Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 339 din 14 iulie 1970  privind organizarea si functionarea Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 339 din 14 iulie 1970 privind organizarea si functionarea Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 85 din 17 iulie 1970
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, organ central al administraţiei de stat, înfãptuieşte, împreunã cu ministerele şi alte organe centrale ale administraţiei de stat, politica partidului şi statului în domeniul calitãţii şi al controlului tehnic de calitate al produselor, lucrãrilor şi serviciilor, în scopul ridicãrii continue a nivelului calitativ al acestora, precum şi cu privire la coordonarea activitãţii în domeniul metrologiei şi a siguranţei în funcţionare a instalaţiilor mecanice sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi consumatoare de combustibil.
ART. 2
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor asigura, în activitatea sa, aplicarea legilor, decretelor şi hotãrîrilor Consiliului de Miniştri.
ART. 3
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, în exercitarea atribuţiilor proprii, colaboreazã cu ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.

CAP. 2
Atribuţii

ART. 4
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor are urmãtoarele atribuţii:
a) exercita coordonarea de ansamblu în problemele calitãţii şi controlului tehnic de calitate a produselor;
b) organizeazã şi executa, prin compartimentele de control tehnic de calitate din întreprinderi, prin organele prevãzute la art. 20 şi 21, precum şi prin brigazi mixte constituite din specialişti ai inspectoratului şi din cadrul altor organe centrale, controlul tehnic al calitãţii produselor destinate consumului intern şi exportului; urmãreşte respectarea cu stricteţe a condiţiilor tehnice de calitate prevãzute în contracte, standarde şi alte documentaţii tehnice;
c) controleazã modul cum beneficiarii de investiţii realizeazã recepţia utilajelor pe faze şi în final, potrivit clauzelor din contractul economic;
d) organizeazã şi efectueazã inspecţii privind modul de depozitare, conservare şi ambalare a produselor, precum şi condiţiile de încãrcare, expediere şi transport, astfel încît sa se menţinã calitatea produselor;
e) efectueazã controale şi expertize şi ia mãsuri corespunzãtoare în cazurile cînd, fata de prevederile din contracte, se fac raclamatii privind calitatea;
f) indruma şi controleazã activitatea compartimentelor de control tehnic de calitate din întreprinderi şi organizaţii economice, care funcţioneazã ca organe subordonate, în condiţiile legii, atît conducerii unitãţii, cît şi Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor; elaboreazã, în colaborare cu ministerele şi alte organe centrale, norme metodologice, unitare, cu caracter obligatoriu, privind activitatea acestor compartimente; îşi da acordul privitor la regulamentele de organizare şi funcţionare a compartimentelor de control tehnic de calitate, elaborate de ministere şi alte organe centrale; îşi da acordul pentru numirea, schimbarea din funcţie, sancţionarea sau desfacerea contractului de munca al şefului compartimentului de control tehnic de calitate din întreprinderi;
g) ia mãsuri pentru introducerea şi generalizarea metodelor moderne de control al calitãţii produselor;
h) organizeazã acţiuni pentru propagarea cunoştinţelor privind calitatea produselor; împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi organizaţiile obşteşti interesate, organizeazã anual, pe plan naţional "Luna calitãţii produselor" şi propune acordarea de distincţii şi stimulente pentru rezultate deosebite în îmbunãtãţirea calitãţii produselor şi folosirea metodelor moderne de control;
i) indruma şi controleazã modul în care organizaţiile economice care efectueazã operaţii de comerţ exterior stabilesc în contracte, în mod precis, parametrii tehnici şi condiţiile de calitate a produselor, precum şi metodele de efectuare a controlului de calitate;
