Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 19 din 20 ianuarie 1986  privind stabilirea unor masuri pentru perfectionarea mecanismului economico- financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 19 din 20 ianuarie 1986 privind stabilirea unor masuri pentru perfectionarea mecanismului economico- financiar

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 5 din 22 ianuarie 1986
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:
ART. 1
<>Legea nr. 8/1972 cu privire la dezvoltarea economico-socialã planificata a României, astfel cum a fost publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 58 din 13 iulie 1979, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 4 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Ministerele şi centralele rãspund de elaborarea prognozelor pe produse şi grupe de produse, care vor evidenţia direcţiile de modernizare a producţiei, modificãrile previzibile în structurile sortimentale, perspectivele innoirii produselor, evoluţia tehnologiilor de fabricaţie, a parametrilor de eficienta economicã, posibilitãţile de asigurare a bazei tehnico-materiale, de desfacere a produselor pe piata interna şi externa."
2. Alineatul 1 al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Pe trepte organizatorice întocmirea lucrãrilor de plan se desfãşoarã astfel:
a) întreprinderile, organizaţiile cooperatiste şi unitãţile social-culturale sînt titulare de plan; ele elaboreazã propunerile de plan în conlucrare cu centralele şi ministerele din care fac parte, respectiv cu uniunile cooperatiste, precum şi cu comitetele sau, dupã caz, birourile executive ale consiliilor populare, care au obligaţia sa asigure fundamentarea temeinica a planurilor;
b) centralele şi unitãţile asimilate sînt titulare de plan; în aceasta calitate rãspund de elaborarea şi realizarea planului unitãţilor subordonate, au obligaţia sa asigure integrarea şi corelarea propunerilor acestora pe baza specializãrii şi cooperãrii în producţie, folosirii intensive a întregului potenţial tehnic, stabilirii unor structuri de producţie corespunzãtoare cerinţelor economiei; în elaborarea propunerilor de plan colaboreazã cu celelalte centrale, cu ministerele şi cu organele locale.
Comitetul de Stat al Planificarii elaboreazã şi fundamenteazã direct pe centrale şi unitãţi asimilate planul de dezvoltare economico-socialã, conlucrind în acest scop cu ministerele;
c) ministerele şi celelalte organe centrale sînt titulare de plan pentru ramura sau activitatea pe care o coordoneazã; întocmesc proiectele de plan pe minister prin însumarea planurilor centralelor şi celorlalte unitãţi subordonate; elaboreazã proiectele de planuri pentru ramura de care rãspund."
3. La articolul 18 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Comitetul de Stat al Planificarii împreunã cu ministerele defalca şi urmãresc execuţia planului direct pe centrale, precum şi pe mari combinate şi întreprinderi de importanta deosebita, asigurind soluţionarea tuturor problemelor pentru îndeplinirea prevederilor de plan. Combinatele şi unitãţile de importanta deosebita se stabilesc anual prin decret al Consiliului de Stat."
4. La articolul 20, dupã alineatul 1 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Normele de consum şi sarcinile de tipizare a produselor şi materialelor se vor stabili cu un an înaintea anului de plan şi vor sta la baza întocmirii planului de dezvoltare economico-socialã al anului urmãtor. În aceasta perioada, ministerele, centralele şi întreprinderile vor stabili mãsuri tehnico-organizatorice pentru încadrarea în normele de consum."
5. La articolul 21 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Producţia destinatã consumului intern trebuie sa fie practic integral contractatã pînã la definitivarea planului pentru anul urmãtor, în care scop balantele materiale se vor actualiza odatã cu prevederile de plan, iar pentru export sa se încheie contracte ferme, contracte cadru, contracte de lungã durata, comenzi sau convenţii, care sa asigure certitudinea desfacerii produselor şi folosirea deplina a capacitãţilor de producţie. Contractele economice pentru maşini, utilaje şi instalaţii destinate realizãrii obiectivelor de investiţii vor fi strict corelate cu termenele aprobate de punere în funcţiune a investiţiilor."
6. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Pe baza observaţiilor şi propunerilor adunãrilor generale şi consiliilor oamenilor muncii, Consiliul de Miniştri definitiveaza proiectul de plan pentru anul urmãtor. Planul naţional unic se supune, în trimestrul IV al anului premergãtor anului de plan, de cãtre Consiliul de Miniştri, spre examinare, Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale şi Camerei legislative a consiliilor populare şi se adopta de Marea Adunare Nationala.
Sarcinile din planul naţional unic, adoptat de Marea Adunare Nationala, se desfãşoarã, pe titulari de plan, prin decret al Consiliului de Stat, pe baza propunerilor Consiliului de Miniştri.
În vederea asigurãrii desfãşurãrii ritmice şi echilibrate a activitãţii în cursul anului, principalele sarcini cuprinse în planul anual se repartizeazã pe trimestre, luni şi decade.
Planurile fiecãrei luni şi decade vor cuprinde sarcini pe produse fizice, pe sortimente şi în unitãţi de mãsura precise, precum şi indicatorii valorici corespunzatori. Se vor asigura nominalizarea întregii producţii fizice şi concordanta acesteia cu producţia valoricã, respectîndu-se strict preţurile de producţie şi de livrare legal stabilite.
