Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 79 din 16 martie 1971  privind expertiza contabila si expertiza tehnica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 79 din 16 martie 1971 privind expertiza contabila si expertiza tehnica

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: Monitorul oficial nr. 32 DIN 16/03/71
CAP. 1
ART. 1
Expertiza contabila şi expertiza tehnica sînt mijloace de proba care se dispun, la cerere sau din oficiu, de organul în drept, cînd pentru lãmurirea unor fapte sau împrejurãri ale cauzei sînt necesare cunoştinţele unui expert, sau, în cazurile prevãzute în decretul de fata, ale unui alt specialist.
Efectuarea expertizei contabile şi a celei tehnice este supusã prevederilor prezentului decret, care se completeazã cu dispoziţiile referitoare la expertiza din codul de procedura civilã, sau, dupã caz, din codul de procedura penalã, în mãsura în care prin acest decret nu se dispune altfel.
ART. 2
Pentru coordonarea, controlul şi îndrumarea activitãţii de expertiza contabila, în cadrul Ministerului Finanţelor funcţioneazã Serviciul central pentru expertize contabile.
Pentru coordonarea, controlul şi îndrumarea activitãţii de expertiza tehnica, în cadrul Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice se înfiinţeazã Biroul central pentru expertize tehnice.
În cadrul administraţiilor financiare judeţene şi a municipiului Bucureşti funcţioneazã birouri locale pentru expertize contabile, cãrora le revin şi sarcinile stabilite prin prezentul decret, cu privire la expertizele tehnice.
ART. 3
Expertizele pot fi efectuate numai prin birourile prevãzute în art. 2 alin. 3 şi exclusiv de experţii care au aceasta calitate conform prevederilor prezentului decret.
În cazuri excepţionale, expertizele pot fi efectuate şi de specialişti de inalta calificare - membri ai unei academii, profesori sau conferenţiari din învãţãmîntul superior, doctori docenti în ştiinţe sau doctori - care nu figureazã în evidentele birourilor pentru expertize contabile.
De asemenea, expertizele tehnice pot fi efectuate, în condiţiile prevãzute de art. 13 alin. 2, şi de persoane care nu au calitatea de experţi în sensul prezentului decret.
CAP. 2
ART. 4
Serviciul central pentru expertize contabile are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã, controleazã şi indruma activitatea de expertiza contabila;
b) tine evidenta experţilor contabili;
c) studiazã practica de efectuare a expertizelor contabile în vederea generalizarii celor mai bune metode de efectuare a acestor expertize;
d) da indicaţii metodologice şi ia orice mãsuri pentru îmbunãtãţirea calitãţii expertizelor contabile;
e) recomanda specialişti de inalta calificare, potrivit art. 3 alin. 2, la cererea organelor judeţene ale Consiliului Securitãţii Statului, Ministerului Afacerilor Interne, Procuratura Republicii Socialiste România, a instanţelor judecãtoreşti sau a organelor arbitrajului de stat, comunicind biroului local pentru expertize contabile numele persoanelor recomandate.
ART. 5
Birourile locale au, cu privire la expertiza contabila, urmãtoarele atribuţii:
a) controleazã şi indruma activitatea de expertiza contabila şi urmãresc aducerea la îndeplinire a dispoziţiilor date în legatura cu aceasta;
b) ţin evidenta experţilor contabili din aceste birouri pe baza comunicãrilor primite de la Ministerul Finanţelor;
c) recomanda organelor care au dispus efectuarea expertizei contabile un numãr de experţi din cei aflaţi în evidenta biroului, în vederea numirii unuia sau unora dintre ei pentru efectuarea expertizei;
d) urmãresc efectuarea la timp a expertizelor contabile dispuse de organele de urmãrire penalã sau de organele de jurisdicţie;
e) verifica rapoartele de expertiza contabila întocmite precum şi deconturile de cheltuieli, pe care le vizeazã.
ART. 6
Calitatea de expert contabil se atribuie de cãtre Ministerul Finanţelor, pe baza de examen, care are ca scop verificarea pregãtirii de specialitate a viitorilor experţi.
Modul de constituire a comisiilor de examinare, disciplinele la care sînt examinati candidaţii şi procedura de examinare se stabilesc de Ministerul Finanţelor.
ART. 7
Pentru a se putea prezenta la examenul prevãzut în art. 6 candidaţii trebuie sa facã dovada ca:
a) au studii superioare de specialitate;
b) sînt angajaţi ai unei organizaţii socialiste;
c) au un stagiu de cel puţin 5 ani în activitatea financiarã contabila sau în munca de cercetare ştiinţificã ori în învãţãmînt.
