Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 278 din 23 iulie 1960  cu privire la actele de stare civila    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 278 din 23 iulie 1960 cu privire la actele de stare civila

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 13 DIN 28/07/60
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilã se face în interesul statului şi al apãrãrii drepturilor personale ale cetãţenilor.
ART. 2
Actele şi faptele de stare civilã se înregistreazã în registrele de stare civilã ţinute de comitetele executive ale sfaturilor populare, comunale, orãşeneşti şi de raioane de oraş, potrivit dispoziţiilor prezentului decret.
În aceste registre se întocmesc acte de naştere, cãsãtorie şi deces şi se înscriu prin menţiune recunoaşterea şi stabilirea filiaţiei, înfierea, divorţul şi schimbarea numelui sau prenumelui.
Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, orãşeneşti sau ale raioanelor de oraş întocmesc şi buletine statistice de naşteri, cãsãtorii şi decese, iar tribunalele populare buletine statistice de divorţ.
Buletinele statistice nu constituie acte de stare civilã.
ART. 3
Înregistrãrile privind pe cetãţenii Republicii Populare Romane aflaţi în afarã hotarelor se fac de cãtre reprezentanţii diplomatici şi consulari ai Republicii Populare Romane.
Cetãţenii Republicii Populare Romane din localitãţile în care nu sînt asemenea reprezentanţi vor inregistra actele şi faptele de stare civilã, fie la reprezentanta diplomaticã sau consularã a Republicii Populare Romane competenta pentru acea localitate, fie în registrele locale de stare civilã. În cazul din urma cetãţeanul este obligat ca în termen de şase luni de la întoarcerea sa în ţara, sa ceara înregistrarea actului în registrul de stare civilã al locului unde îşi are domiciliul.
Actele de stare civilã ale cetãţenilor Republicii Populare Romane întocmite de autoritãţi strãine şi neinregistrate în registrele de stare civilã ale Republicii Populare Romane, nu au putere doveditoare, în ţara.
ART. 4
Persoanele aflate pe teritoriul Republicii Populare Romane şi care au cetãţenia altui stat, pot cere înregistrarea actelor sau faptelor de stare civilã intervenite în ţara, în registrele de stare civilã ale locului unde îşi au domiciliul, întocmite şi ţinute în Republica Populara Romana.
Înregistrarea decesului se face în mod obligatoriu în registrele de stare civilã întocmite şi ţinute în Republica Populara Romana, la locul unde s-a constatat decesul.
Actele şi faptele de stare civilã privind persoanele fãrã cetãţenie se înregistreazã în aceleaşi condiţii ca şi cele ale cetãţenilor Republicii Populare Romane.
ART. 5
Registrele de stare civilã se alcãtuiesc în conformitate cu modelele aprobate prin Hotãrîre a Consiliului de Miniştri, şi se ţin în dublu exemplar.
Primul exemplar al registrului se pãstreazã la comitetul executiv al sfatului popular unde a fost întocmit.
Exemplarul al doilea se înainteazã spre pãstrare comitetului executiv al sfatului popular regional sau, dupã caz, al oraşului Bucureşti, de îndatã ce registrul s-a completat prin înregistrarea actelor.
ART. 6
Înregistrãrile se fac în temeiul unei declaraţii facuta personal, în scris sau verbal, în afarã de cazurile cînd, potrivit prevederilor prezentului decret, ele se fac din oficiu.
Declaraţia şi actul întocmit se semneazã de declarant şi de delegatul de stare civilã.
În cazul cînd declarantul nu poate semna, delegatul de stare civilã va face menţiune despre aceasta şi va confirma ca datele înscrise corespund cu cele declarate.
Delegatul de stare civilã este obligat sa controleze, potrivit instrucţiunilor Ministrului Afacerilor Interne, realitatea conţinutului declaraţiei.
Înainte de semnare, actul întocmit va fi citit declarantului cuvint cu cuvint.
ART. 7
Înregistrãrile fãcute în registrul de stare civilã de o persoana necompetentã, care a exercitat în mod public atributia de delegat de stare civilã sînt valabile, chiar dacã acea persoana nu avea, în realitate, aceasta calitate.
ART. 8
Comitetul executiv al sfatului popular care refuza sa efectueze o înregistrare privitoare la actele sau faptele de stare civilã ce intra în atribuţiile sale, la cererea partii, va inainta de îndatã lucrãrile tribunalului popular care va hotãrî de urgenta.
În cazul cînd comitetul executiv al sfatului popular admite o cerere de înregistrare facuta peste termen, orice persoana interesatã are drept de contestaţie la tribunalul popular.
