Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1 din 15 octombrie 2003  asupra contestatiei referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1 din 15 octombrie 2003 asupra contestatiei referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 728 din 17 octombrie 2003

Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu contestaţia formulatã de Partidul România Mare asupra respectãrii procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei, astfel cum este reglementatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92 din 9 octombrie 2003 , contestaţie intemeiata pe dispoziţiile art. 144 lit. g) din Constituţie, coroborate cu cele ale <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã.
Contestaţia a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã la data de 13 octombrie 2003, formând obiectul Dosarului nr. 456G/2003 şi ea cuprinde, în esenta, urmãtoarele sustineri:
1. Potrivit prevederilor art. 144 lit. g) din Constituţie, Curtea Constituţionalã are atributia sa vegheze la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului, iar potrivit <>art. 3 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, competenta Curţii este cea stabilitã prin Constituţie, Curtea fiind singura indreptatita sa hotãrascã asupra competentei sale, în cazurile expres şi limitativ prevãzute în art. 144 din Legea fundamentalã. Având în vedere ca, în temeiul <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea este unica autoritate de jurisdicţie constituţionalã şi ţinând seama de prevederile alin. (3) al aceluiaşi articol, potrivit cãruia scopul Curţii Constituţionale este garantarea supremaţiei Constituţiei, acestea creeazã obligaţia instanţei de contencios constituţional de a se pronunţa în cazurile expres şi limitativ prevãzute de art. 144 din Constituţie. Se precizeazã ca obiectul contestaţiei îl constituie procedurile pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului, iar nu neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 92/2003 , care este invocatã numai pe cale incidenta.
2. În Constituţie se prevede, la art. 147 alin. (3), ca revizuirea este definitiva dupã aprobarea sa prin referendum, care se organizeazã în cel mult 30 de zile de la data adoptãrii proiectului sau a propunerii de revizuire, iar modul de organizare şi desfãşurare a referendumului este reglementat de <>Legea nr. 3/2000 , în baza cãreia a fost adoptatã <>Legea nr. 375/2003 pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei, care, la art. 1, prevede ca referendumul va avea loc în ultima duminica a perioadei de 30 de zile de la data adoptãrii propunerii de revizuire, iar data acestuia se aduce la cunostinta publica de cãtre Guvern, în cel mult 3 zile de la intrarea în vigoare a legii. Data referendumului astfel fixatã prin lege organicã a fost adusã la cunostinta populaţiei prin publicarea, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 23 septembrie 2003, a <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.100/2003 şi prin mass-media, însã, cu toate acestea, Guvernul a emis, la 9 octombrie 2003, Ordonanta de urgenta nr. 92 pentru modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la organizarea şi desfãşurarea referendumului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 710 din 10 octombrie 2003. Prin ordonanta menţionatã s-a modificat <>Legea nr. 375/2003 , "stabilind data referendumului naţional cu privire la revizuirea Constituţiei în zilele de sambata, 18 octombrie 2003, între orele 8,00 şi 22,00, şi duminica, 19 octombrie 2003, între orele 8,00 şi 20,00", precum şi procedura de desfãşurare a votului în cele doua zile.
În continuare se susţine ca aceste modificãri incalca prevederile Constituţiei şi legilor în vigoare, pentru urmãtoarele motive:
Atât <>Legea nr. 3/2000 , cat şi <>Legea nr. 375/2003 sunt legi organice. Prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003 "se incalca succesiv, în mod flagrant, cele doua legi organice", fãrã a se dispune modificarea explicita a acestora. Astfel, "prin organizarea scrutinului în doua zile se incalca prevederile capitolului II, secţiunea I, şi capitolului IV din <>Legea nr. 3 din 22 februarie 2000 [...] la care face trimitere <>Legea nr. 375 din 22 septembrie 2003 ". Se susţine ca, "din economia tuturor textelor rezulta ca referendumul naţional se desfãşoarã într-o singura zi, cum a stabilit <>Legea nr. 375 din 22 septembrie 2003 ". Astfel, <>art. 34 din Legea nr. 3/2000 prevede ca "Scrutinul se va deschide la ora 8,00 şi se va încheia la ora 20,00". Pe cale de consecinta, rezulta ca stabilirea altor zile şi a altor ore de desfãşurare a scrutinului este în afarã legii.
Se apreciazã ca, prin emiterea unei asemenea ordonanţe de urgenta, "se incalca pentru prima oara Constituţia ce se doreşte a fi adoptatã prin referendum, modificarea propusã la art. 114 alin. (4^1) şi (4^2) interzicand emiterea de ordonanţe de urgenta în aceasta materie".
În ceea ce priveşte dispoziţia prevãzutã la <>art. 1^1 alin. (4) din Legea nr. 375/2003 , introdus prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003 , potrivit cãreia, la sfârşitul primei zile de votare, se va încheia un proces-verbal care va conţine "şi numãrul persoanelor care au participat la vot în prima zi", se susţine ca neprezentarea la urne este o opţiune electoralã echivalenta cu abţinerea, iar încheierea procesului-verbal în aceste condiţii ar incalca secretul optiunilor electorale.

