Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 504 din 16 decembrie 1970  privind aprobarea Statutului Bancii Nationale a R.S.R.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 504 din 16 decembrie 1970 privind aprobarea Statutului Bancii Nationale a R.S.R.

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 143 DIN 16/12/70
Se aproba Statutul Bãncii Naţionale a R.S.R.

ANEXA 1

Statutul Bãncii Naţionale a R.S.R.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Banca Nationala a R.S.R., organ central al administraţiei de stat şi unica banca de emisie a tarii, asigura înfãptuirea politicii partidului şi statului în domeniul monetar şi al creditului.
ART. 2
În calitate de banca centrala a R.S.R., Banca Nationala organizeazã şi coordoneazã şi circulaţia bãneascã din ţara, coordoneazã activitatea de ansamblu privind creditarea pe termen scurt şi decontãrile în economia nationala, acorda credite bãncilor specializate, organizeazã operaţiile privind executarea de casa a bugetului de stat.
De asemenea, Banca Nationala participa la realizarea politicii valutare a statului şi la aplicarea regimului privind mijloacele de plata externe; asigura aplicarea regimului privind metalele preţioase şi pietrele preţioase şi administreazã rezerva de metale preţioase, potrivit legii.
ART. 3
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Banca Nationala exercita controlul bancar asupra realizãrii sarcinilor de plan şi folosirii de cãtre organizeazã socialiste care au conturi deschise la aceasta banca, a mijloacelor lor circulante, precum şi controlul asupra respectãrii disciplinei operaţiilor bancare.
ART. 4
Banca Nationala este persoana juridicã, funcţioneazã pe principiul gestiunii economice proprii şi are sediul în municipiul Bucureşti.
Banca Nationala îşi desfãşoarã activitatea pe baza Decretului nr. 124/1970 şi a statutului de fata.
CAP. 2
Fondurile Bãncii Naţionale a R.S.România
ART. 5
Banca Nationala are urmãtoarele fonduri: fondul statutar, fondul de rezerva, fondul mijloacelor fixe, fondul de amortizare şi fonduri speciale.
ART. 6
Fondul statutar este de 1.000.000.000 lei şi constituie garanţia angajamentelor Bãncii Naţionale.
ART. 7
Fondul de rezerva se constituie din beneficiile proprii pînã la jumãtatea sumei fondului statutar şi este destinat acoperirii unor eventuale pierderi din operaţii.
În cazul cînd fondul de rezerva este utilizat pentru acoperirea unor pierderi acest fond se reconstituie din beneficii.
ART. 8
Fondul mijloacelor fixe reprezintã valoarea mijloacelor fixe aflate în administrarea directa a bãncii.
ART. 9
Fondul de amortizare se constituie din cotele de amortizare şi se foloseşte potrivit legii.
ART. 10
Fondurile speciale se constituie potrivit legii şi se utilizeazã în scopul pentru care au fost create.
ART. 11
Beneficiul Bãncii Naţionale a R.S.R. se repartizeazã, dupã aprobarea bilanţului şi a dãrii de seama contabile anuale, în modul urmãtor:
- 50% la bugetul republican;
- 50% pentru constituirea fondului de rezerva al bãncii.
Cînd fondul de rezerva ajunge la limita stabilitã, beneficiile se vãrsa integral la bugetul republican.
CAP. 3
Operaţiile Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România
ART. 12
Banca Nationala emite şi pune în circulaţie, în exclusivitate, bilete de banca şi monede metalice, potrivit hotãrîrii Consiliului de Miniştri.
Biletele de banca şi monedele metalice puse în circulaţie au acoperire în aur, în alte metale preţioase şi în celelalte active ale bãncii.
ART. 13
Cupiurile, forma şi caracteristicile biletelor de banca şi ale monedelor metalice, ce se pun în circulaţie, se stabilesc de Consiliul de Miniştri.
Proporţia fiecaror cupiuri în volumul numerarului ce se pune în circulaţie se stabileşte de Banca Nationala, în funcţie de nevoile circulaţiei bãneşti.
