Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 620 din 18 noiembrie 1973 (*republicat*)  cu privire la masurile de dezvoltare a bazei energetice si de folosire mai judicioasa a combustibililor si energiei, devenit   Legea nr. 140 / 1973 -    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 620 din 18 noiembrie 1973 (*republicat*) cu privire la masurile de dezvoltare a bazei energetice si de folosire mai judicioasa a combustibililor si energiei, devenit Legea nr. 140 / 1973 -

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 95 din 30 august 1977


*) Republicare în temeiul art. IV din Decretul Consiliului de Stat nr. 281 din 16 august 1977 , publicat în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 88 din 19 august 1977, dîndu-se articolelor o noua numerotare.

Decretul nr. 620/1973 a fost publicat în Buletinul Oficial nr. 181 din 18 noiembrie 1973 şi republicat în Buletinul Oficial nr. 191 din 3 decembrie 1973 şi în Buletinul Oficial nr. 149 din 23 noiembrie 1974.

În cadrul preocuparilor permanente ale conducerii partidului şi statului nostru pentru dezvoltarea continua şi armonioasã a economiei naţionale, o atentie deosebita a fost acordatã dezvoltãrii resurselor interne de energie primara şi creşterii producţiei de energie electrica, ceea ce a fãcut posibila acoperirea nevoilor crescinde de combustibil şi energie, dezvoltarea cu ritmuri înalte a economiei naţionale şi creşterea bunastarii populaţiei. Cu toate progresele înregistrate, în acest domeniu persista încã deficiente, atît în ce prriveste identificarea şi valorificarea unor noi resurse energetice, cît şi în utilizarea cu randamente ridicate a combustibililor, energiei electrice şi termice.
În scopul asigurãrii pe o perioada mai îndelungatã a resurselor de energie primara, gospodãririi şi utilizãrii rationale şi cu eficienta ridicatã a acestora, pentru eliminarea risipei şi pierderilor de resurse energetice, sub orice forma sau manifesta,

Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã :

CAP. 1
Dezvoltarea bazei de resurse energetice

ART. 1
Pentru asigurarea resurselor energetice necesare dezvoltãrii economico-sociale a tarii se vor intensifica cercetãrile şi prospectiunile geologice, inclusiv forajul marin, în vederea identificarii şi valorificãrii rezerve geologice de substanţe minerale energetice.
De asemenea, se vor intensifica cercetãrile pentru identificarea şi punerea în valoare de noi resurse energetice.
ART. 2
Pentru o mai buna folosire a resurselor energetice şi îndeosebi a hidrocarburilor se vor folosi cu prioritate combustibili solizi, atît la producerea energiei electrice, cît şi în alte procese de ardere. În acest scop dezvoltarea producţiei de purtãtori de energie va fi orientata spre creşterea extractiei şi extinderea utilizãrii combustibililor solizi - cãrbuni şi sisturi bituminoase: - Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei va asigura studiile, proiectele şi alte mãsuri necesare pentru devansarea deschiderii de noi mine şi cariere de combustibili solizi, îndeosebi de lignit, luind toate mãsurile necesare împreunã cu Ministerul Energiei Electrice, pentru realizarea primei centrale pe baza de sisturi bituminoase, pînã în anul 1978 de asemenea, împreunã şi Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, va sabilii mãsurile pentru fabricarea în ţara a utilajelor şi echipamentelor necesare pentru dotarea noilor mine şi cariere.
Studiile şi programul de mãsuri vor fi prezentate Consiliului de Miniştri pentru aprobare pînã la 31 martie 1974
- Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei şi Ministerul Industriei Metalurgice, împreunã cu Ministerul Industriei Chimice şi Ministerul Economiei Forestiere şi Materialelor de Construcţii, vor accelera lucrãrile de cercetare, proiectare şi punere în exploatare în vederea valorificãrii complete a conţinutului de substanţe minerale utile din sisturi.
ART. 3
Se vor lua mãsuri de restringere şi eliminare treptata a utilizãrii hidrocarburilor în procesele de ardere, destinindu-se titeiul şi gazele în principal pentru chimizare, în care scop:
a) creşterile de puteri instalate în centralele electrice se vor realiza în principal prin utilizarea combustibililor solizi, a potenţialului hidroenergetic şi prin centrale nucleare, fiind interzise proiectarea şi construirea de noi centrale termoelectrice pe combustibili lichizi sau gaze ; de asemenea, se interzice proiectarea şi construcţia de instalaţii industriale noi, consumatoare în procese de ardere a combustibililor lichizi sau a gazelor, peste tot unde este posibil, precum şi extinderea reţelelor de distribuire a gazului metan, pentru consumarea acestuia în procese de ardere;
b) se vor lua mãsuri pentru dezvoltarea mai intensa a construcţiei de centrale hidroelectrice, urmandu-se valorificarea maxima a potenţialului hidroenergetic al rîurilor interioare prin amenajarea lor complexa, în trepte, precum şi a potenţialului hidroenergetic al Dunari, în colaborare cu ţãrile riverane; Ministerul Energiei Electrice împreunã cu Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini vor elabora şi prezenta Consiliului de Miniştri, în termen de 4 luni de la data aprobãrii prezentului decret, programul de intensificare a construcţiilor hidroenergetice, ţinînd seama de ritmul maxim al posibilitãţilor de construcţie;
c) se vor lua mãsurile pregãtitoare necesare în ce priveşte proiectarea, asigurarea utilajelor şi echipamentelor necesare accelerarii realizãrii programului de construcţie al centralelor nucleare;
d) Ministerul Energiei Electrice va elabora în mod eşalonat, pînã la finele semestrului I/1974, studiile şi propunerile cu privire la trecerea treptata a centralelor termoelectrice în funcţiune şi în curs de construcţie de pe consumul de gaze şi pacura pe consum de combustibili solizi;
e) MinisteruI Energiei Electrice va lua mãsuri pentru realizarea problemelor de energie electrica şi termica cu respectarea stricta a felurilor şi cantitãţilor de combustibili aprobate.
ART. 4
I situaţii tehnico-economice justificate, utilizarea hidrocarburilor pentru obiective noi şi dezvoltãri se va putea face:
a) pentru un consum anual ce depãşeşte 500 t combustibil lichid sau 600 mii mc de gaze, cu aprobare data prin decizie prezidentiala, la propunerea Consiliului de Miniştri;
b) pentru un consum anual sub nivelurile prevãzute la lit. a), pe baza acordului unic emis, dupã data de 1 ianuarie 1974, de Comisia permanenta pentru avizarea şi controlul consumurilor de combustibili, energie electrica şi termica sau, dupã caz, de organele prevãzute în art. 9 ori în anexa nr. 1 din Decretul nr. 680/1973 .
ART. 5
În scopul valorificãrii unor resurse de energie primara neutilizate pînã în prezent şi îndeosebi a apelor subterane termale, Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie împreunã cu Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei, Ministerul Energiei Electrice şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor elabora programele privind studiile, cercetãrile şi lucrãrile necesare pentru introducerea treptata în circuitul economic a acestor resurse, cu începere cel mai tirziu din anul 1975.
ART. 6
Întreprinderile, centralele industriale, ministerele sînt obligate sa asigure aplicarea tuturor mãsurilor care sa conducã la recuperarea resurselor energetice secundare - gaze de furnal, de cocserie, de rafinarie, gaze reziduale, caldura gazelor de ardere a zgurilor, a produselor şi deşeurilor, a aburului a condensatului şi agenţilor de rãcire, inclusiv a apelor de rãcire industriale şi de la termocentrale; în acest scop, vor asigura anual actualizarea pe baza de bilanţ energetic a inventarelor acestor resurse, vor elabora în baza prescripţiilor în vigoare documentaţiile telinico-economice de valorificare şi vor asigura înscrierea cu prioritate în planurile unice de dezvoltare economico-socialã, cincinale şi anuale, a mijloacelor necesare realizãrii acestei recuperari.
Ministerele, centralele, întreprinderile sînt obligate ca la proiectarea noilor capacitãţi şi dezvoltarea celor existente sa prevadã soluţii tehnice pentru utilizarea resurselor energetice secundare, interzicindu-se punerea în funcţiune a acestor capacitãţi fãrã instalaţiile aferente pentru recuperarea resurselor energetice secundare.