CURTEA,
luând în dezbatere contestaţia formulatã de Partidul România Mare, referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional cu privire la revizuirea Constituţiei, retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze contestaţia cu care a fost sesizatã de cãtre Partidul România Mare la data de 13 octombrie 2003 privind modul de respectare a procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional cu privire la revizuirea Constituţiei. Potrivit art. 144 lit. g) din Constituţie, Curtea are atributia de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului şi de a confirma rezultatele acestuia. În înţelesul prevederii constituţionale menţionate, soluţionarea contestaţiilor care îi sunt adresate cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional, inclusiv cele referitoare la legile şi ordonanţele prin care se stabilesc norme cu caracter procedural de organizare şi desfãşurare a acestuia, aparţin sferei sale de competenta, în mãsura în care soluţionarea contestaţiilor nu intra în atribuţiile birourilor electorale sau ale instanţelor judecãtoreşti.
În esenta, autorul contestaţiei susţine ca procedura pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului a fost incalcata de cãtre Guvern prin emiterea <>Ordonanţei de urgenta nr. 92 din 9 octombrie 2003 pentru modificarea şi completarea unor reglementãri referitoare la organizarea şi desfãşurarea referendumului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 710 din 10 octombrie 2003, prin stabilirea datei de desfãşurare a referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei în doua zile (18 şi 19 octombrie 2003), în loc de o singura zi.
Potrivit susţinerilor autorului contestaţiei, încãlcarea consta în modificarea, printr-o ordonanta de urgenta, a unor legi organice - <>Legea nr. 3/2000 şi <>Legea nr. 375/2003 - fãrã a fi îndeplinitã condiţia existenţei unor "cazuri excepţionale".
Examinând argumentele invocate în susţinerea contestaţiei, Curtea constata ca acestea sunt neintemeiate.
În practica sa constanta, instanta de contencios constituţional a stabilit ca, spre deosebire de ordonanţele adoptate în temeiul unei legi de abilitare, ordonanţele de urgenta pot fi emise de Guvern şi în materiile rezervate legilor organice, cu condiţia existenţei cazului excepţional, care sa impunã o mãsura de urgenta.
În ceea ce priveşte <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003 , prin care se modifica şi se completeazã unele dispoziţii din cele doua legi, Curtea retine ca au fost respectate dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Constituţie referitoare la existenta cazului excepţional, motivat de cãtre Guvern, în expunerea de motive la proiectul de lege pentru aprobarea acestei ordonanţe de urgenta, pe necesitatea de a se asigura populaţiei timpul necesar pentru exprimarea dreptului de vot, fapt ce impune "o noua abordare a campaniei aferente acestui demers".
Curtea constata ca prin stabilirea desfãşurãrii referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei în doua zile, în loc de o singura zi, nu este afectat interesul general al desfãşurãrii în bune condiţii a referendumului, printr-o prezenta cat mai mare la urne, şi nu sunt incalcate dispoziţiile art. 147 alin. (3) din Constituţie, care stabilesc ca organizarea referendumului se face în cel mult 30 de zile de la data adoptãrii proiectului sau a propunerii de revizuire. De altfel, acestea sunt singurele dispoziţii constituţionale cu caracter procedural referitoare la organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei, în raport cu care Curtea Constituţionalã este chematã sa se pronunţe.
Având în vedere considerentele expuse, dispoziţiile art. 144 lit. g) din Constituţie şi ale <>art. 13 alin. (1) lit. B.c) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia referitoare la modul de respectare a procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei, formulatã de Partidul România Mare.
Hotãrârea se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la 15 octombrie 2003 şi la ea au participat: Nicolae Popa, preşedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Şerban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat asistent,
Claudia Miu



────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016