Banca Nationala are dreptul de a constitui la sucursalele şi filialele sale o rezerva de bilete de banca şi în monede metalice.
ART. 14
Banca Nationala elaboreazã, împreunã cu C.S.P., Ministerul Finanţelor şi bãncile specializate, proiectele planurilor de casa pe intreaga economie şi le prezintã Consiliului de Miniştri.
ART. 15
Banca Nationala urmãreşte mersul realizãrii planului de casa şi a circulaţiei bãneşti pe intreaga economie şi acţioneazã, împreunã cu bãncile specializate, pentru realizarea sarcinilor care decurg din planurile de casa aprobate şi pentru încadrarea evoluţiei numerarului în limitele aprobate.
În colaborare cu bãncile specializate, Banca Nationala analizeazã cu ministerele, celelalte organe centrale şi cu organele locale, modul de realizare a încasãrilor şi plãţilor cu numerar în ramurile sau domeniile lor de activitate şi cere luarea mãsurilor ce se impun pentru realizarea volumului de numerar în circulaţie, la nivelul prevãzut în planurile de casa.
ART. 16
Banca Nationala, în colaborare cu bãncile specializate, elaboreazã, pe baza şi în vederea aplicãrii legii, norme obligatorii pentru toate organizaţiile socialiste privind întocmirea şi executarea planului de casa, condiţiile şi termenele de depunere a numerarului la bãnci, limita soldului de casa, modul de eliberare a numerarului şi de efectuare a plãţilor direct din încasãri.
ART. 17
Banca Nationala efectueazã operaţii de casa pentru organizaţiile socialiste care au contul la unitãţile sale, precum şi pentru cele care au contul la bãncile specializate, pe baza de convenţie, în cazul în care unitãţile acestor bãnci nu au casierii proprii.
ART. 18
Banca Nationala are dreptul sa controleze respectarea disciplinei de casa la organizaţiile socialiste care au conturi deschise la unitãţile sale.
ART. 19
Banca Nationala elaboreazã, în colaborare cu bãncile specializate, norme cu privire la controlul bancar asupra utilizãrii de cãtre organizaţiile socialiste a fondurilor de salarii şi efectueazã acest control la organizaţiile socialiste care au contul la unitãţile sale.
ART. 20
Banca Nationala elaboreazã, împreunã cu C.S.P., Ministerul Finanţelor şi bãncile specializate, proiectele planurilor de credite pe intreaga economie şi le prezintã Consiliului de Miniştri.
ART. 21
Pe baza planurilor de credite aprobate, Banca Nationala organizeazã şi efectueazã creditarea pe termen scurt a întreprinderilor şi organizaţiilor economice care au conturi deschise la unitãţile sale, pentru activitatea de aprovizionare, producţie şi desfacere de mãrfuri, executarea de lucrãri şi prestarea de servicii, în condiţiile garantarii integrale a creditelor şi rambursarii lor la termen.
ART. 22
Creditele se acorda pentru constituirea de stocuri şi efectuarea de cheltuieli care nu sînt finanţate cu mijloace circulante proprii, necesare îndeplinirii sarcinilor de plan, diversificãrii producţiei şi îmbunãtãţirii calitãţii produselor, fabricãrii de produse peste plan, în condiţiile prevãzute de lege, precum şi pentru alte acţiuni cu eficienta economicã; creditele se acorda, de asemenea, pentru contractarea şi achiziţionarea de produse agricole şi alte produse; pentru documente de decontare privind mãrfurile livrate, lucrãrile executate şi servicii prestate; operaţii de comerţ exterior şi prestaţii de servicii externe şi pentru alte scopuri prevãzute de lege.
Banca Nationala acorda credite pentru lucrãri de mica mecanizare şi alte lucrãri productive, precum şi pentru reparaţii capitale, în condiţiile stabilite prin lege.
