Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 209 din 5 iulie 1976  pentru aprobarea Regulamentului operatiilor de casa ale unitatilor socialiste    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 209 din 5 iulie 1976 pentru aprobarea Regulamentului operatiilor de casa ale unitatilor socialiste

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 64 DIN 6 /7 /76
ART. 1
Se aproba "Regulamentul operaţiilor de casa ale unitãţilor socialiste" alãturat, care face parte integrantã din prezentul decret.
ART. 2
În baza prevederilor Regulamentului operaţiilor de casa ale unitãţilor socialiste, ţinînd seama de specificul operaţiilor în valuta, de specificul operaţiilor de casa, din unele sectoare de activitate, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a decretului de fata se vor emite:
a) normele privind operaţiile de casa cu mijloace de plata strãine efectuate de unitãţile socialiste autorizate - de cãtre Banca Nationala a Republicii Socialiste România şi Banca Romana de Comerţ Exterior, cu avizul Ministerului Finanţelor;
b) normele privind operaţiile de casa efectuate de unitãţile Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România, ale bãncilor specializate şi ale celorlalte instituţii de credit - de cãtre centralele acestora, cu avizul Ministerului Finanţelor. Pentru bãncile specializate şi celelalte instituţii de credit, aceste norme se elaboreazã şi cu avizul Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România, iar pentru cooperativele de credit normele se vor aviza şi de Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara;
c) normele privind operaţiile de casa efectuate de unitãţile subordonate Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor şi Ministerului Turismului - de cãtre ministerele respective, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România;
d) normele privind operaţiile de casa efectuate de unitãţile economice proprii din strãinãtate, societãţi cu capital romanesc 100%, grupuri de santiere, santiere, filiale, agenţii şi alte unitãţi similare - de cãtre Banca Romana de Comerţ Exterior, cu avizul Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România şi Ministerului Finanţelor.
ART. 3
Regulamentul operaţiilor de casa intra în vigoare la data de 1 august 1976.
Pe aceeaşi data se abroga: Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 858, Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 463/1958 pentru aplicarea "Regulamentului operaţiilor de casa", punctul II din anexa nr. 7 la Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 891, privind aprobarea planului de credite pe termen scurt şi a planului de casa pe trimestrul III/1959; Dispoziţia Consiliului de Miniştri nr. 16, privind completarea dispoziţiilor din "Regulamentul operaţiilor de casa ", Dispoziţia Consiliului de Miniştri nr. 157, pentru modificarea articolului 24 din "Regulamentul operaţiilor de casa ".
ANEXA 1
REGULAMENTUL OPERAŢIUNILOR DE CASA ALE UNITĂŢILOR SOCIALISTE



CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Unitãţile socialiste efectueazã operaţiile de încasãri şi plati în numerar prin casierie, care se organizeazã şi funcţioneazã potrivit prevederilor prezentului regulament şi normelor de organizare şi funcţionare a unitãţilor.
În unitãţile socialiste care au un volum mare de operaţii de încasãri şi plati, în funcţie de specificul şi complexitatea activitãţii, se pot organiza mai multe casierii, ghisee sau puncte de încasãri şi plati, a cãror activitate este coordonata de cãtre un casier central.
ART. 2
Operaţiile de încasãri şi plati în numerar se efectueazã de casieri. La unitãţile socialiste care nu au funcţia de casier prevãzutã în statul de funcţii, atribuţiile acestuia se îndeplinesc de o alta persoana imputernicita de conducãtorul unitãţii.
În prezentul regulament denumirea de casier se referã şi la persoana imputernicita sa efectueze operaţii de încasãri şi plati în numerar.
Împuternicirea de casier poate fi data oricãrei persoane încadrate în unitate sau în subunitatile acesteia, care îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege pentru a fi gestionar. Personalul cu atribuţii de control financiar şi contabilii pot îndeplini atributia de casier numai cu aprobarea expresã data de ministere, celelalte organe centrale ori de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, dupã caz, în condiţiile legii.
ART. 3
Casierii sînt gestionari de mijloace bãneşti şi alte valori, potrivit legii.
ART. 4
Casierul nu are dreptul sa încredinţeze exercitarea atribuţiilor sale altor persoane.
În cazul cînd casierul lipseşte din orice cauza, iar operaţiile de casa nu pot fi întrerupte, acestea se vor face de persoana desemnatã de casier, cu acordul conducatorului unitãţii.
Cînd casierul nu desemneazã o persoana ori aceasta nu se prezintã sau cînd conducerea unitãţii nu este de acord cu persoana desemnatã de casier, operaţiile de casa vor fi fãcute de o persoana delegatã de conducãtorul unitãţii.
La operaţiile fãcute de persoana delegatã are dreptul sa asiste şi persoana desemnatã de casier.