Se pot prezenta la examen şi pensionãrii care îndeplinesc condiţiile prevãzute în alineatul precedent la lit. a şi c.
În vederea obţinerii calitãţii de expert contabil candidaţii vor fi verificaţi dacã îndeplinesc, pe lîngã condiţiile prevãzute în alin. 1, şi pe aceea de a se bucura de o reputaţie nestirbita.
ART. 8
Persoanele declarate reusite la examenul prevãzut în art. 6 sînt înscrise în listele de evidenta ale Serviciului central şi ale birourilor locale pentru expertize contabile din judeţul în care domiciliazã, pe baza comunicãrilor fãcute de Ministerul Finanţelor, care le elibereazã şi carnetul de expert.
ART. 9
Biroul central pentru expertize tehnice din cadrul Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã, controleazã şi indruma activitatea de expertiza tehnica;
b) tine evidenta experţilor pe specialitãţi;
c) studiazã practica de efectuare a expertizelor tehnice în vederea generalizarii celor mai bune metode de efectuare a acestor expertize;
d) da indicaţii metodologice şi ia mãsuri pentru îmbunãtãţirea calitãţii expertizelor tehnice;
e) recomanda specialişti de inalta calificare, potrivit art. 3 alin. 2, la cererea organelor judeţene ale Consiliului Securitãţii Statului, Ministerului Afacerilor Interne, Procuraturii Republicii Socialiste România, a instanţelor judecãtoreşti sau a organelor arbitrajului de stat, comunicind biroului local pentru expertize contabile numele persoanelor recomandate.
ART. 10
Serviciul central pentru expertize contabile din Ministerul Finanţelor urmãreşte îndeplinirea sarcinilor ce revin birourilor locale pentru expertize contabile şi cu privire la expertizele tehnice.
ART. 11
Birourile locale pentru expertize contabile au, cu privire la expertiza tehnica, urmãtoarele atribuţii:
a) ţin evidenta experţilor tehnici din acele birouri, pe baza comunicãrilor fãcute de Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice;
b) recomanda organelor care au dispus efectuarea expertizei tehnice un numãr de experţi din acei aflaţi în evidenta biroului, în vederea numirii unuia sau unora dintre ei pentru efectuarea expertizei;
c) urmãresc efectuarea la timp a expertizelor tehnice dispuse de organele în drept, sesizind Biroul central pentru expertize tehnice asupra intirzierilor produse din vina experţilor tehnici sau din cauze a cãror inlaturare depãşeşte posibilitãţile biroului local;
d) verifica şi vizeazã deconturile de cheltuieli ocazionate de efectuarea expertizei tehnice.
ART. 12
Calitatea de expert tehnic se atribuie de cãtre Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice, pe baza de examen, care are ca scop verificarea pregãtirii de specialitate a viitorilor experţi.
Pentru a se prezenta la examen candidaţii trebuie sa facã dovada ca:
a) au studii superioare de specialitate;
b) sînt angajaţi ai unei organizaţii socialiste;
c) au un stagiu de cel puţin 5 ani în producţie, în activitatea de proiectare sau cercetare ştiinţificã ori în învãţãmînt.
Se pot prezenta la examen şi pensionãrii care îndeplinesc condiţiile prevãzute în alineatul precedent la lit. a şi c.
În vederea obţinerii calitãţii de expert tehnic, candidaţii vor fi verificaţi dacã îndeplinesc, pe lîngã condiţiile prevãzute la alin. 1 şi 2, şi pe aceea de a se bucura de o reputaţie nestirbita.
Modul de constituire a comisiilor de examinare, disciplinele la care sînt examinati candidaţii şi procedura de examinare se stabilesc de Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice.
Persoanele declarate reusite la examenul de expert tehnic sînt înscrise în listele de evidenta ale Biroului central pentru expertize tehnice şi primesc carnete care atesta aceasta calitate, de la Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice.
ART. 13
Organul care dispune efectuarea expertizei numeşte expertul contabil sau tehnic, dintre experţii recomandaţi de birourile locale pentru expertize contabile potrivit dispoziţiilor art. 5 lit. c şi art. 11 lit. b.
