului de control profesional sunt stabilite prin hotãrâre a Consiliului.
    (3) Activitatea Corpului de control profesional este coordonatã de cãtre secretarul executiv.
    ART. 66
    În desfãşurarea activitãţilor specifice, Corpul de control profesional colaboreazã cu comisiile operative din cadrul BEX şi rãspunde la solicitãrile Comisiei de deontologie profesionalã vizând realizarea unor acţiuni de control care au ca obiectiv clarificarea unor aspecte ce urmeazã a fi analizate în contextul realizãrii cercetãrii disciplinare/profesionale prealabile.
    ART. 67
    (1) Persoanele care au calitatea de membru al Corpului de control profesional nu pot desfãşura acţiuni de control profesional în cadrul structurilor cu care au avut sau, dupã caz, au relaţii contractuale şi nici în cadrul celor în care activeazã soţul, rudele şi afinii pânã la gradul al IV-lea inclusiv.
    (2) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) se aplicã şi în situaţia în care asistenţii sociali controlaţi sunt soţ, rude pânã la gradul al IV-lea sau afini cu persoana care urmeazã sã exercite controlul.
    (3) Interdicţia de a desfãşura activitãţi de control intervine şi în situaţiile în care persoanele care au calitatea de membru al Corpului de control profesional au un interes personal în legãturã cu activitatea/persoana supusã controlului, cu excepţia situaţiei în care acest conflict a fost adus la cunoştinţa persoanei care coordoneazã activitatea Corpului de control profesional şi aceasta a apreciat cã obiectivitatea actului de control nu poate fi afectatã.
    ART. 68
    Membrii BEX, cei ai comisiilor operative, ai Comisiei electorale centrale permanente şi cei ai Corpului de control profesional au dreptul la indemnizaţii stabilite prin hotãrâre a Consiliului, precum şi la decontarea cheltuielilor de deplasare efectuate pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Secretarul executiv şi structura executivã a Colegiului

    ART. 69
    (1) Activitãţile tehnico-administrative ale comisiilor de specialitate din structura BEX, activitãţile impuse de exercitarea efectivã a atribuţiilor organelor de conducere ale Colegiului, precum şi cele impuse de punerea în executare a deciziilor organelor de conducere ale acestuia sunt realizate de cãtre structura executivã a Colegiului, alcãtuitã din urmãtoarele departamente funcţionale:
    a) Departamentul comunicare şi relaţii publice;
    b) Departamentul programe;
    c) Departamentul juridic;
    d) Departamentul administrativ-economic.
    (2) Structura executivã prevãzutã la alin. (1) este condusã de un secretar executiv, numit de BEX, la propunerea preşedintelui.
    ART. 70
    (1) Secretarul executiv are urmãtoarele atribuţii:
    a) participã la şedinţele organelor de conducere ale Colegiului, fãrã drept de vot;
    b) avizeazã proiectele actelor cu caracter normativ ce urmeazã a fi aprobate de organele de conducere ale Colegiului;
    c) pregãteşte lucrãrile şedinţelor organelor de conducere ale Colegiului;
    d) elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Colegiului pentru exerciţiul financiar al anului urmãtor;
    e) asigurã coordonarea activitãţii departamentelor funcţionale, precum şi coordonarea activitãţilor curente ale Colegiului;
    f) elaboreazã proiectul organigramei şi al statului de funcţii pentru personalul de specialitate şi administrativ al Colegiului;
    g) selecteazã personalul ce urmeazã a fi încadrat în structurile administrative ale Colegiului;
    h) urmãreşte modul în care comitetele sucursalelor duc la îndeplinire mãsurile aprobate de cãtre organele de conducere centrale ale Colegiului;
    i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de prezentul regulament sau delegate de preşedintele Colegiului ori, dupã caz, de BEX.
    (2) Secretarul executiv este subordonat preşedintelui Colegiului şi are relaţii de colaborare cu preşedinţii comisiilor operative.
    ART. 71
    Atribuţiile departamentelor ce compun structura executivã a Colegiului sunt stabilite prin hotãrârea BEX.