Repartizarea producţiei pe trimestre şi luni se va face corespunzãtor prevederilor programelor de asigurare cu energie în perioadele de vara şi iarna, cerinţelor utilizãrii cu maximum de randament a combustibililor şi energiei, aplatizarii virfurilor de sarcina. Unitãţile mari consumatoare de energie vor fi programate sa efectueze reparaţii capitale cu prioritate în lunile de iarna.
Ministerele, centralele şi comisiile de planificare teritorialã, în conlucrare cu Comitetul de Stat al Planificarii, vor asigura, la fiecare unitate, programarea şi lansarea din timp a producţiei, îndeosebi a celei destinate exportului. În funcţie de specific, producţia pentru export va fi finalizatã în primele doua decade ale lunii respective."
7. La articolul 24 se adauga un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Adunarea generalã analizeazã şi aproba activitatea desfasurata, modul cum îşi îndeplinesc sarcinile consiliile oamenilor muncii şi birourile executive ale acestora. Consiliile oamenilor muncii din întreprinderi şi centrale rãspund direct de realizarea producţiei fizice, a producţiei marfa, asigurarea desfacerii produselor la intern şi export, promovarea progresului tehnico- ştiinţific, folosirea tuturor posibilitãţilor de creştere a productivitatii muncii, utilizarea intensiva a capacitãţilor de producţie, valorificarea superioarã a resurselor materiale, încadrarea stricta în normele de consum şi de stoc, mobilizarea întregului potenţial tehnico-productiv al unitãţii, în scopul obţinerii unor produse de inalta calitate, cu cheltuieli cît mai reduse."
8. La articolul 26, prevederile de la literele h) şi m) vor avea urmãtorul cuprins:
"h) executarea lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii ale maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor, asigurind funcţionarea acestora în condiţii de siguranta deplina şi cu randamente maxime; efectuarea, odatã cu reparaţiile capitale, a lucrãrilor de modernizare a utilajelor în vederea îmbunãtãţirii performantelor tehnico-economice, reducerii consumurilor specifice de combustibili şi energie, sporirii productivitatii muncii şi ridicãrii calitãţii produselor; planificarea cheltuielilor pentru reparaţiile capitale şi curente, ţinînd seama de folosirea integrala a pieselor de schimb provenite din recuperari.
Duratele de serviciu normate ale fondurilor fixe se vor reexamina, în condiţiile legii, îndeosebi la categoriile de fonduri fixe la care evoluţia progresului tehnic este mai rapida, luindu-se mãsuri de modernizare şi dotare cu scule, dispozitive şi verificatoare care sa asigure prelungirea duratei de utilizare şi reducerea cheltuielilor reprezentind amortizarea;"
"m) reducerea costurilor de producţie şi a cheltuielilor materiale; determinarea pe repere, semifabricate şi produse, pe baza normelor de consum stabilite, a cheltuielilor pentru materii prime, materiale, combustibili şi energie, ţinînd seama de folosirea tehnologiilor avansate, utilizarea integrala a capacitãţilor de producţie, gospodãrirea cu maxima eficienta a resurselor materiale; stabilirea, prin plan, pe unitatea de produs, la principalele resurse materiale şi energetice, atît a consumului total, cît şi a cantitãţii minime de resurse refolosibile ce va fi utilizata în cadrul consumului total; reducerea cheltuielilor de amortizare pe unitatea de produs; ridicarea eficientei fondurilor fixe; accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante, creşterea rentabilitatii şi a beneficiilor;"
9. La articolul 27, prevederile de la litera d) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) integrarea, specializarea şi profilarea producţiei, stabilirea de programe de cooperare între întreprinderile subordonate şi unitãţile componente, între acestea şi alte centrale, precum şi cu unitãţi economice din alte tari; stabilirea profilului doi de fabricaţie al întreprinderilor, iar în unele cazuri, şi a profilului trei, precum şi a mãsurilor pentru realizarea producţiei potrivit acestor profiluri; respectarea profilului de fabricaţie stabilit, potrivit legii, pentru fiecare întreprindere;"
10. La articolul 27 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Fiecare centrala este obligatã sa funcţioneze pe principiul autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare. Centrala are obligaţia sa asigure ca fiecare unitate subordonata sa-şi desfãşoare activitatea pe baza autogestiunii şi autofinantarii, sa gospodareasca cu maxima eficienta resursele încredinţate. Centrala rãspunde direct de realizarea planului în fata Consiliului de Miniştri."
11. La articolul 36, prevederile de la litera c) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) repartizarea judicioasã a mãrfurilor pe categorii de transport, pe baza criteriilor economice, a calculelor de optimizare a transporturilor; reducerea transporturilor cu costuri ridicate şi consumuri mari energetice, în special a transporturilor auto, creşterea transporturilor pe calea feratã, precum şi zonarea acestora în vederea diminuãrii cheltuielilor de transport în costurile de producţie;"
12. La articolul 39, dupã alineatul 4 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Totodatã, prin plan se vor stabili termenele pînã la care proiectantii trebuie sa definitiveze documentaţiile tehnico-economice pentru noile obiective de investiţii, respectarea acestor termene avîndu-se în vedere la eliberarea fondului de retribuire pentru proiectanţi."
