Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 377 din 14 octombrie 1960  pentru organizarea si functionarea Notariatului de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 377 din 14 octombrie 1960 pentru organizarea si functionarea Notariatului de stat

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: M0NITORUL OFICIAL NR. 22 DIN 22/10/60
CAP. 1
Organizarea şi competenta Notariatului de stat

ART. 1
Notariatul de stat, prin actele a cãror îndeplinire îi este data în competenta, are drept scop sa înlesneascã persoanelor din Republica Populara Romana constatarea raporturilor lor juridice, asigurindu-le ocrotirea intereselor şi exerciţiul drepturilor civile în cadrul legalitãţii populare.
ART. 2
Actele notariale prevãzute în prezentul decret, se îndeplinesc de organele notariale prin notari de stat, iar în cazurile prevãzute de lege, de alte organe cãrora legea le da în competenta îndeplinirea acestor acte.
Organele notariale sînt: notariatele de stat regionale, de raion şi de oraş, iar în Capitala Republicii Populare Romane, Notariatul de Stat al Capitalei Republicii Populare Romane şi regiunii Bucureşti şi notariatele de stat de raion de oraş.
ART. 3
Conducerea activitãţii Notariatului de stat o exercita Ministrul Justiţiei.
ART. 4
Notariatele de stat îndeplinesc urmãtoarele acte notariale:
a) redactarea, la cererea pãrţilor, a oricãror înscrisuri, în vederea autentificãrii sau legalizarii de semnatura;
b) autentificarea înscrisurilor;
c) legalizarea semnaturilor;
d) darea de data certa înscrisurilor ce li se prezintã în acest scop;
e) certificarea, în cazurile prevãzute de lege, a unor fapte constatate personal de notarul de stat;
f) legalizarea de copii de pe înscrisuri;
g) efectuarea şi legalizarea traducerilor;
h) primirea în depozit de înscrisuri şi documente;
i) investirea cu formula executorie a înscrisurilor autentificate, precum şi a cambiilor şi biletelor la ordin;
j) întocmirea actelor de protest a cambiilor, cecurilor şi a altor titluri la ordin;
k) eliberarea de titluri executorii în cazurile prevãzute de lege;
l) procedura succesoralã notarialã;
m) efectuarea lucrãrilor legate de publicitatea imobiliarã, de publicitatea mobiliarã în cazurile prevãzute de lege, precum şi a celor legate de cãrţile funciare;
n) eliberarea de duplicate de pe înscrisurile notariale.
Actele notariale pot fi îndeplinite de orice notariat de stat din Republica Populara Romana, afarã numai dacã legea prevede ca actul trebuie îndeplinit de un anumit notariat de stat.
ART. 5
Dacã legea prevede ca un act notarial trebuie îndeplinit de un anumit notariat de stat, competenta se determina astfel:
a) notariatele de stat regionale sînt competente pentru oraşul resedinta al regiunii şi pentru raionul care îşi are resedinta în acest oraş, sau, dupã caz, pentru raionul pentru care, potrivit ordinului Ministrului Justiţiei, notariatul regional îndeplineşte activitatea notarialã;
b) notariatele de stat de raion sînt competente pentru raionul pentru care funcţioneazã;
c) notariatele de stat de oraş sau de raion de oraş sînt competente pentru oraşul sau raionul de oraş pentru care funcţioneazã.
ART. 6
Actele notariale se pot anula prin hotãrîre judecãtoreascã.
Acţiunea în anulare se rezolva la tribunalul popular competent potrivit regulilor de competenta teritorialã privind introducerea acţiunilor prevãzute de Codul de procedura civilã.
Pînã la anularea prin hotãrîre judecãtoreascã a actului atacat, acesta se socoteşte valabil îndeplinit.
În temeiul acţiunii de anulare introdusã de debitor, instanta va putea suspenda executarea silitã a actului notarial.
Acţiunea în anulare privind încheierea prin care s-a investit cu formula executorie o cambie sau un bilet la ordin este supusã prevederilor legale privitoare la cambie şi biletul la ordin, care reglementeazã opoziţia la executare.
ART. 7
În toate cazurile în care notarul de stat refuza îndeplinirea unui act notarial, iar partea stãruie în cererea ei, va da o încheiere de respingere în care va motiva refuzul sau.
În cazul în care notarul de stat da o încheiere de respingere, partea nemultumita se poate plînge impotriva acestei încheieri la tribunalul popular în circumscripţia cãruia îşi are sediul notariatul de stat care a refuzat îndeplinirea actului, în termen de 10 zile de la data cînd a luat cunostinta de aceasta încheiere.
ART. 8
Refacerea înscrisurilor notariale care au dispãrut în orice chip, fãrã a mai fi rãmas vreun exemplar original, se face de tribunalul popular în circumscripţia cãruia îşi are sediul organul care a întocmit acele înscrisuri, dispoziţiile din Codul de procedura civilã care reglementeazã refacerea înscrisurilor şi hotãrîrilor dispãrute fiind aplicabile în mod corespunzãtor.