j) studiazã, împreunã cu organizaţiile economice producãtoare, evoluţia calitãţii produselor similare realizate în alte tari şi propune ministerelor şi celorlalte organe centrale efectuarea de cercetãri şi aplicarea de mãsuri în vederea îmbunãtãţirii caracteristicilor tehnico-calitative ale produselor;
k) coordoneazã, indruma şi controleazã acţiunea pentru asigurarea uniformitatii şi preciziei masurarii şi a utilizãrii legale a mijloacelor de mãsurare; realizeazã pe baza cercetãrilor ştiinţifice şi pãstreazã etaloanele naţionale pentru unitãţile de mãsura ale Sistemului Internaţional (ŞI); efectueazã compararea cu etaloanele naţionale a etaloanelor de lucru şi verifica mijloacele de mãsurare, de complexitate şi precizie ridicatã din economie; controleazã modul de organizare şi desfãşurare a activitãţii de metrologie de cãtre organizaţiile socialiste, alte persoane juridice şi persoanele fizice;
l) efectueazã încercãri asupra prototipurilor de mijloace de mãsurare şi îşi da acordul pentru fabricarea lor; autoriza, din punct de vedere metrologic, importul mijloacelor de mãsurare supuse verificãrilor de stat; acorda autorizaţii pentru fabricarea şi repararea mijloacelor de mãsurare, funcţionarea laboratoarelor de metrologie, verificarea de cãtre organizaţiile socialiste a mijloacelor de mãsurare fabricate sau folosite în laboratoare şi în producţie, precum şi pentru funcţionarea unitãţilor publice de cintarire;
m) avizeazã proiectele, executa încercãri tehnice şi îşi da acordul la omologare, din punct de vedere al asigurãrii functionarii în condiţii de siguranta deplina a instalaţiilor mecanice sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi aparatelor consumatoare de combustibil, în vederea fabricãrii lor în serie; executa verificarea tehnica a acestor categorii de instalaţii în timpul fabricãrii, montarii instalaţiilor produse în ţara sau din import şi în timpul exploatãrii şi ca urmare, autoriza funcţionarea lor; autoriza efectuarea verificãrii tehnice de cãtre personalul întreprinderilor pentru unele categorii de instalaţii;
n) acorda autorizaţii pentru fabricarea, montarea, repararea şi funcţionarea instalaţiilor prevãzute la litera m, precum şi pentru sudorii, fochiştii şi macaragii care asigura funcţionarea instalaţiilor; experimenteaza metode şi mijloace pentru îmbunãtãţirea operaţiilor de verificare tehnica a instalaţiilor menţionate şi de dotare a acestora cu dispozitive de siguranta;
o) urmãreşte derogarile acordate de la standardele de stat, de la normele interne de fabricaţie, precum şi de la alte documentaţii tehnice de fabricaţie şi, în cazul în care derogarile conduc la scãderea nivelului tehnic-calitativ al produselor, sesizeazã organele competente, propunind mãsuri de imbunatatire în acest domeniu; propune organelor competente înlocuirea standardelor necorespunzãtoare;
p) editeazã lucrãri şi publicaţii de specialitate;
r) coordoneazã şi indruma activitatea de cercetare din unitãţile subordonate, organizeazã activitatea de documentare tehnica specifica, urmãreşte rezultatele cercetãrilor ştiinţifice şi asigura valorificarea acestora, organizeazã şi coordoneazã activitatea de colaborare şi cooperare tehnico-ştiinţificã cu organe similare din alte state şi cu organizaţii internaţionale la care Republica Socialistã România este parte, în problemele privind domeniul sau de activitate; organizeazã şi coordoneazã îndeplinirea obligaţiilor care decurg din aceasta activitate de colaborare;
s) asigura aplicarea politicii partidului şi statului în probleme de personal, în care scop:
- stabileşte criterii unitare de selecţionare, pregãtire, perfecţionare şi promovare a personalului din domeniul sau de activitate şi controleazã aplicarea lor în unitãţile subordonate;
- iniţiazã sau organizeazã, în colaborare cu ministerele şi alte organe centrale interesate, acţiuni pentru ridicarea calificãrii profesionale a controlorilor tehnici de calitate, precum şi cursuri de specializare în vederea folosirii metodelor şi tehnicilor moderne de control pentru controlorii tehnici de calitate;