Dacã în listele biroului local nu figureazã experţi tehnici din specialitatea cerutã, Biroul central pentru expertize tehnice va indica biroului local, cu consimţãmîntul lor, inginerii, arhitecţii, tehnicienii sau alţi specialişti care au experienta deosebita în acea specialitate, spre a fi recomandaţi organului care solicita efectuarea expertizei, în vederea numirii ca experţi.
Numirea ca expert în cazurile prevãzute în art. 3 alin. 2 se va face dintre specialiştii de inalta calificare recomandaţi, în cazul expertizelor contabile, de Serviciul central pentru expertize contabile conform art. 4 lit. e.
Organul care dispune efectuarea expertizei numeşte, dupã caz, unu sau mai mulţi experţi.
ART. 14
Organul care dispune efectuarea expertizei contabile sau tehnice este obligat sa indice în scris, prin ordonanta sau încheiere, dupã caz, obiectul expertizei şi întrebãrile la care expertul trebuie sa rãspundã, sa stabileascã data depunerii raportului de expertiza, sa fixeze remuneraţia expertului conform art. 27 alin. 1 şi sa comunice biroului local pentru expertize contabile numele expertului numit.
În caz de necesitate, prelungirea termenului de depunere a raportului se încuviinţeazã de cãtre organul care a dispus efectuarea expertizei, la cererea motivatã a expertului, însoţitã de avizul şefului biroului local pentru expertize contabile.
În faza de urmãrire penalã, orice alte mãsuri privitoare la expertiza ordonatã, cum sînt dispoziţia de a se reface sau de a se completa expertiza conform art. 23, prelungirea termenului de depunere a raportului sau stabilirea sumei definitive cuvenite expertului, prevãzutã de art. 27 alin. ultim, se pot dispune şi prin rezoluţia motivatã a organului de urmãrire penalã care a ordonat efectuarea expertizei.
Şeful biroului local pentru expertize contabile va urmãri ca raportul de expertiza sa fie depus în termen la organul care a dispus efectuarea expertizei.
ART. 15
Partea interesatã are dreptul, afarã de cazul cînd prin lege se dispune altfel, sa ceara ca pe lîngã expertul numit sa participe - pe cheltuiala sa - şi un expert recomandat de ea, care figureazã în evidenta birourilor locale pentru expertize contabile.
În cazul în care se dispune efectuarea unei expertize potrivit art. 3 alin. 2, partea interesatã va putea recomanda, în condiţiile alineatului precedent, şi specialişti de inalta calificare.
ART. 16
Sarcina efectuãrii expertizelor contabile şi a celor tehnice de cãtre experţii numiţi este obligatorie, ea neputind fi refuzatã decît numai pentru motive temeinice.
Conducãtorii organizaţiilor socialiste sînt obligaţi sa acorde, la cerere, angajaţilor care sînt numiţi experţi, timpul necesar pentru efectuarea expertizelor ce le-au fost încredinţate.
Pe timpul cît nu presteazã munca în unitatea al carei angajat este, datoritã efectuãrii expertizei încredinţate, expertul nu va primi salariu; el îşi pãstreazã însã pe tot acest timp celelalte drepturi conferite de calitatea de angajat.
Timpul în care expertul nu presteazã munca în unitatea al carei angajat este, datoritã efectuãrii expertizei încredinţate, se exclude din calculul indemnizaţiilor de orice fel cuvenite expertului la locul sau de munca.
ART. 17
Declaraţia de abţinere sau cererea de recuzare a expertului se soluţioneazã, dupã caz, în conformitate cu dispoziţiile din codul de procedura penalã sau din codul de procedura civilã.
ART. 18
În cazul cînd expertiza contabila nu se poate efectua fãrã o prealabilã revizie de fond a unitãţii, fãrã aducerea la zi a evidentelor sau fãrã efectuarea prealabilã a altor asemenea lucrãri expertul întocmeşte despre aceasta un proces-verbal pe care îl înainteazã, prin biroul local pentru expertize contabile, organului care a ordonat expertiza.
Acest organ poate cere efectuarea, de cãtre organele competente, a reviziei de fond sau a celorlalte lucrãri necesare, îndeplinirea lor de cãtre expertul contabil fiind interzisã.
ART. 19
Expertul nu poate incredinta unei alte persoane efectuarea expertizei pentru care a fost numit.
ART. 20
Este interzisã divulgarea de cãtre expert, sub sancţiunea prevãzutã de lege a datelor de care a luat cunostinta cu ocazia îndeplinirii sarcinii primite.
ART. 21
Orice raport de expertiza contabila se verifica în cadrul biroului local pentru expertize contabile din punct de vedere al calitãţii expertizei, precum şi cu privire la respectarea dispoziţiilor legale.
