Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 317 din 29 august 1972  privind organizarea si functionarea Comitetului de Stat pentru Preturi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 317 din 29 august 1972 privind organizarea si functionarea Comitetului de Stat pentru Preturi

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 95 din 29 august 1972

Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:

CAP. 1
Dispoziţii general

ART. 1
Comitetul de Stat pentru Preţuri, organ central al administraţiei de stat, asigura înfãptuirea unitarã a politicii partidului şi statului în domeniul preţurilor şi tarifelor.
ART. 2
Comitetul de Stat pentru Preţuri asigura, în activitatea sa, aplicarea legilor, decretelor şi a hotãrîrilor Consiliului de Miniştri.
ART. 3
Comitetul de Stat pentru Preţuri colaboreazã cu ministerele, celelalte organe centrale şi organele locale, în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin.

CAP. 2
Atribuţii

ART. 4
Comitetul de Stat pentru Preţuri are urmãtoarele atribuţii:

A. Atribuţii cu privire la elaborarea de studii şi la stabilirea şi modificarea preţurilor şi tarifelor

a) întocmeşte, împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale, precum şi cu organele locale, studii şi propuneri cu privire la perfecţionarea sistemului, nivelului şi corelatiilor de preţuri şi tarife din economia nationala;
b) elaboreazã, în colaborare cu ministerele şi celelalte organe centrale, precum şi cu organele locale, proiecte de plan cu privire la dinamica preţurilor şi prognoze pe termen lung privind evoluţia preţurilor şi tarifelor la produsele şi serviciile de importanta deosebita pentru economia nationala şi pentru nivelul de trai al populaţiei;
c) analizeazã, împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi cu organele locale, influenta preţurilor şi tarifelor asupra dinamicii şi diversificãrii producţiei, circulaţiei normale a mãrfurilor, consumului, creşterii eficientei activitãţii economice şi nivelului de trai al populaţiei, luind sau propunind, potrivit atribuţiilor lor legale, mãsurile corespunzãtoare;
d) prezintã Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri, potrivit legii, propuneri cu privire la reasezarile de preţuri şi tarife şi efectueazã, în colaborare cu ministerele şi celelalte organe centrale interesate, reasezari ale preţurilor şi tarifelor:
e) prezintã Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri, la produsele şi serviciile ale cãror preţuri şi tarife se aproba de aceste organe, potrivit legii, propuneri cu privire la stabilirea şi modificarea preţurilor şi tarifelor şi avizeazã asemenea propuneri întocmite de ministere, celelalte organe centrale sau de comitetele executive ale consiliilor populare;
f) da acordul la stabilirea preţurilor şi tarifelor pentru sortimentele care fac parte din grupele şi subgrupele de produse şi servicii din nomenclatura Consiliului de Stat, ale cãror preţuri se stabilesc de ministere, celelalte organe centrale şi organe locale; de asemenea, da acordul asupra preţurilor şi tarifelor pentru produsele şi serviciile din competenta ministerelor, celorlalte organe centrale şi organelor locale, dacã produsele şi serviciile devin importante pentru economia nationala şi nivelul de trai al populaţiei, precum şi asupra corectãrii de cãtre aceste organe a unor preţuri şi tarife eronat stabilite, cerind, dupã caz, vãrsarea la buget a sumelor încasate pe nedrept ca urmare a acestor erori;
g) da acordul la stabilirea şi modificarea preţurilor şi tarifelor din competenta Uniunii Centrale a Cooperativelor Meşteşugãreşti şi Uniunii Centrale a Cooperativelor de Consum; de asemenea, da acordul asupra normativelor ce se emit de Uniunea Nationala a Cooperativelor Agricole de Producţie referitoare la stabilirea preţurilor şi tarifelor de cãtre organizaţiile cooperatiste agricole pentru produsele şi serviciile care fac obiectul activitãţilor industriale, de prelucrare a produselor agricole, construcţii şi prestãri de servicii;
h) da acordul asupra preţurilor produselor noi prevãzute în studiile tehnico-economice ale investiţiilor care se aproba de Consiliul de Miniştri;
i) da acordul asupra baremelor şi normativelor de calcul elaborate de ministere, celelalte organe centrale şi organele locale, în domeniul preţurilor şi tarifelor.

