Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 279 din 1 august 1983  privind reglementarea asistentei medicale cu plata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 279 din 1 august 1983 privind reglementarea asistentei medicale cu plata

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 60 DIN 01/08/83
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:
ART. 1
Asistenta medicalã cu plata se acorda la cererea populaţiei, în condiţiile prezentului decret, dupã cum urmeazã:
A. Asistenta medicalã ambulatorie cu plata
ART. 2
Asistenta medicalã ambulatorie cu plata se organizeazã de Ministerul Sãnãtãţii prin dispensare policlinici cu plata.
Dispensarele policlinici cu plata au în structura lor cabinete medicale pentru consultaţii şi laboratoare medicale pentru investigaţii, diagnostic şi tratament.
Dispensarele policlinici cu plata funcţioneazã pe baza autoconducerii muncitoresti, autogestiunii economico-financiare şi autofinantarii, au personalitate juridicã şi se organizeazã potrivit normelor legale cu privire la organizarea şi conducerea unitãţilor socialiste de stat.
ART. 3
În cadrul asistenţei medicale ambulatorii cu plata se acorda consultaţii medicale în cabinetele de consultaţii din dispensarul policlinic sau la domiciliul populaţiei şi se efectueazã prestaţii medico-sanitare pentru evaluarea stãrii de sãnãtate, precizarea diagnosticului şi efectuarea de tratamente în caz de boala.
Analizele de laborator, examenele radiologice, alte investigaţii, precum şi procedurile de balneofizioterapie, se vor efectua prin compartimentele specializate ale unitãţilor sanitare cu plata.
În situaţiile în care asemenea prestaţii nu pot fi executate în compartimentele specializate ale unitãţilor sanitare cu plata, acestea se vor efectua, contra cost, în unitãţile sanitare teritoriale.
ART. 4
Asistenta medicalã ambulatorie cu plata se poate acorda de personalul sanitar care are domiciliul în localitatea în care este încadrat şi anume:
a) medici primari gradele I, II, III, medici principali de specialitate şi medici stomatologi, încadraţi în unitãţi sanitare, în învãţãmîntul superior medical şi farmaceutic şi în unitãţi de cercetare ştiinţificã medicalã;
b) personal sanitar cu pregãtire superioarã şi personal mediu sanitar încadrat în unitãţi sanitare, în învãţãmîntul superior medical şi farmaceutic şi în unitãţi de cercetare ştiinţificã medicalã;
c) medici de medicina generalã încadraţi în unitãţi sanitare, care acorda asistenta medicalã cu plata numai la domiciliul populaţiei solicitatoare;
d) pensionari proveniţi din personalul sanitar prevãzut la lit. a)-c).
Stabilirea personalului sanitar care poate acorda asistenta medicalã ambulatorie cu plata în unitãţile sanitare cu plata şi la domiciliul populaţiei se face în raport cu numãrul locurilor de munca din aceste unitãţi, cu necesitãţile asistenţei medicale la domiciliu şi solicitarea populaţiei, de direcţiile sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti, la cerere, cu recomandarea colegiilor de disciplina a personalului sanitar judeţene şi al municipiului Bucureşti.
Medicii în stagiu de pregãtire practica sau de dobîndire a unei specialitãţi medicale nu pot acorda asistenta medicalã cu plata.
Personalul sanitar, pensionat de invaliditate, aflat în concediu medical, cu program de munca redus sau în concediu fãrã plata, nu are dreptul sa acorde asistenta medicalã ambulatorie cu plata atît timp cît se afla în una din aceste situaţii.
ART. 5
Personalul sanitar poate acorda asistenta medicalã ambulatorie cu plata numai în afarã programului sau de lucru de la unitatea unde funcţioneazã, cu excepţia pensionarilor şi a personalului încadrat permanent la dispensarul policlinic cu plata.
ART. 6
Personalul sanitar cãruia i s-a suspendat sau interzis în condiţiile legii dreptul de a exercita profesiunea, i s-a desfãcut disciplinar contractul de munca sau pentru motivul necorespunderii profesionale în munca, a savirsit abateri de la normele de etica şi deontologie medicalã, stabilite de colegiile de disciplina a personalului sanitar, nu poate acorda asistenta medicalã cu plata.
ART. 7