CAP. 2
Alte organe îndreptãţite sa îndeplineascã acte notariale

ART. 9
În afarã de notariatele de stat, comitetele executive ale sfaturilor populare comunale sau orãşeneşti din localitãţile unde nu funcţioneazã notariate de stat pot îndeplini urmãtoarele acte notariale:
a) autentificarea oricãror declaraţii cu caracter de atestare sau cu conţinut de notorietate;
b) autentificarea înscrisurilor prin care se încheie contracte privitoare la cultivarea şi predarea produselor vegetale, precum şi cele privitoare la creşterea, ingrasarea şi predarea de animale sau la predarea de produse animale;
c) autentificarea înscrisurilor cuprinzînd convenţii pînã la 3.000 lei, cu excepţia acelora care au ca obiect donaţiile de orice fel, constituirile de ipoteci şi transmisiunile de terenuri sau clãdiri;
d) autentificarea procurilor sau legalizarea semnaturilor de pe procuri, cu excepţia procurilor care se dau în vederea încheierii unor acte de transmisiune privind terenuri sau clãdiri, sau în vederea efectuãrii unor acte juridice pentru a cãror încheiere legea cere forma autenticã sau care se referã la operaţiuni cu strainatatea;
e) legalizarea semnaturilor de pe înscrisurile constatind convenţiile prevãzute la lit. b şi c, precum şi de pe înscrisuri care nu cuprind o convenţie;
f) darea de data certa înscrisurilor menţionate la lit. c;
g) certificarea, în cazurile prevãzute de lege, a unor fapte constatate personal de organul delegat în acest scop;
h) legalizarea de copii de pe certificate de stare civilã şi de pe înscrisuri eliberate de organizaţiile socialiste;
i) eliberarea de duplicate de pe înscrisurile întocmite de comitetele executive ale sfaturilor populare prevãzute în prezentul articol.
ART. 10
Activitatea notarialã a reprezentantelor diplomatice şi a oficiilor consulare ale Republicii Populare Romane se desfãşoarã potrivit convenţiilor internaţionale la care Republica Populara Romana este parte şi a Regulamentului consular stabilit de Ministerul Afacerilor Externe potrivit uzantelor internaţionale.
În cazul în care o reprezentanta diplomaticã sau un oficiu consular al Republicii Populare Romane, da, în cadrul activitãţii sale notariale, o încheiere de respingere, plîngerea impotriva încheierii de respingere se va introduce la tribunalul popular competent din Republica Populara Romana.
Cererea pentru refacerea înscrisurilor, întocmite de o reprezentanta diplomaticã sau un oficiu consular al Republicii Populare Romane, care au dispãrut în orice chip, fãrã a mai fi rãmas vreun exemplar original, se introduce la tribunalul popular competent din Republica Populara Romana.
ART. 11
În afarã de organele competente potrivit acestui decret, organizaţiile socialiste pot îndeplini urmãtoarele operaţiuni:
a) sa legalizeze copii de pe înscrisurile ce emana de la acea organizaţie socialistã;
b) sa certifice conformitatea cu originalul a copiilor întocmite de parte şi depuse la acea organizaţie socialistã;
c) sa legalizeze semnatura declarantilor de pe angajamentele pentru şcoala şi de pe declaraţiile de orice fel depuse la organizaţiile socialiste respective şi necesare pentru completarea dosarului şcolar, militar, de pensie sau de ajutor familial, precum şi pentru stabilirea vechimii în munca.
ART. 12
Dispoziţiile prezentului decret se aplica prin asemãnare şi actelor notariale îndeplinite de organele prevãzute în art. 9 şi 10.

CAP. 3
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 13
Pornirea procesului penal impotriva notarilor de stat şi sesizarea instanţei se face, dupã caz, de cãtre procurorul regiunii sau de cãtre procurorul Capitalei Republicii Populare Romane, cu aprobarea Procurorului General al Republicii Populare Romane.
ART. 14
Cãile de atac, introduse înainte de punerea în aplicare a prezentului decret, impotriva hotãrîrilor judecãtoreşti date în legatura cu cererile de transcriere, înscriere, intabulare sau alte cereri privind operaţiunile referitoare la registrele de publicitate imobiliarã sau cãrţile funciare, vor continua sa fie rezolvate de instanţele judecãtoreşti potrivit procedurii în vigoare la acea data.
ART. 15
În unitãţile administrativ-teritoriale pentru care nu funcţioneazã notariate de stat, dar funcţioneazã tribunale populare, Ministrul Justiţiei va putea decide ca actele notariale sa fie aduse la îndeplinire de unul dintre judecãtorii care funcţioneazã la aceste tribunale.
ART. 16
Consiliul de Miniştri va aproba prin Hotãrîre normele privind organizarea şi funcţionarea Notariatului de Stat, urmãrirea disciplinarã a notarilor de stat şi efectuarea actelor notariale, precum şi orice alte norme privind aplicarea prezentului decret.
ART. 17
Pe data punerii în aplicare a prezentului decret se abroga:
- Decretul-lege nr. 358 din 3 iulie 1944 , pentru autentificarea şi legalizarea înscrisurilor, pentru investirea cu data certa şi legalizarea copiilor de pe înscrisuri;
- <>Decretul nr. 79 din 31 martie 1950 pentru organizarea Notariatului de stat, cu toate modificãrile ulterioare şi orice alte dispoziţii contrarii prezentului decret.
ART. 18
Dispoziţiile prezentului decret se vor pune în aplicare în termen de 60 zile de la publicarea lui.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016