B. Atribuţii cu privire la controlul preţurilor şi tarifelor

a) controleazã şi urmãreşte la ministere, celelalte organe centrale, la organele locale şi la unitãţile economice modul în care se aplica politica de preţuri şi informeazã periodic şi ori de cîte ori este nevoie Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri;
b) coordoneazã din punct de vedere metodologic intreaga activitate de control în domeniul preţurilor şi tarifelor exercitatã de ministere, celelalte organe centrale, organele locale, precum şi de unitãţile economice;
c) controleazã la ministere, celelalte organe centrale, la organele locale şi la unitãţile economice, modul de stabilire, modificare şi aplicare a preţurilor şi tarifelor;
d) verifica la ministere, celelalte organe centrale, la organele locale şi la unitãţile economice existenta şi aplicarea întocmai a normelor de consum şi de folosire a utilajelor, în vederea determinãrii stricte a cheltuielilor materiale şi de manopera care stau la baza stabilirii preţurilor şi tarifelor;
e) verifica la ministere, celelalte organe centrale şi la cele locale, precum şi la unitãţile economice, realizarea preţului de cost al produselor şi serviciilor, în vederea determinãrii organelor în drept sa introducã cele mai eficiente mãsuri care sa conducã la reducerea acestuia;
f) controleazã modul cum se aduc la îndeplinire normele legale în domeniul preţurilor la produsele destinate consumului intern, pentru export, la cele provenite din import, precum şi la tarifele pentru serviciile prestate; cere ministerelor, celorlalte organe centrale şi organelor locale de stat, cooperatiste şi altor organizaţii obşteşti, precum şi unitãţilor din subordinea acestora, sa ia mãsuri pentru înlãturarea deficienţelor şi abaterilor constatate şi pentru sancţionarea celor vinovaţi, informind Consiliul de Miniştri, în situaţiile în care deficientele sau abaterile nu au fost eliminate;
g) controleazã la unitãţile centrale ale cooperativelor meşteşugãreşti şi de consum, precum şi la organziatiile cooperatiste din sistemul lor, dacã nivelul preţurilor şi tarifelor stabilite de acestea a fost determinat în conformitate cu normele legale, pe baza cheltuielilor de producţie normate. Pentru abaterile de la normele legale, precum şi în cazurile în care se constata ca nivelul preţurilor şi tarifelor a fost stabilit pe baza unor cheltuieli de producţie supraevaluate, indruma uniunile centrale ale cooperativelor meşteşugãreşti şi de consum sa modifice sau sa dispunã organizaţiilor din sistemul lor modificarea preţurilor şi tarifelor din competenta acestora şi sancţionarea celor vinovaţi;
h) controleazã şi ia mãsuri împreunã cu Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie şi Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor pentru asigurarea concordanţei dintre prevederile standardelor de stat sau normelor interne şi nivelul preţurilor;
i) urmãreşte vãrsarea la buget, potrivit legii, a beneficiului suplimentar realizat prin creşterea nejustificatã a rentabilitatii, constatatã prin acţiunile de control efectuate sau rezultatã din postcalculatiile produselor noi; de asemenea, urmãreşte reducerea corespunzãtoare a preţurilor şi tarifelor stabilite greşit, precum şi recalcularea pentru anul în curs a realizãrii sarcinilor de plan economic şi financiar;
j) controleazã modul de stabilire şi aplicare a preţurilor în alimentaţia publica; verifica asigurarea proportiei pe categorii a unitãţilor de alimentaţie publica şi a celor de prestãri de servicii în concordanta cu structura veniturilor consumatorilor;
k) verifica modul de stabilire de cãtre comitetele executive ale consiliilor populare a preţurilor maximale de mercurial, a tarifelor maximale pentru servicii, precum şi aplicarea acestora de cãtre producãtorii care desfac produsele pe piata taraneasca, meseriaşii sau alţi prestatori particulari care presteazã servicii pentru populaţie;
l) controleazã la ministere, celelalte organe centrale, la organele locale şi unitãţile economice modul în care se respecta termenele fixate de Consiliul de Miniştri pentru stabilirea şi avizarea preţurilor şi tarifelor.