    CAP. V
    Rãspunderea disciplinarã şi profesionalã

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale

    ART. 72
    (1) Asistenţii sociali rãspund disciplinar pentru nerespectarea dispoziţiilor legale vizând exercitarea profesiei de asistent social, a dispoziţiilor prezentului regulament, a Codului deontologic al profesiei de asistent social nr. 1/2007, precum şi pentru orice fapte sãvârşite în legãturã cu profesia care sunt de naturã sã prejudicieze onoarea şi prestigiul profesiei de asistent social.
    (2) Rãspunderea profesionalã a asistentului social este angajatã în raport cu modul de realizare şi calitatea actului profesional, precum şi cu privire la întocmirea şi gestionarea documentaţiei specifice întocmite în cadrul exercitãrii profesiei.
    ART. 73
    (1) Aplicarea unei sancţiuni de cãtre organele abilitate ale Colegiului nu exonereazã asistentul social de rãspunderea penalã, civilã, contravenţionalã sau de altã naturã.
    (2) Colegiul poate sesiza organele competente cu privire la practicarea profesiei de asistent social de cãtre persoanele care nu îndeplinesc condiţiile legale pentru exercitarea profesiei.
    ART. 74
    (1) Constituie abateri disciplinare urmãtoarele fapte:
    a) exercitarea profesiei în condiţiile de incompatibilitate prevãzute de Lege;
    b) nerespectarea confidenţialitãţii vizând situaţiile, documentele, informaţiile deţinute/la care au acces în exercitarea profesiei, cu excepţia cazurilor în care divulgarea acestora este impusã de prevederile legale; încãlcarea principiilor etice stabilite de lege;
    c) utilizarea în scopul obţinerii unor avantaje materiale personale, familiale sau de grup a unor informaţii cu caracter personal ori confidenţial obţinute în cadrul exercitãrii profesiei;
    d) concurenţa neloialã şi/sau manifestarea unui comportament lipsit de respect cu privire la membrii Corpului de control profesional;
    e) continuarea exercitãrii profesiei în situaţia în care a intervenit, la cerere, suspendarea calitãţii de membru al Colegiului sau în situaţiile în care suspendarea calitãţii de membru a intervenit ca urmare a aplicãrii sancţiunii de suspendare a avizului de exercitare a profesiei/atestatului de liberã practicã;
    f) neîndeplinirea obligaţiilor referitoare la notificarea situaţiilor care ar putea duce la suspendarea/încetarea exercitãrii profesiei, precum şi a celor în care a intervenit suspendarea/încetarea raporturilor de muncã/serviciu sau a altor notificãri obligatorii ce trebuie realizate în atenţia Colegiului, potrivit prezentului regulament şi altor acte emise de organele de conducere ale acestuia;
    g) exercitarea profesiei de asistent social în regim de liberã practicã/independent în orice alte forme decât cele prevãzute de Lege.
    (2) Constituie abateri profesionale urmãtoarele fapte:
    a) neîntrunirea numãrului minim anual de credite profesionale;
    b) refuzul nejustificat de a participa la activitãţi de formare profesionalã continuã destinate în mod direct îmbunãtãţirii actului profesional sau, dupã caz, dobândirii competenţelor necesare realizãrii activitãţilor specifice treptei de competenţã deţinute;
