Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 480 din 20 decembrie 1971  pentru ratificarea Protocolului de aderare a Romaniei la Acordul general pentru tarife si comert (G.A.T.T.), semnat la 15 octombrie 1971    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 480 din 20 decembrie 1971 pentru ratificarea Protocolului de aderare a Romaniei la Acordul general pentru tarife si comert (G.A.T.T.), semnat la 15 octombrie 1971

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 9 din 27 ianuarie 1972
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:

ARTICOL UNIC
Se ratifica Protocolul de aderare a României la Acordul general pentru tarife şi comerţ (G.A.T.T.), semnat la 15 octombrie 1971.

Preşedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUŞESCU

PROTOCOL DE ADERARE A ROMÂNIEI LA G.A.T.T.*)

Guvernele care sunt pãrţi contractante ale Acordului general pentru tarife şi comerţ (denumite în cele ce urmeazã "pãrţi contractante" şi respectiv "Acordul general"), Comunitatea Economicã Europeanã şi guvernul Republicii Socialiste România (denumita în cele ce urmeazã "România"), luând act de cererea de aderare a României la Acordul general din 22 iulie 1968 ţinând seama de rezultatele negocierilor duse în acest scop, au cãzut de acord, prin intermediul reprezentanţilor lor, asupra urmãtoarelor:

Partea I
Dispoziţii generale

1. Odatã cu intrarea în vigoare a prezentului protocol, conform paragrafului 10., România va deveni parte contractantã la Acordul general, în sensul articolului XXXII al acestui acord, şi va aplica fata de pãrţile contractante, în mod provizoriu şi sub rezerva dispoziţiilor prezentului protocol:
(a) pãrţile I, III şi IV ale Acordului general şi
(b) partea a II-a a Acordului general, în cea mai mare mãsura, dacã nu contravine legislaţiei sale existente la data prezentului protocol.
Obligaţiile înscrise la paragraful 1 al articolului I, cu referire la articolul III, şi cele stipulate în paragraful 2 (b) al articolului II, cu referire la articolul VI din Acordul general, vor fi considerate, în sensul prezentului paragraf, ca fãcând parte din partea a II-a a Acordului general.
2. (a) Prevederile Acordului general pe care România va trebui sa le aplice pãrţilor contractante vor fi, dacã nu se prevede altfel în prezentul protocol, prevederile conţinute în textul anexat la Actul final al celei de-a doua sesiuni a Comitetului pregatitor al Conferintei Naţiunilor Unite pentru comerţ şi folosirea forţei de munca, rectificat, amendat sau altfel modificat prin instrumente care vor fi în vigoare la data când România va deveni parte contractantã.
(b) În fiecare caz în care paragraful 6 din articolul V, subparagraful 4.
(d) al articolului VII şi subparagraful 3 (c) al articolului X ale Acordului general se referã la data acestui acord, data de aplicare în ce priveşte România va fi data prezentului protocol.
3. (a) Pãrţile contractante, care menţin încã prohibiţii sau restrictii cantitative incompatibile cu articolul XIII al Acordului general, nu vor majorã elementul discriminatoriu al acestor restrictii, se angajeazã sa le elimine progresiv şi îşi fixeazã ca obiectiv sa le suprime pana la sfârşitul anului 1974.
În cazul în care obiectivul astfel convenit nu va fi realizat şi, pentru motive excepţionale, un numãr limitat de restrictii vor fi încã în vigoare la 1 ianuarie 1975, grupul de lucru prevãzut la paragraful 5 le va examina în vederea eliminãrii lor.
(b) Pãrţile contractante vor notifica, la intrarea în vigoare a prezentului protocol şi înaintea consultãrilor prevãzute la paragraful 5 de mai jos, prohibitiile şi restricţiile cantitative discriminatorii încã aplicate în acel moment importurilor provenind din România. Aceste notificãri vor cuprinde o lista de produse supuse acestor prohibiţii şi restrictii, specificand tipul restrictiilor aplicate (contingentele la import, regimul licenţelor, interdicţiile etc.), precum şi valoarea schimburilor efectuate cu produsele respective şi mãsurile adoptate în vederea eliminãrii acestor prohibiţii şi restrictii, conform prevederilor subparagrafului precedent.
(c) În cursul consultãrilor prevãzute la paragraful 5 de mai jos, pãrţile contractante vor examina mãsurile luate sau prevãzute a fi luate de pãrţile contractante pentru aplicarea dispoziţiilor prezentului paragraf şi vor face recomandãrile pe care le vor considera corespunzãtoare.
4. (a) Dacã un produs este importat în cadrul schimburilor dintre România şi pãrţile contractante în cantitãţi atât de mari sau în condiţii care aduc sau ameninta sa aducã un prejudiciu grav producãtorilor nationali de produse similare sau direct concurente ale acestora, vor fi aplicate dispoziţiile punctele (b) - (e) ale prezentului paragraf.
(b) România sau partea contractantã interesatã poate cere consultãri. Orice cerere de acest fel va fi notificatã pãrţilor contractante. Dacã în urma acestor consultãri, existenta situaţiei menţionate la punctul (a) de mai sus este recunoscuta, exporturile vor fi limitate sau vor fi luate orice alte mãsuri care pot include, dacã este posibil, mãsuri cu privire la preţul de vânzare al produselor exportate, pentru a preveni sau repara prejudiciul.
(c ) Dacã pãrţile interesate nu vor putea ajunge la un acord în urma consultãrii prevãzute la punctul (b), problema va putea fi adusã în fata pãrţilor contractante, care o vor examina fãrã întârziere şi vor putea formula recomandãri corespunzãtoare României sau partii contractante interesate.
(d) Dacã, în urma mãsurilor luate conform punctelor (b) şi (c) de mai sus, încã nu s-a ajuns la un acord între pãrţile interesate, partea contractantã interesatã va fi libera sa aplice restrictii la importurile produsului în cauza, în mãsura şi pentru timpul necesar, spre a preveni sau repara prejudiciul.
Cealaltã parte va fi atunci libera sa devieze de la obligaţiile sale fata de partea contractantã în cauza, pentru schimburi în mod substanţial echivalente.
(e) În împrejurãri critice, dacã întârzierea ar cauza o paguba dificil de reparat, vor putea fi luate astfel de mãsuri preventive sau de remediere în mod provizoriu, fãrã o consultare prealabilã, cu condiţia ca aceasta sa se efectueze imediat dupã adoptarea unor asemenea mãsuri.
5. La începutul celui de-al doilea an dupã intrarea în vigoare a prezentului protocol şi la fiecare doi ani în continuare, sau în orice alt an la cererea expresã a unei pãrţi contractante sau a României, se vor tine consultãri între România şi pãrţile contractante, în cadrul grupului de lucru ce va fi stabilit în acest scop, pentru a examina evoluţia comerţului reciproc şi mãsurile luate conform prevederilor acestui protocol. Aceste consultãri se vor tine conform prevederilor anexei A la prezentul protocol. Recomandãri corespunzãtoare vor fi fãcute României sau partii contractante respective.
6. În aplicarea procedurilor enunţate la paragraful 5 dar cu cel puţin 3 luni înaintea unei consultãri conform cu cel puţin 3 luni înaintea unei consultãri conform acestui paragraf, o parte contractantã va putea cere României, sau România va putea cere partii contractante sa între în consultãri cu ea. Orice cerere de acest fel va fi notificatã pãrţilor contractante.
În cazul în care o asemenea consultare nu va duce la un rezultat satisfãcãtor pentru partea contractantã sau pentru România, aceasta parte contractantã va putea suspenda, în mãsura în care va aprecia necesar, aplicarea fata de România, sau România va putea suspenda în mãsura în care va aprecia necesar, aplicarea fata de aceasta parte contractantã a concesiilor sau a altor obligaţii rezultând din Acordul general şi va informa imediat pãrţile contractante de orice asemenea mãsuri. La cererea partii contractante în cauza, sau a oricãrei pãrţi contractante având un interes deosebit în aceasta consultare, sau a României, pãrţile contractante vor intra în consultare cu partea contractantã în cauza şi cu România. În caz ca o astfel de consultare nu va conduce la un acord între partea contractantã şi România şi în cazul în care partea contractantã sau România continua sa ia mãsuri în baza prezentului paragraf, România sau partea contractantã va fi libera, atât timp cat aceste mãsuri vor fi menţinute, sa suspende în mãsura echivalenta, dupã cum va considera necesar, aplicarea fata de România sau aceasta parte contractantã a concesiilor sau a altor obligaţii prevãzute în prezentul protocol.
7. România îşi rezerva poziţia în ceea ce priveşte prevederile paragrafului 6 din articolul XV al Acordului general, dar se angajeazã ca, atât timp cat România nu este membru al Fondului Monetar Internaţional, sa acţioneze în problemele valutare în conformitate cu spiritul Acordului general într-o maniera pe deplin compatibila cu principiile enunţate în textul Acordului special valutar adoptat de pãrţile contractante prin rezoluţia lor din 20 iunie 1949. România va informa neîntârziat pãrţile contractante asupra oricãrei acţiuni întreprinse şi pe care ar fi trebuit sa o raporteze pãrţile contractante, dacã ar fi semnat un acord special valutar.
România va trebui sa se consulte cu pãrţile contractante oricând, sub rezerva unui preaviz de 30 de zile, la cererea oricãrei pãrţi contractante care ar considera ca România a adoptat în materie valutarã mãsuri care pot avea un efect însemnat asupra aplicãrii prevederilor Acordului general sau sunt incompatibile cu principiile şi obiectivele Acordului special valutar. Dacã, ca urmare a acestor consultãri, pãrţile contractante constata ca România a adoptat în materie valutarã mãsuri contrare spiritului Acordului general, ele vor putea decide ca prezenta rezerva nu se va mai aplica şi, în consecinta, România va fi legatã mai departe de prevederile paragrafului 6 din articolul XV al Acordului general.