Suplinirea casierului în condiţiile alin. 2 şi 3 se face pe termenul stabilit de conducãtorul unitãţii, fãrã a putea depãşi 60 de zile. La expirarea termenului stabilit se procedeazã la predarea-primirea gestiunii.
ART. 5
Conducãtorii unitãţilor socialiste rãspund de buna organizare şi desfãşurare a activitãţii de casierie, în vederea asigurãrii gospodãririi rationale a mijloacelor bãneşti şi apãrãrii integritãţii avutului obştesc.
ART. 6
Casieria trebuie sa funcţioneze într-un spaţiu adecvat, în condiţiile unei depline securitati. În acest scop, conducãtorii unitãţilor socialiste sînt obligaţi sa ia mãsuri pentru a asigura inzestrarea casieriei cu mijloace tehnice de paza şi de alarma, în funcţie de importanta valorilor pãstrate şi sa asigure condiţiile de pãstrare a numerarului în cadrul unitãţilor şi de transport la şi de la bãnci sau celelalte instituţii de credit, conform dispoziţiilor legale. În cazul în care este necesarã, transmiterea sumelor în alta localitate pentru plati se va face prin cele mai apropiate unitãţi bancare, de credit sau poştale.
ART. 7
Conducãtorii unitãţilor socialiste stabilesc programul de funcţionare a casieriilor, ţinînd seama atît de orele la care subunitatile trebuie sa depunã sau sa ridice numerarul, cît şi de orele fixate pentru efectuarea vãrsãmintelor sau ridicarea numerarului de la bãnci sau celelalte instituţii de credit. Programul de funcţionare a casieriilor organizaţiilor comerciale sau ale unor unitãţi trebuie sa asigure primirea în aceeaşi zi a sumelor încasate de la toate subunitatile sau magazinele din localitate. Pentru unitãţile cu program prelungit sau cu volum redus de încasãri, termenele de depunere a încasãrilor se aproba de bãnci, la propunerea conducerii acestor unitãţi.
ART. 8
Numerarul şi alte valori, precum şi documentele de casa ale unitãţilor socialiste, se pãstreazã în tezaure, case de fier sau dulapuri metalice, care se incuie ori de cîte ori casierul pãrãseşte încãperea, iar la sfîrşitul zilei de lucru se incuie şi se sigileaza.
ART. 9
Unitãţile socialiste sînt obligate sa depunã sumele încasate în numerar la bãnci sau la celelalte instituţii de credit la care au deschise conturi şi sa ridice de la acestea numerarul necesar pentru efectuarea plãţilor, în condiţiile prezentului regulament şi cu respectarea celorlalte norme legale privind încasãrile şi plãţile în numerar.
ART. 10
Normele pe baza cãrora unitãţile socialiste pot efectua plati direct din încasãri şi pot retine numerarul în casierii, de la o zi la alta, termenele şi condiţiile de depunere a numerarului la bãnci şi la celelalte instituţii de credit, eliberarea şi utilizarea numerarului, precum şi efectuarea controlului bancar asupra acestor operaţii, se stabilesc de cãtre Banca Nationala a Republicii Socialiste România, împreunã cu bãncile specializate.
ART. 11
În exercitarea atribuţiilor ce le revin în legatura cu operaţiile de casa, bãncile şi celelalte instituţii de credit pot cere de la unitãţile socialiste, cu excepţia celor din sectorul special, datele care sînt necesare, iar acestea au obligaţia sa le furnizeze.
CAP. 2
Efectuarea încasãrilor şi plãţilor în numerar
ART. 12
Încasãrile în numerar ale unitãţilor socialiste, altele decît ridicãrile de numerar de la bãnci sau de la celelalte instituţii de credit, se fac pe baza de chitanţa sau de alte documente cu funcţie similarã aprobate de organele competente.
Ridicarea sumelor în numerar de la bãnci sau de la celelalte instituţii de credit se face pe baza de cecuri de numerar emise de compartimentul financiar-contabil.
ART. 13
Emiterea cecurilor de numerar şi ridicarea numerarului sînt permise numai pentru alimentarea casieriei cu fonduri bãneşti. Cecurile de numerar se mai pot emite de cãtre unitãţile socialiste care au deschis conturi curente la Casa de Economii şi Consemnaţiuni şi pentru alte operaţii decît alimentarea casieriei cu fonduri bãneşti, dar numai în cazurile aprobate de Casa de Economii şi Consemnaţiuni.
ART. 14
Încasãrile în numerar de la persoane fizice sau juridice, reprezentind contravaloarea produselor livrate, a serviciilor prestate, a lucrãrilor executate şi a altor drepturi ale unitãţii socialiste, se efectueazã pe baza documentelor de încasare vizate pentru controlul financiar preventiv, cu excepţia unor încasãri de la populaţie, pentru care ministerele şi celelalte organe centrale au stabilit, potrivit legii, ca acestea sa fie supuse controlului ulterior.