    c) prejudicierea interesului beneficiarilor actului profesional, inclusiv prin neinformarea corespunzãtoare a acestora cu privire la problematica şi intervenţia specificã şi, dupã caz, în raport cu costurile implicate de prestarea serviciilor ori prin neutilizarea sau utilizarea incorectã a metodelor şi tehnicilor specifice de intervenţie în asistenţa socialã;
    d) realizarea unor acte profesionale cu depãşirea competenţelor date de calificarea şi experienţa profesionalã, astfel cum sunt stabilite prin treptele de competenţã profesionalã acordate de Colegiu;
    e) angajarea în contacte fizice cu depãşirea limitelor decenţei sau a limitelor date de diferenţele culturale, precum şi întreţinerea de relaţii sexuale cu beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã sau cu rudele acestora pe toatã durata prestãrii serviciilor profesionale;
    f) manifestarea unor comportamente verbale şi fizice abuzive sau menite a fi înţelese ca avansuri sau solicitãri de favoruri sexuale;
    g) neîndeplinirea obligaţiei prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. d).
    (3) Constituie abateri profesionale grave faptele descrise la art. 15 alin. (2), art. 18 alin. (3) şi art. 74 alin. (1) lit. f).
    ART. 75
    (1) Sancţiunile care pot fi aplicate în cazul constatãrii unor abateri disciplinare/profesionale sunt urmãtoarele:
    a) mustrare;
    b) avertisment;
    c) suspendarea temporarã, pentru un interval de 3-12 luni, a avizului de exercitare a profesiei sau, dupã caz, a atestatului de liberã practicã în asistenţã socialã;
    d) suspendarea dreptului de trecere într-o treaptã de competenţã superioarã, pentru o perioadã de 3-6 luni;
    e) retragerea definitivã a avizului de exercitare a profesiei sau, dupã caz, a atestatului de liberã practicã în asistenţã socialã;
    f) interdicţia de a face parte din organele de conducere ale Colegiului sau structurilor teritoriale ale acestuia, pânã la expirarea duratei de aplicare a sancţiunii, în cazul prevãzut la lit. c);
    g) revocarea din funcţie a membrilor aleşi ai organelor de conducere ale Colegiului şi, dupã caz, a organelor de conducere ale structurii teritoriale a Colegiului, în situaţia în care sunt reţinute în sarcina acestora fapte grave, de naturã a prejudicia onoarea şi prestigiul profesiei ori care aduc o gravã atingere imaginii şi intereselor Colegiului.
    (2) În situaţia în care sancţiunea prevãzutã la alin. (1) lit. e) este dispusã pentru organele de conducere ale Colegiului, organele de conducere ale structurilor teritoriale sau pentru reprezentanţii structurilor teritoriale în Congres, se revocã de drept şi mandatul deţinut de aceste persoane în calitate de membri ai organelor de conducere sau, dupã caz, reprezentant al sucursalei în Congres.
    ART. 76
    (1) Sancţiunile prevãzute la art. 75 alin. (1) lit. a) şi b) sunt aplicate de cãtre Comisia de deontologie profesionalã, iar cele prevãzute la art. 75 alin. (1) lit. c)- g) de cãtre BEX.
    (2) În aplicarea sancţiunilor, Comisia de deontologie profesionalã sau, dupã caz, BEX emite hotãrâri.
    ART. 77
    În aplicarea sancţiunilor prevãzute în prezentul regulament, se vor lua în considerare gravitatea faptei, împrejurãrile în care a fost sãvârşitã şi urmãrile acesteia, caracterul repetitiv al faptei şi conduita profesionalã a persoanei responsabile.
    ART. 78
    (1) Nicio sancţiune nu poate fi dispusã fãrã realizarea unei cercetãri disciplinare sau, dupã caz, profesionale prealabile.