Dispensarele policlinici cu plata se înfiinţeazã şi se desfiinţeazã, în funcţie de necesitãţile de asistenta medicalã, de consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, cu acordul Ministerului Sãnãtãţii.
Consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua mãsuri ca în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului decret sa asigure darea în funcţiune, în bune condiţii, a dispensarelor policlinici cu plata din localitãţile prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 8
Din veniturile realizate de unitãţile sanitare care acorda asistenta medicalã ambulatorie cu plata se acoperã:
a) cota de 10% din totalul încasãrilor realizate, care se vãrsa ca venit la bugetul local;
b) cheltuielile de întreţinere şi funcţionare a unitãţilor, inclusiv a reparaţiilor curente şi capitale la construcţii, utilaje şi aparatura;
c) cheltuielile privind procurarea materialelor sanitare consumabile, necesare consultatiilor, examenelor de laborator, radiologice şi altor investigaţii, tratamente şi prestaţii medicale efectuate la aceste unitãţi;
d) drepturile de retribuire, potrivit legii, ale personalului permanent, inclusiv impozitele şi contribuţiile de asigurãri sociale;
e) cheltuielile legate de dezvoltarea bazei materiale, utilaje, aparate, autoturisme pentru asistenta medicalã la domiciliu, construcţii sanitare şi altele asemenea;
f) cota-parte cuvenitã personalului sanitar care acorda asistenta medicalã la aceste unitãţi, inclusiv impozitul şi contribuţia de asigurãri sociale. Cuantumul cotei-pãrţi se stabileşte dupã acoperirea cheltuielilor prevãzute la lit. a)-e). Suma cuvenitã fiecãruia se fixeazã în funcţie de aportul adus la realizarea venitului. Sumele se plãtesc în afarã fondului de retribuire planificat, a drepturilor de retribuire sau a pensiei pentru limita de virsta ori de serviciu, cuvenite potrivit legii, în cadrul planului de casa.
ART. 9
Veniturile realizate de personalul sanitar şi de pensionãrii proveniţi din acest personal prin acordarea asistenţei medicale ambulatorii cu plata sînt supuse impozitului progresiv, stabilit potrivit anexei nr. 2.
ART. 10
Personalul sanitar care acorda asistenta medicalã ambulatorie cu plata primeşte drepturile cuvenite pentru aceasta activitate peste drepturile prevãzute de legea retribuirii dupã cantitatea şi calitatea muncii.
Pensionãrii pentru limita de virsta sau de serviciu care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul dispensarelor policlinici cu plata au dreptul sa cumuleze pensia, inclusiv pensia suplimentarã, cu sumele cuvenite pentru munca prestatã, inclusiv indemnizaţia de conducere în cazul pensionarilor care îndeplinesc funcţia de medic director.
ART. 11
Disponibilitãţile aflate în contul dispensarelor policlinici cu plata la 31 decembrie al fiecãrui an se reporteazã pentru anul urmãtor, în vederea acoperirii categoriilor de cheltuieli prevãzute la art. 8.
ART. 12
Bunurile imobile şi mobile constituite ca fonduri fixe necesare organizãrii dispensarelor policlinici cu plata se asigura de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, în condiţiile legii. Pentru dotarea iniţialã, comitetele executive ale consiliilor populare vor asigura prin redistribuire, fãrã plata, obiecte de inventar de mica valoare sau scurta durata şi materiale.
Comitetele executive ale consiliilor populare vor introduce în planurile anuale obiectivele de investiţii pentru dispensarele policlinici cu plata pe mãsura constituirii din veniturile acestora a fondurilor necesare.
ART. 13
Direcţiile sanitare pot transfera, la propunerea dispensarelor policlinici cu plata, celorlalte unitãţi sanitare din acelaşi judeţ, mijloace fixe, obiecte de inventar şi materiale sanitare din dotarea iniţialã sau dobîndite pe parcurs din fondurile proprii de dezvoltare.
ART. 14
Dispensarele policlinici cu plata pot beneficia de credite bancare pentru organizarea şi buna desfãşurare a activitãţii acestora.
ART. 15
Tarifele pentru consultaţii, analize de laborator, examene radiologice, explorari functionale, tratamente şi alte prestaţii medicale efectuate în dispensarele policlinici cu plata sînt cele din anexa nr. 3.