ART. 23
Termenele de rambursare a creditelor se stabilesc în funcţie de miscarea planificata a valorilor materiale şi a cheltuielilor de producţie şi circulaţie, fãrã ca perioada de creditare sa depãşeascã 12 luni, cu excepţiile prevãzute de lege.
ART. 24
Creditele de orice fel se acorda pe baza de acte de împrumut şi se garanteazã pentru intreaga lor valoare prin gaj de valori materiale, precum şi cu resurse financiare prevãzute a se realiza în perioadele viitoare.
Banca stabileşte, potrivit dispoziţiilor legale, modul de gajare, condiţiile în care bunurile care constituie garanţia creditului rãmîn în pãstrarea organizaţiilor beneficiare de credite, precum şi modalitatea în care ele pot dispune de aceste bunuri.
ART. 25
Pentru creditele obţinute beneficiarii plãtesc dobinzi în condiţiile stabilite de lege.
ART. 26
Creditarea întreprinderilor şi organizaţiilor economice în activitatea cãrora se menţin lipsuri în gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, din care cauza ajung în situaţia de a nu se încadra în nivelul fondurilor normale aprobate, va putea fi efectuatã în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 27
Banca este în drept sa controleze, la întreprinderile şi organizaţiile economice care au conturi deschise la unitãţile sale, utilizarea fondurilor proprii şi a creditelor, precum şi existenta, condiţiilor de pãstrare şi calitatea valorilor materiale şi a oricãror bunuri care constituie garanţia creditelor.
ART. 28
În cazul planului de credite, Banca Nationala acorda credite bãncilor specializate pentru completarea resurselor lor de creditare şi controleazã modul în care se administreazã aceste mijloace.
În acest scop, bãncile specializate prezintã Bãncii Naţionale, odatã cu proiectele planurilor de credite, calculul resurselor de care dispun, precum şi fundamentarea economicã a creditelor solicitate; de asemenea, prezintã situaţii şi dãri de seama periodice privind executarea planului de credite.
Pentru împrumuturile primite de la Banca Nationala, bãncile specializate plãtesc dobinzile stabilite de lege.
ART. 29
Banca Nationala executa operaţii de finanţare a investiţiilor necentralizate ale întreprinderilor şi organizaţiilor economice de stat şi ale altor organizaţii socialiste care au conturi deschise la unitãţile sale, precum şi operaţii de finanţare a reparaţiilor capitale şi a investiţiilor necentralizate la instituţiile bugetare şi extrabugetare titulare de cont, în limitele şi condiţiile stabilite prin lege.
ART. 30
Banca Nationala poate efectua, pentru bãncile specializate, pe baza de convenţie operaţiile de creditare, de finanţare a cheltuielilor privind investiţiile, precum şi alte operaţii bancare.
ART. 31
Mijloacele bãneşti ale organizaţiilor socialiste se pãstreazã în mod obligator în conturile pe care acestea le au deschise la unitãţile Bãncii Naţionale, titularii de cont fiind obligaţi sa efectueze operaţiile de încasãri şi plati, de orice natura, între ele, numai prin aceste conturi. Se excepteazã sumele care, potrivit legii, pot fi pãstrate în casieriile proprii şi sumele ce se pot cheltui direct din încasãri.
ART. 32
Organizaţiile socialiste care au conturi deschise la bãncile specializate sau la Casa de Economii şi Consemnaţiuni a R.S.R. îşi pãstreazã disponibilitãţile şi efectueazã operaţiile de încasãri şi plati prin aceste conturi.
Disponibilitãţile bãncilor specializate şi ale CEC -ului se pãstreazã, în mod obligator, la Banca Nationala.
ART. 33
Conturile ce se deschid organizaţiilor socialiste la unitãţile Bãncii Naţionale şi modul de funcţionare a acestor conturi se stabilesc prin instrucţiunile bãncii, afarã de cazul cînd prin lege se dispune altfel.