CAP. 2
Folosirea mai judicioasã a combustibililor, carburantilor şi energiei în industrie, construcţii, transporturi, agricultura şi în celelalte activitãţi economico-sociale

ART. 7
Ministerele, celelalte organe centrale, Comitetele executive ale consiliilor populare, centralele, întreprinderile din industrie, construcţii, transporturi, agricultura, precum şi celelalte unitãţi, vor întreprinde acţiuni susţinute şi vor lua mãsuri imediate şi de perspectiva pentru reducerea consumurilor, utilizarea raţionalã şi economisirea combustibililor, carburantilor, energiei electrice şi termice, eliminarea pierderilor şi risipei, în vederea încadrãrii riguroase în normele de consum aprobate prin planurile naţionale unice de dezvoltare economico-socialã.
ART. 8
În industrie, ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, centralele şi întreprinderile vor lua mãsuri, pentru reducerea consumurilor specifice de combustibili şi energie pe unitatea de produs prin perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie, modernizarea sau înlocuirea instalaţiilor de ardere cu randamente scãzute, îmbunãtãţirea izolatiei termice a instalaţiilor, recuperarea şi valorificarea resurselor energetice secundare. Totodatã:
a) Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe, ministerele, ceilalţi titulari ai planului naţional unic de dezvoltare economico-socialã, centralele şi întreprinderile vor lua mãsuri ca la coborârea planurilor de dezvoltare economico-sociale sa asigure reorientarea dezvoltãrii economice prin creşterea cu precãdere a ramurilor, subramurilor şi produselor care au consumuri energetice reduse şi limitarea la strictul necesar a fabricãrii produselor cu consumuri mari de combustibili şi energie;
b) ministerele economice vor elabora în cursul lunilor noiembrie şi decembrie 1973 programul pentru înlocuirea etapizata a proceselor tehnologice invechite, mari consumatoare de combustibili şi energie, şi modernizarea sau înlocuirea instalaţiilor existente cu consumuri ridicate, aducindu-le la parametri superiori de exploatare; acest program va fi în permanenta revazut şi actualizat, ţinînd seama de progresul tehnic pe plan mondial; actualizarea, în scopul reducerii permanente a consumurilor energetice, se va face anual;
c) ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiulul Bucureşti, centralele, întreprinderile vor lua mãsuri pentru întocmirea bilanţurilor energetice pe utilaje, instalaţii şi pe întreprindere, pînã la 31 decembrie 1974; aceste bilanţuri vor fi actualizate anual şi pe baza lor se vor stabili mãsurile de reducere a pierderilor de combustibil şi energie şi de ridicare a nivelulul de exploatare tehnica a utilajelor şi instalaţiilor.
Institutele de proiectare vor elabora şi pune la dispoziţia beneficiarilor, odatã cu documentaţiile de investiţii, şi bilanţurile energetice de proiect care vor sta la baza analizelor comparative ale bilanţurilor anuale pe parcursul exploatãrii;
d) Ministerul Energiei Electrice va lua mãsuri pentru îmbunãtãţirea proceselor de ardere şi ridicarea pe aceasta cale a randamentelor energetice şi va asigura diminuarea consumurilor tehnologice proprii în centrele electrice, precum şi a pierderilor în reţelele de transport, stabilind mãsurile care sa asigure reducerea substantiala a acestora începînd cu 1 iunie 1974;
e) unitãţile socialiste consumatoare de combustibili, energie electrica şi termica vor lua mãsuri ca în toate schimburile sa se obţinã indici optimi de consum de combustibili, energie electrica şi termica prin exploatarea intensiva a utilajelor, evitarea mersulul în gol sau cu sarcini reduse şi a opririlor accidentale, utilizarea raţionalã a iluminatulul şi încãlzirii; se vor respecta riguros instrucţiunile de exploatare, planurile de întreţinere şi reparaţii, se vor asigura cu piese de schimb şi asistenta tehnica de specialitate toate schimburile de lucru;
f) unitãţile socialiste vor analiza zilnic cantitãţile de energie etectrica, termica şi de combustibili consumate pe secţii, linii tehnologice şi întreprindere, luind operativ mãsurile necesare pentru eliminarea cauzelor care au generat eventuale depasiri şi pentru recuperarea acestora. Ministerele, celelalte organe centrale şi consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor urmãri decadal şi lunar consumurile de combustibili, energie electrica şi termica la unitãţile subordonate, luind mãsurile necesare de încadrare în cotele de plan aprobate, iar ministerele furnizoare, respectiv Ministerul Minelor; Petrolulul şi Geologiei, Ministerul Industriei Chimice şi Ministerul Energiei Eletrice, în caz de depasire a consumurilor aprobate, vor lua mãsuri de limitare a livrãrilor pînã la recuperarea depasirilor.
ART. 9
În activitatea de construcţii se vor lua mãsuri pentru reducerea consumurilor de carburanţi prin utilizarea raţionalã şi încãrcarea mai buna a utilajelor de construcţii, rationalizarea consumului de combustibili pentru incalziri, precum şi pentru lucrãrile de drumuri asfaltate, diminuarea consumului de energie electrica prin eliminarea mersului în gol al utilajelor şi instalaţiilor, utilizarea mai judicioasã a iluminatului pe santiere; se interzice folosirea de combustibili pentru uscarea pereţilor şi alte utilizãri similare.
ART. 10
În transporturi se var aplica mãsuri pentru folosirea cu maximum de eficienta a carburantilor şi de economisire stricta a acestora; în acest scop întreprinderile, centralele, ministerele, celelalte organe centrale ale administraţiei de stat, comitetele executive ale consiliilor populare, deţinãtoare de parc auto, sînt obligate:
a) sa ia mãsuri pentru eliminarea transporturilor nerationale de mãrfuri, pe rute ocolite sau incrucisate, în care scop este obligatorie optimizarea fluxurilor de transport pe calea feratã şi auto pentru materialele de masa, prealabil încheierii contractelor economice; fiecare întreprindere este obligatã sa aibã un prograrm de optimizare a transporturilor, pe baza cãruia trebuie sa efectueze toate transporturile
b) sa asigure utilizarea autocamioanelor şi a celorlalte autovehicule pentru transport de mãrfuri generale; la capacitatea lor nominalã; sa extindã la maximum utilizarea remorcilor auto pentru creşterea capacitãţilor de transport şi reducerea consumului de carburanţi; sînt interzise efectuarea de curse cu autovehicule pentru transport de mãrfuri generale, fãrã incarcatura la capacitatea nominalã sau la volum, conform programelor de optimizare, precum şi efectuarea de rute ocolite de cãtre autocamioanele aparţinînd organizaţiilor socialiste;
c) sa asigure întreţinerea şi repararea corespunzãtoare a parcululi auto, astfel încît sa realizeze încadrarea fiecãrui autovehicul în consumurile specifice de carburanţi şi lubrifianţi aprobate prin normative;
d) sa caseze autocamioanele cu grad avansat de uzura, care îndeplinesc condiţiile de casare şi depasire consumul normat de carburanţi.
ART. 11
Se limiteazã consumul lunar de benzina viteza maxima de deplasare, precum şi raza de deplasare a autovehiculelor, conform prevederilor din anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentul decret
ART. 12
În vederea utilizãrii maxime a capacitãţilor de transport şi a folosirii mai judicioase a carburantilor se vor organiza întreprinderi unice de transporturi auto pe judeţe şi centre, în subordinea Ministerulul Transporturilor şi Telecomunicatiilor, care sa concentreze parcul auto şi sa satisfacã nevoile de transport ale tuturor unitãţilor, indiferent de subordonarea acestora; aceste întreprinderi îşi vor desfasura activitatea pe baza unor programe de transport coordonate şi optimizate, cu precizarea stricta a traseelor optimizate care se vor înscrie în foile de parcurs, asigurind încãrcarea la capacitate a tuturor autovehiculelor şi eliminind cursele în gol.
Pînã la 31 ianuarie 1974, Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor, cu consultarea ministerele interesate, va prezenta Consiliulul de Miniştrii propunerile corespunzãtoare.
ART. 13
Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor va lua mãsuri pentru folosirea la maximum a capacitaii de transport a flotei maritime şi fluviale, organizind fluxul optime de navigaţie, reducerea perioadelor de stationare şi eliminarea curselor în gol.
ART. 14
Se vor lua mãsuri pentru extinderea folosirii în transporturi a condiţiilor naturale favorabile, a cursurilor de apa, a transportului gravitational şi a altor asemenea forme de transport care economisesc resursele energetice. Ministerul Economiei Forestiere şi Materialelor de Construcţii şi Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei vor elabora în termen de 3 luni studiile şi programele pentru extinderea acestor forme de transport şi vor trece la aplicarea lor.
ART. 15
În agricultura se vor lua mãsuri pentru economisirea stricta a consumurilor de combustibili în procesele tehnologice, a carburantilor la tractoare şi celelalte maşini agricole şi rationalizarea luminatului în toate unitãţile agricole. În acest scop;
a) Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va lua mãsuri pentru uscarea naturala a cerealelor, furajelor şi altor produse agricole şi de extindere a sistemului de depozite frigorifice subterane, în vederea economisirii de energie;
b) Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare împreunã cu Ministerul Industriei Construcţiilor de maşini vor prezenta, în termen de 30 de zile, programul de folosire raţionalã a statilor de pompare pentru irigaţii, astfel încît sa se asigure funcţionarea acestora cu randament maxim şi consum cît mai redus de energie electrica şi combustibil;
c) tractoarele şi celelalte maşini agricole vor fi alimentate cu carburanţi la locul de munca, pe toatã perioada lucrãrilor agricole;
d) Se vor asigura repararea şi întreţinerea corespunzãtoare a tractoarelor şi celorlalte maşini agricole, astfel încît sa se asigure încadrarea în consumurile specifice pe fiecare tractor sau masina, conform normativelor aprobate, utilizarea intensiva a acestora, eliminarea curselor în gol.
ART. 16
Comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua mãsuri de gospodãrire judicioasã a resurselor de combustibili şi energie, folosirea acestora cu randamente ridicate, eliminarea sau restrîngerea consumurilor de hidrocarburi la producerea unor materiale de construcţii - caramizi, var, cahle de teracota şi altele - şi înlocuirea cu combustibili solizi, rationalizarea folosirii energiei termice şi a iluminatului atît în industria localã şi în construcţii, cît şi în gospodãrirea comunalã.
De asemenea, împreunã cu Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor vor lua toate mãsurile pentru folosirea judicioasã şi întreţinerea corespunzãtoare a parcului de mijloace auto destinate transportului în comun pentru asigurarea desfãşurãrii în cele mai bune condiţii a transporturilor urbane şi interurbane de pasageri.