Pentru prestaţiile necuprinse în anexa, tarifele se vor stabili de Ministerul Sãnãtãţii cu acordul Comitetului de Stat pentru Preţuri prin corelare, urmãrindu-se asigurarea unei rentabilitati corespunzãtoare.
Tarifele stabilite potrivit alin. 1 şi 2 se aplica corespunzãtor şi în celelalte unitãţi sanitare persoanelor care, potrivit legii, nu beneficiazã de asistenta medicalã gratuita, precum şi persoanelor care sînt obligate prin lege sa suporte cheltuielile necesare pentru asistenta medicalã.
Tarifele pentru prestaţiile medicale efectuate de dispensarele policlinici cu plata strãinilor aflaţi temporar pe teritoriul Republicii Socialiste România se stabilesc de Ministerul Sãnãtãţii la nivelul celor practicate pentru cetãţenii strãini.
ART. 16
Primirea sau pretinderea de sume peste tarifele stabilite, precum şi nedecontarea sumelor încasate pentru asistenta medicalã cu plata acordatã la domiciliu, se sancţioneazã potrivit legii.
ART. 17
Pentru asigurarea asistenţei medicale la domiciliu, dispensarele policlinici cu plata se doteaza cu autoturisme conform anexei nr. 4*.
La înfiinţare, dispensarele policlinici cu plata vor fi dotate cu cel puţin un autoturism, în condiţiile articolului 12 din prezentul decret, din parcul în conservare.
ART. 18
Normarea personalului permanent la dispensarele policlinici cu plata se face potrivit anexei nr. 5* .
ART. 19
Organizarea dispensarelor policlinici cu plata în 1983 se va asigura prin suplimentarea numãrului de personal şi a fondului de retribuire planificat, pe titulari de plan.
* Anexa a fost comunicatã instituţiilor interesate.
B. Asistenta medicalã cu plata în unitãţi sanitare cu paturi
ART. 20
Pe data prezentului decret, în unitãţile sanitare cu paturi se organizeazã asistenta medicalã cu plata.
ART. 21
Unitãţile sanitare cu paturi în care se acorda asistenta medicalã cu plata se stabilesc de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti sau de ministerele cu reţea sanitarã proprie, cu acordul Ministerului Sãnãtãţii.
Asistenta medicalã cu plata se poate acorda în unitãţi sanatoriale distincte profilate pe anumite specialitãţi medicale şi în compartimente distincte cu paturi din cadrul secţiilor existente în unitãţile sanitare, care funcţioneazã în continuare potrivit normelor unitare de structura pentru unitãţile sanitare.
ART. 22
Asistenta medicalã cu plata în unitãţile sanitare cu paturi se acorda, la cerere, bolnavilor convalescenti sau pentru recuperare medicalã, pe baza recomandarii medicale, în timpul concediului medical sau în cadrul concediului de odihna ori fãrã plata.
ART. 23
Persoanele internate în condiţiile art. 22 suporta cheltuielile de întreţinere potrivit anexei nr. 6, care se plãtesc unitãţii sanitare în care au fost internate aceste persoane.
ART. 24
Persoanele care doresc sa li se asigure asistenta medicalã într-o anumitã unitate sanitarã cu paturi, indiferent de apartenenţa lor teritorialã, pot fi internate la cerere în aceste unitãţi, în limita a circa 10% din totalul paturilor, suportînd cheltuielile de spitalizare la nivelul costului mediu pentru un pat din unitatea respectiva, stabilit în trimestrul precedent.
Persoanele internate potrivit alineatului precedent beneficiazã de drepturile de concediu medical prevãzute de lege.
ART. 25
Din sumele încasate de unitãţile sanitare potrivit art. 3 alin. final, art. 23 şi art. 24, o cota de 90% se face venit la buget, în raport de subordonarea unitãţii sanitare, iar o cota de 10% se retine la dispoziţia unitãţii. Cota de 10% se foloseşte pentru stimularea personalului care a contribuit la realizarea venitului, în funcţie de aportul adus, şi se plãteşte trimestrial în afarã fondului de retribuire planificat, a drepturilor de retribuire şi fãrã a se depãşi nivelul a trei retribuţii tarifare pe an.
ART. 26
Ministerul Sãnãtãţii, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii, va elabora, în termen de 30 de zile de la data prezentului decret, norme metodologice privind asistenta medicalã cu plata.
ART. 27
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentul decret.
ANEXA 1
LOCALITĂŢILE