Titularii de cont sînt obligaţi ca, în termenele prevãzute de instrucţiuni, sa reclame eventuala neinregistrare sau înregistrare gresita a operaţiilor în conturi.
ART. 34
Formele şi instrucţiunile de decontare ce se utilizeazã în relaţiile de plati dintre organizaţiile socialiste se stabilesc prin instrucţiuni de Banca Nationala.
ART. 35
Banca Nationala efectueazã, pentru organizaţiile socialiste care au contul la unitãţile sale, operaţiile de decontare privind livrãri de produse, prestãri de servicii, executãri de lucrãri, precum şi pentru orice alte obligaţii bãneşti.
Unitãţile bãncii urmãresc ca organizaţiile socialiste sa foloseascã acele forme şi instrumente de decontare care sa asigure încasarea într-un termen cît mai scurt a contravalorii produselor livrate, lucrãrilor executate sau serviciilor prestate, putind dispune folosirea celor mai corespunzãtoare forme şi instrumente de decontare.
ART. 36
La efectuarea operaţiilor de decontare, banca exercita controlul asupra respectãrii dispoziţiilor legale privind efectuarea plãţilor între organizaţiile socialiste.
În exercitarea controlului asupra decontãrilor, banca este indreptatita sa verifice documentele de încasãri şi plati în cont şi cu numerar, înregistrãrile contabile, registrele şi datele operative şi statistice ale organizaţiilor socialiste.
ART. 37
Pentru disponibilitãţile aflate în conturi, banca plãteşte dobinzi în condiţiile stabilite prin lege.
ART. 38
Banca poate deschide conturi persoanelor juridice, altele decît organizaţiile socialiste, precum şi persoanelor fizice.
ART. 39
Banca Nationala organizeazã şi efectueazã operaţiile privind executarea de casa a bugetului de stat.
Toate veniturile ce se încaseazã la bugetul de stat se concentreaza la Banca Nationala şi toate cheltuielile din bugetul de stat se efectueazã prin aceasta banca.
Normele privind executarea de casa a bugetului de stat se stabilesc de Banca Nationala cu acordul Ministerului Finanţelor.
În executarea de casa a bugetului de stat, Banca Nationala face urmãtoarele operaţii:
a) urmãreşte realizarea şi vãrsarea la termenele legale a veniturilor bugetului republican şi a bugetelor locale de cãtre organizaţiile socialiste care au conturi deschise la unitãţile sale;
b) efectueazã operaţiile de defalcare a impozitelor şi veniturilor bugetului republican pentru bugetele locale, potrivit cotelor aprobate;
c) elibereazã mijloace bãneşti de la bugetul republican, potrivit destinaţiei şi în limita finanţãrii deschise de Ministerul Finanţelor, iar de la bugetele locale în limita disponibilitãţilor din conturile acestora;
d) tine evidenta veniturilor şi cheltuielilor bugetare şi întocmeşte dãri de seama periodice asupra executãrii de casa a bugetului republican;
e) încaseazã şi elibereazã mijloacele speciale extrabugetare ale instituţiilor finanţate de la bugetul republican şi de la bugetele locale şi tine evidenta acestor mijloace;
f) efectueazã potrivit legii, controlul asupra mijloacelor bãneşti eliberate de la bugetul de stat.
ART. 40
Banca Nationala exercita controlul asupra aplicãrii de cãtre organizaţiile socialiste care au contul la unitãţile sale, a dispoziţiilor care reglementeazã veniturile de stat, precum şi controlul realizãrii acestor venituri.
Banca este indreptatita sa vireze din conturile organizaţiilor socialiste în contul bugetului de stat sumele ce trebuie vãrsate potrivit legii, neachitate în termen.
ART. 41
Banca Nationala deţine şi administreazã potrivit legii, rezerva de stat de metale preţioase, precum şi mijloace valutare.
ART. 42
Banca Nationala stabileşte şi publica potrivit legii, cursul oficial al valutelor strãine.