    (2) Procedura cercetãrii disciplinare/profesionale prealabile urmãreşte obţinerea tuturor datelor şi dovezilor pertinente pentru analizarea faptelor asistenţilor sociali şi pentru a putea aprecia în cunoştinţã de cauzã dacã o anumitã faptã constituie abatere disciplinarã sau profesionalã.
    (3) Cercetarea disciplinarã/profesionalã prealabilã se realizeazã de cãtre Comisia de deontologie profesionalã. În realizarea acestei atribuţii, Comisia poate solicita deplasarea unei echipe din cadrul Corpului de control profesional al Colegiului pentru efectuarea unor verificãri suplimentare în situaţiile în care apreciazã necesarã realizarea acestora.
    ART. 79
    (1) Colegiul are obligaţia de a pãstra evidenţa sancţiunilor aplicate şi de a face, dupã caz, menţiunile corespunzãtoare în RNASR.
    (2) Hotãrârile de sancţionare sunt pãstrate în dosarele asistenţilor sociali sau, dupã caz, ale persoanelor luate în evidenţa Colegiului şi pot fi luate în considerare în situaţia solicitãrii trecerii într-o treaptã superioarã de competenţã ori la solicitarea eliberãrii atestatului de liberã practicã.
    (3) Sancţiunile se prescriu, prin înlãturarea oricãror consecinţe ale acestora, urmând a fi radiate din RNASR dupã cum urmeazã:
    a) mustrarea se prescrie şi se radiazã în termen de 3 luni de la data sancţionãrii, dacã nu a intervenit o nouã sancţiune;
    b) avertismentul se prescrie şi se radiazã în termen de 6 luni de la data sancţionãrii, dacã nu a intervenit o nouã sancţiune;
    c) suspendarea prevãzutã la art. 75 alin (1) lit. c) şi d) se prescrie şi se radiazã în termen de 24 luni de la data expirãrii perioadei de suspendare, dacã nu a intervenit o nouã sancţiune;
    d) revocarea din funcţie, prevãzutã la art. 75 alin. (1) lit. g) se prescrie în termen de 36 de luni de la data sancţionãrii.
    (4) În situaţia în care înainte de împlinirea termenului de prescripţie al unei sancţiuni este aplicatã o nouã sancţiune, termenul de prescripţie al sancţiunii anterioare se întrerupe, iar noul termen de prescripţie se calculeazã prin cumularea termenelor de prescripţie ale sancţiunilor aplicate.
    (5) Sancţiunea prevãzutã la art. 75 alin. (1) lit. e) nu se prescrie.
    ART. 80
    (1) Nu constituie abateri disciplinare/profesionale faptele asistenţilor sociali sãvârşite în exercitarea profesiei şi realizarea actului profesional, dacã:
    a) s-au produs prin constrângere moralã sau fizicã, a intervenit cazul fortuit ori iresponsabilitatea;
    b) sãvârşirea acestora a fost impusã de ordinul superiorului ierarhic în situaţiile în care nu se putea cunoaşte în mod vãdit ilegalitatea şi nici nu puteau fi prevãzute consecinţe de naturã a se constitui în abateri disciplinare/profesionale;
    c) sãvârşirea acestora a fost impusã de ordinul direct al superiorului ierarhic în situaţiile în care asistentul social l-a informat în scris cã fapta este în mod vãdit ilegalã sau încalcã normele specifice exercitãrii profesiei ori calitãţii actului profesional.
    (2) Înţelesul termenilor de constrângere fizicã sau moralã, caz fortuit ori iresponsabilitate este cel care rezultã din interpretarea acestor termeni prin prisma dreptului comun.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Înregistrarea plângerilor şi realizarea cercetãrii disciplinare