în care se organizeazã în prima etapa dispensare policlinici cu plata
----------------------------------------------------------------------------

Nr. Judeţul Localitãţile din judeţ

crt.

----------------------------------------------------------------------------

1. ALBA Alba Iulia, Blaj

2. ARAD Arad

3. ARGES Pitesti, Cimpulung, Curtea de Arges

4. BACAU Bacau, Gheorghe Gheorghiu-Dej

5. BIHOR Oradea, Beius

6. BISTRITA-NASAUD Bistrita, Nasaud

7. BOTOSANI Botosani, Dorohoi

8. BRAŞOV Braşov, Fagaras

9. BRĂILA Brãila

10. BUZAU Buzau, Rimnicu Sarat

11. CARAS-SEVERIN Resita, Caransebes

12. CALARASI Calarasi

13. CLUJ Cluj-Napoca, Turda, Dej

14. CONSTANTA Constanta, Medgidia

15. COVASNA Sfintu Gheorghe, Tirgu Secuiesc

16. DIMBOVITA Tirgoviste

17. DOLJ Craiova, Calafat

18. GALAŢI Galaţi, Tecuci

19. GIURGIU Giurgiu

20. GORJ Tirgu Jiu

21. HARGHITA Miercurea-Ciuc, Odorheiu Secuiesc

22. HUNEDOARA Deva, Hunedoara, Petrosani

23. IALOMITA Slobozia

24. IAŞI Iaşi, Pascani

25. MARAMURES Baia Mare, Sighetu Marmatiei

26. MEHEDINTI Drobeta-Turnu Severin

27. MURES Tirgu Mures, Sighisoara

28. NEAMT Piatra-Neamt, Roman

29. OLT Slatina, Caracal

30. PRAHOVA Ploiesti, Cimpina

31. SATU MARE Satu Mare

32. SALAJ Zalau, Simleu Silvaniei

33. SIBIU Sibiu, Medias

34. SUCEAVA Suceava, Radauti

35. TELEORMAN Alexandria, Turnu Magurele

36. TIMIS Timişoara, Lugoj

37. TULCEA Tulcea

38. VASLUI Vaslui, Birlad

39. VILCEA Rimnicu-Vilcea

40. VRANCEA Focsani, Adjud

41. MUNICIPIUL BUCUREŞTI În fiecare sector

----------------------------------------------------------------------------



ANEXA 2
COTE

de impunere lunarã, pe transe de venituri, pe locuri de realizare, a sumelor care se încaseazã de la dispensarele policlinici cu plata de cãtre personalul sanitar retribuit în raport cu încasãrile realizate
----------------------------------------------------------------------------