CAP. 3
Îmbunãtãţirea randamentelor energetice ale maşinilor, instalaţiilor şi utilajelor

ART. 17
În vederea îmbunãtãţirii substanţiale a dotãrii ramurilor economice naţionale cu echipamente termoenergetice cu randamente ridicate:
a) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini şi celelalte ministere producãtoare vor asigura necesarul de cazane de abur şi apa calda şi de arzatoare, cu randamente superioare, pentru noile dotãri şi pentru întocmirea instalaţiilor în funcţiune care au randamente scãzute, dezvoltind corespunzãtor capacitatile de producţie;
b) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va lua mãsuri ca, începînd cu anul 1974, cazanele pentru încãlzire centrala sa fie livrate cu îmbunãtãţiri constructive astfel încît sa se asigure randamente de peste 80 %, cu excepţia cazanelor mijlocii pentru abur pe combustibil solid din gama 2-10 t/h şi apa calda din gama 1-10 t/h, pentru care randamentul minim se stabileşte la 70 %.
În mod excepţional, pentru obiectivele de investiţii, cu termen de punere în funcţiune în anii 1974-1979, se admite construirea de cazane mici cu debite nominale sub 1 Gcal./h existente în fabricaţie pe combustibil solid cu randamente între 35 şi 50 %;
c) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini împreunã cu ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi cu ceilalţi deţinãtori vor asigura, în mod eşalonat, în anii 1974-1975, modernizarea cazanelor de apa calda existente în funcţiune, astfel încît sa se imbunatateasca randamentele peste nivelurile minime prevãzute la lit. b) de mai sus. De asemenea, în aceeaşi perioada asigura îmbunãtãţirea parametrilor funcţionali ai cazanelor energetice pentru scopuri industriale, de fabricaţie interna;
d) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei şi Ministerul Industriei Metalurgice vor asigura împreunã cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodariri Fondurilor Fixe mãsurile pentru tipizarea arzatoarelor în vederea reducerii numãrului de tipuri în fabricaţie, stabilind randamentele minime obligatorii pe categorii de instalaţii de ardere; studiul şi propunerile de mãsuri necesare a se lua se vor elabora şi prezenta în termen de 90 de zile de la data aprobãrii prezentului decret;
e) începînd cu 1 decembrie 1977 se interzice funcţionarea cuptoarelor de tip deschis, indiferent de scopul utilizãrii.
Ministerul Industriei Constructoare de Maşini, Ministerul Industriei Metalurgice vor reproiecta actualele tipuri de cuptoare industriale pentru tratament, forjare, încãlzire, recoacere şi pentru alte scopuri, asigurind randamente atinse pe plan mondial, recuperarea maximala a caldurii, dotarea cu sistem automat de reglaj care sa asigure consum minim de combustibil.
Deţinãtorii de cuptoare industriale de toate tipurile vor lua mãsuri de ridicare a randamentului prin etansare, izolare, completarea instalaţiilor cu preincalzitoare recuperatoare de caldura, aparate de mãsura, control şi automatizare; acţiunea de modernizare se va esalona pe anii 1977-1978.
Începînd cu 1 ianuarie 1979 se interzice folosirea cuptoarelor fãrã modernizãrile prevãzute în alineatul precedent.
ART. 18
Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini împreunã cu ministerele beneficiare vor mãsuri pentru dezvoltarea capacitãţilor de producţie necesare fabricaţiei utilajelor, echipamentelor şi aparatajului destinat recuperãrii resurselor energetice secundare, în cantitãţile prevãzute în programele aprobate .
ART. 19
Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini împreunã cu ministerele beneficiare vor lua mãsuri pentru accelerarea asimilarii şi producerea în cantitãţile necesare a aparatelor de mãsura, control şi automatizare destinate functionarii cu randamente ridicate a instalaţiilor de ardere.
ART. 20
În scopul extinderii consumului de cãrbuni pentru încãlzit şi consum casnic, Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va accelera asimilarea şi fabricarea de cazane mici şi mijlocii, iar Ministerul Industriei Uşoare va extinde fabricatia de sobe de încãlzit, cu randamente ridicate, pentru utilizarea diferitelor sorturi de cãrbuni şi a brichetelor din cãrbuni, conform programului aprobat.

CAP. 4
Accelerarea acţiunilor de reducere a consumurilor şi de gospodãrire raţionalã a energiei şi a combustibililor, precum şi de cercetare şi valorificare a unor noi surse de energie

ART. 21
Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie Împreunã cu ministerele interesate vor elabora în termen de 2 luni programul pentru intensificarea cercetãrilor privind identificarea şi utilizarea unor noi surse de energie în economia nationala.
ART. 22
Programul elaborat conform prevederilor art. 21 se va reactualiza în cursul semestrului II, şi va cuprinde:
1 Programul pentru cercetarea şi stabilirea soluţiilor tehnice şi economice pentru reducerea consumurilor şi gospodãrirea raţionalã a energiei şi combustibililor, privind:
a) recuperarea resurselor energetice secundare.
b) creşterea randamentului energetic al instalaţiilor industriale existente, asimilarea de noi utilaje şi instalaţii cu randament energetic ridicat şi îmbunãtãţirea tehnologiilor şi fluxurilor tehnologice din punct de vedere energetic;
c) soluţii tehnico-economice optimizate pentru reducerea consumurilor şi gospodãrirea raţionalã a energiei.
2. Programul pentru cercetarea şi valorificarea unor surse de energie, privind:
a) valorificarea complexa a apelor termale;
b) valorificarea energiei solare;
c) valorificarea energiei eoliene;
d) valorificarca energetica a deşeurilor menajere;
e) conversia carbunilor inferiori şi a sisturilor bituminoase;
f) energetica şi utilizarea hidrogenului;
g) surse electrochimice;
h) noi soluţii energetice în transporturi;
i) noi procese şi tehnologii, cu aplicaţii potenţiale în energetica;
j) alte sure.
ART. 23
Ministerele, celelalte organe centrale, consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, institutele de cercetare şi de proiectare, centralele industriale şi întreprinderile vor elabora, sub conducerea Consiliului Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnoglogie, planuri anuale pentru aplicarea tehnologiilor noi cuprinse în programul menţionat la art. 22, în toate ramurile de producţie şi, îndeosebi, în cele mari consumatoare de combustibili şi energie - chimie, metalurgie, industria materialelor de construcţii -, pentru reducerea continua a consumurilor de combustibili şi energie.
ART. 24
Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, celelalte ministere producãtoare de maşini şi utilaje, împreunã cu Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie, vor cerceta, proiecta şi pune în fabricaţie noi tipuri de maşini, instalaţii şi motoare, cu randamente energetice ridicate, care sa conducã la reducerea consumurilor de combustibili şi carburanţi; în termen de 3 luni vor prezenta Consiliului de Miniştri studiile şi programul etapizat de realizare a perfectionarilor în domeniul fabricaţiei de maşini şi motoare.

CAP. 5
Asigurarea şi utilizarea judicioasã a combustibililor şi energiei pentru încãlzit, iluminat, precm şi pentru utilizãri casnice şi edilitare