ART. 9
Dacã naşterea sau decesul are loc în tren, pe o nava sau aeronava, în timpul unei cãlãtorii care nu depãşeşte granitele Republicii Populare Romane înregistrarea naşterii sau decesului se face la comitetul executiv al sfatului popular al locului de debarcare.
În cazul cînd naşterea, cãsãtoria sau decesul are loc pe o nava în timpul unei cãlãtorii în afarã graniţelor Republicii Populare Romane, înregistrarea se face de cãtre comandantul navei care este investit cu atribuţii de delegat de stare civilã. Acesta pentru motive temeinice poate acorda dispensa de virsta la cãsãtorie, în limitele prevãzute de Codul familiei, precum şi dispensa de termen.
Cãsãtoria în condiţiile prevãzute în prezentul articol se poate încheia numai între cetãţenii Republicii Populare Romane.
La sosirea în ţara, comandantul navei este obligat sa înainteze o copie certificatã de pe înregistrarea facuta, prin cãpitãnia portului de înscriere a navei, la Comitetul executiv al sfatului popular al raionului I.V. Stalin din oraşul Bucureşti.
Dacã naşterea sau decesul are loc pe o aeronava în timpul unei cãlãtorii în afarã graniţelor Republicii Populare Romane, comandantul aeronavei consemneazã faptul de stare civilã în carnetul de drum şi elibereazã o dovada constatatoare.
La sosirea în ţara, comandantul aeronavei este obligat sa înainteze un extras de pe carnetul de drum, prin comandantul de aeroport, la Comitetul executiv al sfatului popular al raionului I.V. Stalin din oraşul Bucureşti.
ART. 10
Anularea, rectificarea sau completarea unei înregistrãri în registrul de stare civilã se poate face numai în temeiul unei hotãrîri judecãtoreşti rãmasã definitiva.
Instanta judecãtoreascã se va pronunţa la cererea celui interesat, a comitetului executiv al sfatului popular sau a procuraturii, dupã ce va cere, în toate cazurile, militiei sa facã cercetãri.
Competenta aparţine tribunalului popular al domiciliului persoanei care face acţiunea. Tribunalul popular va judeca cu citarea procuraturii şi a comitetului executiv al sfatului popular unde este înregistrat actul.
ART. 11
Întocmirea, reconstituirea, anularea, rectificarea sau completarea actelor de stare civilã în temeiul unei hotãrîri judecãtoreşti, va fi opozabilã şi celor de al treilea, care însã vor putea face dovada contrarã.
ART. 12
Pe baza înregistrãrilor din registrele de stare civilã se elibereazã, numai celui îndreptãţit, un certificat original constatator.
Duplicatele certificatelor constatatoare se elibereazã dupã normele stabilite prin instrucţiunile Ministrului Afacerilor Interne.
ART. 13
Nimeni nu poate retine certificatele constatatoare ale altor persoane. Se pot retine numai copii legalizate sau copii certificate de prezentator.
Este oprit sa se facã menţiuni, ştersãturi sau adãugiri de orice fel, pe certificatele constatatoare originale sau duplicate, în afarã de cazurile anume prevãzute prin dispoziţii legale.
ART. 14
Înregistrãrile efectuate în registrele de stare civilã, hotãrîrile judecãtoreşti şi deciziile organelor administrative, care modifica, în total sau în parte, o stare civilã, se comunica în termen de 10 zile.
Comunicarea se face atît comitetului executiv al sfatului popular care pãstreazã registrul în care s-a fãcut înregistrarea anterioarã, cît şi comitetului executiv al sfatului popular la care s-a înregistrat naşterea persoanei la care aceasta înregistrare se referã.
Comunicãrile se fac din oficiu, de cãtre cel care a fãcut înregistrarea ori de instanta sau organul administrativ care a pronunţat hotãrîrea sau a dat decizia.
Despre actele şi faptele de stare civilã comunicate se va face menţiune în dreptul înregistrãrilor anterioare.

CAP. 2
Despre înregistrãri

ART. 15
Declaraţia de înregistrare a naşterii se face la comitetul executiv al sfatului popular al locului unde s-a produs naşterea, în termen de 15 zile de la data naşterii.
În cazul naşterii unui copil mort, termenul este de 24 ore.
ART. 16
Au obligaţia de a face declaraţia de naştere oricare din pãrinţi, iar în cazul unei impiedicari, administraţia maternitatii sau unitãţii sanitare unde s-a produs naşterea, medicul, moasa sau alte persoane care au fost de fata la naştere, rudele sau vecinii.