C. Alte atribuţii

a) prezintã Consiliului de Miniştri proiecte de acte normative şi alte acte prevãzute de lege; avizeazã proiectele de acte normative şi cu alt caracter, elaborate de minsitere şi alte organe centrale, care intereseazã sfera sa de activitate.
b) colaboreazã cu ministere şi celelalte organe centrale la întocmirea planului preţului de cost, la determinarea normelor de consum şi a indicatorilor privind nivelul de trai; de asemenea, colaboreazã cu Ministerul Finanţelor în probleme de preţuri care sînt legate de realizarea veniturilor bugetului de stat;
c) colaboreazã cu Direcţia Centrala de Statistica, cu ministerele şi celelalte organe centrale la determinarea indicilor de preţuri;
d) elaboreazã, pe baza şi în vederea executãrii legii, norme în domeniul preţurilor şi tarifelor, precum şi bareme şi normative de calcul;
e) emite, de acord cu comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi cu consultarea Comitetului de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã, regulamentul de funcţionare a oficiilor judeţene de preţuri şi tarife şi a Oficiului de preţuri şi tarife al municipiului Bucureşti; transmite, prin comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, indicaţii de specialitate oficiilor de preţuri şi tarife;
f) acorda asistenta tehnica de specialitate organelor şi organizaţiilor socialiste în probleme ce intra în sfera sa de activitate;
g) asigura aplicarea politicii partidului şi statului de selecţionare, pregãtire, perfecţionare şi promovare a personalului din aparatul propriu şi din unitãţile subordonate, potrivit legii;
h) colaboreazã cu organele similare din alte state şi cu organizaţiile internaţionale la care Republica Socialistã România este parte, în problemele privind domeniul sau de activitate;
i) editeazã lucrãri şi publicaţii de specialitate şi coordoneazã editarea cataloagelor de preţuri;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 5
Comitetul de Stat pentru Preţuri are dreptul sa ceara de la organele şi organizaţiile socialiste informaţiile şi datele necesare îndeplinirii atribuţiilor sale, acestea fiind obligate sa i le punã la dispoziţie.