    ART. 81
    (1) Plângerile privind sãvârşirea de cãtre asistenţii sociali a unor fapte de naturã a atrage sancţionarea lor disciplinarã/profesionalã sunt adresate preşedintelui Colegiului, care le va înainta Comisiei de deontologie profesionalã în termen de maximum 5 zile de la înregistrarea acestora.
    (2) Plângerile vizând abateri disciplinare/profesionale ale preşedintelui Colegiului sunt adresate direct Comisiei de deontologie profesionalã.
    ART. 82
    (1) Dreptul de a formula plângerile prevãzute la art. 81 alin. (1) aparţine asistenţilor sociali, persoanei vãtãmate sau reprezentantului legal al acesteia, precum şi persoanelor aflate în relaţii contractuale cu asistenţii sociali, dacã se apreciazã cã persoana reclamatã a sãvârşit fapte ce intrã sub incidenţa art. 72.
    (2) Plângerea este formulatã în limba românã şi poate fi depusã personal, prin mandatar ori poate fi transmisã prin poştã, cu confirmare de primire sau transmisã prin poşta electronicã.
    (3) Organele competente se pot sesiza şi din oficiu.
    ART. 83
    (1) Plângerea este consideratã admisibilã în situaţia în care îndeplineşte urmãtoarele condiţii de formã, cuprinzând:
    a) numele, prenumele, domiciliul şi, dupã caz, adresa de corespondenţã a petiţionarului, inclusiv pentru comunicarea în format electronic;
    b) numele, prenumele, funcţia şi locul de muncã ori alte elemente care sã permitã identificarea şi contactarea asistentului social împotriva cãruia se îndreaptã plângerea;
    c) locul şi contextul în care s-a produs fapta reclamatã, precum şi descrierea acesteia;
    d) elemente doveditoare aduse în susţinerea plângerii, dupã caz;
    e) semnãtura petiţionarului.
    (2) Termenul în care poate fi formulatã plângerea împotriva asistentului social este de un an de la momentul sãvârşirii faptei reclamate sau al cunoaşterii consecinţelor prejudiciabile ale acesteia.
    (3) Lipsa unuia dintre elementele prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) şi e), precum şi formularea dupã scurgerea termenului prevãzut la alin. (2) constituie motiv de inadmisibilitate a acesteia.
    ART. 84
    (1) În termen de maximum 15 zile de la data luãrii în evidenţã a plângerilor înaintate conform dispoziţiilor art. 81, Comisia de deontologie profesionalã analizeazã plângerea şi se pronunţã asupra admisibilitãţii şi temeiniciei acesteia şi informeazã petiţionarul asupra acestui aspect.
    (2) Plângerea este inadmisibilã în situaţiile prevãzute la art. 83 alin. (3)
    (3) Plângerea este consideratã întemeiatã în situaţiile în care aspectele reclamate vizeazã faptele prevãzute la art. 74.
    ART. 85
    În situaţia în care plângerea este consideratã admisibilã şi întemeiatã, Comisa de deontologie profesionalã demareazã procedura de cercetare disciplinarã/profesionalã prealabilã.
    ART. 86
    (1) În cadrul cercetãrii disciplinare/profesionale prealabile, datele şi dovezile necesare sunt obţinute prin audierea sau corespondenţa cu persoanele implicate, prin deplasarea în teren, prin culegerea şi corelarea de informaţii, prin verificarea şi analiza unor înscrisuri, fiind realizate, în mãsura în care este posibil, şi copii ale documentelor relevante.
    (2) Alegerea modalitãţii în care sunt culese datele şi dovezile necesare analizãrii faptei reclamate este stabilitã de cãtre Comisia de deontologie profesionalã.
    (3) Persoanele care realizeazã cercetarea disciplinarã/profesionalã au dreptul sã solicite şi sã analizeze toate documentele apreciate relevante, în mãsura în care aceasta nu contravine unor norme legale, având obligaţia respectãrii confidenţialitãţii informaţiilor şi utilizãrii acestora numai în scopul clarificãrii faptei cercetate.
    ART. 87
    Procedura de cercetare disciplinarã/profesionalã prealabilã, precum şi aplicarea sancţiunii nu pot depãşi 60 de zile de la data la care plângerea a fost consideratã admisibilã şi întemeiatã.
    ART. 88
    (1) În cadrul cercetãrii disciplinare/profesionale prealabile, audierea persoanei/persoanelor cercetate disciplinar/profesional este obligatorie. În situaţia în care aceasta nu poate fi audiatã îi pot fi solicitate explicaţii scrise fie cu privire la fapta în ansamblu, fie cu privire la întrebãri punctuale cuprinse într-un chestionar formulat în prealabil de cãtre Comisia de deontologie profesionalã.
    (2) Orice persoanã supusã cercetãrii disciplinare este tratatã cu respect şi beneficiazã de prezumţia de nevinovãţie pânã la finalizarea cercetãrii disciplinare/profesionale şi, dupã caz, pronunţãrii unei sancţiuni în condiţiile prezentului regulament.
