Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 78 din 16 martie 1971  privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 78 din 16 martie 1971 privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 32 din 16 martie 1971
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Activitatea de turism se desfãşoarã prin unitãţile din sistemul Ministerului Turismului, prin oficiile judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti, precum şi prin unitãţi din sistemul altor organe centrale sau locale.
ART. 2
Ministerul Turismului înfãptuieşte politica partidului şi statului în domeniul turismului şi îndeplineşte în acest domeniu funcţia de minister coordonator pentru activitãţile care se desfãşoarã prin unitãţile din subordinea altor organe centrale sau locale ale administraţiei de stat.
ART. 3
Ministerul Turismului conduce, indruma şi controleazã activitatea unitãţilor din subordine şi rãspunde, în calitate de titular de plan, de realizarea planului pentru intreaga activitate.
Ministerul Turismului asigura în activitatea sa aplicarea legilor, decretelor şi hotãrârilor Consiliului de Miniştri.
ART. 4
Ministerul Turismului colaboreazã cu celelalte ministere şi organe centrale precum şi cu organele locale, în scopul îndeplinirii atribuţiilor sale.

CAP. 2
Atribuţii

ART. 5
Ministerul Turismului are urmãtoarele atribuţii principale:
A. Atribuţii generale
a) asigura, în cadrul planului economiei naţionale, dezvoltarea susţinutã şi eficienta a activitãţii de turism, în care scop:
- elaboreazã programe de perspectiva privind proportiile, nivelurile şi ritmurile de dezvoltare a activitãţii de turism, pe baza de studii şi cercetãri complexe;
- elaboreazã proiectele planurilor anuale şi de perspectiva privind dezvoltarea activitãţii de turism pentru unitãţile subordonate şi coordoneazã împreunã cu celelalte organe centrale elaborarea proiectelor planurilor anuale şi de perspectiva pentru intreaga activitate din domeniul turismului;
- repartizeazã pe teritoriu sarcinile privind activitatea de turism, defalca şi stabileşte indicatorii de plan economic, valutar şi financiar pentru unitãţile din subordinea sa şi pentru oficiile judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti;
- urmãreşte şi rãspunde de îndeplinirea indicatorilor ce îi revin din planul şi bugetul de stat, informand periodic Consiliul de Miniştri;
- întocmeşte şi executa, potrivit legii, planuri de venituri şi cheltuieli pentru administraţia centrala a ministerului şi pentru unitãţile bugetare subordonate;
- determina, potrivit legii, necesarul de mijloace circulante pentru unitãţile proprii şi le doteaza cu astfel de mijloace, cu acordul Ministerului Finanţelor;
- analizeazã bilanţurile şi dãrile de seama periodice ale unitãţilor subordonate şi întocmeşte pe cele care privesc activitatea pe întregul minister;
b) coordoneazã şi indruma în unitãţile de turism activitatea de studii, cercetare şi proiectare şi ia mãsuri pentru valorificarea rezultatelor acestora; se preocupa de promovarea progresului tehnic, ştiinţific şi economic în activitatea de turism; organizeazã, coordoneazã şi indruma activitatea de investiţii în domeniul turismului; aproba, în limita competentei sale, documentaţiile tehnico - economice pentru lucrãrile de investiţii şi rãspunde de realizarea lor;
c) organizeazã activitatea de documentare specifica turismului şi asigura informarea unitãţilor care au sarcini în acest domeniu cu privire la cerinţele pieţei, precum şi asupra tendinţelor progresului tehnico - ştiinţific pe plan naţional şi mondial;
d) organizeazã şi indruma intreaga activitate de propaganda, publicitate şi reclama turistica în ţara şi în strãinãtate; editeazã reviste şi publicaţii turistice;
e) organizeazã şi coordoneazã activitatea de colaborare şi cooperare în domeniul turismului, cu alte organe şi organizaţii din ţara şi strãinãtate; negociaza şi încheie, potrivit legii, convenţii şi acorduri internaţionale privitoare la activitatea de turism şi controleazã îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din aceasta; asigura încheierea de contracte externe privind activitatea de turism de cãtre unitãţile din subordine;
