Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 245 din 10 iulie 1978  privind aprobarea statutelor asociaţiilor producătorilor agricoli cu gospodării individuale din localităţile necooperativizate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECRET nr. 245 din 10 iulie 1978 privind aprobarea statutelor asociaţiilor producătorilor agricoli cu gospodării individuale din localităţile necooperativizate

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 59 din 13 iulie 1978

    Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează:

    ARTICOL UNIC
    Se aprobă statutele producătorilor agricoli cu gospodării individuale din localităţile necooperativizate şi anume:
    a) Statutul asociaţiei crescătorilor de bovine şi ovine din localităţile necooperativizate;
    b) Statutul asociaţiei pomicultorilor din localităţile necooperativizate.
    Statutele fac parte integrantă din prezentul decret.

                               NICOLAE CEAUŞESCU
                   Preşedintele Republicii Socialiste România

    Bucureşti, 10 iulie 1978.
    Nr. 245.


    ANEXA 1


                                    STATUTUL
               asociaţiei crescătorilor de bovine şi ovine din
                       localităţile necooperativizate

    SECŢIUNEA I:
    Scopul şi constituirea asociaţiei

    ART. 1
    Asociaţia crescătorilor de bovine şi ovine din localităţile necooperativizate este organizaţia economica obştească ce se înfiinţează prin asocierea, pe baza liberului consimţământ, a crescătorilor de animale cu gospodărie individuala dintr-unul sau mai multe sate cu aceleaşi comune.
    Asociaţia crescătorilor de animale are drept scop sporirea efectivelor şi îmbunătăţirea raselor de animale aparţinând membrilor asociaţiei, aplicarea tehnologiilor moderne, intensive în acest sector de activitate, respectarea normelor şi masurilor zootehnice şi sanitar-veterinare.
    Asociaţia desfăşoară activitate pentru întreţinerea, îmbunătăţirea şi exploatarea raţională a pajiştilor folosite de membrii asociaţiei, pe baza unor programe proprii anuale şi de perspectiva.
    Asociaţia crescătorilor de animale asigură cadrul organizatoric de participare directa a producătorilor a producătorilor agricoli din localităţile necooperativizate la stabilirea şi aducerea la îndeplinire a masurilor de sporire a efectivelor de animale şi a producţiei animaliere, prin unirea eforturilor producătorilor din aceste localităţi şi împletirea intereselor lor cu cele ale tuturor oamenilor muncii, ale întregii societăţi.
    Asociaţia se bucura de sprijinul permanent al statului în vederea realizării scopului pentru care a luat fiinţă.
    Asociaţia dobândeşte personalitate juridica prin recunoaşterea înfiinţării ei, de către comitetul executiv al consiliului popular judeţean.
    ART. 2
    Asociaţia crescătorilor de bovine şi ovine îşi realizează scopul pentru care a luat fiinţă, prin:
    a) organizarea folosirii reproducătorilor sau materialului biologic de mare valoare zootehnică pentru animalele membrilor asociaţiei;
    b) asigurarea cu prioritate, pe baza de contracte de lungă durată, a suprafeţelor de păşuni aflate în administrarea consiliului popular comunal, necesare pentru efectivele de bovine şi ovine proprietatea membrilor asociaţiei;
    c) sprijinirea membrilor asociaţiei pentru cumpărarea de îngrăşăminte chimice, seminţe de plante furajere şi alte mijloace necesare pentru refacerea şi îmbunătăţirea pajiştilor naturale folosite de asociaţie;
    d) aplicarea, cu ajutorul organelor tehnice de specialitate, a masurilor de selecţie şi ameliorare a efectivelor de bovine şi ovine ale membrilor asociaţiei, creşterea animalelor cu însuşiri zootehnice valoroase şi a produşilor acestora, pentru înmulţire;
    e) sprijinirea membrilor asociaţiei pentru pentru a primi credite pe termen lung, precum şi credite pe termen scurt, conform reglementarilor în vigoare privind sectorul creşterii animalelor;
    f) organizarea, cu sprijinul organelor agricole judeţene, a transhumanţei efectivelor de ovine ale membrilor asociaţiei, în vederea iernării în zone cu condiţii mai favorabile şi cu resurse ieftine de furaje;