13. Alineatul final al articolului 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Maşinile şi utilajele necesare programului de investiţii vor fi introduse în fabricaţie în corelare stricta cu termenele de execuţie şi de punere în funcţiune a noilor obiective. Pentru utilajele cu ciclu lung de fabricaţie, documentaţiile tehnico-economice vor fi definitivate pînã la 1 iulie, înaintea anului de plan, dacã prin lege nu se prevede altfel; perioada de pregãtire tehnologicã va fi de 3 luni şi, numai în cazuri temeinic justificate, de cel mult 6 luni; în aceasta perioada vor fi precizate şi toate elementele necesare asigurãrii aprovizionarii tehnico-materiale."
14. Alineatul 1 al articolului 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Planurile cincinale şi anuale cuprind obiectivele privind creşterea nivelului calitativ al produselor, lucrãrilor şi serviciilor în concordanta cu progresul ştiinţei şi tehnicii, cu cerinţele consumatorilor interni şi externi, în condiţiile unei eficiente economice ridicate. Planurile vor cuprinde indicatori specifici de mãsurare a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, cum sînt: ponderea producţiei de calitate superioarã în totalul producţiei realizate, ponderea în producţia marfa a valorii produselor de calitate la nivel mondial."
15. La articolul 62 se introduc doua noi alineate, cu urmãtorul cuprins:
"Comisiile de planificare teritorialã vor supune propunerile de plan şi principalele probleme ale îndeplinirii planului dezbaterii şi aprobãrii comitetului executiv al consiliului popular şi consiliului judeţean al oamenilor muncii, care rãspund de intreaga activitate economico-socialã a judeţului.
Sarcinile de plan pe trimestre cu eşalonare pe luni şi pe decade pentru producţie şi export, fizice şi valorice, pe centrale şi întreprinderi, vor fi desfãşurate pe fiecare judeţ de Comitetul de Stat al Planificarii, împreunã cu ministerele, centralele industriale şi comisiile de planificare teritorialã."
ART. 2
<>Legea contractelor economice, nr. 71/1969 , astfel cum a fost publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 60 din 14 iulie 1979, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul 2 al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Producţia destinatã consumului intern trebuie sa fie practic integral contractatã pînã la definitivarea planului pentru anul urmãtor."
2. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Contractele economice se vor încheia în cadrul unei perioade de cel mult 60 de zile, cu respectarea urmãtoarelor termene:
a) unitatea beneficiara va emite comenzi în termen de 15 zile de la data primirii normativelor de plan, iar în cazul produselor pentru care se elaboreazã şi balante materiale, de la data primirii repartitiilor;
b) în termen de 15 zile de la primirea comenzii beneficiarului, unitatea furnizoare este obligatã sa emita proiectul de contract sau, dupã caz, confirmarea comenzii;
c) unitatea beneficiara are obligaţia sa restituie proiectul de contract semnat, cu sau fãrã obiecţii, în termen de 10 zile de la data cînd l-a primit;
d) cînd sînt obiecţii la contract, pãrţile, dacã sînt din aceeaşi localitate, trebuie sa le concilieze în termen de 10 zile, iar dacã sînt din localitãţi diferite, în termen de 15 zile; convocarea beneficiarului este în sarcina furnizorului;
e) furnizorul este obligat sa sesizeze, în termen de 5 zile, organul competent pentru soluţionarea eventualelor obiecţii neconciliate; în cazul depãşirii termenului de sesizare, obiecţiile beneficiarului se considera acceptate, dacã nu contravin legii."
3. La articolul 26, prevederile de la litera c) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) ministere, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, în cazul în care pãrţile contractante sînt în subordinea unor organe diferite, iar neînţelegerile nu au putut fi conciliate de centralele de care aparţin; neînţelegerile ivite la contractele interne pentru realizarea operaţiunilor de export şi cooperare economicã internationala se rezolva împreunã cu Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperãrii Economice Internaţionale;"
4. La articolul 26, dupã alineatul 3 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Rezolvarea neintelegerilor se face pe baza justificarii tehnico-economice şi legale prezentate de pãrţi, cu participarea acestora şi, dupã caz, a coordonatorului de balanţa."
5. Prevederile de la litera c) a articolului 27 se abroga.
6. La articolul 44 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Despãgubirile datorate de furnizor vor include şi pagubele suportate de beneficiar ca urmare a penalitatilor şi despãgubirilor pe care acesta le-a plãtit beneficiarilor sãi datoritã neexecutãrii sau executãrii necorespunzãtoare a contractului încheiat cu furnizorul respectiv. În acest caz, termenul de prescripţie curge de la data plãţii penalitatilor şi despãgubirilor în cauza."
7. La articolul 93 se introduc doua noi alineate, cu urmãtorul cuprins:
"Pagubele cauzate unitãţilor socialiste prin plata de penalitãţi şi despãgubiri ca urmare a încãlcãrii obligaţiilor asumate prin contracte se recupereazã, potrivit legii, de la persoanele vinovate. Conducerile unitãţilor rãspund nemijlocit de luarea mãsurilor necesare în vederea stabilirii persoanelor vinovate, angajãrii rãspunderii acestora şi recuperãrii operative a pagubelor.
