Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 534 din 23 iunie 1966  cu privire la primirea, examinarea si rezolvarea cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerile cetatenilor*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 534 din 23 iunie 1966 cu privire la primirea, examinarea si rezolvarea cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerile cetatenilor*)

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 38 din 24 iunie 1966

----------
*) Acest decret a devenit Legea nr. 21/1966 .

EXPUNERE DE MOTIVE
Reglementarea rezolvarii sesizarilor si reclamatiilor adresate organelor de stat - potrivit Hotaririi Consiliului de Ministri nr. 4012/1953 si instructiunilor de aplicare aprobate prin Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 4013/1953 - a avut un rol pozitiv in atragerea oamenilor muncii la rezolvarea treburilor obstesti si de stat, la intarirea legalitatii, la perfectionarea metodelor de munca ale aparatului de stat. Totodata insa, practica de pina acum a scos la iveala necesitatea imbunatatirii modului de organizare a primirii, examinarii si rezolvarii diferitelor forme in care se realizeaza dreptul de petitionare al cetatenilor, care a fost consacrat in noua noastra Constitutie ca un drept fundamental al acestora.
In acest scop, prezentul decret cuprinde, fata de reglementarea amintita, o serie de elemente noi.
Astfel, dispozitiile privitoare la reclamatii si sesizari sint intregite si cu reguli ce se refera la cereri si propuneri, a caror rezolvare nu era organizata.
De asemenea, norme speciale privesc intarirea raspunderii conducerilor organelor de stat in asigurarea respectarii drepturilor si intereselor legitime ale cetatenilor, atit in faza primirii si rezolvarii cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor, cit si in cea de aducere la indeplinire a masurilor stabilite ca urmare a constatarilor facute cu ocazia cercetarii acestora, precum si in ce priveste controlul sistematic al acestei activitati, careia sa i se asigure astfel eficienta practica.
Totodata se mai prevede dezbaterea in adunari sau consfatuiri cu salariatii a problemelor deosebite rezultate din cercetarea reclamatiilor, sesizarilor sau propunerilor, in scopul rezolvarii temeinice a acestora, care sa duca la imbunatatirea activitatii lor.
In vederea examinarii si rezolvarii operative a petitiilor cetatenilor s-a prevazut ca acestea sa fie solutionate in cel mai scurt timp, fara a se depasi anumite termene.
Decretul prevede, de asemenea, organizarea audientelor la organele centrale de stat, comitetele executive ale sfaturilor populare si celelalte organe de stat - avind ca scop inlesnirea primirii unui numar cit mai mare de cetateni de catre cadrele de conducere - precum si infiintarea unor organe speciale insarcinate cu rezolvarea justa si la timp a reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor.
In scopul imbunatatirii continue a activitatii de rezolvare a cererilor si reclamatiilor privind drepturi si interese personale ale cetatenilor, precum si a sesizarilor si propunerilor referitoare la interese obstesti, al intaririi raspunderii conducerilor organelor de stat in asigurarea respectarii drepturilor si intereselor legitime ale cetatenilor si al stimularii initiativei acestora in rezolvarea problemelor economice, sociale si culturale;

Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:

CAP. I
Dispozitii generale

ART. 1
In Republica Socialista Romania dreptul de petitionare al cetatenilor, garantat de Constitutie, se exercita prin cereri, reclamatii, sesizari si propuneri adresate organelor puterii de stat, ale administratiei de stat, organelor judecatoresti, organelor procuraturii, institutiilor, intreprinderilor si oricaror organizatii economice de stat, denumite in cuprinsul prezentului decret organe de stat.
ART. 2
Cererile, reclamatiile, sesizarile si propunerile adresate organelor de stat se rezolva potrivit prevederilor prezentului decret, in masura in care prin dispozitii legale nu este stabilita o alta reglementare.
ART. 3
Raspunderea pentru organizarea, indrumarea si controlul modului de primire, examinare si rezolvare a cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor revine conducerii fiecarui organ de stat.