ART. 17
Copilul gãsit va fi înregistrat în termen de 3 zile de la data gasirii, în baza declaraţiei persoanei care l-a gãsit, administraţiei instituţiei de ocrotire ori a persoanei cãreia i-a fost încredinţat.
Declaraţia privind naşterea unui copil gãsit va fi însoţitã de un proces verbal încheiat de organele militiei împreunã cu delegatul de stare civilã.
ART. 18
Cînd declaraţia a fost facuta dupã termenul de 15 zile, dar înlãuntrul unui an de la naştere, înregistrarea se face pe baza aprobãrii preşedintelui comitetului executiv al sfatului popular comunal, orasenesc sau al raionului de oraş al locului unde s-a produs naşterea.
Cînd declaraţia se face dupã trecerea unui an de la naştere, înregistrarea se face numai în baza unei hotãrîri judecãtoreşti rãmasã definitiva.
Instanta judecãtoreascã, în toate cazurile, va cere militiei sa facã cercetãri şi va lua avizul medicului judiciar cu privire la virsta celui a cãrui naştere a fost omisa de la înregistrare.
ART. 19
SECŢIUNEA II
Înregistrarea recunoaşterii sau hotãrîrii judecãtoreşti de stabilire a filiaţiei
Înscrierea recunoaşterii sau a hotãrîrii judecãtoreşti definitive pentru stabilirea filiaţiei se face prin menţiune pe marginea actului de naştere al persoanei a carei filiatie a fost recunoscuta sau stabilitã.
La cererea de înscriere se vor alãturã declaraţia de recunoaştere sau copia legalizatã de pe hotãrîrea judecãtoreascã rãmasã definitiva, precum şi certificatul de naştere. În locul acestui certificat se va elibera un alt certificat constatator al naşterii.
Menţiunea se face şi din oficiu potrivit dispoziţiilor art. 14 din prezentul decret.
ART. 20
SECŢIUNEA III
Înregistrarea înfierii
Înscrierea înfierii se face din oficiu prin menţiune pe actul de naştere al celui înfiat, pe baza deciziei autoritãţii tutelare, comunicatã în conformitate cu prevederile art. 14 din prezentul decret.
Dacã înscrierea înfierii nu s-a fãcut din oficiu, ea se poate face şi la cererea oricãrei persoane interesate pe baza unei copii legalizate de pe decizia autoritãţii tutelare.
În cazul înfierii cu toate efectele filiaţiei fireşti, delegatul de stare civilã de la comitetul executiv al sfatului popular care a încuviinţat înfierea, va întocmi un nou act de naştere al celui înfiat, în care cei care au înfiat vor fi trecuţi ca pãrinţii sãi fireşti. Localitatea în care a avut loc naşterea se va trece localitatea în care domiciliazã cei ce au înfiat.
Vechiul act de naştere se va pãstra facindu-se pe el menţiune despre întocmirea celui nou.
ART. 21
SECŢIUNEA IV
Înregistrarea cãsãtoriei
Declaraţia de cãsãtorie se face personal de viitorii soţi la comitetul executiv al sfatului popular al domiciliului sau reşedinţei unuia din ei.
Cel ce urmeazã sa înregistreze declaraţia de cãsãtorie va citi viitorilor soţi dispoziţiile cuprinse în art. 4-10 inclusiv şi art. 27 din Codul familiei. De asemenea, le va cere actele de identitate, dovezile şi declaraţiile prevãzute de Codul familiei şi va atrage atenţia viitorilor soţi ca legea penalã pedepseşte pe cei ce fac declaraţii false.
Dacã unul dintre viitorii soţi nu se afla în localitatea unde urmeazã a se încheia cãsãtoria, el va putea face declaraţia de cãsãtorie în localitatea unde se afla, la serviciul de stare civilã, care o va transmite, din oficiu şi fãrã intirziere, serviciului de stare civilã competent pentru încheierea cãsãtoriei.
ART. 22
Cãsãtoria se poate încheia numai dupã trecerea a opt zile de la data cînd, potrivit prevederilor articolului precedent, a fost facuta declaraţia de cãsãtorie.
Preşedintele comitetului executiv al sfatului popular unde urmeazã a se încheia cãsãtoria, va putea incuviinta încheierea cãsãtoriei înainte de trecerea termenului prevãzut în alineatul precedent, în condiţiile şi cazurile stabilite prin instrucţiunile Ministrului Afacerilor Interne.
ART. 23
În ziua fixatã pentru încheierea cãsãtoriei, constatindu-se ca cerinţele legale sînt îndeplinite, ca nu exista opuneri întemeiate la cãsãtorie şi nici impiedicari legale, se va lua consimţãmîntul viitorilor soţi, în conformitate cu dispoziţiile Codului familiei, dupã care se va întocmi, de îndatã, actul de cãsãtorie.