Pagubele prevãzute la alineatul precedent, care, potrivit legii, nu sînt imputabile unor persoane, se suporta astfel:
a) 60 la suta din influentele negative rezultate din penalitãţi şi din despãgubirile plãtite se suporta din fondul de participare a oamenilor muncii la realizarea producţiei, a beneficiilor şi la împãrţirea beneficiilor, determinat pe baza cotelor stabilite potrivit legii.
Consiliile oamenilor muncii din întreprinderi şi centrale vor stabili, pe fiecare colectiv de oameni ai muncii, suma cu care se reduce fondul de participare la beneficii în raport cu rãspunderea ce îi revine pentru încãlcarea obligaţiei contractuale care a avut drept consecinta plata de penalitãţi şi despãgubiri;
b) diferenţa de 40 la suta din cuantumul influentelor negative rezultate din penalitãţile şi din despãgubirile plãtite se suporta din beneficiul total al întreprinderii sau centralei, dupã caz, înainte de determinarea beneficiului de repartizat, potrivit legii."
ART. 3
<>Legea investiţiilor nr. 9/1980 , publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 109 din 23 decembrie 1980, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul 3 al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Înscrierea în plan şi realizarea de noi obiective de investiţii se vor putea face numai dacã sînt utilizate pe deplin capacitatile şi suprafeţele existente. Dezvoltarea şi modernizarea capacitãţilor în funcţiune se vor realiza în primul rind prin amplasarea maşinilor şi utilajelor în spaţiile şi pe suprafeţele existente. Înscrierea în plan şi achiziţionarea de noi maşini, utilaje şi instalaţii se vor face numai în condiţiile în care la cele existente se asigura realizarea parametrilor tehnico-economici prevãzuţi în cãrţile tehnice."
2. La articolul 17, dupã alineatul 1 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Pentru utilajele şi instalaţiile de natura produselor cu ciclu lung de fabricaţie, cuprinse în anexa nr. 3 la Legea finanţelor, în planul anual de investiţii şi în listele de utilaje se înscriu valorile corespunzãtoare fiecãrei etape de fabricaţie stabilite pentru anul respectiv."
3. Alineatul 3 al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Organele menţionate în alin. (2) îşi vor da avizul pentru înscrierea în planul anual de investiţii a dotãrii cu noi maşini, utilaje, mijloace de transport şi alte investiţii de natura acestora, numai în cazurile în care la cele existente se asigura realizarea parametrilor tehnico-economici prevãzuţi în cãrţile tehnice."
4. La articolul 77 se introduc doua noi alineate, cu urmãtorul cuprins:
"(4) Cheltuielile pentru lucrãrile de modernizare executate odatã cu reparaţiile capitale la maşini, utilaje şi instalaţii, ale cãror valori depãşesc 20% din valoarea reparaţiilor, se finanţeazã în întregime, de cãtre bãncile specializate, din fondurile de investiţii. Valoarea modernizãrilor respective majoreazã valoarea de inventar a fondurilor fixe reparate.
(5) Prin excepţie de la prevederile legale referitoare la elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiilor tehnico-economice de investiţii, precum şi la realizarea şi finanţarea acestora, lucrãrile de modernizare prevãzute la alineatul precedent se executa pe baza documentaţiilor elaborate şi aprobate pentru lucrãrile de reparaţii capitale şi în condiţiile prevãzute de lege pentru efectuarea acestor reparaţii."
ART. 4
<>Legea nr. 20/1984 privind tipizarea şi standardizarea produselor, construcţiilor şi tehnologiilor, normarea tehnica a consumurilor materiale şi energetice, ridicarea calitãţii şi nivelului tehnic al produselor, publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 91 din 21 decembrie 1984, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 15 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Pentru principalele materii prime şi materiale la care prin balante sînt nominalizate şi cantitãţile de resurse refolosibile, organele prevãzute de lege vor stabili atît norma tehnica de consum, cît şi norma minima de consum de materiale refolosibile pe unitatea de produs sau grupa de produse, dupã caz."
2. Alineatul 2 al articolului 17 se abroga.
3. Alineatul 4 al articolului 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Normele tehnice de reparaţii se revizuiesc şi se completeazã ca urmare a punerii în funcţiune de noi tipuri de maşini, utilaje, instalaţii, clãdiri şi alte construcţii, a rezultatelor obţinute în exploatare, a îmbunãtãţirii tehnologiilor de execuţie a reparaţiilor şi a modernizãrilor efectuate în cadrul lucrãrilor de reparaţii."
ART. 5
<>Legea finanţelor nr. 9/1972 , astfel cum a fost publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 59 din 13 iulie 1979, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 25 se introduc doua noi alineate, cu urmãtorul cuprins:
"(2) Fondul de rezerva pentru mijloacele circulante ce se constituie la centrale se completeazã şi cu vãrsãmintele efectuate de întreprinderile în subordine din fondul mijloacelor circulante constituit din beneficiile peste plan, potrivit legii.