CAP. II
Rezolvarea cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor

ART. 4
Organele de stat sint obligate sa primeasca si, in limita competentei lor, sa rezolve cererile, reclamatiile, sesizarile si propunerile cetatenilor.
Organul de stat in atributia caruia nu intra in mod direct rezolvarea cererii, reclamatiei, sesizarii sau propunerii ce-i este adresata, o va transmite in original, in termen de cel mult 3 zile, organului care, potrivit atributiilor sale, trebuia s-o rezolve, fiind obligat sa instiinteze despre aceasta pe petitionar in acelasi termen.
ART. 5
Organele de stat sint obligate sa aduca la cunostinta celor interesati conditiile legale ce trebuie sa indeplineasca cererile a caror rezolvare intra in competenta lor.
Cererile vor fi insotite de actele necesare rezolvarii lor.
ART. 6
Cererile, reclamatiile, sesizarile si propunerile vor fi rezolvate si raspunsul se va comunica petitionarului in cel mai scurt timp, de catre organul de stat in atributiile caruia intra in mod direct rezolvarea acestora, fara a se depasi de la inregistrare urmatoarele termene:
1) pentru cereri, 20 zile, de catre toate organele de stat;
2) pentru reclamatii, sesizari si propuneri:
a) 40 zile, de catre organele centrale de stat;
b) 30 zile, de catre comitetele executive ale sfaturilor populare regionale si ale oraselor Bucuresti si Constanta, precum si de catre celelalte organe de stat cu competenta regionala;
c) 20 zile, de catre toate celelalte comitete executive ale sfaturilor populare, precum si de catre organele de stat, altele decit cele prevazute la literele a si b.
Pentru cazuri deosebite care necesita o cercetare mai indelungata, termenele prevazute mai sus vor putea fi prelungite cu cel mult 20 zile, cu aprobarea conducerii organului care le rezolva. In cazul in care cererea, reclamatia, sesizarea sau propunerea este primita spre rezolvare de la organul ierarhic superior, se va comunica acestuia motivul prelungirii termenului.
In mod exceptional, pentru anumite cereri si reclamatii ce nu pot fi rezolvate in cadrul termenelor prevazute in prezentul articol, conducatorii organelor centrale de stat pot aproba termene mai mari, in functie de timpul efectiv necesar rezolvarii.
ART. 7
Reclamatiile, sesizarile si propunerile care se refera la probleme de importanta deosebita se vor examina si rezolva direct de catre conducerea organului de stat competent. In acelasi mod se va proceda si in cazurile cind s-au primit mai multe reclamatii, sesizari sau propuneri cu privire la aceeasi problema si din acelasi loc de munca.
ART. 8
Reclamatiile si sesizarile referitoare la activitatea celor ce fac parte din conducerea unui organ de stat se cerceteaza si se rezolva de catre organul ierarhic superior acestuia. Este interzisa cercetarea reclamatiilor si sesizarilor de catre persoane a caror activitate formeaza obiectul reclamatiei sau sesizarii, ori de catre cei aflati in subordinea acestora.
ART. 9
Persoanele carora li s-au incredintat spre cercetare cereri, reclamatii sau sesizari, vor invita, ori de cite ori va fi necesar, pe petitionar pentru a da lamuriri. Atunci cind cercetarile se fac la fata locului, petitionarul va fi invitat in mod obligatoriu.
ART. 10
Conducerile organelor de stat sint obligate sa asigure aducerea la indeplinire a masurilor stabilite ca urmare a constatarilor facute cu ocazia cercetarii cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor.
ART. 11
Conducerile organelor de stat vor lua masuri pentru dezbaterea in adunari sau consfatuiri cu salariatii din aceste organe, a problemelor deosebite rezultate din cercetarea reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor, in scopul de a se trage concluzii care sa duca la imbunatatirea muncii.
ART. 12
Organele de stat sint obligate sa examineze, cu respectarea prevederilor prezentului decret, reclamatiile, sesizarile si propunerile facute prin presa, comunicind redactiilor respective in timpul cel mai scurt rezultatul cercetarilor si masurile luate.
ART. 13
Conducerile organelor de stat vor analiza semestrial activitatea de rezolvare a cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor cetatenilor, principalele probleme ridicate prin acestea, precum si cauzele care au determinat reclamatii si sesizari, luind masurile necesare si informind totodata organele ierarhic superioare.
Conducerile organelor centrale de stat, precum si comitetele executive ale sfaturilor populare, vor exercita un control sistematic asupra activitatii de rezolvare a cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor, desfasurate de catre organele pe care le indruma.