    g) organizarea, împreună cu organele zooveterinare, a aplicării masurilor de combatere a bolilor parazitare şi infectocontagioase la animalele membrilor asociaţiei, precum şi aprovizionarea cu substanţe dezinfectante pentru adăposturi şi păşuni;
    h) sprijinirea membrilor asociaţiei în valorificarea bovinelor şi ovinelor şi a produselor animaliere, prin contractarea acestora cu organizaţiile socialiste, precum şi vânzarea direct către consumatori. La cererea membrilor, asociaţia poate organiza contractarea şi valorificarea în comun a unor cantităţi de produse animaliere aparţinând membrilor asociaţiei;
    i) urmărirea aplicării normelor legale privind preluarea, stabilirea calităţii şi plata animalelor şi a produselor valorificate de membrii asociaţiei la fondul de stat şi acordarea de către beneficiari a drepturilor ce se cuvin membrilor asociaţiei pentru produsele livrate;
    j) organizarea şi executarea lucrărilor de întreţinere şi îmbunătăţire a tuturor suprafeţelor de păşuni naturale, folosite de membrii asociaţiei, conform planului anual de exploatare, cu forţe proprii sau prin unităţi specializate; realizarea construcţiilor pastorale şi al altor lucrări necesare exploatării superioare a păşunilor;
    k) efectuarea lucrărilor de curăţire şi nivelare a terenurilor, defrişarea mărăcinilor şi a lăstărişurilor dăunătoare, fertilizarea prin tarlire şi cu îngrăşăminte naturale sau chimice, executarea de lucrări antierozionale, de desecare şi de irigare, amenajarea gardurilor de tarlarizare şi a drumurilor de acces, aplicarea păşunatului raţional cu grupe de animale pe tarlale şi începerea păşunatului la datele şi în condiţiile stabilite de organele stabilite de organele de specialitate;
    l) asigurarea îngrijitorilor de animale, necesari în timpul păşunatului pentru animalele membrilor asociaţi şi dotarea stânelor şi a taberelor de vara cu cele necesare bunei desfăşurări a activităţii acestora;
    m) organizarea, cu sprijinul organelor agricole judeţene, al staţiunii experimentale zootehnice şi al specialiştilor de la consiliul popular, de gospodării-model, în care să se aplice tehnologii îmbunătăţite de creştere şi întreţinere a animalelor, corespunzătoare condiţiilor pedoclimatice din zona;
    n) asigurarea condiţiilor necesare ridicării nivelului de cunoştinţe al membrilor asociaţiei, prin procurarea de materiale de propaganda, participarea lor la consfătuiri, schimburi de experienţă, demonstraţii practice, concursuri, expoziţii-târg, vizite de documentare;
    o) sprijinirea membrilor asociaţiei în obţinerea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce rezultă din lege şi din contractele încheiate în raporturile acestora cu persoane fizice şi juridice.
    ART. 3
    Cu aprobarea adunării generale, asociaţia poate realiza unele obiective de producţie de interes comun - alimentari cu apa, adăposturi, construcţii productive şi altele asemenea -, precum şi utilaje şi mijloace mecanice, care devin proprietatea comuna a membrilor asociaţiei, potrivit cu contribuţia fiecăruia.
    ART. 4
    Întreaga activitate a asociaţiei se desfăşoară potrivit legii, urmărindu-se aplicarea întocmai a normelor tehnice şi indicaţiilor stabilite de organele agricole, dezvoltarea spiritului de întrajutorare şi întărirea disciplinei în muncă în rândul membrilor asociaţiei, în efectuarea tuturor lucrărilor şi acţiunilor care contribuie la creşterea producţiei de furaje, a animalelor şi producţiei animaliere.
    ART. 5
    Lucrările manuale pe pajişte folosite se executa, prin munca proprie, de către asociaţi şi membrii de familie ai acestora.
    În cadrul asociaţiei se pot organiza acţiuni de întrajutorare pentru executarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor agricole pe terenurile aparţinând fiecărui asociat şi pe păşunea comunala repartizată membrilor asociaţiei.
    În cazuri bine justificate, în perioade cu volum mare de muncă sau pentru unele lucrări speciale, se va putea folosi, cu aprobarea direcţiei generale pentru agricultura şi industrie alimentara, forţă de muncă din afara asociaţiei.