(3) Sumele vãrsate la centrale pentru constituirea fondului de rezerva pentru mijloace circulante, din beneficiile peste plan, vor aparţine, în continuare, întreprinderilor depunatoare şi pot fi restituite acestora în cazurile în care au greutãţi financiare sau nu mai sînt necesare centralelor."
2. La articolul 49 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"(5) Normativele financiare - baremuri de cheltuieli - la principalele produse vegetale şi animale din unitãţile agricole de stat şi cooperatiste se stabilesc prin decret al Consiliului de Stat."
3. În locul alineatului 5 al articolului 51 se introduc 5 noi alineate, cu urmãtorul cuprins:
"(5) Creditarea mijloacelor circulante se face pe termen de pînã la 12 luni; peste acest termen se pot acorda credite pentru produsele cu ciclu de producţie mai mare de un an care nu se deconteazã pe etape de fabricaţie, pentru cheltuielile de organizare a santierelor, precum şi în alte cazuri prevãzute de lege.
(5^1) Pentru produsele cu ciclu lung de fabricaţie, destinate investiţiilor, cuprinse în anexa nr. 3 la prezenta lege, decontarea se va face pe etape de fabricaţie, stabilite corespunzãtor stadiilor de execuţie fizica.
(5^2) Pentru produsele prevãzute la alin. (5^1), Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor, împreunã cu ministerele, vor stabili etapele de fabricaţie, precum şi norme şi normative de fabricaţie care sa stea la baza decontãrii parţiale de cãtre beneficiarii produselor respective.
(5^3) Decontarea pe etape de fabricaţie se va face numai cu condiţia respectãrii stricte a termenelor şi etapelor de realizare a produselor respective, potrivit normelor şi normativelor de fabricaţie aprobate.
(5^4) În cazul nerespectãrii termenelor stabilite, întreprinderile producãtoare vor plati beneficiarilor produselor penalitãţile şi daunele prevãzute de lege."
4. Legea se completeazã cu anexa nr. 3, care va avea cuprinsul prevãzut în anexa la prezentul decret.
ART. 6
<>Legea nr. 5/1978 cu privire la organizarea şi conducerea unitãţilor socialiste de stat, precum şi la funcţionarea acestora pe baza autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare, astfel cum a fost republicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 11-12 din 27 ianuarie 1982, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Prevederile de la litera c) a articolului 23 vor avea urmãtorul cuprins:
"c) fondul de rezerva pentru mijloacele circulante, format prin preluarea unei cote de 0,5 la suta din fondurile mijloacelor circulante constituite anual de întreprinderile subordonate.
Acest fond se completeazã şi cu vãrsãmintele efectuate de întreprinderile în subordine din fondul mijloacelor circulante constituit din beneficiile peste plan, potrivit legii ;"
2. La articolul 37, dupã litera a) se introduce litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) ia mãsuri şi rãspunde direct de realizarea producţiei fizice, a producţiei marfa, asigurarea desfacerii produselor la intern şi export, promovarea progresului tehnico-ştiinţific, folosirea tuturor posibilitãţilor de creştere a productivitatii muncii, utilizarea intensiva a capacitãţilor de producţie, valorificarea superioarã a resurselor materiale, încadrarea stricta în normele de consum şi de stoc, mobilizarea întregului potenţial tehnico-productiv al întreprinderii, în scopul obţinerii unor produse de inalta calitate, cu cheltuieli cît mai reduse;"
3. Dupã alineatul 2 al articolului 40 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"De asemenea, membrii biroului executiv al consiliului oamenilor muncii au rãspunderea materialã colectivã, inclusiv pentru beneficiul nerealizat de unitate, în cazul neîndeplinirii sarcinilor de producţie prevãzute în plan ori al depãşirii consumurilor normate, dacã din vina lor nu au fost luate mãsurile necesare pentru desfãşurarea normalã a procesului de producţie."
4. Dupã articolul 42 se introduce articolul 42^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 42^1. - Directorul, contabilul şef şi celãlalt personal de conducere rãspund material, potrivit Codului muncii, pentru pagubele cauzate din vina lor prin angajarea cheltuielilor materiale şi bãneşti ale unitãţii.
De asemenea, directorul, contabilul şef şi celãlalt personal de conducere al unitãţii rãspund material şi pentru paguba adusã unitãţii din vina lor în urmãtoarele situaţii:
a) pentru neluarea în termen a mãsurilor de recuperare a pagubelor de la cel care le-a produs;
b) pentru pagubele cauzate de personalul din subordine în cazul în care:
- acest personal a fost încadrat cu încãlcarea legii;
- deşi au cunoscut ca personalul în subordine nu îşi îndeplineşte atribuţiile, nu au luat mãsurile necesare pentru evitarea pagubelor.
În situaţiile prevãzute la lit. a) şi b) rãspunderea este solidarã cu aceea a personalului în subordine care a cauzat paguba;
c) pentru pagubele cauzate de personalul în subordine ca urmare a neasigurarii unui control eficient şi la termen, neluãrii mãsurii inventarierii bunurilor sau neurmaririi sistematice a modului de realizare a sarcinilor.