ART. 15
Modul de organizare a încasãrilor în numerar de cãtre unitãţile comerciale, de transporturi, de prestãri de servicii, de gospodãrie comunalã şi de spectacole, se stabileşte - pentru mãrfurile vîndute şi serviciile prestate populaţiei - de ministere, celelalte organe centrale sau de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, dupã caz.
ART. 16
Unitãţile socialiste, cu excepţia instituţiilor de stat, pot efectua plati direct din încasãrile proprii, în scopurile prevãzute de dispoziţiile legale şi în condiţiile stabilite prin normele menţionate la art. 10 din prezentul regulament.
Instituţiile de stat depun integral, în termenele şi condiţiile stabilite prin instrucţiuni ale Ministerului Finanţelor, la bãnci sau la celelalte instituţii de credit la care au deschis conturile, direct sau prin posta, sumele încasate ca venituri bugetare sau pentru autofinantarea unor unitãţi sau activitãţi, cu excepţia plãţilor aprobate expres prin dispoziţiile legale şi a sumelor necesare pentru restituirea veniturilor greşit încasate sau fãrã cauza.
Este interzisã folosirea numerarului din încasãrile unei unitãţi pentru nevoile altei unitãţi socialiste, cu excepţia cazurilor prevãzute prin dispoziţii legale.
ART. 17
Unitãţile socialiste care nu efectueazã încasãri în numerar sau realizeazã încasãri mici pot ridica de la bãnci sau de la celelalte instituţii de credit şi pot pãstra în casierii, de la o zi la alta, pentru efectuarea unor cheltuieli marunte şi urgente, sume în numerar, în limita soldului de casa stabilit acestora de cãtre bãncile sau instituţiile de credit la care au deschise conturile. În caz de necesitate, bãncile sau celelalte instituţii de credit pot revizui limita soldului de casa.
Instituţiile de stat pot pãstra în cadrul limitei soldului de casa numai numerarul provenit din restituiri de avansuri nefolosite, din ridicari din contul de disponibil, precum şi alte sume aprobate prin acte normative, cu excepţia birourilor executive ale consiliilor populare comunale şi orãşeneşti care nu au unitate bancarã în localitate şi care, în scopul evitãrii deplasarilor frecvente la banca ale delegaţilor acestora pentru ridicarea numerarului necesar efectuãrii unor cheltuieli gospodãreşti marunte şi urgente, pot retine în cadrul limitei soldului de casa şi sumele încasate ca venituri bugetare sau pentru autofinantarea unor unitãţi sau activitãţi.
Sumele încasate de cãtre instituţiile de stat ca venituri bugetare sau pentru autofinanţare, prevãzute la art. 16 alin. 2, nu fac parte din limita soldului de casa.
ART. 18
Unitãţile socialiste cãrora li se stabileşte limita soldului de casa pot pãstra în casierii, peste aceasta limita, timp de 3 zile lucrãtoare de la ridicarea numerarului, exclusiv ziua ridicãrii, inclusiv ziua plãţii sau restituirii:
a) sumele necesare pentru plata retributiilor, burselor, ajutoarelor din fondurile de asigurãri sociale, pensiilor, premiilor, alocaţiilor de stat pentru copii şi a altor drepturi asimilate acestora;
b) sumele ridicate de la bãnci sau de la celelalte instituţii de credit pentru plata drepturilor cuvenite donatorilor de singe şi donatorilor de lapte de mama, a cãrãuşilor care efectueazã transporturi cu mijloace hipo, precum şi a cheltuielilor de cazare a personalului unitãţilor de construcţii sau despãgubirilor de orice natura;
c) sumele reţinute din retributie sau alte drepturi bãneşti cu titlu de garanţii, de pensii de întreţinere sau cu alt titlu, potrivit dispoziţiilor legale.
În cazul în care unele plati din cele menţionate la lit. a), b) şi c) se fac la subunitati situate în afarã localitãţii de sediu a unitãţii, iar decontarea sumelor nu se poate face în temeiul stabilit, bãncile sau celelalte instituţii de credit pot acorda, în cazuri temeinic justificate, termene de pãstrare a numerarului mai mari de 3 zile, fãrã a depãşi 7 zile lucrãtoare.
Sumele neachitate în termenele arãtate la alin. 1 şi 2 se restituie bãncii sau instituţiei de credit de la care au fost ridicate, urmînd a fi eliberate ulterior, la cererea unitãţii în cauza, cu excepţia garanţiilor reţinute, care se depun la C.E.C.
De asemenea, unitãţile pot pãstra peste limita soldului de casa:
a) sumele încasate dupã terminarea programului de funcţionare a bãncilor, a celorlalte instituţii de credit la care îşi au deschise conturile sau unitãţilor de posta şi telecomunicaţii, cu condiţia sa fie depuse sau utilizate în ziua urmãtoare;
b) sumele destinate pãrţilor pentru preluãri de produse agricole, la unitãţi cu astfel de sarcini, potrivit normelor stabilite de cãtre bãnci sau celelalte instituţii de credit pentru asemenea operaţii;
c) numerarul reprezentind venituri bugetare sau pentru autofinantarea unor unitãţi sau activitãţi ale instituţiilor de stat, care urmeazã a se depune în condiţiile şi termenele prevãzute de instrucţiunile elaborate de Ministerul Finanţelor potrivit art. 16 alin. 2.
