Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 243 din 10 iulie 1978  privind regimul distributiei si consumului de gaze naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 243 din 10 iulie 1978 privind regimul distributiei si consumului de gaze naturale

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 58 din 13 iulie 1978

Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã :
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Utilizarea şi valorificarea superioarã a gazelor naturale, în condiţiile rezervelor limitate de gaze, impune, ca o cerinta deosebita pentru economia nationala, folosirea raţionalã şi gospodãrirea cat mai judicioasã a acestora, în cadrul cantitãţilor prevãzute prin planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
ART. 2
Utilizarea gazelor naturale în condiţii de maxima economicitate şi cu eficienta ridicatã şi eliminarea risipei şi pierderii acestora trebuie şi constituie o preocupare permanenta a tuturor organelor de stat, cooperatiste, celorlalte organizaţii obşteşti, cat şi a cetãţenilor.
În acest scop, gazele naturale se vor folosi ca materie prima în industria chimica şi drept combustibil superior în procese tehnologice cu flacara directa sau unde nu se pot folosi alţi combustibili.

CAP. 2
Consumul de gaze naturale

ART. 3
Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei asigura producţia şi gospodãrirea eficienta a gazelor naturale potrivit planului naţional unic de dezvoltare economico-socialã şi urmãreşte încadrarea tuturor consumurilor în cantitãţile anuale, trimestriale şi lunare acordate prin repartiţii, respectarea regimurilor zilnice şi orare de consum stabilit, cat şi a condiţiilor tehnice impuse prin avize şi acorduri, precum şi prin deciziile prezidenţiale emise pentru aprobarea consumului de gaze.
Pentru unitãţile industriale cu debite de consum de gaze naturale instalate mai mari de 10.000 Nm3/ora, Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei, prin organele sale, va stabili, împreunã cu aceste unitãţi, curbe orare de consum care vor face parte integrantã din contractele de livrare a gazelor naturale.
ART. 4
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti sunt obligate sa ia mãsuri ca unitãţile din subordine sa se încadreze în cantitãţile stabilite în planurile de repartiţii anuale, trimestriale, lunare şi zilnice.
De asemenea, vor lua mãsuri ca întreprinderile subordonate, mari consumatoare de gaze naturale, sa elaboreze programe pentru îmbunãtãţirea proceselor tehnologice, în vederea folosirii cu maxima economicitate şi cu eficienta ridicatã a gazelor naturale.
ART. 5
Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor produce utilaje şi aparate consumatoare de gaze naturale numai în sortimentele şi cantitãţile prevãzute în planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
ART. 6
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe şi Ministerul Minelor, Petrolului şi Ceologiei, împreunã cu celelalte ministere şi organe centrale, vor colabora în semestrul II/1978 un program privind reducerea consumului de gaze naturale în perioada pana în 1980, pe seama utilizãrii altor surse de energie pentru producerea energiei termice.
ART. 7
În vederea valorificãrii superioare a gazelor naturale şi a respectãrii nivelurilor prevãzute în balanţa de gaze naturale, avizarea de noi consumuri se poate face, în condiţiile legii, numai pentru :
a) materie prima în industria chimica;
b) combustibil superior în procese tehnologice cu flacara directa sau unde nu se pot folosi alţi combustibili;
c) procese tehnologice din industria extractiva de ţiţei şi gaze, injectii în zãcãminte, staţii de dezbenzinare, parcuri de separatoare şi depozitare ţiţei, conducte magistrale de ţiţei şi gaze, staţii de reglare-mãsurare, staţii de uscare şi compresoare unde se vor folosi gaze provenite din procesele de extracţie fãrã alta valorificare.
Înfiinţarea de noi distributii de gaze naturale se poate face numai în scopuri industriale, aprobate prin decret al Consiliului de Stat.