ART. 43
Banca Nationala organizeazã schimbul valutar şi efectueazã nemijlocit sau prin alte organizaţii socialiste operaţii de schimb valutar; primeşte spre pãstrare metale preţioase, hirtii de valoare strãine, valute strãine şi alte valori.
Banca Nationala poate autoriza şi alte organizaţii socialiste sa efectueze asemenea operaţii.
ART. 44
Banca Nationala participa la elaborarea balanţei de plati externe şi la urmãrirea realizãrii acesteia.
ART. 45
Banca Nationala participa la tratative externe în probleme financiare, de plati şi de credite; încheie cu bãnci şi instituţii financiare strãine acorduri de plati şi contracte, avînd ca obiect primirea sau acordarea de credite în strãinãtate, da şi primeşte garanţii pentru angajamente de plata cu strainatatea.
Banca Nationala participa la organizaţii sau reuniuni internaţionale cu caracter financiar, bancar şi monetar.
ART. 46
Banca Nationala poate deschide potrivit legii, conturi în lei şi conturi în valuta pe numele persoanelor fizice sau juridice strãine; poate deschide, deasemenea, conturi în valuta pe numele persoanelor fizice şi juridice romane.
ART. 47
Banca Nationala poate acorda credite în valuta organizaţiilor socialiste cu activitate economicã în relaţiile cu strainatatea.
ART. 48
Banca Nationala elaboreazã, în colaborare cu ministerele şi celelalte organe centrale interesate, proiectele planurilor de repartiţii, recuperari, preluãri şi achiziţii de metale preţioase, pe care, cu avizul C.S.P. şi Ministerului Finanţelor, le prezintã Consiliului de Miniştri.
În efectuarea operaţiilor cu metale preţioase şi pietre preţioase, Banca Nationala:
a) preia de la întreprinderile producãtoare, potrivit legii, metale preţioase rezultate din producţie;
b) efectueazã, pe baza planului aprobat de Consiliul de Miniştri, repartiţii, recuperari, preluãri şi achiziţii de metale preţioase;
c) cumpara, vinde şi preschimba, în ţara şi strãinãtate, metale preţioase şi pietre preţioase sub orice forma;
d) cumpara, potrivit dispoziţiilor legale în exclusivitate, de la persoane fizice, bunuri din metale preţioase şi pietre preţioase cu valoare intrinseca sau cu valoare artisticã, istorica ori documentara deosebita;
e) avizeazã importul şi exportul de metale preţioase şi pietre preţioase, sub orice forma, potrivit legii;
CAP. 4
Alte drepturi ale Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România
ART. 49
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Banca Nationala are dreptul:
a) sa elaboreze, pe baza şi în vederea aplicãrii legii, în colaborare cu bãncile specializate, norme privind creditarea, decontãrile, operaţiile de casa, controlul utilizãrii fondului de salarii şi celelalte operaţii bancare, care sînt obligatorii pentru toate organizaţiile socialiste; avizeazã proiectele de instrucţiuni privind aceste operaţii, elaborate de bãncile specializate pentru sfera lor de activitate;
b) sa ceara de la ministere, celelalte organe centrale şi de la organele locale, precum şi de la organizaţiile socialiste, care au contul la unitãţile bãncii, datele necesare întocmirii şi urmãririi executãrii planurilor de credite şi de casa, precum şi orice alte date necesare îndeplinirii celorlalte atribuţii ale sale;
c) sa detina mijloace de transport proprii.
ART. 50
Banca Nationala a R.S.R. are dreptul sa controleze modul de gospodãrire a mijloacelor materiale şi bãneşti ale organizaţiilor socialiste care au cont deschis la unitãţile bãncii, urmãrind:
a) folosirea potrivit destinaţiei stabilite prin plan şi cu maximum de eficienta a fondurilor proprii, a celor împrumutate, precum şi a celor puse la dispoziţie de la buget;
b) realizarea şi vãrsarea veniturilor de stat;
c) identificarea şi mobilizarea rezervelor materiale şi bãneşti şi aducerea lor în circuitul economic;
d) sesizarea operativã a fenomenelor negative ce apar în realizarea planului economic şi financiar.