În cazul în care raportul de expertiza contabila este corespunzãtor, biroul local pentru expertize contabile îl înainteazã organului care a dispus efectuarea expertizei, împreunã cu decontul de cheltuieli vizat conform art. 5 lit. e.
Dacã biroul local pentru expertize contabile considera ca raportul de expertiza contabila nu este corespunzãtor, îl restituie expertului în vederea completãrii sau refacerii expertizei, dîndu-i în acest scop îndrumãrile necesare.
În situaţia în care raportul de expertiza contabila este întocmit cu respectarea dispoziţiilor legale, fãrã ca totuşi sa se realizeze un punct de vedere unitar între biroul local pentru expertize contabile şi expert, raportul de expertiza va fi înaintat organului care a dispus efectuarea expertizei cu un aviz în care biroul local va arata cu privire la care puncte şi pentru care motive nu este de acord cu opiniile expertului.
ART. 22
În cazul expertizei tehnice, raportul se depune la biroul local pentru expertize contabile care îl înainteazã organului care a dispus efectuarea expertizei, împreunã cu decontul de cheltuieli vizat conform art. 11 lit. d.
ART. 23
Dacã organul care a dispus efectuarea expertizei contabile sau tehnice o gãseşte nesatisfacatoare, va dispune refacerea sau completarea ei, fixind în acest scop un termen corespunzãtor.
CAP. 3
ART. 24
Experţilor vinovaţi de abateri comise în executarea sarcinilor primite li se aplica, în raport cu gravitatea abaterii sãvîrşite, urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertisment;
b) interzicerea exercitãrii drepturilor conferite de calitatea de expert pe o perioada de la 3 luni la un an;
c) retragerea calitãţii de expert.
Sancţiunea prevãzutã la lit. a se aplica expertului în cazul nerespectãrii dispoziţiilor art. 16 alin. 1, art. 18 alin. 2 şi art. 19 din prezentul decret, precum şi pentru efectuarea unei lucrãri de calitate necorespunzãtoare, intirzierea fãrã motive temeinice în depunerea raportului de expertiza sau nearatarea cazului de recuzare în care se gãseşte.
Sancţiunea prevãzutã la lit. b se aplica expertului în cazul în care acesta sãvîrşeşte în mod repetat abateri dintre cele arãtate în alineatul precedent, precum şi în alte cazuri care prezintã gravitate datoritã urmãrilor provocate.
Sancţiunea prevãzutã la lit. c se aplica expertului în cazul în care acesta sãvîrşeşte abateri repetate dupã executarea sancţiunii aplicate potrivit alineatului precedent sau comite fapte de o gravitate deosebita care aduc atingere reputaţiei de expert.
Pentru experţii contabili, sancţiunea prevãzutã la lit. a sau b se aplica de cãtre biroul local pentru expertize contabile, iar sancţiunea prevãzutã la lit. c, de cãtre Serviciul central pentru expertize contabile.
Pentru experţii tehnici, sancţiunile prevãzute în alineatul 1 se aplica de cãtre Serviciul central pentru expertize contabile.
Impotriva sancţiunii, cel în cauza poate face plîngere în termen de 15 zile de la comunicare. Plîngerea facuta în termen suspenda executarea sancţiunii pronunţate.
Plîngerea se rezolva de Serviciul central pentru expertize contabile în cazul sancţiunii aplicate de biroul local pentru expertize contabile, iar în cazul sancţiunilor aplicate de Serviciul central pentru expertize contabile, de ministrul finanţelor; în cazul sancţiunilor aplicate de Biroul central pentru expertize tehnice, plîngerea se rezolva de cãtre preşedintele Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice sau de cãtre împuternicitul acestuia.
Sancţiunile rãmase definitive vor fi comunicate birourilor locale pentru expertize contabile.
ART. 25
Nedepunerea raportului de expertiza în termenul stabilit, fãrã motive temeinice, atrage pentru expertul vinovat de intirziere şi sancţiunile prevãzute în codul de procedura penalã sau în cel de procedura civilã.
CAP. 4
ART. 26
Experţii vor fi retribuiţi pentru lucrãrile efectuate, tinindu-se seama de complexitatea expertizei şi de gradul de calificare al experţilor, potrivit tarifului stabilit prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri.
ART. 27
Organul care a dispus efectuarea expertizei fixeazã, în mod provizoriu, prin ordonanta ori încheierea prin care expertiza a fost dispusã, remuneraţia expertului numit.