    (3) Orice persoanã supusã cercetãrii disciplinare/ profesionale are dreptul de a se apãra prin orice mijloc legal apreciat necesar.
    ART. 89
    Dacã se apreciazã necesar, Comisia de deontologie profesionalã poate solicita opinii de specialitate de la persoane având diverse calificãri, a cãror experienţã sau ale cãror cunoştinţe sunt considerate utile în clarificarea faptei cercetate, precum şi opinia consilierului juridic.
    ART. 90
    (1) La finalizarea cercetãrii disciplinare/ profesionale prealabile este întocmit un raport conţinând precizãri cu privire la modalitatea şi sursele de informare cu privire la fapta cercetatã, durata cercetãrii, descrierea faptei şi constatãrile rezultate pe parcursul cercetãrii, concluziile cercetãrii şi încadrarea faptei cercetate, precum şi propunerile formulate cu privire la aplicarea sau, dupã caz, neaplicarea unor sancţiuni.
    (2) Raportul este redactat şi semnat de persoanele care au efectuat cercetarea disciplinarã/profesionalã prealabilã şi, dupã caz, de membrii echipei de control care au efectuat verificãri suplimentare.
    (3) Documentul prevãzut la alin. (2) este însoţit de documentaţia obţinutã pe parcursul cercetãrii disciplinare/ profesionale prealabile şi de orice alte elemente doveditoare ale menţiunilor cuprinse în cadrul acestuia.
    ART. 91
    (1) În situaţia în care raportul prevãzut la art. 90 alin. (1) nu conţine o propunere vizând aplicarea unei sancţiuni, Comisia de deontologie profesionalã redacteazã un rãspuns motivat, pe care îl transmite persoanei care a formulat plângerea, precum şi persoanei/persoanelor supuse cercetãrii disciplinare/profesionale.
    (2) În cazul în care raportul prevãzut la art. 90 alin. (1) propune aplicarea uneia dintre sancţiunile prevãzute la art. 75 alin. (1) lit. a) sau b), Comisia de deontologie profesionalã emite hotãrârea de sancţionare.
    (3) Dacã propunerea vizeazã aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 75 alin. (1) lit. c)-g), raportul prevãzut la art. 90 alin. (1) este înaintat BEX în vederea analizãrii acestuia şi a aplicãrii sancţiunii.
    ART. 92
    (1) Hotãrârea de sancţionare va cuprinde: numãrul şi data adoptãrii, organul emitent, descrierea pe scurt a faptei, menţionarea demersurilor şi a documentelor realizate pe parcursul cercetãrii disciplinare/profesionale prealabile, încadrarea faptei, sancţiunea aplicatã şi temeiul legal al acesteia, termenul de contestare şi organul competent pentru soluţionarea contestaţiei, semnãtura preşedintelui Comisiei de deontologie profesionalã sau, dupã caz, a preşedintelui Colegiului.
    (2) Hotãrârea prin care s-a dispus sancţionarea este comunicatã persoanei/persoanelor sancţionate, precum şi organizaţiei/instituţiei în care acestea îşi desfãşoarã activitatea.
    ART. 93
    (1) Contestarea hotãrârii de sancţionare dispuse de Comisia de deontologie profesionalã se realizeazã la BEX, iar contestarea hotãrârii de sancţionare dispuse de BEX se realizeazã la Consiliu. Termenul de formulare a contestaţiei este de maximum 15 zile de la comunicarea hotãrârii de sancţionare.
    (2) Contestaţia este soluţionatã în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea ei la Colegiu.
    (3) Contestatarul este obligat sã precizeze în contestaţie care sunt elementele contestate, sã îşi motiveze contestaţia şi, dacã este cazul, sã prezinte dovezi în susţinerea acesteia. În formularea contestaţiei se aplicã în mod corespunzãtor dispoziţiile art. 83 alin. (1) lit. a) şi e).
    (4) Contestaţiile depuse ulterior termenelor prevãzute la alin. (1) şi (2) sau cele care nu îndeplinesc condiţia prevãzutã la alin. (3) sunt considerate inadmisibile.
    ART. 94
    (1) În soluţionarea contestaţiei este analizatã documentaţia, pot fi audiate persoanele care pot da informaţii relevante şi, dacã se apreciazã necesar, pot fi solicitate probe suplimentare.
    (2) În soluţionarea contestaţiei BEX sau, dupã caz, Consiliul poate decide fie menţinerea sancţiunii aplicate iniţial, fie înlocuirea acesteia cu o altã sancţiune mai puţin severã ori poate aprecia cã fapta sãvârşitã nu necesitã aplicarea unei sancţiuni.
    (3) Contestaţia este soluţionatã prin adoptarea unei hotãrâri a BEX sau, dupã caz, a Consiliului în care se vor menţiona: numãrul şi data hotãrârii prin care se soluţioneazã contestaţia, numãrul, data şi emitentul hotãrârii contestate, descrierea succintã a demersurilor realizate în soluţionarea contestaţiei, semnãtura preşedintelui Colegiului.
    (4) Hotãrârea prin care este soluţionatã contestaţia poate fi atacatã la instanţa judecãtoreascã competentã.