ART. 19
Plãţile în numerar se fac pe baza de documente vizate pentru controlul financiar preventiv şi aprobate de persoanele competente.
ART. 20
Documentele de plata, vizate şi aprobate, se predau casierului de cãtre compartimentul financiar-contabil.
ART. 21
La primirea documentelor de plata, casierul trebuie sa verifice:
a) existenta, valabilitatea şi autenticitatea semnaturilor prin care se dispune plata, prin confruntarea acestora cu specimenele de semnãturi, comunicate în prealabil casierului;
b) existenta anexelor la documentul de plata.
În cazul nerespectãrii uneia dintre aceste condiţii, casierul înapoiazã documentele pentru completare şi numai dupã ce acestea sînt completate efectueazã plata.
ART. 22
Plãţile în numerar se fac persoanelor indicate în documente sau celor împuternicite de acestea pe baza de procura autentificatã, specialã sau generalã.
Plata retributiilor, burselor, ajutoarelor din fondurile de asigurãri sociale, premiilor şi altor drepturi asimilate acestora cãtre alte persoane decît cele indicate în documente se poate face pe baza de împuternicire, vizate de şeful ierarhic al titularului drepturilor bãneşti, în cazul în care plata se face unui membru din familia titularului sau altei persoane încadrate în munca în aceeaşi unitate.
Procura sau înscrisul de împuternicire rãmîne la casier şi se anexeazã la documentul de plata.
În cazul eliberãrii sumelor în numerar pe baza de procura generalã, originalul se restituie, reţinîndu-se o copie certificatã de casier şi primitor, care se anexeazã la documentul de plata.
ART. 23
Pentru plãţile fãcute unor persoane din afarã unitãţii, casierul trebuie sa solicite acestora actele de identitate, inscriind pe documentele de plata seria şi numãrul actului de identitate şi unitatea care l-a eliberat. Prezentarea actelor de identitate se poate solicita şi persoanelor din cadrul unitãţii, cînd se considera necesar.
La efectuarea plãţilor pentru achiziţiile de ambalaje de sticla, deşeuri şi alte resurse secundare de materii prime şi materiale, nu este obligatorie prezentarea actelor de identitate, indiferent de valoarea achiziţiilor.
De asemenea, nu este obligatorie prezentarea actelor de identitate în cazul plãţilor fãcute producãtorilor pentru produsele valorificate prin cooperative de consum, în limita unei sume de 100 lei.
Ministerele şi celelalte organe centrale vor putea stabili împreunã cu Ministerul Finanţelor şi bãncile finanţatoare şi alte cazuri de achizitionare a unor produse pentru care nu este obligatorie prezentarea actelor de identitate.
ART. 24
Persoanele care primesc numerarul semneazã pe documentul de plata numai cu cerneala, cu creion chimic sau cu pasta, indicind data primirii sumei.
Dacã plata se face cãtre mai multe persoane, pe baza de state de retribuţii sau alte documente, primitorii semneazã în rubrica corespunzãtoare din aceste documente.
În cazul în care plata se face de cãtre o persoana care nu are posibilitatea sa semneze personal, primirea sumei se confirma de o alta persoana din unitate, care înscrie pe documentul de plata numele beneficiarului sumei şi semneazã. În aceasta situaţie, pe documentul de plata se menţioneazã seria şi numãrul actului de identitate al primitorului, care nu are posibilitatea sa semneze personal, şi al celui care a semnat pentru el, precum şi unitatea care l-a eliberat.
Dupã efectuarea plãţii, casierul aplica pe document ştampila cu textul "ACHITAT", în cazul în care formularul nu are aceasta menţiune, indicind data operatiei, dupã care semneazã pentru confirmarea plãţii.
ART. 25
Plata retributiilor şi a altor drepturi se face de casier pe baza de state de retribuţii şi liste de plata.
În unitãţile care au un numãr mai mare de secţii sau subunitati, plata retributiilor şi a altor drepturi se poate efectua şi de cãtre alte persoane desemnate în mod expres de conducãtorul unitãţii.
Eliberarea sumelor pentru efectuarea acestor plati se face pe baza de proces-verbal de plati.
Sumele primite de aceste persoane pentru plata retributiilor şi a altor drepturi se justifica în termenele stabilite, astfel încît sa se asigure respectarea termenelor prevãzute la art. 18.