ART. 25
În vederea utilizãrii judicioase a resurselor de combustibili, energie termica şi electrica pentru încãlzit, iluminat, precum şi pentru utilizãri casnice şi edilitare, se vor lua mãsuri de rationalizare şi limitare la strictul necesar a temperaturilor de încãlzire în halele industriale, alte spaţii închise de producţie, locuinţe şi alte încãperi, precum şi a iluminatului spaţiilor productive, birourilor, magazinelor, tuturor locurilor publice, strazilor, soselelor şi locuinţelor, conform limitelor, restrictiilor şi precizãrilor prevãzute în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentul decret.
ART. 26
Inspectoratul General de stat pentru investiţii-Construcţii va elabora prin institutele de proiectare de specialitate şi va supune aprobãrii Consiliului de Stat pînã la data de 31 martie 1974, normative de încãlzire pentru toate tipurile de construcţii industriale, social-culturale şi construcţii de locuinţe, care sa stabileascã soluţiile optime de încãlzire a volumelor construite, prin demisionarea corespunzãtoare a instalaţiilor de încãlzire şi reducerea la minimum a pierderilor de caldura astfel încît sa se asigure încadrarea în limitele de temperatura prevãzute în prezentul decret.
Se interzice realizarea de construcţii civile şi industriale dupã proiecte neoptimizate din punct de vedere al pierderilor de caldura şi costurilor de investiţii.
ART. 27
Ministerul Energiei Electrice împreunã cu ministerele şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, mari consumatoare de energie termica, vor elabora, în termen de 90 de zile de la data aprobãrii prezentului decret, programul pentru extinderea termoficarii industriale şi urbane prin racordarea de noi consumatori de energie terimica la instalaţiile existente, precum şi prin construirea de noi centrale de termoficare cu funcţionare pe combustibili solizi. În acelaşi termen, Ministerul Energiei Electrice va întocmi studiul pentru utilizarea rezidurilor menajere drept combustibil în centrale mici şi mijlocii pentru încãlzit şi apa calda.
ART. 28
Ministerul Energiei Electrice împreunã cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe şi cu Inspectoratul General de Stat pentru Investiţii-Construcţii vor elabora în termen de 90 de zile de la data aprobãrii prezentului decret, cu participarea institutelor de proiectare de specialitate, normative unice republicane privind iluminatul în industrie şi alte spaţii productive, instalaţii în aer liber, spaţii administrative, drumuri publice şi uzinale, spaţii comerciale edificii social-culturale şi altele; în acelaşi termen se vor elabora normative pentru iluminatul şi alte utilizãri casnice, astfel încît sa se asigure un iluminat raţional, diferenţiat în funcţie de mãrimea suprafeţelor de locuit, cît şi funcţionarea normalã a maşinilor şi aparatelor electrocasnice la un regim normal de exploatare.
ART. 29
În scopul exercitãrii unui control riguros asupra consumului de energie electrica şi gaze naturale, se vor introduce contoare la toţi consumatorii din economie, pentru energia electrica, pînã la 31 octombrie 1975; dupã expirarea acestor termene se interzice livrarea de energie electrica, respectiv gaze naturale, fãrã contorizare. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va asigura livrarea cantitãţilor necesare de contoare pentru energia electrica şi gaze naturale.
În scopul exercitãrii unui control riguros şi asupra consumului de energie termica, Ministerul Industrei Construcţiilor de Maşini va asimila şi pune în fabricaţie, pînã la data de 31 decembrie 1978, contoare de apa calda şi debitmetre de abur.
Consumatorii de combustibili, energie electrica şi termica sub forma de abur şi apa calda vor introduce eşalonat, pînã la data de 31 decembrie 1979, contorizarea energiei electrice, termice şi a combustibililor pe secţii, ateliere, linii tehnologice şi utilaje mari, asigurind, în scopul urmãririi consumurilor tehnologice şi a celor pentru încãlzire, apa calda şi iluminat.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 30
Ministerele, centralele industriale, marile întreprinderi vor lua mãsuri, în cadrul normelor unitare de structura aprobate, pentru organizarea corespunzãtoare a activitãţii energetice în scopul de a asigura o conceptie unitarã a tuturor activitãţilor privind utilizarea şi valorificarea resurselor energetice de toate felurile.
În acest scop, în fiecare secţie şi sector de producţie va fi desemnat un specialist care, pe lîngã atribuţiile ce-i revin, va rãspunde de promovarea utilizãrii rationale a combustibililor şi energiei, va urmãri încadrarea consumurilor în cele normate, realizarea mãsurilor din programele de economisire întocmite pe secţii şi sectoare în baza bilanţurilor energetice şi va populariza experienta pozitiva obţinutã.
La nivelul fiecãrei unitãţi economice va fi înfiinţatã cîte o comisie energetica, coordonata de conducãtorul tehnic al unitãţii şi compusa din responsabilii din secţii, maistrii cu experienta şi muncitori cu inalta calificare, care va analiza decadal situaţia consumurilor de energie şi combustibil, modul de realizare a programelor de economisire şi va stabili mãsurile pentru reducerea continua a consumurilor energetice de toate formele.
Activitatea comisiilor energetice din unitãţile economice se va axa în principal pe:
a) depistarea consumurilor nerationale de combustibili şi energie în baza bilanţurilor energetice;
b) recuperarea resurselor secundare energetice;
c) modul de întrebuinţare a energiei şi combustibililor, în scopul reducerii permanente a consumurilor normate, şi atingerea nivelurilor de consum cele mai reduse pe plan mondial;
d) verificarea experienţei pozitive de economisire a energiei şi combustibilului;
e) elaborarea de noi procedeie care necesita consumuri mai reduse de energie şi de forme noi prin care se pot obţine economii de consumuri energetice.
ART. 31
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlul Gospodãririi Fondurilor Fixe, Comitetul de stat al Planificarii, Direcţia Centrala de Statistica vor elabora şi propune Consiliului de Miniştri spre aprobare, în termen de 30 de zile de la data aprobãrii prezentului decret, propuneri de imbunatatire a sistemului informaţional în domeniul urmãririi consumurilor de combustibili şi energie electrica pe destinaţii.
ART. 32
În scopul asigurãrii unei politici unitare în domeniul utilizãrii judicioase de combustibil şi energie şi gospodãririi rationale a acestora, se înfiinţeazã Comisia permanenta pentru coordonarea, avizarea şi controlul consumurilor de combusribili, energiei electrice şi termica, formatã din reprezentanţi ai Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi fondurilor fixe, Comitetului de Stat al Planificarii, Ministerului Minelor, Petrolului şi Geologiei, Ministerului Industriei Chimice, Ministerului Energiei Electrice, Consiliului Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie şi Comisiei Republicane de Rezerve Geologice.