- angajeazã personalul pentru aparatul propriu şi numeşte organele de conducere ale unitãţilor din subordine;
- colaboreazã cu Ministerul Învãţãmîntului şi cu celelalte organe centrale în vederea introducerii în învãţãmîntul profesional, licee de specialitate, în institute tehnice şi economice de învãţãmînt superior, de cursuri de specialitate privind indicatorii de calitate al produselor, metrologie şi tehnici moderne de control;
s,) prezintã Consiliului de Miniştri proiecte de acte normative şi de alte acte prevãzute de lege; avizeazã proiectele de acte normative şi cu alt caracter elaborate de ministere şi alte organe centrale, precum şi de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, care intereseazã domeniul sau de activitate;
t) elaboreazã, pe baza şi în vederea executãrii legii, norme privind domeniul sau de activitate;
t,) stabileşte, potrivit legii, mãsuri cu privire la protecţia muncii, în scopul asigurãrii celor mai bune condiţii de munca, al prevenirii accidentelor de munca şi al imbolnavirilor profesionale, pentru unitãţile în subordine;
u) stabileşte indicatorii de plan economici şi financiari proprii şi al unitãţilor subordonate; urmãreşte şi ia mãsuri pentru realizarea acestora;
v) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 5
În îndeplinirea atribuţiilor sale şi în scopul prevenirii fabricãrii de produse necorespunzãtoare, Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor are dreptul:
a) sa-şi exercite atribuţiile, potrivit legii, prin organele prevãzute la art. 20 şi 21, în întreprinderi şi organizaţii economice, centre de recepţie, baze de export şi puncte de frontiera, precum şi în unitãţile deţinãtoare de mijloace de mãsurare şi instalaţii mecanice sub presiune şi de instalaţii de ridicat;
b) sa interzicã livrarea produselor care nu corespund din punct de vedere calitativ condiţiilor prevãzute în contracte şi sa dispunã sistarea fabricaţiei produselor care prin calitatea lor necorespunzãtoare ar putea dãuna economiei naţionale, informind despre aceasta organul tutelar interesat şi Consiliul de Miniştri;
c) sa aplice, potrivit legii, direct sau prin organele prevãzute la art. 20 şi 21, sancţiuni contravenţionale pentru abateri de la normele privind domeniul sau de activitate;
d) sa dea, potrivit legii, indicaţii cu caracter obligatoriu întreprinderilor şi organizaţiilor economice, în legatura cu efectuarea controlului tehnic al calitãţii produselor, remedierea deficienţelor constatate, precum şi în legatura cu activitatea de metrologie şi control tehnic al instalaţiilor mecanice sub presiune şi al instalaţiilor de ridicat;
e) sa interzicã, potrivit legii, fabricarea, punerea în circulaţie şi folosirea mijloacelor de mãsurare care nu corespund claselor de precizie stabilite, respinse la verificare, falsificate sau nelegale, informind despre interzicerea fabricãrii organul tutelar interesat şi Consiliul de Miniştri;
f) sa interzicã, potrivit legii, funcţionarea instalaţiilor macanice sub presiune, a instalaţiilor de ridicat, a aparatelor consumatoare de combustibil, dacã acestea nu prezintã siguranta la exploatare şi pot provoca avarii sau accidente;
g) sa ceara ministerelor, celorlalte organe centrale şi comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi întreprinderilor şi organizaţiilor economice din subordinea acestora, actele, datele şi informaţiile necesare realizãrii atribuţiilor sale.
ART. 6
Prevederile cuprinse în art. 4 şi 5 se aplica, în mod corespunzãtor, şi în ce priveşte controlul calitãţii executãrii de lucrãri şi prestaţiilor de servicii.
ART. 7
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor rãspunde pentru controalele executate necorespunzãtor, de neluarea la timp, în cadrul atribuţiilor ce-i revin, conform legii, a mãsurilor care se impun pentru remedierea defectiunilor de calitate, de buna funcţionare a compartimentelor de control tehnic de calitate din unitãţile economice.