Plata acestor drepturi nu poate fi facuta de persoane care participa la stabilirea sumelor de plata, la întocmirea documentelor de plata şi la verificarea lor, cu excepţia cazurilor aprobate expres de organele arãtate la art. 2.
ART. 26
La expirarea termenelor prevãzute la art. 18, pentru plata retributiilor şi a altor drepturi casierul are obligaţia:
a) sa aplice pe statul de retribuţii sau celelalte documente de plata ştampila cu textul "ACHITAT" sau sa scrie menţiunea "DEPUS", precum şi numãrul şi data documentului de depunere, în dreptul numelui persoanei cãreia nu i s-a achitat sumele respective;
b) sa întocmeascã lista nominalã a persoanelor care nu au încasat retributia sau alte drepturi;
c) sa menţioneze pe centralizatorul statului de retribuţii sau al listelor de plata sumele efectiv plãtite şi cele neachitate şi sa confrunte aceste sume cu totalul documentelor respective, dupã care semneazã;
d) sa depunã, în termenele prevãzute, la banca sau la instituţia de credit la care are deschis contul, sumele neplãtite.
Plata retributiilor şi a altor drepturi neridicate la termen se face pe baza de liste de plata care cuprind: numele şi prenumele persoanei care urmeazã sa i se achite drepturile respective, funcţia acesteia, marca sau numãrul matricol, luna în care a figurat în stat, suma de plata şi semnatura beneficiarului.
ART. 27
Unitãţile economice care efectueazã operaţii de achiziţii, contractari de produse, colectari de deşeuri, precum şi cooperativele de credit, pot face plati în numerar cãtre predatori pe baza de borderouri de achiziţii sau alte documente specifice aprobate de organele competente.
ART. 28
Orice plata cãtre populaţie se va putea face numai în mãsura în care se încadreazã în prevederile legii, iar fondurile corespunzãtoare sînt cuprinse în plan.
CAP. 3
Acordarea de avansuri în numerar şi decontarea lor
ART. 29
Unitãţile pot acorda, prin casierie, avansuri în numerar persoanelor încadrate în unitate, pentru:
a) cheltuieli de aprovizionare cu mãrfuri de la fondul pieţei şi pentru alte plati care se fac în localitatea unde unitatea îşi are sediul, pînã la cuantumul nevoilor pe 3 zile, cu obligaţia de a justifica avansul în termen de cel mult 4 zile lucrãtoare de la primirea lui, exclusiv ziua primirii;
b) cheltuieli de aprovizionare cu mãrfuri de la fondul pieţei şi pentru alte plati care se fac în afarã localitãţii sediului unitãţii, pînã la cuantumul nevoilor pe 10 zile, cu obligaţia de a se justifica avansul în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare de la data aprobatã pentru sosirea din deplasare, exclusiv ziua sosirii, sau în termen de 3 zile lucrãtoare de la sosirea din delegaţie, exclusiv ziua sosirii, în cazul în care acesta are loc anterior datei aprobate;
c) cheltuieli pentru achiziţii de produse şi colectari de deşeuri, precum şi pentru cheltuielile expeditiilor, grupelor de cercetãri geologice, în limitele şi termenele de justificare a avansului stabilite de comun acord cu bãncile sau cu celelalte instituţii de credit care elibereazã numerarul;
d) cheltuieli de protocol sau pentru organizarea de conferinţe, simpozioane şi alte asemenea acţiuni, în limitele aprobate de conducãtorii unitãţilor şi potrivit baremurilor stabilite de normele în vigoare, cu obligaţia de a se justifica avansul în termen de cel mult 4 zile lucrãtoare de la plecarea delegaţiei sau încheierea acţiunii, exclusiv ziua plecãrii delegaţiei sau încheierii acţiunii;
e) cheltuieli de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, diurnei, indemnizaţiei şi a cazarii pe timpul deplasarii, cu obligaţia de a se justifica avansul în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare de la sosirea din deplasare, exclusiv ziua sosirii.
Avansurile prevãzute la alin. 1 lit. b), c), d) şi e) pot fi acordate cu cel mult 2 zile lucrãtoare înainte de plecare sau începerea acţiunilor, cu excepţia sumelor solicitate pentru procurarea biletelor de cãlãtorie cu mijloace de transport cu locuri rezervate, care se pot elibera cu cel mult 10 zile înainte de data plecãrii.
ART. 30
Este interzisã acordarea unui nou avans persoanelor care nu au justificat integral avansul primit anterior, cu urmãtoarele excepţii: cînd diurna delegaţiei prevãzute iniţial a fost prelungitã; avansurile au fost acordate pentru cheltuieli prevãzute la art. 29 lit. d), în cazul în care în aceeaşi perioada au loc mai multe acţiuni; avansurile au fost acordate pentru procurarea biletelor de cãlãtorie cu mijloace de transport cu locuri rezervate, sau a cazurilor prevãzute prin normele elaborate de organele centrale competente.