    SECŢIUNEA II:
    Membrii asociaţiei, drepturile şi îndatoririle lor

    ART. 6
    Pot fi membri ai asociaţiei crescătorilor de animale, producătorii agricoli cu gospodării individuale din localităţile necooperativizate, care adera la prevederile statutului, plătesc taxa de înscriere şi cotizaţia anuala, stabilite de adunarea generala a asociaţiei. Primirea anuala de noi membri în asociaţie se face individual, pe baza hotărârii adunării generale.
    Membri ai asociaţiei pot fi specialişti agricoli ce lucrează sau locuiesc în satele în care s-a constituit asociaţia, care prin cunoştinţele şi activitatea ce o desfăşoară pot contribui la bunul mers al acesteia.
    Membrii asociaţiei îşi păstrează dreptul de proprietate asupra terenurilor, animalelor şi producţiilor obţinute.
    ART. 7
    Membrii asociaţiei au următoarele drepturi:
    a) să păşuneze bovinele şi ovinele proprietate personală pe păşunile repartizate asociaţiei;
    b) să-şi procure, cu sprijinul asociaţiei, bovine şi ovine de rasă şi materialele necesare pentru creşterea şi exploatarea acestora;
    c) să beneficieze de sprijinul asociaţiei în obţinerea, cu prioritate, de credite pe termen lung, precum şi de credite pe termen scurt, potrivit legii;
    d) să primească furaje concentrate pentru animalele şi producţia contractată cu organizaţiile socialiste specializate;
    e) să beneficieze cu prioritate de asistenţă tehnica zooveterinară din partea organelor agricole de specialitate, precum şi de gratuitatea unor tratamente pentru anumite boli ale animalelor pe care le deţin, potrivit normelor legale;
    f) să valorifice, cu sprijinul asociaţiei, animalele şi producţiile obţinute, prin contractarea acestora cu organizaţiile socialiste sau direct către consumatori, potrivit legii;
    g) să beneficieze de pensii, potrivit legii;
    h) să primească sprijin pentru a participa la consfătuiri, schimburi de experienţă, concursuri, vizite şi expoziţii privind creşterea animalelor, organizate pe plan local sau central;
    i) să fie evidenţiaţi, prin acordare de diplome şi distincţii, pentru rezultatele obţinute în creşterea bovinelor şi ovinelor, pentru contribuţia adusă la dezvoltarea asociaţiei, precum şi pentru valorificarea unor cantităţi cât mai mari de produse animaliere prin organizaţiile socialiste;
    j) să participe la adunarea generala, să-şi exprime punctul de vedere asupra activităţii asociaţiei şi să participe, prin vot, la adoptarea hotărârilor; să propună masuri pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea activităţii asociaţiei;
    k) să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale asociaţiei;
    l) să beneficieze cu prioritate de servicii, lucrări şi materiale din partea unităţilor de stat, la preţurile şi tarifele stabilite pentru populaţie.
    ART. 8
    Membrii asociaţiei au următoarele îndatoriri:
    a) să respecte prevederile statutului, hotărârile adunării generale şi ale comitetului de conducere şi să participe activ la acţiunile iniţiate de asociaţie;
    b) să execute, la termenele stabilite de organele tehnice agricole, lucrările de întreţinere a păşunilor pe suprafeţe repartizate şi alte lucrări de interes obştesc;
    c) să îngrijească şi să întreţină corespunzător animalele şi pajiştile ce le aparţin, în vederea obţinerii unor producţii animaliere şi furajere cât mai mari;
    d) să îndeplinească la timp şi în cele mai bune condiţii obligaţiile ce le revin în cadrul contractelor de valorificare a animalelor şi produsele animaliere, încheiate cu organizaţiile socialiste, precum şi obligaţiile ce decurg din angajamentele luate faţă de asociaţie;
    e) să achite integral şi la timp taxele de păşunat, cotizaţia anuala şi contribuţiile în bani stabilite de adunarea generala pentru serviciile şi lucrările de interes comun.
    ART. 9
    Retragerea unui membru din asociaţie se poate face numai după ce acesta şi-a îndeplinit obligaţiile asumate în cadrul asociaţiei pe anul respectiv.
    ART. 10
    Calitatea de membru al asociaţiei poate fi retrasă pentru nerespectarea prevederilor statutului, a hotărârilor organelor de conducere. cât şi pentru alte fapte săvârşite împotriva intereselor asociaţiei.
    Retragerea calităţii de membru se hotărăşte de adunarea generala cu votul a cel puţin doua treimi din numărul membrilor asociaţiei.
    Cei în cauza pot face contestaţie, în termen de 30 de zile, la comisia judeţeană a producătorilor agricoli din localităţile necooperativizate.
    Persoanele a căror calitate de membru al asociaţiei a încetat li se restituie, în bani, contravaloarea contribuţiei adusă la realizarea obiectivelor proprietate comuna a membrilor asociaţiei.
    Adunarea generala stabileşte, pentru fiecare caz în parte, în raport cu posibilităţile asociaţiei, durata în timp şi ratele anuale prin care se va face plata.