Actul de cãsãtorie va fi semnat de soţi şi de delegatul de stare civilã care a luat consimţãmîntul soţilor.
ART. 24
SECŢIUNEA V
Înregistrarea divorţului
Înscrierea divorţului se face din oficiu prin menţiune pe marginea actului de cãsãtorie pe baza comunicãrii dispoziţiilor hotãrîrii definitive de cãtre tribunalul care a judecat cauza în fond.
ART. 25
SECŢIUNEA VI
Înregistrarea schimbãrii numelui sau prenumelui
Înscrierea schimbãrii numelui sau prenumelui se face prin menţiune pe actul de naştere şi pe actul de cãsãtorie, dacã este cazul, al persoanei cãreia i s-a încuviinţat schimbarea numelui sau prenumelui.
Menţiunea se face la comunicarea din oficiu de cãtre autoritatea care a încuviinţat schimbarea numelui sau prenumelui, sau la cererea celui în cauza, în temeiul copiei legalizate de pe decizia de schimbare a numelui sau prenumelui.
În temeiul menţiunii de schimbare a numelui sau prenumelui facuta pe actele de naştere şi de cãsãtorie, se vor elibera noi certificate constatatoare cu noul nume sau prenume.
ART. 26
SECŢIUNEA VII
Înregistrarea decesului
Înregistrarea decesului se face în temeiul unei declaraţii însoţite de certificatul constatator al decesului la comitetul executiv al sfatului popular al locului unde s-a produs decesul.
ART. 27
Sînt obligaţi sa facã declaraţia de deces, persoana cu care a convieţuit cel încetat din viata, ori, în lipsa acesteia, membrii familiei, cei care au fost de fata la încetarea din viata, colocatarii, vecinii, administratorul sau portarul imobilului unde a avut loc decesul.
În cazul cînd un cadavru nu este reclamat de familie, medicul care a încheiat procesul verbal constatator al decesului, este obligat sa ceara înregistrarea.
ART. 28
Declaraţia de înregistrare a decesului trebuie facuta în termen de trei zile socotite de la data decesului.
Cînd decesul se datoreşte unei cauze violenţe, sinucidere, accident sau în cazul descoperirii unui cadavru, declaraţia se face în termen de 24 ore socotite din momentul gasirii cadavrului.
În cazul cînd decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenele prevãzute mai sus, înregistrarea se va face numai pe baza aprobãrii procuraturii raionale sau orãşeneşti în raza cãreia se afla sfatul popular unde urmeazã a se face înregistrarea.
ART. 29
Certificatul constatator al decesului se întocmeşte şi se semneazã de medic, sau în lipsa, de un cadru mediu sanitar.
În cazurile prevãzute de art. 27 alineatul 2, certificatul constatator al decesului nu va putea fi întocmit decît de cãtre un medic şi va arata cauza decesului. În aceste cazuri declaraţia de deces va trebui sa fie însoţitã şi de o dovada din partea militiei sau a procuraturii din care sa rezulte ca unul din aceste organe a fost sesizat despre cazul de deces.
ART. 30
Dacã decesul a fost declarat prin hotãrîre judecãtoreascã, înregistrarea decesului se face din oficiu la comitetul executiv al sfatului popular unde este înregistratã naşterea celui încetat din viata.
Dacã nu se cunoaşte locul naşterii, înregistrarea se face la comitetul executiv al sfatului popular de la ultimul domiciliu al celui încetat din viata.
ART. 31
Inhumarea sau incinerarea se face numai în baza adeverintei constatatoare a înregistrãrii decesului, eliberata de comitetul executiv al sfatului popular.

CAP. 3
Despre reconstituirea actului de naştere, cãsãtorie şi deces sau întocmirea lor ulterioara prin derogare de la dispoziţiile capitolelor I şi II

ART. 32
Reconstituirea actelor de naştere, cãsãtorie şi deces se va putea cere dacã:
- registrele de stare civilã au fost distruse sau pierdute;
- actul a fost întocmit în strãinãtate şi nu poate fi procurat.
Întocmirea acestor acte, prin derogare de la dispoziţiile capitolelor I şi II se va putea cere dacã:
- n-au existat registrele de stare civilã;
- întocmirea actului a fost omisa din vina delegatului de stare civilã, deşi a fost facuta declaraţia.
ART. 33
Cererea de reconstituire sau de întocmire ulterioara se depune împreunã cu actele doveditoare la comitetul executiv al sfatului popular al domiciliului petitionarului, care o rezolva cu avizul organelor de militie.