De asemenea, sînt interzise transmiterea avansului de la titular la o alta persoana, precum şi acordarea de avansuri în contul retributiei, cu excepţia cazurilor aprobate expres prin dispoziţii legale.
ART. 31
Sumele necheltuite din avansurile acordate se depun la casierie cel mai tirziu în cursul zilei lucrãtoare înapoierii din delegaţie, în cazul avansurilor prevãzute la art. 29 lit. b) şi e) sau în limita termenelor stabilite la art. 29 lit. a), c) şi d), în cazul celorlalte avansuri.
ART. 32
Pentru acordarea avansurilor şi justificarea acestora se foloseşte formularul "Ordin de deplasare" sau alte documente legale.
ART. 33
Evidenta avansurilor acordate şi urmãrirea justificarii lor la termenele stabilite se efectueazã în cadrul compartimentului financiar-contabil al unitãţilor.
ART. 34
Titularul de avans este obligat ca, în termenele stabilite pentru justificarea avansului, sa întocmeascã şi sa depunã, la compartimentul financiar-contabil al unitãţii care i-a acordat avansul, decontul de cheltuieli în care înscrie toate documentele justificative şi le anexeazã la acesta. Compartimentul financiar-contabil are obligaţia sa menţioneze pe decont data primirii, care se considera data justificarii avansului.
ART. 35
La primirea decontului de cheltuieli, compartimentul financiar-contabil verifica legalitatea documentelor justificative anexate la decont, concordanta lor cu natura şi destinaţia cheltuielilor pentru care s-a acordat avansul şi respectarea termenului de justificare.
ART. 36
În cazul în care titularii de avansuri întocmesc şi prezintã deconturi incomplete sau anexeazã la acestea documente nevalabile, avansurile se considera justificate numai cu valoarea documentelor valabile.
ART. 37
În cazul în care valoarea documentului de cheltuieli depãşeşte avansul primit, decontul verificat de compartimentul financiar-contabil se preda la casierie pentru a efectua plata diferenţei, dupã care titularul de avans semneazã de primirea sumei.
ART. 38
Titularii de avans care nu depun în termen decontãrile pentru justificarea avansurilor, împreunã cu documentele justificative, sau nu restituie în termen sumele rãmase necheltuite, vor plati o penalizare de 0,50% asupra avansului primit sau asupra sumelor nerestituite în termen, dupã caz, pentru fiecare zi de intirziere.
În cazul în care decontarea cu intirziere a avansului se datoreazã unor cauze cum sînt: suspendarea circulaţiei mijlocului de transport, îmbolnãvirea titularului de avans sau alte asemenea cazuri, conducãtorul unitãţii, pe baza propunerii fãcute de conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, va stabili ca nu este cazul sa se aplice penalizãri de intirziere.
Penalizarea de 0,50% pe zi de intirziere se calculeazã şi asupra sumelor primite drept avans, conform art. 29, în cazul în care acestea nu au fost restituite cel mai tirziu a doua zi de la data cînd titularul de avans a fost înştiinţat ca deplasarea a fost revocatã sau amînatã.
În cazul în care, în urma verificãrii ulterioare a decontului de cãtre organele de drept din unitate sau din afarã, se constata diferenţe de recuperat, penalizarea de 0,50% pe zi de intirziere se calculeazã asupra acestor diferenţe din ziua aducerii la cunostinta celui în cauza şi pînã în ziua achitãrii sumei, în afarã de situaţia în care titularul de avans este de rea-credinţa, caz în care penalizarea se calculeazã din ziua în care a expirat termenul de depunere a decontului.
Suma perceputã ca penalizare de intirziere nu va putea depãşi debitul datorat.
Dacã titularul de avans nu a justificat avansul primit sau nu a depus sumele rãmase necheltuite la termenele stabilite ori pînã la data întocmirii statului de retribuţii, acestea, inclusiv penalizarea aferentã, se reţin din retributia titularului de avans, în condiţiile stabilite de lege, pe baza dispoziţiei conducatorului compartimentului cu atribuţii financiar-contabile.
ART. 39
Personalul din compartimentul financiar-contabil care nu aplica mãsurile prevãzute de prezentul regulament privitor la justificarea avansurilor şi restituirea sumelor necheltuite în termenele stabilite şi nu verifica deconturile de cheltuieli ale titularilor de avans în termen de cel mult 7 zile de la primirea lor, rãspunde disciplinar, administrativ sau penal, dupã caz, şi material sau civil cînd s-au produs pagube.
CAP. 4
Evidenta şi pãstrarea numerarului
ART. 40
Evidenta încasãrilor şi plãţilor în numerar se tine cu ajutorul registrului de casa, care se întocmeşte de cãtre casier pe baza documentelor justificative. Zilnic, casierul totalizeazã operaţiile din fiecare zi şi stabileşte soldul casei, care se reporteazã pe fila urmãtoare. Exemplarul al doilea se detaseaza şi se preda compartimentului financiar-contabil, în aceeaşi zi, sau cel mai tirziu a doua zi, împreunã cu documentele justificative, sub semnatura în registrul de casa.