ART. 33
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, centralele, întreprinderile, celelalte unitãţi vor trece la revizuirea normelor de consum şi la stabilirea mãsurilor necesare reducerii consumurilor de combustibili, energie electrica şi termica pe secţii, ateliere, locuri de munca, care sa asigure realizarea imediata a prevederilor prezentului decret, precum şi încadrarea în nivelurile de consum redus stabilite pentru anii 1973 şi 1974, asigurind realizarea integrala a sarcinilor de plan.
Pentru problemele ce vizeazã activitatea pe întregul an 1974 şi în perspectiva, ministerele, ceilalţi titulari de plan, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor elabora în termen de 2 luni de la data aprobãrii prezentului decret programe de acţiuni pe întreprinderi, centrale, ministere şi consilii populare, în vederea dezvoltãrii resurselor de energie primara şi economisirii acestora.
Aceste programe vor fi analizate şi aprobate de consiliul de Miniştri, care va urmãri introducerea sarcinilor şi mãsurilor respective în planurile naţionale de dezvoltare economico-socialã şi va controla aplicarea lor.
ART. 34
Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste va lua mãsuri necesare pentru folosirea continua a mijloacelor de presa, radio şi televiziune, în scopul creãrii unei opinii de masa pentru economisirea şi utilizarea raţionalã a combustibililor şi energiei în toate activitãţile.
Ministerul Educaţiei şi Învãţãmîntului va introduce în programa analitica a învãţãmîntului tehnic, mediu şi superior cursuri de economie energetica, punîndu-se accent deosebit pe analiza pe baza de bilanţ a problemelor energetice, începînd cu anul de învãţãmînt 1977-1978.
ART. 35
Pe baza prevederilor prezentului decret, Ministerul Apãrãrii Naţionale şi ministerul de Interne vor elabora pînã la data de 1 decembrie 1973 programele de folosire raţionalã a combustibililor, carburantilor şi energiei, adaptate specificului activitãţii lor şi le vor supune spre aprobare Consiliului de Stat.
ART. 36
Consiliul de Miniştri va informa trimestrial Consiliul de Stat asupra modului în care se aduc la îndeplinire prevederile prezentului decret.
ART. 37
Dispoziţiile prezentului decret sînt obligatorii pentru ministere celelalte organe centrale, organele locale ale administraţiei de stat, unitãţile subordonate acestora, organizaţiile cooperatiste şi obşteşti, precum şi pentru persoanele fizice.
ART. 38
Încãlcarea prevederilor prezentuluzi decret atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, administrativã sau penalã, dupã caz.
ART. 39
Nerespectarea prevederilor avizelor date, conform legii, cu privire la folosirea combustibililor şi a energiei contravenţiei şi se sancţioneazã cu amenda de la 2.000-10.000 de lei, dacã nu este sãvîrşitã în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, este consideratã infectiune.
ART. 40
Constituie contravenţiei şi se sancţioneazã cu amenda de la 1.000 la 5.000 lei urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sînt considerate infectiuni:
a) neelaborarea programelor de optimizare a transporturilor, precum şi efectuarea transporturilor în relaţii neoptimizate;
b) neluarea mãsurilor pentru elaborarea bilanţurilor energetice şi pentru punerea în aplicare a mãsurilor rezultate din acestea;
c) neluarea mãsurilor prevãzute pentru recuperarea resurselor energetice;
d) neelaborarea documentaţiilor pentru valorificarea resurselor energetice;
e) încãlcarea obligaţiilor cu privire la încadrarea şi urmãrirea aplicãrii în producţie a normelor şi normativelor de consum de combustibil, carburanţi şi energie:
f) încãlcarea obligaţiilor de modernizare a instalaţiilor şi agregatelor energetice;
g) neluarea mãsurilor de dotare a instalaţiilor consumatoare de combustibili şi energie cu aparate de mãsuri şi control;
h) montarea fãrã aprobare legalã de instalaţii consumatoare de gaze naturale sau combustibil petrolier, precum şi extinderea reţelelor de gaze naturale;
i) punere în funcţiune şi exploatarea instalaţiilor consumatoare fãrã instalaţii de recuperare a resurselor energetice secundare şi a deşeurilor combustibile.
ART. 41
Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 500 la 3.000 lei urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sînt considerate infracţiuni:
a) neluarea mãsurilor de etansare a instalaţiilor de depozitare, transport şi utilizare a combustibililor şi energiei, în vederea evitãrii scurgerilor de fluide energetice;
b) folosirea instalaţiilor şi agregatelor fãrã izolatie termica sau cu izolatie termica necorespunzãtoare;
c) funcţionarea în gol sau cu sarcina redusã a instalaţiilor consumatoare de combustibil şi energie;
d) neaplicarea mãsurilor de limitare şi restrictii prevãzute prin prezentul decret în domeniul incalzitului şi iluminatului.
ART. 42
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre:
a) personalul împuternicit în acest scop de comisiea permanenta pentru avizarea şi controlului consumurilor de combustibili, energie electrica şi termica, în baza prevederilor Decretului nr. 680/1973 ;
b) personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe;
c) personalul împuternicit în acest scop de ministerele economice, alte organe centrale, de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi de cãtre conducãtorii centralelor sau unitãţilor producãtoare şi distribuitoare de combustibili şi energie.
ART. 43
Contravenţiile prevãzute în art 39-41 le sînt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 44
Încãlcarea prevederilor prezentului decret privitoare la limitarea vitezei de circulaţie constituie contravenţie şi se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor legale privind circulaţia pe drumurile publice.
ART. 45
Vînzarea benzinei sau a altor carburanţi de cãtre personalul unitãţilor socialiste de desfacere ori eliberarea documentelor pentru procurarea acestor produse cu încãlcarea prevederilor legale constituie infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor obşteşti şi se pedepseşte potrivit art. 248 din Codul penal.
ART. 46
Înstrãinarea benzinei sau altor carburanţi aparţinînd unitãţilor socialiste sau a documentelor eliberate acestor unitãţi pentru procurarea produselor menţionate constituie infracţiunea de delapidare şi se pedepseşte potrivit art. 223 din Codul penal.
ART. 47
Vînzarea de cãtre persoanele fizice în scopul realizãrii de profit a benzinei sau a altor carburanţi ori a documentelor pentru procurarea acestor produse constituie infracţiunea de specula şi se pedepseşte potrivit art. 295 din Codul penal.
ART. 48
Prezentul decret intra în vigoare pe data de 18 noiembrie 1973.