ART. 34
În caz de respingere a cererii, petiţionarul se poate adresa tribunalului popular în raza cãruia se afla comitetul executiv al sfatului popular care a primit cererea.
În caz de admitere a cererii, pot face contestaţie, la acelaşi tribunal, procurorul, precum şi orice persoana interesatã.

CAP. 4
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 35
Ţinerea registrelor, întocmirea şi înscrierea actelor de stare civilã se face sub conducerea, îndrumarea şi controlul Ministerului Afacerilor Interne, prin Direcţia Generalã a Militiei.
ART. 36
Sînt scutite de taxa de timbru cererile adresate instanţelor judecãtoreşti pentru anularea, rectificarea sau completarea actelor de stare civilã.
De asemenea, sînt scutite de taxa de timbru cererile adresate comitetelor executive ale sfaturilor populare pentru reconstituirea sau întocmirea ulterioara a actelor de stare civilã.
ART. 37
Persoanele al cãror nume şi prenume au fost înregistrate în registrele de stare civilã, pînã la data publicãrii decretului nr. 225 din 13 iunie 1955 , pentru modificarea unor dispoziţii din <>decretul nr. 272 din 30 decembrie 1950 referitor la actele de stare civilã, cu ortografia altei limbi decît cea maternã, pot cere comitetului executiv al sfatului popular în pãstrarea cãruia se afla registrele de stare civilã, sa li se elibereze certificatul de stare civilã, sa li se elibereze certificatul de stare civilã scris cu ortografia limbii lor materne.
Efectele admiterii unei cereri în condiţiile alineatului precedent nu sînt obligatorii fata de celãlalt soţ.
Eliberarea certificatului de stare civilã scris cu ortografia limbii materne, pentru copiii minori, se face pe baza cererii ambilor pãrinţi.
Dacã numai unul din pãrinţi solicita certificatul de stare civilã în condiţiile alineatului precedent, cererea nu se poate aproba decît dacã este de acord şi celãlalt pãrinte, iar dacã aceasta înţelegere nu exista, cererea se rezolva de autoritatea tutelara.
Persoanele al cãror prenume a fost înregistrat în registrele de stare civilã, pînã la data publicãrii decretului nr. 225 din 13 iunie 1955 pentru modificarea unor dispoziţii din <>decretul nr. 272 din 30 decembrie 1950 referitor la actele de stare civilã, tradus în alta limba decît cea maternã, pot cere eliberarea certificatului cu prenumele tradus în limba lor maternã.
Eliberarea certificatului în cazurile prevãzute în alineatele precedente se va face pe baza deciziei de aprobare a comitetului executiv al sfatului popular respectiv.
Despre eliberarea certificatului în condiţiile prezentului articol se va face menţiune în registrul de stare civilã, comunicindu-se acest fapt şi organului de militie raional, orasenesc sau al raionului de oraş în raza cãruia domiciliazã petiţionarul.
În caz de respingere a cererii de eliberare a certificatului de stare civilã, petiţionarul poate face plîngere la tribunalul popular.
În caz de admitere a cererii, orice persoana interesatã poate face contestaţie la tribunalul popular.
Cererea facuta în condiţiile prezentului articol se poate depune de petitionar şi la comitetul executiv al sfatului popular al domiciliului sau, care va îngriji ca cererea sa fie trimisa spre rezolvare locului în drept şi care va comunica petitionarului rezultatul primit.
ART. 38
În vederea aplicãrii prezentului decret, vor fi date instrucţiuni de cãtre Ministrul Afacerilor Interne.
Direcţia Centrala de Statistica va elabora instrucţiuni cu privire la întocmirea buletinelor statistice, care dupã ce vor fi supuse avizului Ministerului Afacerilor Interne, vor fi inserate în instrucţiunile de aplicare a prezentului decret.
ART. 39
<>Decretul nr. 272 din 30 decembrie 1950 referitor la actele de stare civilã, modificat prin Decretul nr. 225 din 13 iunie 1955 şi prin Decretul nr. 93 din 21 februarie 1957, dispoziţiile <>art. 5 din decretul nr. 273 din 30 decembrie 1950 , referitoare la schimbarea numelui sau prenumelui, precum şi orice alte dispoziţii contrarii prezentului decret, se abroga.
Înregistrãrile fãcute în registrele de stare civilã înainte de intrarea în vigoare a prezentului decret, sînt şi rãmîn valabile.
ART. 40
Prezentul decret intra în vigoare pe data de 1 ianuarie 1961.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016