CAP. III
Primirea cetatenilor in audienta

ART. 14
Conducerile organelor de stat sint obligate sa organizeze si sa asigure primirea in audienta, la zile si ore precise, a cetatenilor care doresc sa prezinte personal, verbal sau in scris, cereri, reclamatii, sesizari sau propuneri.
Organele centrale de stat vor organiza audientele, inlesnind primirea unui numar cit mai mare de cetateni de catre persoane din conducerea acestor organe.
Comitetele executive ale sfaturilor populare vor organiza primirea in audienta de catre presedinti, vicepresedinti si secretari, asigurindu-se accesul zilnic al cetatenilor care vor sa prezinte personal cererile, reclamatiile, sesizarile sau propunerile lor.
Conducatorii institutiilor, intreprinderilor si oricaror organizatii economice de stat vor tine seama ca primirea in audienta sa se faca, pe cit posibil, in timpul liber al cetatenilor.
Conducerile organelor de stat sint obligate sa invite in audienta pe cetatenii care au ridicat probleme deosebite prin petitiile lor, pentru a se informa asupra tuturor aspectelor problemei, in vederea unei rezolvari temeinice a acesteia.
ART. 15
Normele privitoare la primirea, examinarea si rezolvarea cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor se aplica si in cazurile cind acestea au fost facute cu prilejul primirii cetatenilor in audienta.

CAP. IV
Organizarea primirii, evidentei si urmaririi rezolvarii cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor

ART. 16
Organele de stat au obligatia de a asigura, prin aparatul de specialitate, primirea, evidenta si urmarirea rezolvarii cererilor ce le sint adresate, precum si comunicarea rezolvarii ce li s-a dat.
ART. 17
In cadrul organelor centrale de stat, al comitetelor executive ale sfaturilor populare regionale, ale oraselor Bucuresti si Constanta, raionale, ale raioanelor de oras si oraselor regionale, va functiona, in raport cu volumul activitatii lor, cite un oficiu sau birou pentru primirea, evidenta si urmarirea rezolvarii reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor. Oficiul sau biroul este subordonat direct conducerii organului de stat in cadrul caruia functioneaza.
Prin exercitarea atributiilor lor, birourile si oficiile trebuie sa contribuie la rezolvarea justa si la timp a reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor.
Birourile si oficiile pentru primirea, evidenta si urmarirea rezolvarii reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor vor fi incadrate cu personal calificat, in vederea indeplinirii in bune conditii a sarcinilor ce le revin.
La organele de stat unde nu se organizeaza oficii si birouri, reclamatiile, sesizarile si propunerile se primesc de conducerea fiecarui organ sau de persoanele desemnate de catre aceasta.
ART. 18
In cadrul Secretariatului General al Consiliului de Ministri se organizeaza o directie pentru scrisori si audiente, in vederea primirii, examinarii, indrumarii si urmaririi rezolvarii cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor cetatenilor.

CAP. V
Dispozitii finale

ART. 19
Se recomanda organelor centrale ale organizatiilor cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti sa organizeze, corespunzator specificului activitatii lor, primirea, examinarea si rezolvarea cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor, orientindu-se si dupa prevederile prezentului decret.
ART. 20
Cei vinovati de intirzieri nejustificate, de atitudine neatenta, birocratica, de incalcare a legilor ori de rea intentie in rezolvarea cererilor, reclamatiilor, sesizarilor si propunerilor, sau care vor lua masuri impotriva petitionarilor, inabusind astfel critica de jos, vor raspunde, dupa caz, disciplinar, material sau penal, potrivit dispozitiilor legale.

Presedintele Consiliului de Stat,
CHIVU STOICA

Bucuresti, 23 iunie 1966.
Nr. 534.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016