CAP. 3
Organizare şi funcţionare

ART. 6
Comitetul de Stat pentru Preţuri este condus de cãtre un consiliu, organ deliberativ, compus din:
a) preşedintele şi vicepreşedinţii Comitetului de Stat pentru Preţuri:
b) şefi de secţii şi conducatori ai altor compartimente din aparatul Comitetului de Stat pentru Preţuri, precum şi specialişti cu inalta calificare şi experienta îndelungatã din cadrul aparatului sau ori din afarã acestuia;
c) reprezentanţi ai conducerii din unele organe centrale de sinteza, ministere şi ai altor instituţii;
d) un delegat al sindicatelor, desemnat de Uniunea Generalã a Sindicatelor din România.
Componenta consiliului se aproba de Consiliul de Minsitri, la propunerea preşedintelui Comitetului de Stat pentru Preţuri.
Preşedinte al acestui consiliu este preşedintele Comitetului de Stat pentru Preţuri; în lipsa preşedintelui, atribuţiile sale se îndeplinesc de unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
ART. 7
La şedinţele consiliului pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe sau organizaţii de stat şi obşteşti interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii; de asemenea, la şedinţele consiliului pot fi invitaţi şi specialişti din cadrul aparatului Comitetului de Stat pentru Preţuri sau din afarã acestuia.
ART. 8
Pentru analizarea unor probleme de mare complexitate sau care intereseazã intreaga activitate a Comitetului de Stat pentru Preţuri, acesta poate constitui colective de lucru formate din specialişti din cadrul aparatului sau şi din afarã acestuia; desemnarea specialiştilor din afarã aparatului sau se va face cu acordul ministrului sau al conducatorului organului central respectiv.
ART. 9
Consiliul îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrîri cu majoritatea membrilor ce-l compun.
În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor consiliului, problema asupra cãreia nu s-a realizat în acord se supune Biroului Permanent al Consiliului de Miniştri, pentru a hotãrî.
ART. 10
Şedinţele consiliului au loc cel puţin o data pe luna şi se convoacã, în timp util, de preşedinte. Consiliul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
ART. 11
Consiliul în întregul sau şi fiecare membru în parte rãspund în fata Consiliului de Miniştri pentru intreaga activitate a Comitetului de Stat pentru Preţuri; fiecare membru al consiliului rãspunde în fata consiliului şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi sînt încredinţate.
ART. 12
Între şedinţele consiliului, preşedintele împreunã cu vicepreşedinţii dezbat şi rezolva probleme curente ale activitãţii Comitetului de Stat pentru Preţuri şi stabilesc mãsurile necesare pentru îndeplinirea operativã a hotãrîrilor consiliului.
ART. 13
În executara hotãrîrilor consiliului şi în exercitarea atribuţiilor proprii, preşedintele Comitetului de Stat pentru Preţuri emite, potrivit legii, ordine, instrucţiuni, precum şi alte acte prevãzute de lege.
ART. 14
Preşedintele informeazã consiliul asupra principalelor probleme rezolvate în perioada dintre şedinţe.
ART. 15
Pesedintele reprezintã Comitetul de Stat pentru Preţuri în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
ART. 16
Comitetul de Stat pentru Pretrui are în conducerea sa un preşedinte şi trei vicepreşedinţi.
Preşedintele Comitetului de Stat pentru Preţuri este membru al Consiliului de Miniştri şi se numeşte prin decret al Consiliului de Stat.
Vicepreşedinţii se numesc prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri, iar atribuţiile acestora se stabilesc de consiliul Comitetului de Stat pentru Preţuri.
ART. 17
Comitetul de Stat pentru Preţuri are urmãtoarea structura organizatoricã:
a) Secţia industriei metalurgice, construcţiilor de maşini şi electrotehnice;
b) Secţia industriei extractive, chimice, hirtiei şi tipariturilor;
c) Secţia industriei construcţiilor, materialelor de construcţii, economiei forestiere, industriei sticlei şi ceramicii;
d) Secţia industriei uşoare;
e) Secţia produselor agricole şi ale industriei alimentare;
f) Secţia servicii;
g) Secţia sinteza şi coordonare;
h) Oficiul secretariat, adminsitrativ, personal, sesizãri şi reclamaţii;
i) Oficiul juridic;
De asemenea, Comitetul de Stat pentru Preţuri are în structura sa organizatoricã Inspectoratul de stat pentru controlul preţurilor, cu urmãtoarele secţii:
a) Secţia de control la organele centrale şi locale;
b) Secţia de control şi îndrumare a inspectoratelor de stat judeţene pentru controlul preţurilor şi Inspectoratului de stat al municipiului Bucureşti pentru controlul preţurilor.
ART. 18
Comitetul de Stat pentru Preţuri are în subordine Centrul de cercetãri pentru preţuri, care se organizeazã şi funcţioneazã potrivit legii.
ART. 19
În subordinea Inspectoratului de stat se organizeazã şi funcţioneazã inspectoratele de stat judeţene pentru controlul preţurilor şi Inspectoratul de stat al municipiului Bucureşti pentru controlul preţurilor.
ART. 20
Inspectoratul de stat pentru controlul preţurilor este condus de un inspector general de stat, care este unul dintre vicepesedintii Comitetului de Stat pentru Preţuri.
ART. 21
În exercitarea atribuţiilor de control, inspectorii şi alţi lucrãtori ai Comitetului de Stat pentru Preţuri, împuterniciţi în acest scop, au urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
a) sa efectueze controlul potrivit legii şi normelor elaborate de Comitetul de Stat pentru Preţuri;
b) sa determine sumele încasate în mod nejustificat ca urmare a încãlcãrii normelor legale cu privire la preţuri şi tarife de cãtre unitãţile de stat, ale cooperaţiei meşteşugãreşti şi de consum, precum şi de alte organizaţii obşteşti, cerind, totodatã, vãrsarea la buget sau restituirea acestor sume de bani celor în drept, potrivit legii. În cazul cînd se constata asemenea abateri în relaţiile dintre unitãţile aceluiaşi sistem cooperatist sau obştesc, vor cere vãrsarea beneficiilor realizate în mod nejustificat organului central al sistemului respectiv;
c) sa ceara conducerilor unitãţilor verificate sau celor ierarhic superioare, dupã caz, luarea mãsurilor legale pentru stabilirea şi recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc, constatate ca urmare a controlului efectuat;
d) sa ceara aplicarea de sancţiuni disciplinare impotriva angajaţilor din organele şi organizaţiile socialiste care au încãlcat obligaţiile de serviciu privind normele legale care reglementeazã regimul preţurilor şi tarifelor;
c) sa constate şi sa aplice, potrivit legii, sancţiuni contravenţionale;
f) sa sesizeze, potrivit legii, organele de urmãrire penalã cînd constata fapte ce constituie infracţiuni.
ART. 22
Numãrul maxim de posturi din administraţia centrala a Comitetului de Stat pentru Preţuri, raportul minim dintre numãrul funcţiilor de execuţie şi cel al funcţiilor de conducere, ponderea personalului de deservire fata de totalul salariaţilor, precum şi numãrul maxim de posturi din aparatul inspectoratelor de stat judeţene pentru controlul preţurilor şi Inspectoratului de stat al municipiului Bucureşti pentru controlul preţurilor, sînt cele prevãzute în anexa la prezentul decret.*)
ART. 23
Atribuţiile, normele de funcţionare şi structura organizatoricã interna a unitãţilor prevãzute la art. 17 se stabilesc de consiliu, potrivit legii.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 24
Decretul nr. 123/1970 privind organizarea şi funcţionarea Comitetului de Stat pentru Preţuri, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 23 din 18 martie 1970, devenit Legea nr. 20/1970 , precum şi orice alte dispoziţii contrare, se abroga.
____________________
*)Anexa se comunica celor interesaţi.


Preşedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUŞESCU

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016