CAP. 3
Distribuţia gazelor naturale

ART. 8
Proiectarea şi execuţia reţelelor de distribuţie a gazelor naturale, precum şi lucrãrile de sistematizare şi modernizare, inclusiv înlocuirea reţelelor de distribuţie uzate, în vederea furnizarii gazelor naturale în condiţii de siguranta la toţi consumatorii, se fac pe baza de normative numai de Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei, prin unitãţi specializate.
ART. 9
Inlocuirile de reţele, bransamente şi instalaţii de distribuţie a gazelor naturale care prezintã pericol în exploatare se vor face prin derogare de la prevederile <>art. 19 din Legea nr. 62/1968 privind amortizarea fondurilor fixe, republicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, nr. 6-7 din 19 ianuarie 1977, în baza planului de înlocuire aprobat de conducerea Ministerului Minelor, Petrolului şi Geologiei.
ART. 10
Proiectarea şi execuţia instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale se vor face pe baza de normative, prin unitãţi specializate pentru lucrãri de gaze.
ART. 11
Pentru asigurarea functionarii în condiţii optime şi de siguranta a sistemului de transport şi distribuţie a gazelor pe timp friguros, în perioada 15 octombrie - 15 aprilie, unitãţilor avizate sa funcţioneze în regim mixt (gaze naturale - combustibili lichizi) li se vor prevedea prin plan cantitãţile de combustibili lichizi necesare preluãrii varfurilor de consum.
Cantitãţile de gaze naturale şi combustibili lichizi, consumate de aceste unitãţi în perioada respectiva, se vor încadra în totalul de combustibil convenţional atribuit prin cotele lunare şi trimestriale.
ART. 12
Unitãţile avizate sa funcţioneze în regim mixt (gaze naturale - combustibili lichizi) au obligaţia de a menţine în stare buna de funcţionare instalaţiile de depozitare şi utilizare a combustibililor lichizi şi sa comunice anual la Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei, pana la data de 1 august, datele referitoare la aceste instalaţii.
Pe baza acestor date, Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe şi Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei vor actualiza anual, pana la 1 septembrie lista unitãţilor avizate sa funcţioneze în regim mixt (gaze naturale - combustibili lichizi) şi vor comunica titularilor de plan unitãţile care au primit aviz şi cantitãţile de combustibili lichizi prevãzute pentru acestea în cadrul cotelor planificate.