    SECŢIUNEA III:
    Organele de conducere ale asociaţiei

    ART. 11
    Organele de conducere ale asociaţiei sunt adunarea generala şi comitetul de conducere.
    ART. 12
    Adunarea generala este formată din toţi membrii asociaţiei şi se întruneşte ori de câte ori este nevoie şi cel puţin de două ori pe an.
    Adunarea se convoacă din iniţiativa comitetului de conducere, la cererea a cel puţin o treime din numărul membrilor asociaţiei, precum şi la cererea biroului executiv al comisiei comunale a producătorilor agricoli.
    Adunarea generală este legal constituită dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate din numărul membrilor asociaţiei.
    Hotărârile se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la adunare. Prin excepţie, hotărârile prin care se angajează răspunderea patrimonială a membrilor asociaţiei pot fi adoptate numai cu unanimitatea de voturi a membrilor prezenţi la adunare.
    Hotărârile se iau prin vot deschis şi se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedinte şi de doi membrii ai comitetului de conducere.
    ART. 13
    Adunarea generala are următoarele atribuţii:
    a) alege comitetul de conducere, pe preşedintele asociaţiei şi comisia de cenzori, revocă membrii acestor organe în cazul în care nu-şi îndeplinesc îndatoririle ce le revin;
    b) dezbate şi aprobă programele de lucru anuale şi de perspectiva ale asociaţiei, rapoartele de activitate ale comitetului de conducere şi rapoartele comisiei de cenzori;
    c) hotărăşte primirea de noi membri ai asociaţiei şi retragerea calităţii de membru a acesteia;
    d) stabileşte taxa de înscriere şi cotizaţia anuală, precum şi contribuţiile băneşti şi în muncă ale membrilor asociaţiei, pentru realizarea obiectivelor comune şi hotărăşte modul de utilizare a fondurilor;
    e) aprobă bugetul anual de venituri şi cheltuieli al asociaţiei;
    f) aprobă folosirea la muncă a unor persoane din afara asociaţiei şi modul de retribuire a acestora, potrivit prevederilor legale;
    g) analizează şi hotărăşte asupra dărilor de seama ale comitetului de conducere şi comisiei de cenzori.
    ART. 14
    Conducerea operativă a asociaţiei se realizează de comitetul de conducere ales pe timp de 3 ani, urmat din preşedinte, vicepreşedinte şi 7-9 membri, potrivit adunării generale.
    Din comitetul de conducere face parte şi un inginer zootehnist, medic veterinar sau tehnician de profil, desemnat de biroul executiv al consiliului popular comunal. Acesta asigura îndrumarea tehnica a activităţii asociaţiei şi răspunde faţă de biroul executiv al consiliului popular care l-a desemnat, de organele agricole judeţene şi de adunarea generala a asociaţiei.
    Comitetul de conducere tine şedinţe ori de câte ori este nevoie şi cel puţin o data pe trimestru.
    Hotărârile se iau prin votul majorităţii membrilor comitetului şi se consemnează într-un proces verbal semnat de preşedinte.
    ART. 15
    Comitetul de conducere are următoarele atribuţii:
    a) ia masurile necesare pentru aducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi conduce activitatea asociaţiei în intervalul dintre şedinţele acesteia:
    b) întocmeşte, sub îndrumarea specialiştilor de la organele agricole judeţene şi de la staţiunea de cercetare zootehnică din zona, programele anuale şi de perspectiva ale asociaţiei, pe care le supune spre aprobare adunării generale; elaborează planuri de lucru operative în care se stabilesc sarcini şi termene pentru executarea lucrărilor de îmbunătăţire şi întreţinere a pajiştilor sau pentru alte acţiuni;
    c) asigură îndeplinirea programelor de lucru şi a obiectivelor aprobate de adunarea generala, precum şi realizarea bugetului anual de venituri şi cheltuieli;
    d) convoacă adunarea generala a asociaţiei.
    ART. 16
    Preşedintele asociaţiei asigura conducerea operativă a activităţii, înfăptuirea hotărârilor adunării generale şi ale comitetului de conducere, dezvoltarea proprietăţii comune a membrilor asociaţiei, cu respectarea stricta a legilor şi a prevederilor statutare.
    În relaţiile cu persoanele juridice şi fizice, asociaţia este reprezentata de preşedintele asociaţiei.
    ART. 17
    Comisia de cenzori este formata din 3 membri, aleşi de adunarea generala pe timp de 3 ani, având ca atribuţie verificarea anuala, sau ori de câte ori este nevoie, a activităţii financiare şi de gestiune a comitetului de conducere al asociaţiei; comisia de cenzori prezintă adunări generale, după fiecare verificare, rapoarte asupra activităţii desfăşurate.

    SECŢIUNEA IV:
    Mijloacele financiare ale asociaţiei

    ART. 18
    Mijloacele financiare proprii ale asociaţiei se constituie din:
    a) taxele de înscriere ale membrilor asociaţiei;
    b) cotizaţiile anuale ale membrilor asociaţiei;
    c) alte surse.
    Fondurile astfel constituite vor putea fi folosite pentru cheltuieli curente ale asociaţiei şi retribuirea persoanelor care prestează muncă remunerată conform aprobării adunării generale a asociaţiei, potrivit prevederilor legale.
    ART. 19
    Pentru realizarea acţiunilor de interes comun, asociaţia poate constitui fonduri speciale, prin contribuţia în bani a membrilor interesaţi în realizarea acestor acţiuni, potrivit hotărârii adunării generale.
    ART. 20
    Asociaţia îşi păstrează numerarul disponibil în cont, la Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara sau la Casa de Economii şi Consemnaţiuni.
    Ridicarea numerarului şi efectuarea plăţilor se fac pe baza dispoziţiei scrise, semnată de preşedinte şi contabilul asociaţiei.