În situaţia prevãzutã la lit. c) rãspunderea este în limita valorii nerecuperate de la persoana care a provocat direct paguba, iar executarea se face începînd cu data constatãrii imposibilitãţii de recuperare a pagubei în termen, potrivit legii, de la aceasta."
5. La articolul 48, dupã litera a) se introduce litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) ia mãsuri şi rãspunde direct de realizarea producţiei fizice, a producţiei marfa, asigurarea desfacerii produselor la intern şi export, promovarea progresului tehnico-ştiinţific, folosirea tuturor posibilitãţilor de creştere a productivitatii muncii, utilizarea intensiva a capacitãţilor de producţie, valorificarea superioarã a resurselor materiale, încadrarea stricta în normele de consum şi de stoc, mobilizarea întregului potenţial tehnico-productiv al centralei în scopul obţinerii unor produse de inalta calitate, cu cheltuieli cît mai reduse;"
6. La articolul 53 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Prevederile art. 42^1 se aplica în mod corespunzãtor şi pentru directorul general, contabilul şef şi celãlalt personal de conducere din centrale."
7. La articolul 80 se adauga cinci noi alineate, cu urmãtorul cuprins:
"Pentru orice paguba adusã unitãţii persoana vinovata este obligatã la plata despãgubirilor corespunzãtoare, în condiţiile prevãzute de lege.
În cazul în care persoana obligatã la plata despãgubirii a devenit, ulterior stabilirii rãspunderii, insolvabilã sau în cazul în care, dupã 5 ani de la începerea executãrii, despãgubirea nu poate fi recuperatã de la persoana respectiva, inclusiv din bunurile sale sau din bunurile altei persoane urmãrite potrivit legii, paguba se suporta din fondul de participare la beneficii.
Paguba se suporta din fondul de participare la beneficii şi în cazul în care persoana care a cauzat dãuna nu poate fi identificata ori a dispãrut.
Dacã fapta prin care s-a cauzat paguba constituie infracţiune, iar fãptuitorul sau alta persoana obligatã la plata despãgubirii, potrivit legii, sînt insolvabili, paguba nerecuperata potrivit alineatelor precedente se acoperã şi din sumele depuse ca pãrţi sociale la fondul de dezvoltare al unitãţii.
Acoperirea despãgubirii din fondul de participare la beneficii sau din sumele depuse ca pãrţi sociale la fondul de dezvoltare al unitãţii nu constituie o cauza de exonerare de rãspundere pentru cei obligaţi la plata despãgubirii, aceştia urmînd a fi urmãriţi, în condiţiile legii, pînã la reîntregirea fondurilor din care s-a fãcut plata."
8. Dupã articolul 115 se introduce un nou articol, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 115^1 - Prevederile art. 40, 42^1 şi 80 se aplica, în mod corespunzãtor, şi organizaţiilor cooperatiste şi obşteşti sau altor unitãţi, potrivit cu specificul lor de activitate.
De asemenea, prevederile art. 42^1 şi 80 se aplica, în mod corespunzãtor, şi în ce priveşte rãspunderea legatã de gestionarea bunurilor."
ART. 7
La articolul 12 din <>Legea nr. 29/1978 privind formarea, planificarea, destinaţia şi vãrsarea beneficiilor, publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 114 din 27 decembrie 1978, dupã litera b) se introduce litera b^1), cu urmãtorul cuprins:
"b^1) o cota de 5 la suta pentru constituirea fondului mijloacelor circulante;"
ART. 8
<>Legea retribuirii muncii în unitãţile agricole cooperatiste nr. 1/1982 , publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 36 din 6 aprilie 1982, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 18 alineatele 1 şi 2 se înlocuiesc cu 4 alineate, cu urmãtorul cuprins:
Art. 18 - (1) Obligaţiile ce revin cooperativelor agricole de producţie pentru asigurarea condiţiilor tehnico-materiale necesare realizãrii producţiei planificate, rãspunderile cooperatorilor, mecanizatorilor, specialiştilor şi celuilalt personal tehnic productiv şi de administraţie, pentru efectuarea la timp a întregului volum de lucrãri şi respectarea tehnologiilor, precum şi drepturile de retribuire, se înscriu în angajamentele încheiate între:
a) şeful de echipa şi şeful subunitatii de producţie - şeful de ferma, de brigada sau de sector. Angajamentul va fi semnat de şeful subunitatii şi toţi membrii echipei;
b) şeful subunitatii de producţie - şeful de ferma, de brigada sau de sector - împreunã cu şeful sectiei de mecanizare şi conducerea cooperativei agricole reprezentatã de preşedinte, inginer şef şi contabil şef.
(2) Angajamentele se aproba de consiliul de conducere al cooperativei agricole de producţie.
(3) În angajamentele menţionate la alin. 1 vor fi prevãzute suprafeţele pe culturi, speciile şi categoriile de animale repartizate, utilajele şi materialele necesare, productiile ce trebuie obţinute, tehnologiile ce vor fi aplicate, perioadele de timp pentru executarea lucrãrilor, volumul de munca necesar potrivit normelor stabilite, drepturile de retribuire şi rãspunderile, potrivit legii, pentru pagubele materiale aduse unitãţii.