f) indruma şi coordoneazã activitatea de conducere şi organizare a producţiei şi a muncii în unitãţile de turism; indruma activitatea de invenţii şi inovaţii şi se preocupa de generalizarea realizarilor în acest domeniu; face propuneri cu privire la problemele de standardizare; aproba norme tehnice interne; exercita activitatea de metrologie în unitãţile de deservire turistica;
g) întocmeşte proiectul planului de import pentru producţie, investiţii instalaţii complexe şi bunuri de consum necesare unitãţilor subordonate şi urmãreşte realizarea planului;
h) organizeazã baze de exploatare, intretineri şi reparaţii ale mijloacelor de transport auto destinate activitãţii de turism şi efectueazã importul mijloacelor de agrement şi de transport auto individual şi în comun, specifice activitãţii sale, precum şi al pieselor de schimb necesare;
i) organizeazã şi efectueazã operaţii de schimb valutar în baza autorizãrii Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România; primeşte şi încaseazã mijloacele de plata strãine pentru activitatea de turism; organizeazã vânzarea pe valuta, de mãrfuri din producţie interna, din import şi din import în consignaţie, autoturisme şi alte bunuri de folosinta îndelungatã; face export de mãrfuri şi alte produse specifice turismului pentru vînzare la expoziţii, standarduri, prin restaurante sau societãţi mixte şi importul unor produse specifice desfacerii prin restaurante;
j) se preocupa de dezvoltarea reţelei de desfacere de mãrfuri şi prestãri de servicii, amenajarea locurilor şi obiectivelor turistice, precum şi de structura şi volumul fondului de marfa pentru turism ce urmeazã a se realiza de unitãţi subordonate altor ministere sau organe centrale şi urmãreşte realizarea sarcinilor stabilite în acest domeniu; face propuneri privind stimularea prestaţiilor de servicii turistice de calitate;
k) urmãreşte diversificarea obiectelor de artizanat, amintiri turistice şi alte produse şi face propuneri unitãţilor specializate ale ministerelor, consiliilor populare judeţene, al municipiului Bucureşti, cooperaţiei de consum şi meşteşugãreşti;
l) elaboreazã normative privind organizarea şi înfiinţarea unitãţilor de deservire turistica, dotarea şi aspectul unitãţilor, staţiunilor, obiectivelor şi traseelor turistice; stabileşte norme privind diversificarea serviciilor şi deservirea turistilor; stabileşte şi transmite oficiilor judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti, prin comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, indicaţii de specialitate cu privire la desfãşurarea activitãţii de turism; acorda sprijin şi asistenta tehnica de specialitate comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, privitor la desfãşurarea activitãţii de turism;
m) elaboreazã pe baza şi în vederea executãrii legii, normative privind activitatea tehnica, de planificare, financiarã, de munca şi salarizare, precum şi pentru orice alte activitãţi în domeniul turismului;
n) stabileşte, potrivit legii, mãsuri cu privire la protecţia muncii, în scopul asigurãrii celor mai bune condiţii de munca, al prevenirii accidentelor de munca şi inbolnavirilor profesionale, pentru unitãţile în subordine;
o) asigura aplicarea politicii partidului şi statului în probleme de personal, în care scop:
- stabileşte criterii unitare de selecţionare, pregãtire, perfecţionare şi promovare a personalului din domeniul turismului şi controleazã aplicarea lor;
- stabileşte, în colaborare cu organele centrale interesate, necesarul de personal în perspectiva în domeniul turismului şi ia mãsuri de pregãtire a acestuia, potrivit legii;
- organizeazã perfecţionarea personalului de specialitate din unitãţile sale şi ale altor organe centrale şi locale;
- angajeazã personalul pentru aparatul propriu şi numeşte organele de conducere ale unitãţilor din subordinea sa; îşi da acordul pentru numirea şi revocarea, de cãtre comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, a conducãtorilor oficiilor judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti;
p) organizeazã sistemul informaţional în activitatea turistica;
r) prezintã Consiliul de Miniştri propuneri de acte normative şi alte acte prevãzute de lege; avizeazã proiectele de acte normatiove şi cu alt caracter elaborate de ministere, celelalte organe centrale şi de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, care intereseazã domeniul turismului.