    SECŢIUNEA V:
    Dispoziţii finale

    ART. 21
    În localităţile unde nu sunt condiţii pentru înfiinţarea de asociaţii zootehnice se pot constitui asociaţii mixte, zootehnice şi pomicole, pe baza prezentului statut şi a Statutului asociaţiei pomicultorilor din localităţile necooperativizate.


    ANEXA 2

                                   STATUTUL
        asociaţiei pomicultorilor din localităţile necooperativizate

    SECŢIUNEA I:
    Scopul şi constituirea asociaţiei

    ART. 1
    Asociaţia pomicultorilor din localităţile necooperativizate este organizaţia economica obştească ce se înfiinţează prin asocierea, pe baza liberului consimţământ, a pomicultorilor cu gospodării individuale dintr-unul sau mai multe sate ale aceeaşi comune.
    Asociaţia pomicultorilor are drept scop ridicarea potenţialului de producţie al plantaţiilor existente, modernizarea acestora şi înfiinţarea de noi plantaţii de tip intensiv, în masiv pe terenurile membrilor asociaţiei, în scopul sporirii producţiei de fructe, îmbunătăţirea calităţii acesteia, precum şi livrării unor cantităţi sporite la fondul de stat sau direct către consumatori.
    Asociaţia pomicultorilor asigură cadrul organizatoric de participare directa a producătorilor agricoli din localităţile necooperativizate la stabilirea şi aducerea la îndeplinire a masurilor de creştere a producţiei pomicole, prin unirea eforturilor producătorilor din aceste localităţi şi împletirea intereselor lor cu cele ale tuturor oamenilor muncii, ale întregii societăţi.
    Asociaţia se bucură de sprijinul permanent al statului în vederea realizării scopului pentru care a luat fiinţă.
    Asociaţia dobândeşte personalitate juridica prin recunoaşterea înfiinţării sale de către comitetul executiv al consiliului popular judeţean.
    ART. 2
    Asociaţia pomicultorilor îşi îndeplineşte scopul pentru care a luat fiinţă, prin:
    a) exploatarea şi modernizarea plantaţiilor membrilor asociaţiei şi înfiinţarea de noi plantaţii, pe baza de proiecte întocmite de organizaţiile de proiectare specializate, sub îndrumarea staţiunii de cercetare şi producţie pomicola din zona;
    b) aprovizionarea membrilor asociaţiei cu material săditor pomicol din soiuri valoroase, corespunzătoare condiţiilor de clima şi sol din zona;
    c) organizarea aprovizionării cu îngrăşăminte chimice, erbicide, insectofungicide, precum şi cu alte materiale necesare procesului de producţie pe plantaţiile membrilor asociaţiei;
    d) contractarea cu staţiunea pentru mecanizarea agriculturii a executării lucrărilor în plantaţiile pomicole ale membrilor asociaţiei. Plata lucrărilor se face direct de către membrii asociaţiei, corespunzător cu suprafaţa şi volumul de lucrări executate pe terenurile fiecăruia. Pentru lucrările executate în plantaţiile realizate în comun, plata se face din fondurile comune, constituite în acest scop;
    e) organizarea de acţiuni pentru executarea în plantaţiile membrilor asociaţiei a tratamentelor fitosanitare, prin centrele şi subcentrele teritoriale de protecţie a plantelor, în condiţiile prevăzute de lege;
    f) sprijinirea membrilor asociaţiei pentru a primi credite pe termen lung, precum şi credite pe termen scurt, conform reglementarilor legale;