ANEXA 1

MĂSURI de restrictie şi rationalizare a consumurilor de carburanţi




──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Grupa de autovehicole Consum maxm lunar - litri
Crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Limitarea consumului de benzina

1. Toate autoturismele din dotarea ministerelor,
celorlalte organe centrale de stat, comitetelor
executive consiliilor populare judeţene şi al
municipiului Bucureşti şi unitãţilor din subordinea
acestora, precum şi a organizaţiilor cooperatiste
şi obşteşti ori a altor persoane juridice, cu excepţia
celor cuprinse la pct. 2 şi 3 180
2. Cîte doua autoturisme din dotarea centralelor industriale
şi unitãţilor cu statut de centrala cuprinse în anexa la
Decretul nr. 162-1973, precum şi din dotarea unitãţilor de
construcţii-montaj pe baza aprobãrii Consiliului de Miniştri;
cîte un autoturism din dotarea Comitetului de Stat pentru
Energia Nucleara, Uzinei "G" Rimnicu Vilcea şi Institutului
pentru tehnologii nucleare Colibasi-Pitesti 320
3. Autoturismele date în folosinta persoanelor care îndeplinesc
funcţiile prevãzute la anexele nr. 1/A şi 1/B*) 250-400
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*) Anexele nr. 1/A şi 1/B, introduse prin Decretul nr. 640 din 29 noiembrie 1973 , au fost comunicate instituţiilor interesate
a) Cantitãţile de benzina prevãzute la pct. 1-3, neridicate în cursul unei luni, se pot ridica în cursul lunilor urmãtoare, în cadrul aceluiaşi an calendaristic.
b) Cantitãţile de benzina prevãzute la pct. 1-3 pot fi redistribuite în cadrul aceleiaşi unitãţi numai la aceleaşi categorii de mijloace auto.
Nu se admite redistribuirea de la mijloace auto utilizate în scopuri
Economice (transport de mãrfuri, mijloace de transport în comun şi alte activitãţi) la autoturismele utilizate pentru transportul de persoane.
De asemenea, se interzice orice redistribuire a combustibililor şi Carburantilor prevãzuţi prin plan pentru realizarea producţiei, în alte scopuri.
c) Se excepteazã de la prevederile pct. 1 autoturismele pentru intervenţii în reţelele electrice, reţelele de transport de gaze şi petroliere, instalaţiile de apa, instalaţiile de telecomunicaţii, controlul siguranţei rutiere, precum şi cîte un autoturism din dotarea întreprinderilor miniere şi de foraj-extracţie, pentru care consumul de carburanţi va fi calculat în raport cu intervenţiile efectuate pe baza de documente de lucru.
d) Folosirea autoturismelor şi altor autovehicule aparţinînd organizaţiilor socialiste de stat, cooperatiste şi obşteşti se poate face numai în interes de serviciu. Deplasarile la distanţe mari se vor face de regula cu mijloace publice de transport.
e) Pentru efectuarea rodajului autoturismelor noi se acorda 100 litri benzina.
II. Limitarea vitezei de circulaţie