ART. 41
Compartimentul financiar-contabil verifica, în mod obligatoriu, în aceeaşi zi sau cel tirziu a doua zi, documentele de încasãri şi plati predate de casier, precum şi dacã soldul înscris în registrul de casa este stabilit corect.
În cazul operaţiunilor de încasãri se verifica dacã sumele înscrise în registrul de casa corespund cu cele din duplicatele chitantelor emise, din carnetele de cecuri sau alte documente specifice aprobate de organele competente.
De asemenea, compartimentul financiar-contabil verifica dacã sumele care au în casierie şi pentru care s-au emis chitanţe au fost depuse la banca sau la celelalte instituţii de credit, la termenele şi în condiţiile stabilite.
Verificarea se face pe baza înregistrãrilor din registrul de casa şi a foilor de varsamint cu chitanţa.
În cazul operaţiunilor de plati se verifica dacã sumele înscrise în registrul de casa corespund cu cele din documentele prezentate, ca: state de retribuţii, liste de plata şi alte asemenea, urmãrindu-se cu aceasta ocazie dacã sumele depuse la banca sau la celelalte instituţii de credit, reprezentind drepturi bãneşti neachitate, au fost stabilite corect şi dacã restituirea lor a avut loc în termen.
ART. 42
Plãţile în numerar care au la baza documente nejustificative legale, deşi sînt prevãzute cu semnatura primitorului, nu se iau în consideraţie pentru justificarea soldului în numerar existent în casa, iar sumele corespunzãtoare se considera lipsa de casa. În aceasta situaţie se iau mãsurile de recuperare prevãzute de lege, iar dacã fapta constituie infracţiune, se sesizeazã organele de urmãrire penalã.
Numerarul existent în casierie, nejustificat cu cecuri, chitanţe sau alte documente legale, se considera plus în casa şi se vãrsa la bugetul republican, la subcapitolul "Încasãri din diverse surse", în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor.
ART. 43
La unitãţile unde funcţioneazã ghisee sau alte puncte de încasãri şi plati, înainte de începerea zilei de lucru casierul central elibereazã, sub semnatura, persoanelor care fac aceste operaţii, sumele în numerar necesare efectuãrii plãţilor. Acestea sînt obligate sa deconteze zilnic casierului central sumele ridicate, precum şi cele încasate în cursul zilei, şi sa predea acestuia soldul în numerar şi documentele aferente operaţiilor efectuate.
ART. 44
Este interzis casierului sa ţinã în casierie pachete de bancnote nenumarate şi necontrolate, precum şi numerar şi alte valori care nu aparţin unitãţii respective, cu excepţia sumelor sau altor valori necesare efectuãrii operaţiilor de mandat, în limitele prevãzute în convenţia încheiatã cu Casa de Economii şi Consemnaţiuni.
ART. 45
Înainte de începerea activitãţii zilnice, casierul este obligat sa verifice integritatea sigiliilor şi incuietorilor de la tezaur, de la casele de fier sau de la dulapurile metalice.
În cazul în care se constata deteriorarea incuietorilor sau a sigiliului, casierul este obligat sa comunice de îndatã acest lucru conducatorului unitãţii şi conducatorului compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, care vor anunta organele de militie. În acest caz, înainte de începerea operaţiunilor de casa, conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile şi casierul, în prezenta organelor de militie, vor verifica existenta numerarului şi a celorlalte valori.
Rezultatele verificãrii se consemneazã într-un proces-verbal, întocmit în doua exemplare, care se semneazã de toţi cei care au participat la verificare. Un exemplar din procesul-verbal se prezintã conducatorului unitãţii, iar al doilea se preia de organul de militie, în vederea cercetãrilor.
CAP. 5
Controlul respectãrii disciplinei de casa
ART. 46
În fiecare unitate socialistã se efectueazã controlul inopinat al casieriei cel puţin o data pe luna, prin numãrarea şi verificarea tuturor valorilor existente în casa.
Controlul inopinat al casieriei se face de conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile sau de inlocuitorul acestuia ori de o alta persoana imputernicita de conducãtorul unitãţii, care va semna în registrul de casa pe fila cu înregistrãrile din ziua controlului.
La unitãţile socialiste care au organizate casierii la subunitati fãrã organe financiar-contabile proprii şi sînt situate în alte localitãţi, controlul inopinat al casieriei se poate face trimestrial.
În cazul în care, cu prilejul controlului, se constata neconcordanta între soldul scriptic şi cel faptic, verificarea se extinde asupra documentelor de casa, pentru a se identifica eventualele erori de înregistrare sau alte cauze care au influentat soldul de numerar în casa, intocmindu-se un proces-verbal.