CAP. 4
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 13
Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei, prin Dispeceratul Naţional de Gaze şi unitãţile din subordine, este autorizat:
A. Sa intrerupa furnizarea gazelor în urmãtoarele situaţii:
a) consumatorul nu a obţinut aprobãri legale pentru toţi receptorii la care utilizeazã gaze naturale;
b) consumatorul nu respecta condiţiile tehnice impuse prin normative, avize, acorduri unice şi decizii prezidenţiale emise pentru aprobarea consumului de gaze;
c) receptorii nu îndeplinesc condiţiile minime de randament sau se utilizeazã la aceştia aparatura neomologata sau neavizata de cãtre organele competente.
Întreruperea furnizarii gazelor se va face dupã o anuntare prealabilã a unitãţii consumatoare, cu minimum 5 zile înainte de luarea mãsurii şi numai cu aprobarea scrisã a organului tutelar al întreprinderilor de distribuţie.
B. Sa intrerupa sau sa limiteze furnizarea gazelor naturale în urmãtoarele situaţii:
a) consumatorul utilizeazã gaze naturale fãrã contract de livrare sau abonament;
b) consumatorul avizat sa funcţioneze în regim mixt (gaze naturale - combustibili lichizi) nu respecta dispoziţiile distribuitorului cu privire la trecerea de la consum de gaze naturale pe combustibil lichid pe timp friguros, în perioada 15 octombrie - 15 aprilie;
c) instalaţiile de utilizare a gazelor naturale, ale consumatorului, prezintã defectiuni care pot produce accidente tehnice sau umane;
d) apariţia unor situaţii de forta majorã şi intervenţii în sistemul de transport şi distribuţie a gazelor naturale;
e) efectuarea de lucrãri de racordare a unor noi consumatori de gaze naturale, lucrãri de revizie în sistemul de transport şi distribuţie.
Întreruperea sau limitarea furnizarii gazelor naturale se va face numai dupã anunţarea prealabilã a unitãţii consumatoare pentru situaţiile prevãzute la lit. a) şi e) ; anunţarea se va face cu minimum 2 zile înainte de luarea mãsurii.
C. Sa limiteze furnizarea gazelor naturale în urmãtoarele situaţii:
a) consumatorul nu se încadreazã în repartiţiile de gaze naturale şi nu respecta condiţiile contractuale;
b) consumatorul nu respecta prevederile art. 11 şi 12 cu privire la funcţionarea în regim mixt (gaze naturale - combustibili lichizi).
Limitarea furnizarii gazelor se va face dupã o anuntare prealabilã a unitãţii consumatoare, cu minimum 3 zile înainte de luarea mãsurii de cãtre întreprinderile de distribuţie.
În vederea aplicãrii mãsurilor prevãzute, se autoriza organele de resort anume împuternicite de Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei sa aibã acces în incinta tuturor unitãţilor consumatoare de gaze naturale.
ART. 14
Pentru cantitãţile de gaze naturale consumate de unitãţile socialiste în plus fata de cele repartizate lunar se vor percepe penalizãri, a cãror valoare va fi de 10 ori mai mare decât preţurile de livrare în vigoare.
Penalizãrile percepute în baza prezentului articol se vor vãrsa de unitãţile furnizoare, la bugetul de stat, pana la finele lunii urmãtoare. Penalizãrile se vor aplica de cãtre unitãţile de distribuţie şi transport al gazelor naturale.
Se autoriza Banca Nationala a Republicii Socialiste România sa efectueze decantarea dispoziţiilor de încasãri privind aceste penalizãri, fãrã acceptul unitãţii socialiste consumatoare.
Achitarea penalizãrilor prevãzute în prezentul articol nu scuteşte unitatea consumatoare de plata, cãtre unitatea de distribuţie sau transport gaze, a celorlalte penalitãţi prevãzute de lege.
ART. 15
Plata consumului de gaze naturale, de cãtre consumatori persoane fizice, se face în termen de 5 zile de la data primirii înştiinţãrii de plata. În cazul depãşirii acestui termen se aplica, la valoarea prevãzutã în factura, o penalitate de 0,5% pe zi, pentru primele 10 zile de întârziere şi, în continuare, de 1%, pana la achitarea facturii, inclusiv ziua plãţii. Perioada de penalizare nu poate depãşi 30 de zile calendaristice. La depãşirea celor 30 de zile calendaristice de penalizare, furnizorul, fãrã nici a înştiinţare prealabilã, va proceda la încetarea furnizarii gazelor, lasandu-i consumatorului o înştiinţare scrisã asupra întreruperii furnizarii.
În cazul când consumatorul debitor, pe baza înştiinţãrii fãcute, nu efectueazã, fãrã motive temeinice, în termen de 15 zile calendaristice de la data încetãrii furnizarii gazelor, plata integrala a consumului de gaze şi a penalitatilor datorate, furnizorul este în drept sa rezilieze contractul de furnizare şi sa desfiinteze bransamentul consumatorului, urmând ca recuperarea sumelor datorate de consumator, dupã compensarea cu suma depusa cu anticipatie de acesta, sa se facã de furnizor în conformitate cu dispoziţiile legale.
ART. 16
Constituie contravenţii la regimul distribuţiei şi consumului de gaze naturale urmãtoarele fapte dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sunt considerate infracţiuni:
A. proiectarea, executarea şi punerea în funcţiune a instalaţiilor exterioare şi interioare de distribuţie şi utilizare a gazelor naturale, modificarea celor existente, fãrã aprobarea legalã, precum şi distrugerea sau degradarea din culpa a conductelor sau oricãror instalaţii de transport şi distribuţie a gazelor naturale;
B) montarea de receptori fãrã aprobare legalã;
C) transmiterea unor debite între consumatori, cat şi livrarea gazelor naturale din instalaţiile proprii cãtre alţi consumatori, fãrã aprobare legalã;
D) nerespectarea prevederilor cu privire la:
a) încadrarea în cantitãţile anuale, trimestriale şi lunare, de gaze naturale repartizate pentru consum;
b) menţinerea în stare buna de funcţionare a instalaţiilor de depozitare şi utilizare a combustibililor lichizi de cãtre unitãţile cu funcţionare în regim mixt (gaze naturale - combustibili lichizi) prevãzute la art. 12;
c) modul de îndeplinire a curbelor orare de consum la unitãţile industriale cu un debit instalat mai mare de 10.000 Nm3/ora;
E) nerespectarea regimurilor de funcţionare a centralelor termice, a arzatoarelor individuale de gaze naturale pentru încãlzit, precum şi pentru prepararea apei calde menajere.
ART. 17
Contravenţiile prevãzute la art. 16 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 300 la 800 lei, cele de la lit. E);
b) cu amenda de la 2.000 la 8.000 lei, cele de la lit. D);
c) cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei, cele de la lit. A), B) şi C).
Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 16 se aplica şi persoanelor juridice.
ART. 18
Contravenţiile prevãzute la art. 16 se constata de personalul folosit în activitatea de control de cãtre Comisia permanenta pentru avizarea şi controlul consumurilor de combustibili, energie electrica şi termica, de personalul Direcţiei generale autonome a petrolului şi gazelor, al Dispeceratului Naţional de Gaze şi al unitãţilor de distribuţie a gazelor naturale, anume împuternicit de aceste organe.
ART. 19
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia.
Plângerea însoţitã de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei se depune la organul din care face parte agentul constatator.
În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 16 lit. E) plângerea se soluţioneazã de cãtre conducãtorul organului din care face parte agentul constatator sau de cãtre o alta persoana ierarhic superioarã agentului constatator, imputernicita special de conducãtorul acestui organ.
În cazul celorlalte contravenţii prevãzute la art. 16, plângerile se soluţioneazã de judecãtoria în a carei raza teritorialã a fost sãvârşitã contravenţia.
În cazul sancţiunilor aplicate persoanelor juridice, plângerea se soluţioneazã de conducãtorii organelor prevãzute la art. 18, în funcţie de organul care a împuternicit agentul constatator.
ART. 20
Dispoziţiile <>art. 16-19 se intregesc cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 21
Amenzile încasate în baza art. 17 se vor vãrsa la bugetul statului, în termen de cel mult 20 de zile de la expirarea trimestrului. Pentru nevãrsarea la buget a amenzilor în acest termen se aplica majorãri de 0,05% pentru fiecare zi de întârziere.
CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 22
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului decret se abroga:
- prevederile <>art. 7 din Decretul nr. 681/1973 privind stabilirea preţurilor de producţie şi de livrare la produsele din ramurile extractia şi transportul ţiţeiului şi gazelor naturale;
- Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 1538/1958 privind reglementarea consumului de gaze naturale în timpul iernii;
- Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 1018/1959 privind reglementarea extinderii reţelelor de distribuţie şi a consumului de gaze naturale;
- Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 1886/1959 privind modificarea <>art. 1 şi 2 din Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 1018/1959 şi aprobarea infiintarii unor distributii noi de gaze naturale;
- Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2483/1968 pentru aprobarea planului de mãsuri imediate ce trebuie luate pentru îmbunãtãţirea activitãţii de distribuţie şi utilizare a gazelor naturale;
- prevederile art. 1, 2 şi 3 referitoare la gaze naturale din <>Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2493/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor sãvârşite în domeniul utilizãrii produselor petroliere şi gazelor;
- Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 332/1976 privind aprobarea normelor de aplicare a penalizãrilor prevãzute în <>art. 7 din Decretul nr. 681/1973 privind stabilirea preţurilor de producţie şi de livrare la produsele din ramurile extractia şi transportul ţiţeiului şi gazelor naturale şi orice dispoziţii contrare prevederilor prezentului decret.


NICOLAE CEAUŞESCU
Preşedintele
Republicii Socialiste România


────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016