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A. Autoturisme din dotarea unitãţilor socialiste şi proprietate personalã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Viteza maxima km/h
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Autoturismele dotate cu motoare de peste 2.000 cmc
cu excepţia autoturismelor Volga, Pobeda, Warszawa 100
Autoturismele dotate cu motoare de la 1.500 la 2.000 cmc 90
Alte autoturisme cu motoare sub 1.500 cmc, precum şi
autoturismele Volga, Pobeda şi Warszawa 80
Autoturisme de teren 70
În localitãţi viteza maxima de deplasare a tuturor
autoturismelor este de 60
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B. Alte autovehicole din dotarea unitãţilor socialiste
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Autobuze şi microbuze echipate cu motoare Diesel 70
Celelalte autobuze şi microbuze 50
Autocamionete, autofurgonete, autocamioane şi autofurgoane 60
Autobasculante 50
Autocamioane cu remorci, autotractoare cu sa şi semiremorca
şi autospeciale 50
În localitãţi viteza maxima de deplasare a tuturor acestor
autovehicule este de 40
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


a) Respectarea limiteler de viteza prevãzute la pct. II este obligatorie şi pentru cetãţenii strãini care conduc autovehicule pe teritoriul Republicii Socialiste România.
b) Se excepteazã de la prevederile pct. II autovehiculele destinate stingerii incendiilor şi autosalvarile aflate în acţiuni de intervenţie, precum şi cele ale organelor Ministerului de Interne şi ale Procuraturii, aflate în misiune.
c) Autovehiculele care transporta materiale uşor inflamabile sau explozibili nu vor depãşi vitezele maxime prevãzute prin Regulamentul pentru aplicarea <>Decretului nr. 328/1966 privind circulaţia pe drumurile publice.
III. Limitarea distantelor de deplasare a unor autovehicule din parcul unitãţilor socialiste
1. Pentru autoturismele prevãzute la pct. I/1, cu excepţia celor folosite de demnitari şi asimilaţii acestora, precum şi pentru microbuze şi autosanitare, se limiteazã zona de deplasare în cadrul judeţului în care sînt înmatriculate; autoturismele înmatriculate în municipiul Bucureşti se pot deplasa şi în cadrul judeţului Ilfov, iar cele din judeţul Ilfov, şi în municipiul Bucureşti.
2. Utilizarea autoturismelor de intervenţie în reţelele electrice, în reţelele de transport de gaze şi petroliere, instalaţiile de apa, instalatile de telecomunicaţii, controlul siguranţei rutiere, a autosanitarelor în situaţii deosebite, temeinic justificate, precum şi a autoturismelor de la pct. I/2, se va face în cadrul zonei de deservire stabilitã prin autorizaţie eliberata în acest scop de cãtre ministere, celelalte organe centrale sau comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti.
3. Se excepteazã de la prevederile pct. 1 un numãr de doua autoturisine din parcul comun al Procuraturi Republicii Socialiste România, care urmeazã sa fie folosite în cazuri deosebite pentru activitatea de urmãrire penalã şi criminalistica, autoturismele din dotarea întreprinderilor socialiste care se deplaseaza la subunitatile proprii situate în alte judeţe, precum şi autoturismele aparţinînd organelor de control specializate ale statului care se deplaseaza în zona de control stabilitã prin acte normative, în afarã judeţului în care sînt înmatriculate, pe baza autorizaţiei eliberate în acest scop de cãtre ministere, celelalte organe centrale sau comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiuluii Bucureşti.
IV. Mãsuri pentru adaptarea structurii parcului de autoturisme şi limitarea dotãrii cu autoturisme de oraş la tipuri cu consum de benzina sub 11 litri la 100 km
1. Se înlocuiesc cu autoturisme Dacia 1300 autoturismele din dotarea ministerelor, altor organe centrale, locale, obşteşti şi unitãţilor subordonate acestora:
a) autoturismele care au îndeplinit norma de parcurs şi urmeazã a fi casate de unitãţile deţinãtoare;
b) autoturismele cu consum de benzina peste 11 litri la 100 km, pe mãsura ce realizeazã norma de parcurs corespunzãtoare primei reparaţii capitale;
c) autoturismele de teren, o treime din parcul normat;
d) autoturismele cu consum mai mare de 11 litri la 100 km care deservesc funcţiile de ministru şi ministru secretar de stat, precum şi funcţiile de vicepreşedinte al Mari Adunãri Naţionale şi de preşedinte de comisie permanenta a Marii Adunãri Naţionale, pe mãsura ce autoturismele din dotarea actuala nu vor mai îndeplini condiţii corespunzãtoare;
e) autoturismele care deservesc funcţiile de prim-adjunct al ministrului, adjunct al ministrului, cei cu funcţii asimilate acestora, secretarii de stat din ministere, prim-vicepreşedinţi şi vicepreşedinţii comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi toate celelalte funcţii neprecizate la lit. d).
2. Se interzice importul de autoturisme de oraş cu consum de benzina mai mare de 10 litri la 100 km, pentru dotarea ministerelor, altor organe centrale, locale, obşteşti şi unitãţilor subordonate acestora.