B. Atribuţii cu privire la dezvoltarea circulaţiei turistice şi creşterea eficientei economice a activitãţii de turism
a) iniţiazã şi organizeazã acţiuni şi programe care sa asigure dezvoltarea continua a circulaţiei turistice externe spre Republica Socialistã România; promoveazã relaţii economice stabile în domeniul turismului în concordanta cu politica comercialã şi tarifar - valutarã a statului;
b) organizeazã excursii şi cãlãtorii colective şi individuale în ţara şi în strãinãtate; organizeazã, potrivit legii, în colaborare cu organele şi organizaţiile centrale interesate, trimiterea cetãţenilor la odihna şi tratament în staţiunile balneoclimaterice;
c) avizeazã studiile şi planurile de sistematizare pentru dezvoltarea zonelor şi localitãţilor turistice, precum şi amplasarea obiectivelor turistice şi temele de proiectare, care se realizeazã de alte organizaţii; avizeazã modificarea profilului bazelor turistice sau desfiinţarea acestora;
d) asigura dezvoltarea şi lansarea în circuitul internaţional a staţiunilor balneoclimatice;
- sprijinã activitatea de asistenta şi tratament balnear şi ia mãsuri pentru organizarea asistenţei de urgenta a turistilor în staţiuni;
e) organizeazã cazarea turistilor în spaţii oferite de cetãţeni în acest scop;
f) face propuneri, avizeazã sau stabileşte, potrivit legii, tarife şi preţuri în valuta şi în lei, ce se vor practica în reţeaua de turism; tarifele în valuta la principalele prestãrii turistice se stabilesc cu avizul Ministerului Finanţelor;
g) clasifica unitãţile de cazare şi alimentaţie publica din subordinea sa directa, a oficiilor judeţene de turism şi a municipiului Bucureşti şi elaboreazã normative de clasificare pentru unitãţile de cazare din subordinea altor organe centrale şi locale; întocmeşte programe pentru continua ridicare a gradului de confort şi dotare a unitãţilor;
h) urmãreşte şi rãspunde de creşterea continua a eficientei economice a activitãţii de turism, în care scop ia sau propune mãsuri pentru sporirea sistematica a acesteia.

C. Îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.

ART. 6
Ministerul Turismului exercita în toate unitãţile cu activitate de turism, indiferent de subordonarea lor, controlul asupra respectãrii normelor privind: deservirea, diversificarea serviciilor turistice, dotarea şi menţinerea unitãţilor la nivelul clasificarii aprobate şi a sortimentelor stabilite, tarifele şi preţurile; ia sau propune mãsuri pentru înlãturarea neajunsurilor constatate.
Ministerul Turismului exercita inspecţia pentru turism.