(4) Preşedintele, vicepreşedintele, inginerul şef şi contabilul şef încheie un angajament cu direcţia generalã pentru agricultura şi uniunea judeteana a cooperativelor agricole de producţie. În acest angajament se stabilesc obligaţiile şi rãspunderile concrete ale persoanelor din conducerea cooperativei referitoare la realizarea sarcinilor de producţie şi economice, prevãzute în planul de producţie şi bugetul de venituri şi cheltuieli al unitãţii, drepturile de retribuire, în raport cu realizarea sarcinilor de plan, precum şi obligaţiile direcţiei generale pentru agricultura privind asigurarea bazei tehnico-materiale prevãzute în plan şi rãspunderea pãrţilor pentru neîndeplinirea obligaţiilor asumate."
2. Alineatul 2 al articolului 63 se înlocuieşte cu trei alineate, avînd urmãtorul cuprins:
"(2) Obligaţiile ce revin asociaţiei pentru asigurarea condiţiilor tehnico-materiale necesare realizãrii productiilor planificate, rãspunderile cooperatorilor, mecanizatorilor, specialiştilor şi celuilalt personal tehnic productiv şi de administraţie pentru efectuarea la timp a întregului volum de lucrãri şi respectarea tehnologiilor, precum şi drepturile de retribuire, se înscriu în angajamente încheiate între:
a) şeful de echipa şi şeful subunitatii de producţie - şeful de ferma sau sector. Angajamentul va fi semnat de şeful subunitatii şi toţi membrii echipei;
b) şeful subunitatii de producţie - şeful de ferma sau sector - împreunã cu şeful sectiei de mecanizare şi conducerea asociaţiei. Angajamentele se aproba de consiliul oamenilor muncii.
(3) În angajamentele menţionate la alin. (2) vor fi prevãzute suprafeţele pe culturi, speciile şi categoriile de animale repartizate, utilajele şi materialele necesare, productiile ce trebuie obţinute, tehnologiile ce vor fi aplicate, perioadele de timp pentru executarea lucrãrilor, volumul de munca necesar potrivit normelor stabilite, drepturile de retribuire şi rãspunderile, potrivit legii, pentru pagubele materiale aduse asociaţiei din vina lor.
(4) Directorul, inginerul şef şi contabilul şef încheie angajamentul cu direcţia generalã pentru agricultura şi uniunea judeteana a cooperativelor agricole de producţie. În acest angajament se stabilesc obligaţiile şi rãspunderile concrete ale persoanelor din conducerea asociaţiei referitoare la realizarea sarcinilor de producţie şi economice, prevãzute în planul de producţie şi bugetul de venituri şi cheltuieli al asociaţiei, drepturile de retribuire, în raport cu realizarea sarcinilor de plan, precum şi obligaţiile direcţiei generale pentru agricultura privind asigurarea bazei tehnico-materiale prevãzutã în plan, cît şi rãspunderea pãrţilor pentru neîndeplinirea obligaţiilor asumate."
3. Dupã articolul 80 se introduc articolele 80^1, 80^2 şi 80^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 80^1 - (1) Specialiştii agricoli, alte cadre cu pregãtire superioarã şi contabilii şefi care lucreazã în unitãţile agricole cooperatiste sînt încadraţi cu contract de munca de aceste unitãţi şi sînt retribuiţi în acord global, în raport cu munca prestatã şi productiile obţinute, potrivit legii.
(2) Pentru personalul prevãzut la alin. (1), retributia tarifara se stabileşte în condiţiile Legii retribuirii dupã cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974. De asemenea, acest personal beneficiazã şi de celelalte drepturi prevãzute în prezenta lege, precum şi de cele care se acorda personalului muncitor încadrat cu contract de munca, potrivit legislaţiei în vigoare.
(3) În cazul depãşirii productiilor planificate veniturile cresc în mod corespunzãtor şi nu sînt plafonate.
(4) În situaţia nerealizarii productiilor planificate sau a neîndeplinirii obligaţiilor de la locul de munca, retributia se diminueazã în mod corespunzãtor, potrivit legii, fãrã a se asigura venit garantat.
Art. 80^2 - (1) Specialiştii agricoli, alte cadre cu pregãtire superioarã şi contabilii şefi care lucreazã în unitãţile agricole cooperatiste se reco- manda sa fie primiţi ca membri ai cooperativelor agricole de producţie, cu drepturile şi obligaţiile prevãzute de statut.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) care devin cooperatori îşi pãstreazã calitatea de reprezentanţi ai statului în unitãţile agricole cooperatiste şi beneficiazã, în continuare, de toate drepturile prevãzute de lege pentru personalul muncitor încadrat cu contract de munca.
Art. 80^3 - (1) Pentru anul 1986, fondul necesar retribuirii specialiştilor agricoli, altor care cu pregãtire superioarã şi contabililor şefi, încadraţi în cooperativele agricole de producţie, se asigura, în continuare, de la bugetul de stat.