ANEXA 2

MĂSURI de limitare şi restrictii în domeniul incalzitului şi iluminatului
I. În domeniul incalzitului
1. Temperatura de încãlzire în halete industriale şi alte spaţii de producţie închise se limiteazã la maximum 16°C.
Temperatura de încãlzire în camerele de locuit şi alte încãperi se limiteazã la maximum 18°C.
Se întrerupe prepararea apei calde menajere timp de cel puţin 7 ore zilnic, dar în mod obligatoriu între orele 11-13 şi 24-5.
Se excepteazã de la prevederile de mai sus spitalele, casele de naşteri, creşele şi grãdiniţele, cãminele de copii şi de batrini.
2. Combustibilii petrolieri şi gazele naturale repartizate prin plan pentru încãlzire se defalca obligatoriu pe unitãţi consumatoare, de cãtre titularii de plan şi coordonatorii de balanţa, pe trimestre, luni, decade şi zile Defalcarea se va face la începutul fiecãrui trimestru şi se va readapta lunar şi decadal în funcţie de temperatura exterioarã a perioadei respective.
Concomitent, coordonatorii de balanţa vor stabili cantitãţile de gaze naturale şi de combustibili petrolieri alocate pentru încãlzit, şi pe oraşe şi judeţe, pentru centrale de zona, de cvartal şi termocentrale.
3. Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei şi Ministerul Industriei Chimice vor livra gazele naturale şi combustibilii petrolieri numai în cadrul cotelor alocate beneficiarilor.
În acest scop, Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei are obligaţia de a mãsura zilnic cantitãţile de gaze consumate în centralele electrice de termoficare, în centrale termice de zona şi de cvartal, decadal la centralele termice individuale din instituţii. În caz de depasire a consumului, unitãţile de distribuţie împreunã cu comitetele executive ale consiliilor populare vor lua mãsuri pentru recuperare, în ziua urmãtoare, în cazul centralelor electrice de termoficare şi centralelor termice de zona şi de cvartal, şi vor stabili grafice de recuperare în decada urmãtoare în cazul centralelor termice individuale din instituţii. În caz de nerecuperare vor sista livrarea pînã la încadrarea în cota alocata.
De asemenea, pentru combustibilii petrolieri destinaţi încãlzirii, Ministerul Industriei Chimice, prin unitãţile sale de distribuţie, va asigura livrãrile, lunar, pe consumatori, conform desfasuratoarelor întocmite de beneficiarii de plan, şi va urmãri consumurile, astfel încît orice depasire sa fie recuperatã în luna urmãtoare. În caz de nerecuperare va opri livrãrile pînã la încadrarea în cota alocata.
4. Comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare judeţene, municipale şi orãşeneşti, ministere şi celelalte organe centrale vor urmãri gospodãrirea cantitãţilor de gaze naturale şi de produse petroliere alocate pentru încãlzire, astfel încît sa asigure condiţiile normale de încãlzit, în cadrul acestor cote, în limitele temperaturilor interioare prevãzute în prezentul decret.
5. În vederea reducerii consumului de gaze naturale şi de combustibil petrolier în centrale electrice de termoficare şi în centralele termice de zona şi cvartal la strictul necesar, parametrii de funcţionare a sistemului de termoficare se vor realiza pe baza graficului de reglaj calitativ corelat cu temperaturile maxime stabilite mai sus. Temperatura agentului termic la ieşirea din centrala se va regla de cel puţin patru ori pe zi în funcţie de temperatura exterioarã şi de prognoza meteorologica pentru perioada imediat urmãtoare.
Consumatorii industriali racordati la sistemul de termoficare sînt obligaţi sa-şi adapteze receptorii de caldura pentru a nu depãşi temperaturile maxime stabilite mai sus şi pentru încadrarea în parametrii de funcţionare a sistemului.
6. Unitãţile de distribuţie a energiei termice sînt obligate sa asigure echilibrarea sistemelor de încãlzire în reţele şi la consumatorii urbani prin diafragmare, în vederea uniformizarii temperaturii în încãperi. Totodatã se va asigura automatizarea tuturor punctelor termice.
7. Deţinãtorii de imobile cu instalaţii proprii de încãlzire centrala, precum şi persoanele fizice şi juridice care folosese gaze naturale sau produse petroliere pentru încãlzit cu sobe, comitetele asociaţiilor de locatari, mecanicii de bloc au obligaţia de a exploata raţional instalaţiile de încãlzire şi a nu depãşi temperaturile limita stabilite prin prezentul decret.
8. Titularii de plan rãspund de gospodãrirea combustibililor petrolieri şi gazelor naturale, de reglarea consumurilor pentru încãlzit în funcţie de temperatura exterioarã în cadrul cotelor repartizate şi de eliminarea risipei de orice fel, cum sînt izolatia termica necorespunzãtoare, pierderi prin conducte, reglarea necorespunzãtoare a instalaţiilor de ardere.
9. Se interzice livrarea de gaze naturale la tote categoriile de consumatori fãrã aparataj de mãsura a consumului.
10. Ministerele, celelalte organe centrale şi locale, unitãţile de proiectare, cercetare, execuţie, precum şi toţi beneficiarii de construcţii, vor lua mãsuri ca toate blocurile de locuinţe şi clãdirile publice cu incalziri centrale, cu termene de punere în funcţiune începînd din anul 1979, sa fie dotate cu instalaţii de reglaj automat diferenţiat al debitului de agent termic în funcţie de orientarea diferitelor faţade, pentru asigurarea unor temperaturi constante în încãperi, în limitele temperaturilor maxime stabilite.
De asemenea, vor lua mãsuri ca blocurile de locuinţe şi clãdirile publice existente şi care se vor construi în anul 1977-1978 sa fie dotate, în mod eşalonat în perioada 1979-1982, cu instalaiile menţionate în alineatul precedent.
Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va asimila şi asigura fabricatia de serie a aparaturii de reglare de mai sus, în anii 1977-1978.
II. În domeniul iluminatului
- se reduce cu 50 % iluminatul vitrinelor în timpul orarului de funcţionare a magazinelor şi altor unitãţi comerciale şi se interzice iluminatul vitrinelor şi al firmelor în afarã programului, cu excepţia iluminatalui de securitate;
- orarul de funcţionare a magazinelor şi altor unitãţi comerciale se va stabili astfel încît sa utilizeze la maximum iluminatul natural, cu excepţia celor alimentare, a farmaciilor şi a altora similare;
- se reduce cu 30-40% iluminatul în birouri şi cu minimum 60% iluminatul pe coridoare, în holuri şi exterior;
- se reduce cu 50-60% iluminatul în localitãţi, pe strãzi şi în alte locuri publice;
- se reduce la strictul necesar iluminatul instalaţiilor în aer liber - rafinarii, instalaţii chimice şi metalurgice, rampe, depozite, triaje şi altele;
- se va utiliza la maximum iluminatul natural în întreprinderi; se va reduce iluminatul general în halele de producţie prin extinderea iluminatului local şi parţial în timpul nopţii;
- se vor lua de îndatã, de cãtre toţi cetãţenii, mãsuri pentru reducerea în medie cu 30% a consumului de energie electrica pentru iluminat şi alte utilizãri casnice, prin utilizarea raţionalã a iluminatului şi aparatelor electrocasnice, evitindu-se risipa de orice fel. Consiliile populare judeţene şi al municipiulul Bucureşti, precum şi Ministerul Energiei Electrice vor controla modul de realizare a acestor mãsuri;
- se va reorienta producţia de becuri şi respectiv a livrãrilor cãtre fondul pieţei şi pentru birouri, în sensul creşterii ponderii becurilor de putere mica;
- se interzice iluminatul pe şosele, autostrazi şi alte drumuri publice, în afarã aşezãrilor compacte;
- se interzice iluminatul dupã terminarea activitãţilor în cantine, şcoli, spaţii administrative şi altele similare, cu excepţia iluminatulul de paza şi securitate.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016