Dupã depunerea raportului de expertiza şi a decontului de cheltuieli, vizat de biroul local pentru expertize contabile, acelaşi organ stabileşte suma definitiva cuvenitã.
ART. 28
Suma stabilitã potrivit art. 27 alin. 2 se vireazã de cãtre organul care a dispus efectuarea expertizei contabile sau tehnice, în contul deschis special în acest scop, la dispoziţia biroului local pentru expertize contabile.
Dacã, potrivit legii, costul expertizei se suporta de partea care a cerut efectuarea ei, aceasta va depune sau vira, dupã caz, suma stabilitã provizoriu conform prevederilor art. 27 alin. 1, în acelaşi cont, în cel mult 3 zile de la numirea expertului, urmînd ca eventuala diferenţa sa fie depusa sau virata, în acelaşi mod, dupã stabilirea sumei definitive cuvenite pentru expertiza efectuatã.
În cazul litigiilor de competenta arbitrajului de stat, dacã se dispune din oficiu efectuarea unei expertize, organul arbitral este îndreptãţit sa stabileascã partea care va suporta costul expertizei, aceasta fiind obligatã sa vireze suma respectiva conform prevederilor alineatului precedent.
ART. 29
Dacã pentru efectuarea expertizei încredinţate expertul trebuie sa se deplaseze din localitatea unde domiciliazã în alta localitate, el are dreptul la rambursarea cheltuielilor de transport şi cazare, cît şi la plata diurnei, potrivit prevederilor legale care reglementeazã drepturile bãneşti ale angajaţilor care se deplaseaza în interes de serviciu.
Pentru calcularea acestor drepturi în cazul experţilor angajaţi ai unor unitãţi socialiste, se va avea în vedere salariul tarifar de la locul de munca, iar pentru experţii pensionari, calcularea acestor drepturi se va face pe baza cuantumului pensiei pe care o primesc.
Biroul local pentru expertize contabile poate avansa, la cererea expertului, sumele necesare pentru suportarea cheltuielilor arãtate în primul alineat.
ART. 30
Expertul contabil sau tehnic primeşte de la biroul local pentru expertize contabile, dupã terminarea lucrãrii, drepturile ce i se cuvin pentru efectuarea expertizei.
ART. 31
Organul care a dispus efectuarea expertizei va putea, chiar şi dupã dezinvestirea sa, sa dispunã mãsurile necesare pentru a se asigura plata sumei cuvenite expertului.
ART. 32
Birourile locale pentru expertize contabile vor retine o cota de 10% din sumele încasate drept remuneraţie pentru expertizele contabile şi cele tehnice efectuate.
Sumele rezultate din reţinerea cotei de 10% din remuneraţia pentru expertizele tehnice vor fi virate Biroului central pentru expertize tehnice, iar cele rezultate din remuneraţia pentru expertizele contabile vor fi reţinute de birourile locale pentru expertize contabile.
Birourile locale pentru expertize contabile sau, dupã caz, Biroul central pentru expertize tehnice vor folosi sumele provenite din reţinerea cotei de 10% pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de îndrumarea şi controlul activitãţii de expertiza contabila sau tehnica şi pentru organizarea examenului în vederea atribuirii calitãţii de expert contabil sau tehnic.
Sumele rãmase disponibile la sfîrşitul anului se fac venit la bugetul statului.
CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 33
Experţii contabili şi experţii tehnici pot cere scoaterea lor din evidenta experţilor.
Cererile vor fi adresate, în cazul experţilor contabili, Serviciului central pentru expertize contabile, iar în cazul experţilor tehnici, Biroului central pentru expertize tehnice.
ART. 34
Dispoziţiile prezentului decret nu sînt aplicabile cînd expertiza urmeazã a fi efectuatã de un serviciu medico-legal, de un laborator de expertiza criminalistica sau de orice alt institut de specialitate.
ART. 35
Persoanele care la data intrãrii în vigoare a acestui decret au calitatea de expert contabil potrivit Decretului nr. 434/1957 pentru reglementarea efectuãrii expertizelor contabile judiciare, îşi pãstreazã aceasta calitate.
ART. 36
Prezentul decret intra în vigoare la 30 zile de la publicare. Pe aceeaşi data se abroga Decretul nr. 434/1957 pentru reglementarea efectuãrii expertizelor contabile judiciare, modificat prin Decretul nr. 321/1958 şi republicat la 31 iulie 1958, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016