    CAP. VI
    Litigiile între membrii Colegiului

    ART. 95
    (1) Toate neînţelegerile de naturã profesionalã între asistenţii sociali şi cele dintre formele independente de exercitare a profesiei urmeazã sã fie rezolvate pe cale amiabilã.
    (2) În caz de nesoluţionare a litigiilor de naturã profesionalã pe cale amiabilã, persoanele prevãzute la alin. (1) au obligaţia de a sesiza, pentru conciliere, Colegiul.
    (3) BEX/Comisia de deontologie are competenţa analizãrii situaţiei de litigiu create, precum şi a efectuãrii tuturor actelor necesare concilierii, înainte de sesizarea altor instanţe.
    ART. 96
    Sesizãrile sunt formulate de oricare dintre pãrţile aflate în litigiu şi pot fi înaintate BEX/Comisiei de deontologie profesionalã în formã scrisã, depuse în mod direct, prin mandatar sau transmise prin poştã, cu confirmare de primire. În sesizare este descrisã situaţia reclamatã şi pot fi anexate documente doveditoare.
    ART. 97
    (1) Iniţierea procedurii de conciliere este realizatã în cel mult 30 de zile de la sesizare.
    (2) În realizarea concilierii este obligatorie ascultarea pãrţilor. Modalitatea concretã de realizare a procedurii de conciliere este stabilitã de Comisia de deontologie profesionalã şi se supune aprobãrii BEX.
    (3) În situaţia în care se apreciazã cã aspectele sesizate nu sunt de competenţa Colegiului sau nu necesitã procedura de conciliere, Comisia de deontologie profesionalã va formula un rãspuns motivat persoanei care a formulat sesizarea.

    CAP. VII
    RNASR

    ART. 98
    (1) RNASR este un document public care cuprinde evidenţa asistenţilor sociali din România, precum şi a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social.
    (2) RNASR are douã pãrţi:
    a) partea I - evidenţa asistenţilor sociali;
    b) partea a II-a - evidenţa formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social.
    (3) RNASR este pus la dispoziţia beneficiarilor serviciilor de asistenţã socialã, precum şi a oricãror entitãţi interesate, în scopul de a certifica calitatea de asistent social, dreptul de a exercita activitãţile prevãzute la art. 3 alin. (3) din Lege şi competenţele profesionale ale asistenţilor sociali.
    (4) Registrul naţional al asistenţilor sociali din România se publicã anual în Monitorul Oficial al României, Partea I. Registrul se reactualizeazã trimestrial şi se afişeazã şi pe site-ul oficial al Colegiului.
    ART. 99
    (1) Evidenţa sancţiunilor aplicate şi radierea acestora, a menţiunilor vizând suspendarea/încetarea calitãţii de asistent social, a celor vizând suspendarea activitãţii formelor independente de exercitare a profesiei, precum şi evidenţa prestatorilor de servicii care se deplaseazã în România în scopul exercitãrii temporare şi ocazionale a profesiei de asistent social se realizeazã în cadrul unor anexe ale RNASR, care se afişeazã pe site-ul oficial al Colegiului şi se reactualizeazã trimestrial.
    (2) Evidenţa persoanelor prevãzute la art. 34 alin. (2) din Lege, cãrora li se elibereazã certificate de exercitare a atribuţiilor de asistent social, se realizeazã separat de cea a asistenţilor sociali cu aviz de exercitare a profesiei sau, dupã caz, cu atestat de liberã practicã, în cadrul unei anexe a RNASR intitulate "Persoane cu atribuţii de asistent social", care se publicã pe siteul Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România şi se actualizeazã lunar/trimestrial.
    (3) Orice alte date/informaţii care urmeazã a fi înscrise în RNASR pot fi redate în cadrul unor anexe ale acestuia. Datele şi informaţiile, precum şi anexele în care urmeazã a fi înscrise acestea se stabilesc prin hotãrâre a BEX.


    ANEXA 2

                        EMBLEMA
         cu sigla Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali

    Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali din România - C.N.A.S.R.*)

____________
    *) Forma, modelul, graficul şi culorile vor fi aprobate de cãtre Biroul executiv al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali.


                  ____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016