Dacã se constata lipsuri efective de numerar sau de alte valori, se iau mãsuri de recuperare prin imputarea pagubelor în sarcina celor vinovaţi sau prin sesizarea organelor de urmãrire penalã, dupã caz.
ART. 47
Organele de control financiar intern din cadrul ministerelor, celorlalte organe centrale şi comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, cu prilejul controlului privind activitatea financiar-gestionara a unitãţilor subordonate, vor efectua şi controlul casieriei, urmãrind dacã a fost respectata disciplina de casa.
ART. 48
Organele de inspecţie ale Ministerului Finanţelor au dreptul sa verifice, potrivit dispoziţiilor legale, modul în care este respectata disciplina de casa la toate unitãţile socialiste.
De asemenea, organele de inspecţie şi control din cadrul administraţiilor, circumscriptiilor şi serviciilor financiare care verifica încasarea şi vãrsarea sumelor reprezentind impozite, taxe, alte venituri cuvenite bugetului, precum şi a primelor de asigurare prin efectul legii, urmãresc şi respectarea prevederilor din prezentul regulament.
ART. 49
Bãncile şi celelalte instituţii de credit au dreptul sa verifice, potrivit normelor proprii, disciplina de casa la unitãţile socialiste cu privire la respectarea termenelor şi condiţiilor de depunere a numerarului la bãnci şi celelalte instituţii de credit, a limitei soldului de casa şi a normelor de efectuare a plãţilor în numerar.
ART. 50
Pentru nerespectarea termenelor de depunere a numerarului la banca şi la celelalte instituţii de credit, a limitei soldului de casa şi a normelor de efectuare a plãţilor în numerar din încasãri se pot aplica urmãtoarele sancţiuni:
a) o penalizare de 0,05% pe zi de intirziere în urmãtoarele situaţii: nedepunerea la termen a încasãrilor; depãşirea limitei soldului de casa; restituirea cu intirziere a numerarului ridicat pentru plata retributiilor sau a altor drepturi neachitate;
b) o penalizare de 0,05% pentru încãlcarea regulilor cu privire la plãţile în numerar din încasãri, calculatã asupra sumei plãtite;
c) interzicerea cheltuirii de numerar din încasãri pe termen de pînã la 3 luni, în cazurile de încãlcare a regulilor cu privire la efectuarea de plati în numerar din încasãri, cu obligaţia ca în acest interval de timp orice fel de cheltuieli sa se facã numai din numerarul ridicat de la bãnci sau de la instituţiile de credit la care au deschise conturile, justificindu-se fiecare plata în parte.
Penalizarea de 0,05% pe zi de intirziere, prevãzutã la lit. a), se aplica şi organelor care încaseazã amenzi, precum şi altor persoane care nu au calitatea de casier, pentru sumele încasate şi nedepuse la termenele şi în condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale.
Perioada pentru care se calculeazã penalizarea prevãzutã la lit. a) curge din ziua urmãtoare aceleia în care suma trebuia sa fie depusa pînã în ziua ce o precede pe aceea în care suma se depune efectiv.
Penalizãrile aplicate unitãţilor socialiste se recupereazã de la persoanele vinovate, în condiţiile legii.
ART. 51
Sumele încasate cu titlu de penalizare, potrivit art. 38 şi 50, de la persoanele vinovate de încãlcarea disciplinei de casa se vãrsa la bugetul republican, la subcapitolul "Încasãri din diverse alte surse".
ART. 52
Pentru nerespectarea regulamentului de fata rãspund disciplinar, administrativ sau penal, dupã caz, şi material sau civil cînd s-au produs pagube, conducãtorul unitãţii, conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, casierul, precum şi înlocuitorii acestora, fiecare potrivit vinovatiei sale.
De asemenea, sînt rãspunzãtoare disciplinar, administrativ sau penal, dupã caz, şi material sau civil cînd s-au produs pagube, persoanele care efectueazã plata retributiilor la secţii sau subunitati, precum şi persoanele care nu au calitatea de casier, pentru sumele încasate şi nedepuse în termenele şi condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale.
CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 53
Prevederile din prezentul regulament referitoare la instituţiile de stat se aplica în mod corespunzãtor şi ministerelor, celorlalte organe centrale ale administraţiei de stat, precum şi comitetelor şi birourilor executive ale consiliilor populare.
ART. 54
Societãţile mixte constituite prin cooperare cu parteneri strãini pe teritoriul Republicii Socialiste România efectueazã operaţiile de încasãri şi plati în numerar potrivit normelor proprii, elaborate în condiţiile prevãzute în actul de constituire. În cazul în care actul de constituire nu cuprinde clauze referitoare la efectuarea operaţiilor de încasãri şi plati în numerar, normele privind aceste operaţii se elaboreazã avînd în vedere prevederile din prezentul regulament.
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Laurentiu
06 Noiembrie 2014
Bibliografie concurs
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016