Controlul se exercita strins legat de operaţiile pe care organizaţiile socialiste le efectueazã în mod curent prin banca în legatura cu creditarea producţiei şi circulaţiei mãrfurilor, executarea de casa a bugetului de stat, eliberarea fondurilor pentru plata salariilor şi celelalte sarcini specifice, prevãzute în statut.
ART. 51
Fata de întreprinderile şi organizaţiile economice socialiste care nu-şi îndeplinesc angajamentele cãtre banca sau se abat de la disciplina financiarã şi de credite, banca este indreptatita sa ia urmãtoarele mãsuri:
a) sa recupereze creditele nerambursate la termenele stabilite sau înainte de termen, în cazul în care se constata existenta de credite negarantate, credite utilizate în alte scopuri decît acelea pentru care au fost acordate, pãstrarea în condiţii necorespunzãtoare a valorilor materiale reprezentind garanţia creditelor, sustragerea de la controlul bancar;
b) sa aplice întreprinderilor şi organizaţiilor economice care nu utilizeazã eficient mijloacele materiale şi bãneşti mãsurile restrictive de creditare prevãzute de lege;
c) sa suspende creditarea întreprinderilor şi organizaţiilor economice socialiste, în cazurile şi condiţiile stabilite de lege;
d) sa dea organizaţiilor socialiste indicaţii obligatorii pentru:
- introducerea în planurile financiare a modificãrilor corespunzãtoare atunci cînd se identifica resurse suplimentare de venituri sau posibilitãţi de reducere a cheltuielilor, rezultate din nerespectarea dispoziţiilor legale
- rectificarea sau completarea bilanţurilor contabile, potrivit normelor legale;
e) sa dispunã blocarea fondurilor destinate plãţii drepturilor bãneşti ale personalului tehnic-administrativ cu funcţii de conducere, în cuantumul şi în condiţiile prevãzute de normele în vigoare, în cazul în care se constata abateri de la dispoziţiile legale în gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti;
f) sa aplice sancţiunile financiare prevãzute de dispoziţiile legale în cazul nerespectãrii disciplinei financiare;
g) sa ia alte mãsuri, potrivit legii.
ART. 52
Banca Nationala prezintã Consiliului de Miniştri proiecte de acte normative şi alte acte prevãzute de lege; avizeazã proiectele de acte normative şi cu alt caracter, elaborate de ministere şi alte organe centrale, care intereseazã domeniul sau de activitate.
CAP. 5
Conducerea Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România
ART. 53
Banca Nationala este condusã de Consiliul de administraţie al bãncii, organ deliberativ, care hotãrãşte în problemele generale privind activitatea bãncii.
Consiliul de administraţie se compune din:
a) guvernatorul, primul vicepreşedinte, vicepreşedinţii bãncii;
b) directori şi alţi conducatori ai unor compartimente organizatorice ale bãncii şi ai unor unitãţi din subordinea acesteia, delegaţi ai conducerii Bãncii de Investiţii, Bãncii Agricole şi Bãncii Romane de Comerţ Exterior, şi alţi specialişti cu experienta îndelungatã şi inalta calificare din cadrul bãncii sau din afarã acesteia;
c) un delegat al sindicatelor, desemnat de UGSR.
Componenta Consiliului de administraţie al bãncii se aproba de Consiliul de Miniştri, la propunerea guvernatorului Bãncii Naţionale.
Guvernatorul Bãncii Naţionale este preşedintele Consiliului de administraţie. În lipsa guvernatorului, atribuţiile de preşedinte se îndeplinesc de cãtre primul vicepreşedinte.
ART. 54
La şedinţele Consiliului de administraţie pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe şi organizaţii de stat şi obşteşti interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii. De asemenea, la şedinţele consiliului pot fi invitaţi şi specialişti din cadrul bãncii sau din afarã acesteia.