Partea a II-a
Lista de concesii

8. Lista reprodusa în anexa B va fi, odatã cu intrarea în vigoare a prezentului protocol, lista României anexa la Acordul general.

Partea a III-a
Dispoziţii finale

9. Prezentul protocol va fi depus la directorul general al pãrţilor contractante. El va fi ţinut la dispoziţie spre semnare de România pana la 31 decembrie 1971. El va fi, de asemenea, ţinut la dispoziţie spre semnare de cãtre pãrţile contractante şi de cãtre Comunitatea Economicã Europeanã.
10. Prezentul protocol va intra în vigoare în a 30 - a zi urmãtoare zilei în care va fi semnat de România.
11. România, devenind parte contractantã la Acordul general conform paragraful 1 al prezentului protocol, va putea adera la acordul menţionat potrivit clauzelor aplicabile din prezentul protocol, depunând un instrument de aderare la directorul general. Astfel, aderarea va deveni efectivã în ziua în care Acordul general va intra în vigoare, conform dispoziţiilor articolului XXVI, sau în a 30 - a zi de la data depunerii instrumentului de aderare, dacã aceasta data este ulterioara primei.
Aderarea la Acordul general, conform prezentului paragraf, va fi consideratã în scopul aplicãrii paragrafului 2 al articolului XXXII al acordului menţionat, ca o acceptare a acordului conform paragrafului 4 al articolului XXVI.
12. România va putea retrage aplicarea provizorie a Acordului general înainte de aderarea sa la acest acord, conform paragrafului 11, aceasta retragere intrand în vigoare în a 60 - a zi care va urma celei în care directorul general ar primi notificarea în scris.
13. Directorul general va transmite neîntârziat o copie certificatã a prezentului protocol şi o notificare dupã fiecare semnare a acestui protocol, conform paragrafului 9, fiecãrei pãrţi contractante, Comunitãţii Economice Europene, României şi fiecãrui guvern care a aderat provizoriu la Acordul general.
14. Prezentul protocol va fi înregistrat conform prevederilor articolului 102 al Cartei Naţiunilor Unite.

Anexa A

PLAN PENTRU CONSULTĂRI PERIODICE ÎNTRE ROMÂNIA ŞI PĂRŢILE CONTRACTANT CONFORM PARAGRAFELOR 3 ŞI 5 ALE PREZENTULUI PROTOCOL

Consultarile vor avea loc pe baza informatiunilor privind urmãtoarele puncte:
(i) Exporturile româneşti
(a) Tendinta generalã şi orientarea geograficã a exporturilor româneşti cãtre pãrţile contractante şi a exporturilor globale româneşti
(b) Evoluţia exporturilor româneşti pe diferite categorii de produse (de exemplu: produse agricole, materii prime, produse semifinite, maşini şi bunuri de consum) cãtre pãrţile contractante în raport cu evoluţia globalã a exporturilor româneşti la aceleaşi categorii de produse
(c) Mãsuri adoptate conform prevederilor paragrafului 3 al protocolului de cãtre pãrţile contractante care menţin restrictii cantitative incompatibile cu articolul XIII al Acordului general, în vederea eliminãrii acestor restrictii.
(d) Alte probleme privind exporturile României cãtre pãrţile contractante.
(ii) Importurile româneşti
(a) Tendinta generalã şi orientarea geograficã a importurilor româneşti din pãrţile contractante şi evoluţia importurilor României din pãrţile contractante în raport cu evoluţia importurilor globale româneşti.
(b) Evoluţia importurilor româneşti pe diferite categorii de produse (de exemplu: produse agricole, materii prime, produse semifinite, maşini şi bunuri de consum) din pãrţile contractante, în raport cu evoluţia importurilor globale româneşti la aceleaşi categorii de concesii a României.
(c) Mãsuri luate de România conform Listei de concesii a României.
(d) Balanţa comercialã a României cu pãrţile contractante şi cu toate ţãrile, precum şi balanţa de plati (comerţ, turism, miscarea capitalurilor etc.) cu pãrţile contractante.

ANEXA B

LISTA ROMÂNIEI
1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 de mai jos, România, pe baza avantajului reciproc, care este inerent Acordului general, va dezvolta şi diversifica comerţul sau cu pãrţile contractante luate împreunã, şi intenţioneazã ferm sa sporeasca importurile sale din pãrţile contractante luate împreunã cu o rata nu mai mica decât creşterea importurilor totale româneşti, prevãzutã în planurile cincinale.
2. La 1 ianuariue 1973 şi, în continuare, la data specificatã în paragraful 1 al articolului XXVIII al Acordului general, sau la orice data în cazul ca România decide sa introducã un tarif vamal, România poate, în urma negocierilor şi cu acordul pãrţilor contractante, sa modifice angajamentul sau enuntat la paragraful 1 de mai sus. În cazul în care aceste negocieri nu vor duce la un acord între România şi pãrţile contractante, România va fi totuşi libera sa-şi modifice acest angajament. Pãrţile contractante vor fi atunci libere sa-şi modifice angajamentele, în condiţii echivalente.

-------------
*) Traducere

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016