    g) procurarea de către membrii asociaţiei a maşinilor, utilajelor şi uneltelor pomicole, precum şi închirierea potrivit reglementarilor legale, a maşinilor şi utilajelor pentru executarea lucrărilor în plantaţii;
    h) obţinerea cu prioritate a asistentei tehnice pentru membrii asociaţiei, din partea specialiştilor de la consiliul popular comunal, staţiunea de cercetare şi producţie pomicola şi organele agricole judeţene;
    i) organizează în plantaţiile membrilor asociaţiei de loturi pomicole model, cu tehnologii moderne de cultura;
    j) organizarea de echipe specializate, care să execute unele lucrări de tehnicitate ridicata, cum sunt: tăierile, tratamentele fitosanitare şi alte lucrări în livezile membrilor asociaţiei;
    k) sprijinirea membrilor asociaţiei pentru contractarea şi valorificarea fructelor la fondul de stat, precum şi direct către consumatori. Vânzarea fructelor se face de fiecare membru asociat care primeşte direct contravaloarea produselor livrate. La cererea membrilor, asociaţia poate organiza contractarea şi valorificarea în comun a unor cantităţi de fructe;
    l) sprijinirea membrilor asociaţiei în obţinerea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce rezulta din lege şi din contractele încheiate, în raporturile acestora cu persoane fizice şi juridice;
    m) organizarea participării membrilor la cursuri, conferinţe, expoziţii, demonstraţii practice, schimburi de experienţă, concursuri, vizite de documentare, precum şi procurarea de reviste, broşuri de specialitate şi alte acţiuni pentru însuşirea de către membrii asociaţiei a cunoştinţelor teoretice şi practice necesare aplicării tehnologiilor moderne în plantaţiile pomicole.
    ART. 3
    Asociaţia acţionează pentru înfiinţarea, pe terenurile membrilor săi, de plantaţii în masiv, care să permită aplicarea tehnologiilor moderne, executarea unor lucrări cu mijloace mecanice şi acordarea asistentei tehnice necesare.
    ART. 4
    Cu aprobarea adunării generale, asociaţia poate realiza şi unele lucrări de interes comun: amenajări şi înfiinţări de plantaţii, alimentari cu apa, lucrări antierozionale şi hidroameliorative, depozite pentru păstrarea şi prelucrarea produselor şi alte asemenea, precum şi procurarea de utilaje şi mijloace mecanice, care devin proprietate comuna a membrilor asociaţiei, potrivit cu contribuţia fiecăruia.
    ART. 5
    Întreaga activitate a asociaţiei se desfăşoară potrivit legii, urmărindu-se aplicarea de către membrii asociaţiei a normelor tehnice şi indicaţiilor stabilite de organele agricole, dezvoltarea spiritului de întrajutorare şi întărirea disciplinei în muncă, în efectuarea tuturor lucrărilor care contribuie la dezvoltarea producţiei pomicole.
    ART. 6
    Lucrările manuale în plantaţiile pomicole, precum şi cele necesare pentru înfiinţarea de noi plantaţii, se efectuează, prin muncă proprie, de către asociaţi şi membrii de familie ai acestora.
    În cadrul asociaţiei se pot organiza acţiuni de întrajutorare intre membrii asociaţiei, pentru executarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor agricole pe terenurile şi plantaţiile aparţinând fiecărui membru asociat.
    În cazuri bine justificate, în perioade cu volum mare de muncă, sau pentru unele lucrări speciale, asociaţia poate folosi, cu aprobarea direcţiei generale, pentru agricultura şi industrie alimentara, forţă de muncă din afara asociaţiei.