ART. 55
Pentru analiza unor probleme de mare complexitate sau care intereseazã intreaga activitate a bãncii, Consiliul de administraţie poate constitui colective de lucru cuprinzînd specialişti din cadrul bãncii sau din afarã acesteia. Desemnarea specialiştilor din afarã bãncii se va face cu acordul ministerului sau conducatorului organului central respectiv.
ART. 56
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrîri cu majoritatea membrilor ce-l compun.
În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor consiliului, problema asupra cãreia nu s-a realizat acordul se supune vicepreşedintelui Consiliului de Miniştri care coordoneazã activitatea bãncii; dacã una din pãrţi nu este de acord cu soluţia data, problema va fi supusã Biroului Permanent al Consiliului de Miniştri pentru a hotãrî.
ART. 57
Şedinţele Consiliului de administraţie au loc cel puţin o data pe trimestru şi se convoacã, în timp util, de cãtre guvernator. Consiliul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
ART. 58
Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale examineazã activitatea bãncii şi ia hotãrîri cu privire la:
a) adoptarea proiectului statutului bãncii care se supune aprobãrii Consiliului de Stat;
b) proiectele planurilor de credite şi de casa pe intreaga economie;
c) calculele anuale şi de perspectiva privind necesarul de credite şi resurse pe intreaga economie;
d) proiectul planurilor de imprimare a biletelor de banca şi de batere a monedei metalice;
e) proiectele planurilor de reparaţii, recuperari, preluãri şi achiziţii de metale preţioase;
f) modul în care banca îşi îndeplineşte atribuţiile în domeniul emisiunii circulaţiei bãneşti, creditarii, decontãrilor, controlului utilizãrii fondului de salarii, executãrii de casa a bugetului de stat şi a controlului realizãrii veniturilor de stat;
g) propuneri referitoare la regimul dobinzilor bancare;
h) acordarea de credite bãncilor specializate şi la mãsurile necesare ca urmare a controlului asupra modului în care se administreazã aceste mijloace;
i) suspendarea creditarii organizaţiilor economice socialiste, în cazurile şi condiţiile stabilite potrivit legii;
j) problemele ce se ridica în legatura cu participarea bãncii la elaborarea şi urmãrirea realizãrii balanţei de plati externe, încheierea de acorduri de plati şi de credit cu bãnci şi instituţii financiare strãine, aplicarea acordurilor de plati, contractelor de credit şi a altor aranjamente financiare încheiate;
k) stabilirea cursului oficial al valutelor strãine;
l) stabilirea comisioanelor bancare, taxelor şi tarifelor pentru operaţii pe care le efectueazã;
m) bilanţul anual şi darea de seama contabila a bãncii care se prezintã Consiliului de Miniştri, precum şi bilanţurile şi dãrile de seama ale unitãţilor subordonate;
n) proiectele planurilor de venituri şi cheltuieli, de investiţii şi reparaţii capitale, precum şi de munca şi salarii ale bãncii;
o) actele de dispoziţie ce urmeazã a se efectua în cadrul prevederilor legale, cu privire la bunurile şi mijloacele bãncii;
p) activitatea direcţiilor din centrala şi a unitãţilor teritoriale ale bãncii, precum şi a întreprinderilor subordonate: Imprimeria Bãncii Naţionale şi Monetaria Statului, potrivit legii;
r) organizarea şi funcţionarea aparatului de control al bãncii şi raportul anual de activitate al Direcţiei de organizare şi control;
s) selecţionarea, pregãtirea, perfecţionarea şi promovarea cadrelor din sfera de activitate a bãncii;
s,) înfiinţarea sau desfiinţarea de sucursale, filiale şi agenţii, precum şi cu privire la structura organizatoricã, sarcinile şi normele de funcţionare a unitãţilor bãncii;
t) cazurile în care, din lipsa de disponibilitati, recuperarea creanţelor ar urma sa se facã pe seama mãrfurilor şi altor valori materiale ce aparţin organizaţiilor socialiste debitoare;
u) orice alte probleme importante ale bãncii.