CAP. 3
Organizare şi funcţionare

ART. 8
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor este condus de un colegiu, organ deliberativ, care hotãrãşte în problemele generale privind activitatea inspectoratului.
ART. 9
Colegiul inspectoratului se compune din:
a) inspectorul general de stat şi inspectorii generali de stat adjuncţi;
b) inspectori şefi şi directori din aparatul inspectoratului, conducatori ai unor unitãţi subordonate, precum şi specialişti cu experienta îndelungatã şi inalta calificare din cadrul inspectoratului sau din afarã acestuia;
c) delegaţi ai unor ministere şi altor organe centrale care au în subordine întreprinderi şi organizaţii economice;
d) un delegat al sindicatelor, desemnat de Uniunea Generalã a Sindicatelor din România.
Componenta colegiului se aproba de Consiliul de Miniştri, la propunerea inspectorului general de stat.
Preşedintele colegiului este inspectorul general de stat; în lipsa acestuia, atribuţiile de preşedinte se îndeplinesc de un inspector general de stat adjunct, desemnat de inspectorul general de stat.
ART. 10
La şedinţele colegiului pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe şi organizaţii de stat ori obşteşti interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii. De asemenea, la şedinţele colegiului pot fi invitaţi şi specialişti din aparatul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor sau din afarã acestuia.
ART. 11
Pentru analizarea unor probleme de mare importanta sau complexitate, care intereseazã intreaga activitate a inspectoratului, colegiul poate constitui colective de lucru cuprinzînd specialişti din cadrul inspectoratului sau din afarã acestuia. Desemnarea specialiştilor din afarã inspectoratului sa va face cu acordul ministrului sau al conducatorului organului central respectiv.
ART. 12
Colegiul inspectoratului îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrîri cu majoritatea membrilor ce-l compun.
În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor colegiului, problema asupra cãreia nu s-a realizat un acord este supusã vicepreşedintelui Consiliului de Miniştri care coordoneazã activitatea Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor; dacã una dintre pãrţi nu este de acord cu soluţia data, problema va fi supusã Biroului Permanent al Consiliului de Miniştri, pentru a hotãrî.
ART. 13
Şedinţele colegiului au loc cel puţin o data pe trimestru şi se convoacã, în timp util, de preşedinte. Colegiul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
ART. 14
Colegiul inspectoratului în întregul sau şi fiecare membru în parte rãspund în fata Consiliului de Miniştri pentru intreaga activitate a Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor; fiecare membru al colegiului rãspunde în fata colegiului şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i sînt încredinţate.
ART. 15
Între şedinţele colegiului, inspectorul general de stat împreunã cu inspectorii generali de stat adjuncţi dezbat şi rezolva probleme curente ale activitãţii Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor şi stabilesc mãsurile necesare pentru îndeplinirea operativã a hotãrîrilor colegiului.
ART. 16
Inspectorul general de stat informeazã colegiul asupra principalelor probleme care au fost rezolvate în perioada dintre şedinţe.
ART. 17
În executarea hotãrîrilor colegiului şi exercitarea atribuţiilor proprii, inspectorul general de stat emite, potrivit legii, ordine, instrucţiuni şi alte acte prevãzute de lege. Normele privind domeniul de activitate al inspectoratului sînt obligatorii pentru ministere, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi pentru întreprinderi şi organizaţii economice.
ART. 18
Inspectorul general de stat reprezintã Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
ART. 19
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor are în conducerea sa un inspector general de stat şi 3 inspectori generali de stat adjuncţi.
Inspectorul general de stat este numit prin decret al Conslilului de Stat. Inspectorii generali de stat adjuncţi se numesc prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri.
ART. 20
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor are urmãtoarea structura organizatoricã:
a) Inspectoratul pentru controlul calitãţii maşinilor, utilajelor şi produselor metalurgice;
b) Inspectoratul pentru controlul calitãţii produselor chimice şi petroliere;
c) Inspectoratul pentru controlul calitãţii produselor lemnului şi materialelor de construcţii;
d) Inspectoratul pentru controlul calitãţii produselor industriei uşoare, locale şi meşteşugãreşti;
e) Inspectoratul pentru controlul calitãţii produselor agroalimentare;
f) Inspectoratul pentru controlul siguranţei în funcţionare a cazanelor şi instalaţiilor de ridicat;
g) Inspectoratul pentru controlul activitãţii de metrologie;
h) Direcţia de sinteza, studii şi personal;
i) Direcţia economicã, administrativã şi juridicã.
Numãrul maxim de posturi în administraţia centrala a Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, raportul minim dintre numãrul funcţiilor de execuţie şi al celor de conducere, precum şi ponderea personalului de deservire fata de numãrul total de personal din administraţia centrala, sînt cele prevãzute în anexa*) care face parte integrantã din prezentul decret.

--------------
*) Anexa se comunica celor interesaţi.

ART. 21
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor are în subordinea sa institute, direcţii teritoriale pentru controlul calitãţii produselor şi metrologie, laboratoare şi şcoli.
ART. 22
Atribuţiile, normele de funcţionare şi structura organizatoricã a unitãţilor prevãzute la articolele 20 şi 21 se stabilesc de cãtre Colegiul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, potrivit normelor legale.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 23
<>Decretul nr. 712/1967 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor de Export, aprobat prin <>Legea nr. 18/1967 , cu modificãrile ulterioare, Decretul nr. 65/1957 pentru înfiinţarea Direcţiei Generale pentru Metrologie, Standarde şi Invenţii, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentului decret, se abroga.
ART. 24
Prezentul decret intra în vigoare pe data de 15 iulie 1970.

Preşedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUŞESCU

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016