    SECŢIUNEA II:
    Membrii asociaţiei, drepturile şi îndatoririle lor

    ART. 7
    Pot fi membri ai asociaţiei pomicole producătorii agricoli cu gospodărie individuala din localităţile necooperativizate, care adera la prevederile statului, plătesc taxa de înscriere şi cotizaţia anuala, stabilite de adunarea generala a asociaţiei.
    Primirea de noi membri în asociaţie se face individual, pe baza hotărârii adunării generale.
    Membri ai asociaţiei pot fi şi specialişti agricoli ce lucrează sau locuiesc în satele în care s-a constituit asociaţia, care, prin cunoştinţele şi activitatea ce o desfăşoară, pot contribui la bunul mers al acesteia.
    Membrii asociaţiei pomicultorilor îşi păstrează dreptul de proprietate asupra terenurilor, plantaţiilor şi producţiilor obţinute.
    ART. 8
    Membrii asociaţiei au următoarele drepturi:
    a) să-şi procure, cu sprijinul asociaţiei, material săditor, unelte de muncă, utilaje, îngrăşăminte chimice, erbicide, precum şi alte materiale necesare producţiei pomicole;
    b) să beneficieze de sprijinul asociaţiei pentru obţinerea cu prioritate de credite pe termen lung, precum şi de credite pe termen scurt, potrivit legii;
    c) să beneficieze cu prioritate de lucrările fitosanitare executate de centrale şi subcentrale teritoriale pentru protecţia plantelor, în plantaţiile ce le deţin, în condiţiile legii;
    d) să beneficieze, cu sprijinul asociaţiei, de mijloacele mecanice ale staţiunii pentru mecanizarea agriculturii, în vederea executării lucrărilor în plantaţiile pomicole pe care le deţin, precum şi de asistenţă tehnică din partea specialiştilor de la consiliul popular comunal, staţiunile de cercetare şi producţie pomicolă din zona şi de la organele agricole judeţene;
    e) să valorifice, cu sprijinul asociaţiei, producţia de fructe la fondul de stat sau direct către consumatori, potrivit legii;
    f) să beneficieze de pensii, potrivit legii;
    g) să participe la consfătuiri, schimburi de experienţă, concursuri, demonstraţii practice, vizite de documentare, expoziţii şi alte acţiuni organizate de asociaţie sau cu sprijinul acesteia;
    h) să participe la adunarea generala, să-şi exprime punctul de vedere asupra activităţii asociaţiei şi să ia parte, prin vot, la adoptarea hotărârilor; să propună masuri pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea activităţii asociaţiei;
    i) să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale asociaţiei;
    j) să fie evidenţiaţi, prin acordarea de diplome şi distincţii, pentru rezultate deosebite obţinute în producţie de fructe, pentru contribuţia adusă la dezvoltarea asociaţiei, precum şi pentru valorificarea unor cantităţi cât mai mari de fructe prin organizaţiile socialiste;
    k) să beneficieze cu prioritate de servicii, lucrări şi materiale din partea unităţilor de stat, la preţurile şi tarifele prevăzute pentru populaţie.
    ART. 9
    Membrii asociaţiei au următoarele îndatoriri:
    a) să respecte prevederile statului, să îndeplinească hotărârile adunării generale şi ale comitetului de conducere şi să participe activ la acţiunile iniţiate de asociaţie;
    b) să execute la timp şi la un nivel tehnic corespunzător lucrările în plantaţiile pomicole, respectând indicaţiile tehnice ale specialiştilor şi organelor care îndrumă asociaţia, precum şi indicaţiile date de comitetul de conducere al asociaţiei;
    c) să folosească, la extinderea plantaţiilor sau completarea golurilor, material săditor din speciile şi soiurile stabilite prin studiile de zonare pentru teritoriul în care sunt situate plantaţiile;
    d) să participe activ, prin contribuţii băneşti şi prestare de muncă, potrivit hotărârilor adunării generale a asociaţiei, la acţiunile ce se întreprind de către asociaţie, cum sunt: asigurarea apei necesare pentru prepararea soluţiilor de stropit, lucrări antierozionale, desecări, îndiguiri;
    e) să îndeplinească întocmai şi la timp obligaţiile ce le revin în cadrul contractelor de livrare a fructelor, încheiate cu organizaţiile socialiste specializate, precum şi obligaţiile ce deriva din angajamentele luate faţă de asociaţie;
    f) să achite la timp cotizaţia anuală şi contribuţiile în bani stabilite de adunarea generala.
    ART. 10
    Retragerea unui membru din asociaţie se poate face numai după ce acesta şi-a îndeplinit obligaţiile asumate în cadrul asociaţiei pe anul respectiv.
    ART. 11
    Calitatea de membru al asociaţiei poate fi retrasă pentru nerespectarea prevederilor statutului, a hotărârilor organelor de conducere, cât şi pentru alte fapte săvârşite împotriva intereselor asociaţiei.
    Retragerea calităţii de membru se hotărăşte de adunarea generală cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor asociaţiei.
    Cei în cauză pot face contestaţie, în termen de 30 de zile, la comisia judeţeană a producătorilor agricoli din localităţile necooperativizate.
    Persoanelor a căror calitate de membru al asociaţiei a încetat li se restituie, în bani, contravaloarea contribuţiei adusă la realizarea obiectivelor proprietate comuna a membrilor asociaţiei.
    Adunarea generala stabileşte, pentru fiecare caz în parte, în raport cu posibilităţile asociaţiei, durata în timp şi ratele anuale prin care se va face plata.