(2) Pentru anul 1987 se va stabili, pe fiecare cooperativa agricolã de producţie, la propunerea direcţiilor generale pentru agricultura, uniunilor judeţene ale cooperativelor agricole de producţie şi sucursalelor Bãncii pentru Agricultura şi Industrie Alimentara, cu avizul Ministerului Agriculturii, al Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie şi al Bãncii pentru Agricultura şi Industrie Alimentara, cota din fondul de retribuire care se asigura de la bugetul de stat şi cota care se acoperã de cooperativa agricolã.
(3) Eliberarea fondului de retribuire se face de cãtre Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara, cu aprobarea organelor de conducere ale unitãţilor agricole cooperatiste, în raport cu munca prestatã şi cu rezultatele obţinute, precum şi cota care se acoperã de cooperativa agricolã.
4. Alineatul 6 al articolului 81 va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Retribuirea personalului încadrat cu contract de munca de cooperativa agricolã de producţie şi de asociaţia economicã intercooperatista se face potrivit prevederilor Legii nr. 57/1974, cu condiţia executãrii unor lucrãri de volum şi de complexitate similare cu cele stabilite pentru personalul din unitãţile de stat cu acelaşi profil şi grad de organizare, fãrã a depãşi nivelul retributiei funcţiilor sau meseriilor respective din unitãţile de stat sau ale cooperaţiei meşteşugãreşti şi - cu excepţia personalului prevãzut la art. 80^1 - nici retributia lunarã totalã cuvenitã preşedintelui cooperativei agricole de producţie, respectiv directorului asociaţiei economice intercooperatiste."
ART. 9
<>Legea nr. 12/1971 privind încadrarea şi promovarea în munca a personalului din unitãţile socialiste de stat, publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 131 din 21 octombrie 1971, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã alineatul 7 al articolului 22 se introduce un nou alineat, cu urmãtorul cuprins:
"Promovarea muncitorilor în categoria a 5-a şi urmãtoarele se poate face numai dupã însuşirea de cãtre aceştia a cunoştinţelor şi deprinderilor necesare exercitãrii unei a doua meserii, stabilitã de conducerea unitãţii, în raport cu necesitãţile producţiei, doveditã prin certificat de calificare (policalificare) eliberat în condiţiile legii. Pe perioada însuşirii celei de-a doua meserii - policalificare sau recalificare - muncitorii îşi menţin categoria şi treapta pe care o au în meseria de baza."
2. Dupã articolul 69 se introduce articolul 69^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 69^1 - Promovarea personalului muncitor în categorii şi funcţii, precum şi trecerea acestuia în trepte şi gradatii superioare, se fac în condiţiile prevãzute de prezenta lege, numai dacã a absolvit şi un curs de ridicare a calificãrii sau o alta forma de perfecţionare profesionalã, organizatã conform reglementãrilor legale."
ART. 10
Articolul 5 litera a) din <>Decretul nr. 303/1971 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe, astfel cum a fost republicat în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 63 din 16 iunie 1975, va avea urmãtorul cuprins:
"a) exercita controlul în intreaga economie asupra folosirii depline şi în condiţii de siguranta a fondurilor fixe, exploatãrii, întreţinerii şi repararii corespunzãtoare a acestora, inzestrarii cu piese de schimb, punînd accentul pe controlul pregãtirii reparaţiilor şi reviziilor, realizarea acestora în intervalul planificat şi în condiţii de calitate care sa asigure menţinerea parametrilor funcţionali, pe întãrirea ordinii în unitãţi şi la locurile de munca, pe creşterea rãspunderii întregului personal muncitor, prin predarea sub semnatura, între schimburi, a utilajelor şi instalaţiilor; controleazã folosirea la capacitate a fondurilor fixe şi propune, împreunã cu Comitetul de Stat al Planificarii, mãsuri pentru încãrcarea raţionalã a capacitãţilor de producţie şi redistribuirea la alte organizaţii economice a utilajelor nefolosite sau slab încãrcate, evitind astfel includerea în planurile anuale a noi dotãri cu utilaje similare;"
ART. 11
Pe baza propunerilor prezentate de ministere, celelalte organe centrale şi locale, în termen de 30 de zile de la data prezentului decret, Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor vor supune, spre aprobare, modificarea indicatorilor economici şi financiari din planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã, precum şi în volumul şi structura bugetului de stat şi în rezervele financiare, pe anul 1986, rezultate din aplicarea prezentului decret.
ANEXA 1
Produse cu ciclu lung de fabricaţie la care decontarea se efectueazã pe etape de fabricaţie
- Platforme de foraj marin
- Platforme de exploatare fixe
- Instalaţii de foraj de mare adîncime
- Cazane 420 t/abur/ora
- Cazane 520 t/abur/ora
- Cazane 720 t/abur/ora
- Cazane 1035 t/abur/ora
- Turbine D.S.L. ( 50 MW)
- Turbina (120 MW)
- Turbina (330 MW)
- Excavator cu rotor ERC 1400
RSC 470

- Instalatie de haldat IH 6500
- Complexe mecanizate de sustinere
- Mori autogene şi cu bile
- Strunguri Karusel cu D peste 5000 mm
- Maşini de rectificat cu ghidaje RG 2000
- Maşini de frezat longitudinal cu portal
- Presa 12.000 t/f
- Presa 6.000 t/f
----------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016