CAP.3
Organizare şi funcţionare

ART. 7
Ministerul Turismului este condus de un colegiu, organ deliberativ, care hotãrãşte în problemele generale privind activitatea în domeniul turismului.
Colegiul se compune din:
a) ministru, primul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului şi secretarului general;
b) directori generali şi directori din Ministerul Turismului, conducatori ai unor unitãţi în subordine, precum şi specialişti cu experienta îndelungatã şi inalta calificare din cadrul ministerului sau din afarã acestuia;
c) un delegat al sindicatelor desemnat de Uniunea Generalã a Sindicatelor din România.
Componenta colegiului se aproba de Consiliul de Miniştri, la propunerea ministrului turismului.
Preşedintele colegiului este ministrul turismului. În lipsa ministrului turismului, atribuţiile acestuia se îndeplinesc de cãtre primul adjunct al ministrului turismului.
ART. 8
La şedinţele colegiului pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe şi organizaţii de stat sau obşteşti interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii. De asemenea, la şedinţele colegiului pot fi invitaţi specialişti din cadrul Ministerului Turismului sau din afarã acestuia.
ART. 9
Pentru analizarea unor probleme de mare complexitate sau care intereseazã intreaga activitate de turism poate constitui colective de lucru cuprinzând specialişti din cadrul ministerului sau din afarã acestuia; desemnarea specialiştilor din afarã ministerului se va face cu acordul ministrului sau conducatorului organului central respectiv.
ART. 10
Colegiul Ministerului Turismului îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrâri cu majoritatea membrilor ce îl compun.
În caz de divergenta între ministru şi majoritatea membrilor colegiului, problema asupra cãreia nu s-a realizat un acord se supune vicepreşedintelui Consiliului de Miniştri care coordoneazã activitatea ministerului; dacã una dintre pãrţi nu este de acord cu soluţia data, problema va fi supusã Biroului Permanent al Consiliului de Miniştri, pentru a hotãrî.
ART. 11
Şedinţele colegiului au loc cel puţin o data pe trimestru şi se convoacã, în timp util, de ministru. Colegiul poate fi invocat şi la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
ART. 12
Colegiul Ministerului Turismului în întregul sau şi fiecare membru în parte rãspund în fata Colegiului de Miniştri pentru intreaga activitate a ministerului. Fiecare membru al colegiului rãspunde în fata colegiului şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i sînt încredinţate.
ART. 13
Între şedinţele colegiului, ministrul împreunã cu primul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului şi secretarul general dezbat şi rezolva probleme curente ale activitãţii Ministerului Turismului şi stabilesc mãsurile necesare pentru îndeplinirea operativã a hotãrârilor colegiului. În executarea hotãrârilor colegiului şi în exercitarea atribuţiilor proprii, ministrul emite, potrivit legii, ordine, instrucţiuni şi alte acte prevãzute de lege, obligatorii pentru toate unitãţile care au sarcini şi participa la activitatea de turism.
ART. 14
Ministrul informeazã colegiul asupra principalelor probleme rezolve în perioada dintre şedinţe.
ART. 15
Ministerul Turismului are în conducerea sa un ministru, un prim adjunct al ministrului, trei adjuncţi ai ministrului şi un secretar general.
Primul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului şi secretarul general se numesc prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri.
Atribuţiile primului adjunct al ministrului, ale adjunctilor ministrului şi ale secretarului general se stabilesc de colegiu, la propunerea ministrului.
ART. 16
Ministrul reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
ART. 17
Pe lângã Ministerul Turismului funcţioneazã, ca organ consultativ, Consiliul Turismului, care exercita atribuţiile prevãzute de lege.
ART. 18
Ministerul Turismului are urmãtoarea structura organizatoricã:
a) Direcţia generalã a turismului internaţional;
b) Direcţia generalã a turismului intern;
c) Direcţia generalã a hotelurilor, restaurantelor şi prestaţiilor turistice;
d) Direcţia generalã de propaganda;
e) Direcţia balneoclimaterica;
f) Direcţia tehnica de investiţii;
g) Direcţia plan economic şi financiar;
h) Direcţia de organizare, control şi inspecţie pentru turism;
i) Direcţia de personal - învãţãmânt;
j) Direcţia secretariat - administrativã;
k) Oficiul juridic - arbitraj.
Numãrul maxim de posturi din aparatul central al ministerului, raportul minim dintre numãrul funcţiilor de execuţie şi cel al funcţiilor de conducere, precum şi ponderea personalului de deservire fata de totalul salariaţilor, sînt cele prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul decret*).
ART. 19
Ministerul Turismului are în subordinea sa directa oficii, unitãţi cu - statut de centrala şi agenţii de turism, întreprinderi, edituri, agenţii de publicitate, filiale şi birouri de turism, centre de studii şi cercetãri, şcoli, centre de formare şi perfecţionare a pregãtirii cadrelor, centre de calcul.
Ministerul Turismului înfiinţeazã în strãinãtate birouri de turism.
ART. 20
Atribuţiile, structura organizatoricã şi normele de funcţionare a unitãţilor prevãzute la articolele 18 şi 19 se stabilesc de Colegiul Ministerului Turismului, potrivit legii.
ART. 21
Ministerul Turismului poate infiinta prin ordinul ministrului, în funcţie de necesitaţi, în cadrul oficiilor, unitãţilor cu statut de centrala, întreprinderilor şi agenţilor, unitãţi cu gestiune economicã interna, având cont de decontare de banca. Aceste unitãţi pot încheia contracte pe baza de împuternicire data de conducãtorul organizaţiei cãreia îi sînt subordonate.
ART. 22
În fiecare judeţ, cu excepţia judeţelor Constanta şi Tulcea, se vor organiza oficii judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti.
Oficiile judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti se organizeazã ca unitãţi cu gestiune economicã proprie şi vor funcţiona ca organe locale de specialitate, subordonate comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi Ministerului Turismului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 57/1968 de organizare şi funcţionare a consiliilor populare.
Prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri se vor stabili unitãţile, împreunã cu baza lor materialã, care trec din subordinea Ministerului Turismului în subordinea comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.
În interesul dezvoltãrii circulaţiei turistice şi creşterii eficientei economice, se poate trece, conform legii, o parte din baza materialã turistica din administrarea comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti în administrarea Ministerului Turismului, sau de la Ministerul Turismului la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.
ART. 23
Pe lângã oficiile judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti funcţioneazã consiliile judeţene de turism şi al municipiului Bucureşti, organe consultative, care exercita atribuţiile stabilite prin lege.
ART. 24
Ministerul Turismului sprijinã Biroul de turism pentru tineret şi indruma activitatea Automobil - Clubului Roman din Republica Socialistã România.
ART. 25
Încasãrile şi plãţile valutare provenite din activitatea de turism sînt operaţii valutare de comerţ exterior.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 26
<>Decretul nr. 32/1967 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional de Turism al Republicii Socialiste România; dispoziţiile referitoare la domeniul balneoclimatic cuprinse în art. 1, art. 5 lit. a şi b şi <>art. 11 din Decretul nr. 453/1969 privind organizarea şi funcţionarea Comitetului de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentului decret, se abroga.

Preşedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUŞESCU
___________
*) Anexa se comunica celor interesaţi.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016