    SECŢIUNEA III:
    Organele de conducere ale asociaţiei

    ART. 12
    Organele de conducere ale asociaţiei sunt adunarea generala şi comitetul de conducere.
    ART. 13
    Adunarea generală este formată din toţi membrii asociaţiei şi se întruneşte ori de câte ori este nevoie şi cel puţin de două ori pe an.
    Adunarea generală se convoacă din iniţiativa comitetului de conducere, la cererea a cel puţin o treime din numărul membrilor asociaţiei, precum şi la cererea biroului executiv al comisiei comunale a producătorilor agricoli.
    Adunarea generală este legal constituită dacă sunt prezenţi cel puţin o jumătate din numărul membrilor asociaţiei.
    Hotărârile se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la adunare. Prin excepţie, hotărârile prin care se angajează răspunderea patrimonială a membrilor asociaţiei pot fi adoptate numai cu unanimitatea de voturi a membrilor prezenţi la adunare.
    Hotărârile se iau prin vot deschis şi se consemnează într-un proces verbal, semnat de preşedinte şi de doi membri ai comitetului de conducere.
    ART. 14
    Adunarea generală are următoarele atribuţii:
    a) alege comitetul de conducere, preşedintele asociaţiei şi comisia de cenzori; revocă membrii acestor organe în cazul în care nu-şi îndeplinesc îndatoririle ce le revin;
    b) dezbate şi aproba programele de lucru anuale şi de perspectiva ale asociaţiei, rapoartele de activitate ale comitetului de conducere şi rapoartele comisiei de cenzori;
    c) hotărăşte primirea de noi membri în asociaţie şi retragerea calităţii de membru al acesteia;
    d) stabileşte taxa de înscriere şi cotizaţia anuala, precum şi contribuţiile băneşti şi în muncă ale membrilor asociaţiei, pentru realizarea obiectivelor comune şi hotărăşte modul de utilizare a fondurilor;
    e) aprobă bugetul anual de venituri şi cheltuieli al asociaţiei;
    f) aprobă folosirea în muncă a unor persoane din afara asociaţiei şi modul de retribuire al acestora, potrivit prevederilor legale;
    g) analizează şi hotărăşte asupra dărilor de seama ale comitetului de conducere şi comisiei de cenzori.
    ART. 15
    Conducerea operativă a asociaţiei se realizează de comitetul de conducere ales pe timp de 3 ani, format din preşedinte, vicepreşedinte şi 7-9 membri, potrivit hotărârii adunării generale.
    Din comitetul de conducere face parte şi un inginer sau tehnician agronom, desemnat de biroul executiv al consiliului popular comunal. Acesta asigură îndrumarea tehnică a activităţii asociaţiei şi răspunde faţă de biroul executiv al consiliului popular care l-a desemnat, de organele agricole judeţene şi de adunarea generala a asociaţiei.
    Comitetul de conducere tine şedinţe ori de câte ori este nevoie şi cel puţin o data pe trimestru.
    Hotărârile se iau cu majoritatea de voturi ale membrilor comitetului şi se consemnează într-un proces verbal semnat de preşedinte.
    ART. 16
    Comitetul de conducere are următoarele atribuţii:
    a) ia masurile necesare pentru aducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi conduce activitatea asociaţiei în intervalul dintre şedinţele acesteia;
    b) întocmeşte, sub îndrumarea specialiştilor de la organele agricole judeţene şi de la staţiunea de cercetare şi producţie pomicola din zona, programele anuale şi de perspectiva ale asociaţiei, pe care le supune spre aprobare adunării generale; elaborează planuri de lucru operative pe campanii, în care stabilesc sarcini şi termene pentru executarea lucrărilor în plantaţii sau pentru alte acţiuni;
    c) asigură îndeplinirea programelor de lucru şi a obiectivelor aprobate de adunarea generală, precum şi realizarea bugetului anual de venituri şi cheltuieli;
    d) convoacă adunarea generală a asociaţiei.
    ART. 17
    Preşedintele asigura conducerea operativă a activităţii, înfăptuirea hotărârilor adunării generale şi ale comitetului de conducere, dezvoltarea proprietăţii comune a membrilor asociaţiei, cu respectarea stricta a legilor şi a prevederilor statutare.
    În relaţiile cu persoanele juridice şi fizice, asociaţia este reprezentata prin preşedintele asociaţiei.
    ART. 18
    Comisia de cenzori este formată din 3 membri aleşi, pe timp de 3 ani, de adunarea generala, având ca atribuţie verificarea anuala, sau ori de câte ori este nevoie, a activităţii financiare şi de gestiune a comitetului de conducere al asociaţiei; comisia de cenzori prezintă adunării generale, după fiecare verificare, rapoarte asupra activităţii desfăşurate.

    SECŢIUNEA IV:
    Mijloacele financiare ale asociaţiei

    ART. 19
    1. Mijloacele financiare ale asociaţiei se constituie din:
    a) taxele de înscriere ale membrilor asociaţiei;
    b) cotizaţiile anuale ale membrilor asociaţiei;
    c) alte surse.
    2. Fondurile astfel constituite vor putea fi folosite pentru cheltuieli curente ale asociaţiei şi retribuirea persoanelor care prestează muncă remunerată în baza aprobării adunării generale a asociaţiei, potrivit prevederilor legale.
    ART. 20
    Pentru realizarea acţiunilor de interes comun, asociaţia poate constitui fonduri speciale, prin contribuţia în bani a membrilor interesaţi în realizarea acestor obiective, potrivit hotărârii adunării generale.
    ART. 21
    Asociaţia îşi păstrează numerarul disponibil în cont, la Banca pentru Agricultură şi Industrie Alimentară sau la Casa de Economii şi Consemnaţiuni.
    Ridicarea numerarului şi efectuarea plăţilor se fac pe baza dispoziţiei scrise, semnată de preşedintele şi contabilul asociaţiei.

    SECŢIUNEA V:
    Dispoziţii finale

    ART. 22
    Prevederile prezentului statut se aplică în mod corespunzător şi în cazul constituirii de asociaţii vitipomicole sau viticole ale producătorilor din localităţile necooperativizate.
    ART. 23
    În localităţile unde nu sunt condiţii pentru înfiinţarea de asociaţii ale pomicultorilor, viticole sau vitipomicole, se pot constitui asociaţii mixte, vitipomicole, se pot constitui asociaţii mixte vitipomicole şi zootehnice, pe baza prezentului statut şi a Statutului asociaţiei crescătorilor de bovine şi ovine din localităţile necooperativizate.

                                   -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016