Venitul lunar impozabil Impozitul lunar pe transe

pe transe - lei -

----------------------------------------------------------------------------

1 - 100 Scutit de impozit

101 - 200 6% pentru ceea ce depãşeşte 100 lei

201 - 300 6 lei + 8% " " 200 lei

301 - 400 14 lei + 9% " " 300 lei

401 - 500 23 lei +10% " " 400 lei

501 - 600 33 lei +12% " " 500 lei

601 - 800 45 lei +14% " " 600 lei

801 - 1000 73 lei +17% " " 800 lei

1001 - 1200 107 lei +23% " " 1000 lei

1201 - 1400 153 lei +25% " " 1200 lei

1401 - 1700 203 lei +27% " " 1400 lei

1701 - 2000 284 lei +29% " " 1700 lei

2001 - 3000 371 lei +31% " " 2000 lei

3001 - 5000 681 lei +34% " " 3000 lei

5001 - 7000 1361 lei +38% " " 5000 lei

7001 - 9000 2121 lei +42% " " 7000 lei

9001 -12000 2961 lei +46% " " 9000 lei

12001 -15000 4341 lei +50% " " 12000 lei

Peste 15000 5841 lei +2% adãugat la 50% pentru

fiecare 2500 lei

----------------------------------------------------------------------------



ANEXA 3
TARIFE

pentru prestaţiile medicale acordate în dispensarele policlinici cu plata
Tarif

A. Consultaţii - lei -

------------ -----------

1. Consultatia primara acordatã de academicieni,

profesori şi conferenţiari 90

2. Consultatia acordatã de şefi de secţie din spitale

clinice, spitale din municipiile resedinta de judeţ şi

medici primari gradele I şi II 70

3. Consultatia acordatã de alte cadre medicale 50

4. Consultatia control pentru bolnavii ambulator acordatã de

academicieni, profesori, şi conferenţiari 70

5. Consultatia control acordatã de şefi de secţie din spitale

clinice, spitale din municipiile resedinta de judeţ şi

medici primari gradele I şi II pentru bolnavii ambulator 60

6. Consultatia control acordatã de alte cadre medicale pentru

bolnavii ambulator 50

7. Consultatia la domiciliul bolnavului acordatã de

academicieni, profesori şi conferenţiari - ziua 120

8. Consultatia la domiciliul bolnavului acordatã de şefi de

secţie din spitale clinice, spitale din municipiile

resedinta de judeţ şi medici primari gradele I şi II - ziua 90

9. Consultatia la domiciliul bolnavului acordatã de alte cadre

medicale - ziua 70

10. Consultatia la domiciliul bolnavului acordatã de

academicieni, profesori şi conferenţiari - noaptea 150

11. Consultatia la domiciliul bolnavului acordatã de şefi de

secţie din spitale clinice, spitale din municipiile

resedinta de judeţ şi medici primari de gradele I şi II

- noaptea 100

12. Consultatia la domiciliul bolnavului acordatã de alte

cadre medicale - noaptea 80



B. Analize de laborator şi investigaţii

---------------------------------------

1. Numaratoarea eritrocitelor 15

2. Numaratoarea trombocitelor 15

3. Mielograma 60

4. Viteza de sedimentare a hematiilor 12

5. Timp de protrombina 25

6. Determinarea grupelor sanguine în sistem ABO 10

7. Dozarea glucozei în singe 25

8. Determinarea hiperglicemiei provocate 125

9. Test de imunofluorescenta 60

10. Lipide totale 25

11. Dozarea colesterolului 25

12. Clor în urina 20

13. Dozarea ureei 20

14. Examen coproparazitologic pentru diagnosticul parazitozelor

intestinale :

- examen microscopic direct 15

- examen microscopic direct concentratii

şi coloranti 20

- culturi 25

15. Examen histopatologic pe o piesa inclusã la parafina 60

16. Radioscopie toraco-pleuro-mediastino-pulmonara 20

17. Radiografia cardiopulmonara (exclusiv filmul) 30

18. E.K.G 30

19. Cistoscopie 60

20. Expertiza medico-legalã psihiatrica 300

21. Expertiza medico-legalã pe baza de documente medicale

pentru stabilirea responsabilitãţii medicale 400



C. Tratamente

--------------

1. Injecţie subcutanata, intradermica, intramusculara

(la sediul dispensarului policlinic) 7

2. Acupunctura - o şedinţa 25

3. Incizia unui flegmon 50

4. Pansament plagi lineare, pînã la 10 cm fiecare 15

5. Infiltratii nervi Arnold facial, ramura trigemen,

intercostal etc. 20

6. Perfuzie intravenoasa 20

7. Aparat gipsat toraco-branhial 125

8. Extracţie dinte monoradicular 30

9. Apendicectomie pentru apendicita cronica şi

apendicita acuta necomplicata 250

10. Rezectie gastrica pentru ulcer sau tumori benigne 600

11. Nefrectomie simpla 500

12. Histerectomie pe cale abdominala 500

13. Amputatie braţ, antebrat 400

14. Tenorafie 1-2 tendoane antebrat + neurorafie nerv median 600

15. Lobectomie sau bilobectomie (pulmonara) 650

16. Ablatia unei leziuni osoase craniene de baza 650



NOTA:
1. În tarifele pentru prestaţiile medicale nu se includ medicamentele, filmele radiologice, substantele de contrast, plantele medicinale, aliajele de tip Palliag, Pallidor, aurul dentar etc., materialele protetice, cu excepţia izotopilor radioactivi.
2. Pentru prestaţiile prevãzute grupat la aceeaşi poziţie din lista, tariful se aplica fiecãrei prestaţii în parte.
3. Tarifele pentru prestaţiile medicale efectuate la domiciliul solicitantului se majoreazã cu 50% cu excepţia tarifelor pentru consultaţii, pentru care sînt stabilite astfel de tarife.
4. Transportul la domiciliu, în cazul în care acesta nu este asigurat de solicitant, se calculeazã la nivelul tarifului Getax.
ANEXA 6
Cheltuielile de întreţinere care se suporta de bolnavii convalescenti sau în recuperare
lei/pat/zi

Cazare Hrana Total

------ ----- -----

1. Rezerva cu 1-2 paturi 20 16,50 36,50

2. Salon cu 3-4 paturi 9 16,50 25,50

3. Salon cu 5-7 paturi 7 16,50 23,50

4. Salon cu peste 7 paturi 5 16,50 21,50

---------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016