ART. 59
Consiliul de administraţie în întregul sau şi fiecare membru în parte rãspund în fata Consiliului de Miniştri pentru intreaga activitate a bãncii; fiecare membru al consiliului rãspunde în fata Consiliului de administraţie şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi sînt încredinţate.
ART. 60
Între şedinţele Consiliului de administraţie, guvernatorul bãncii, împreunã cu primul vicepreşedinte şi vicepreşedinţii, dezbat şi rezolva probleme curente ale activitãţii bãncii şi stabilesc mãsurile necesare pentru îndeplinirea operativã a hotãrîrilor Consiliului de administraţie.
ART. 61
Guvernatorul Bãncii informeazã Consiliul de administraţie cu privire la principalele probleme rezolvate în perioada dintre şedinţe.
ART. 62
În executarea hotãrîrilor Consiliului de administraţie şi în exercitarea atribuţiilor proprii, guvernatorul Bãncii Naţionale, emite potrivit legii, ordine, instrucţiuni şi alte acte prevãzute de lege.
ART. 63
Guvernatorul Bãncii reprezintã Banca Nationala a R.S.R. în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
De asemenea, da procura şi stabileşte regimul semnaturilor şi al acordãrii împuternicirilor în cadrul unitãţilor bãncii.
ART. 64
Banca Nationala a R.S.R. are în conducerea sa un guvernator, un prim vicepreşedinte şi trei vicepreşedinţi.
Guvernatorul bãncii are rang de ministru şi se numeşte prin decret al Consiliului de Stat.
Primul vicepreşedinte şi vicepreşedinţii se numesc prin hotãrîre a Consiliului de Miniştrii, iar atribuţiile lor se stabilesc de consiliul de administraţie.
CAP. 6
Rãspunderea civilã a Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România
ART. 65
Pentru eventualele erori în eliberarea de mijloace bãneşti sau înregistrãri în conturile clienţilor, banca rãspunde numai pînã la limita sumei eronat eliberate sau înregistrate, precum şi de plata penalitatilor ce se vãrsa la bugetul de stat, suportate de client, în cazurile prevãzute de lege, dacã nu se dovedeşte ca erorile respective s-au produs din culpa clienţilor.
Rãspunderea bãncii înceteazã, dacã nu este sesizatã cu reclamaţie pînã la expirarea termenului stabilit şi comunicat în scris, potrivit legii, titularilor de cont, de a aduce la cunostinta unitãţilor bãncii neînregistrarea sau înregistrarea eronatã a operaţiilor în conturi.
Pretenţiile fata de banca sînt supuse prescripţiei prevãzute de dispoziţiile legale.
CAP. 7
Dispoziţii finale
ART. 66
Unitãţile bãncii îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului aprobat de Consiliul de administraţie al bãncii şi efectueazã operaţiile prevãzute în statutul de fata, potrivit dispoziţiilor legale şi instrucţiunilor bãncii.
ART. 67
Directorii sucursalelor, filialelor şi agentiilor reprezintã banca în fata organelor de stat, precum şi raporturile cu persoanele juridice sau fizice, în legatura cu activitatea unitãţilor pe care le conduc.
ART. 68
Banca Nationala are în subordinea sa Imprimeria Bãncii Naţionale şi Monetaria Statului, care sînt organizate pe principiul gestiunii economice proprii, potrivit normelor legale privind organizarea şi funcţionarea întreprinderilor şi organizaţiilor economice de stat.
ART. 69
Angajaţii bãncii sînt obligaţi sa pãstreze secretul operaţiilor şi conturilor acesteia şi ale clientelei sale.
Relaţii asupra operaţiilor şi conturilor se dau numai titularilor de conturi şi organelor ierarhic superioare ale acestora, instanţelor judecãtoreşti, organelor arbitrale, de urmãrire penalã precum şi organelor financiare, cu respectarea dispoziţiilor legale.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016