Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1 din 16 octombrie 2009  referitoare la contestatia privind respingerea inregistrarii candidaturii domnului Sabin Baltac la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1 din 16 octombrie 2009 referitoare la contestatia privind respingerea inregistrarii candidaturii domnului Sabin Baltac la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 708 din 21 octombrie 2009
HOTĂ?RÂRE nr. 1 din 16 octombrie 2009
referitoare la contestaţia privind respingerea înregistrãrii candidaturii domnului Sabin Bâltac la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 708 din 21 octombrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-şef

La data de 15 octombrie 2009 a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã contestaţia formulatã de domnul Sabin Bâltac împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 privind respingerea înregistrãrii candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.
Contestaţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 7.746 F/2009, la care au fost ataşate propunerea de candidaturã a domnului Sabin Bâltac, împreunã cu decizia contestatã, transmise de Biroul Electoral Central cu adresa înregistratã la Curtea Constituţionalã cu nr. J5758 din 15 octombrie 2009.
În temeiul dispoziţiilor <>art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţioneazã fãrã înştiinţarea pãrţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei formulatã împotriva Deciziei nr. 5/D din 15 octombrie 2009 a Biroului Electoral Central, domnul Sabin Bâltac invocã "excepţia de neconstituţionalitate" a <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României. Aratã, în esenţã, cã prevederile art. 3 alin. (1) şi (2) din actul normativ menţionat, potrivit cãrora atât candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, cât şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacã sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegãtori, încalcã drepturile sale electorale "prin discriminare". În opinia contestatorului, susţinutã cu o serie de calcule matematice expuse în cadrul contestaţiei, candidatul independent nu poate îndeplini cerinţa prevãzutã de textul de lege criticat, întrucât nu existã timp suficient pentru a permite strângerea unui numãr de 200.000 de semnãturi de cãtre acesta. Ca urmare, "candidatul independent este discriminat faţã de candidatul propus de un partid, care foloseşte reţeaua organizatoricã teritorialã şi resursele umane şi financiare ale partidului". Pentru aceste motive, se aratã cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale <>art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri şi pe cele ale <>art. 41 alin. (3) , potrivit cãrora durata normalã a unei zile de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore, precum şi dispoziţiile art. 1, 7 şi 30 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
În concluzie, contestatorul solicitã Curţii Constituţionale sã dispunã înregistrarea candidaturii la Biroul Electoral Central fãrã lista de susţinãtori, "constatând discriminarea <>Legii nr. 370/2004 ".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei, întrucât propunerea de candidaturã a contestatorului nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege pentru a fi înregistratã.

CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. f) din Constituţie , ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , precum şi celor ale <>art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrãrii candidaturii domnului Sorin Bâltac pentru funcţia de Preşedinte al României.
Curtea reţine cã, potrivit <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 , pentru alegerea Preşedintelui României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, "Candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacã sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegãtori. [...]" iar, în conformitate cu dispoziţiile art. 9 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ, propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi primite numai dacã: "(2) [...] c) sunt însoţite de [...] de lista susţinãtorilor, al cãror numãr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegãtori."
Curtea constatã cã propunerea de candidaturã formulatã de domnul Sorin Bâltac nu îndeplineşte, în mod cumulativ, condiţiile obligatorii prevãzute de <>art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004 . Astfel, propunerea de candidaturã depusã de acesta la Biroul Electoral Central în data de 13 octombrie 2009 nu a fost însoţitã de lista cu cel puţin 200.000 de susţinãtori.
De altfel, contestatorul este nemulţumit de soluţia legislativã care impune aceastã condiţie, sens în care invocã "excepţia de neconstituţionalitate" a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 . Or, aceastã excepţie poate fi analizatã numai în cadrul exercitãrii atribuţiei Curţii Constituţionale prevãzutã de <>art. 146 lit. d) din Constituţie , potrivit cãruia Curtea "hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial; excepţia de neconstituţionalitate poate fi ridicatã şi direct de Avocatul Poporului", iar nu şi în cadrul atribuţiei reglementate de dispoziţiile art. 146 lit. f) din Constituţie, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã "vegheazã la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmã rezultatele sufragiului."
Faţã de prevederile legale citate şi situaţia mai sus arãtatã, aşa cum rezultã din actele dosarului, Curtea Constituţionalã constatã cã respingerea de cãtre Biroul Electoral Central a înregistrãrii candidaturii domnului Sorin Bâltac pentru alegerea Preşedintelui României este legalã, iar contestaţia formulatã de acesta împotriva deciziei privind respingerea înregistrãrii candidaturii este nefondatã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , precum şi al <>art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
HOTÃRÃŞTE:

Respinge contestaţia formulatã împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 de respingere a înregistrãrii candidaturii domnului Sabin Bâltac la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.
Hotãrârea este definitivã, se comunicã Biroului Electoral Central şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016