Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 142 din 20 aprilie 1953  privind construirea, modernizarea, intretinerea si administrarea drumurilor publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 142 din 20 aprilie 1953 privind construirea, modernizarea, intretinerea si administrarea drumurilor publice

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 20 din 31 iulie 1957
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Sînt drumuri publice cãile de comunicaţii terestre, altele decît cãile ferate, corespunzãtor amenajate pentru circulaţia vehiculelor, oamenilor şi animalelor.
ART. 2
Fac parte integrantã dintr-un drum şi sînt supuse aceloraşi prevederi: podurile, construcţiile de apãrare şi consolidare, parapetele, şanţurile sau rigolele, canalele de scurgere amenajate în legatura cu drumul, locurile de depozitare cu caracter permanent şi construcţiile cu acelaşi scop, plantaţiile de pe marginea drumului şi de pe zonele de protecţie ale acestora, bornele, stîlpii şi tablele indicatoare, cantoanele cu terenurile aferente, locurile de parcare, tunelele rutiere, drumurile de orice fel amenajate pe zonele drumurilor, precum şi terenurile care servesc la protecţia drumurilor şi asigurarea circulaţiei.
Aceasta enumerare nu este limitativa.

CAP. 2
Clasificarea drumurilor din punctul de vedere al administrãrii
ART. 3
Drumurile se împart din punct de vedere al administrãrii lor în urmãtoarele categorii:
- drumuri naţionale;
- drumuri regionale;
- drumuri raionale;
- drumuri comunale;
- drumuri industriale şi agricole;
- strãzi.
ART. 4
Drumuri naţionale sînt acelea care leagã Capitala Republicii Populare Romine cu oraşele de resedinta ale regiunilor, cu centrele importante economice, industriale, cu porturile maritime şi fluviale, cu localitãţile balneo-climatice şi turistice de importanta generalã, cu ţãrile vecine, precum şi acelea care leagã oraşele de resedinta ale regiunilor cu centrele economice, industriale, cu porturile şi localitãţile balneo-climatice şi turistice menţionate mai sus.
ART. 5
Drumuri regionale sînt acelea care, nefacind parte din categoria drumurilor naţionale, leagã oraşul de resedinta al unei regiuni cu oraşele de resedinta ale regiunilor vecine, cu oraşele de resedinta ale raioanelor, cu centrele economice, industriale, cu localitãţile balneo-climatice şi turistice importante din cuprinsul regiunii, precum şi oraşele de resedinta ale raioanelor între ele.
ART. 6
Drumuri raionale sînt acelea care nu fac parte din categoria drumurilor naţionale sau regionale şi leagã resedintele raioanelor între ele, oraşul de resedinta de raion cu celelalte oraşe sau cu mai multe centre importante din punct de vedere economic, precum şi acelea care fac legatura cu aeroporturile civile.
ART. 7
Drumuri comunale sînt drumurile de interes local, care leagã resedintele comunelor cu satele şi satele între ele, comunele şi satele cu staţiile C.F.R. şi cu drumurile naţionale, regionale şi raionale, cele care duc la centre industriale şi agricole, dacã ele nu fac parte din categoria drumurilor naţionale, regionale şi raionale.
ART. 8
Drumuri industriale şi agricole sînt drumurile care deservesc necesitãţile de transport ale întreprinderilor şi organizaţiilor economice şi nu fac parte din categoria drumurilor naţionale, regionale, raionale şi comunale.
ART. 9
Strãzi sînt drumurile publice din interiorul oraşelor şi comunelor.
ART. 10
Un drum se considera ca urmeazã fãrã întrerupere în traversarea oraşelor şi comunelor. Portiunile în traversare servesc şi ca strãzi.
ART. 11
Delimitarea suprafeţei totale a unui drum, cuprinzînd elementele arãtate la art. 2, se fixeazã, de la caz la caz, în funcţie de situaţia de pe teren, prin planurile de situaţie sau proiecte de construire, modernizare sau modificare a drumurilor, întocmite pe baza normelor în vigoare.
Exproprierea terenurilor proprietate particularã, precum şi trecerea de terenuri în administrarea organelor care administreazã drumurile, se va face potrivit dispoziţiilor în vigoare, numai pe mãsura necesitãţii amenajãrii efective pe aceste terenuri a diferitelor elemente care compun drumul.
ART. 12
Prin clasificare, drumurile vor fi încadrate în una din categoriile arãtate la art. 3.
Clasificarea unui drum în una din aceste categorii, precum şi trecerea unui drum clasificat dintr-o categorie la alta categorie, se face în felul urmãtor:
- pentru drumurile naţionale, de cãtre Consiliul de Miniştri, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor şi cu avizul Ministerului Forţelor Armate;
- pentru drumurile regionale şi raionale, de cãtre comitetele executive ale sfaturilor populare regionale respective, cu avizul Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor şi al Ministerului Forţelor Armate;
- pentru drumurile comunale, industriale şi agricole, de cãtre comitetele executive ale sfaturilor populare regionale respective. La clasificarea unui drum industrial sau agricol sau la scoaterea lor din aceasta categorie se va lua acordul organului central care tuteleaza pe beneficiarul drumului.

CAP. 3
Administrarea drumurilor
ART. 13
Construcţia, modernizarea, modificarea, întreţinerea şi administrarea drumurilor naţionale sînt în sarcina Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor, cu excepţia portiunilor de drumuri care traverseaza oraşele de resedinta regionala. Aceste porţiuni în traversare sînt construite, modernizate, modificate, întreţinute şi administrate de sfaturile populare ale oraşelor de resedinta respective, cu respectarea normelor tehnice elaborate de Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor şi în conformitate cu prevederile planului de sistematizare.
Oraşele, altele decît cele de resedinta ale regiunilor, vor contribui la construcţia, modernizarea, modificarea şi întreţinerea portiunilor în traversare. Aceasta contribuţie va fi stabilitã de cãtre Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor de acord cu comitetul executiv al statului popular regional respectiv.
Nici o lucrare de construcţie, modernizare şi modificare a drumurilor naţionale în traversarea oraşelor şi comunelor nu poate fi executatã fãrã prealabilã aprobare a Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor, în vederea coordonãrii lor cu lucrãrile ce se executa de acest minister.
ART. 14
Construcţia, modernizarea, modificarea, întreţinerea şi administrarea drumurilor regionale, raionale şi comunale sînt în sarcina sfatului popular al regiunii traversate de aceste drumuri, cu respectarea normelor tehnice în vigoare şi a prevederilor planului de sistematizare.
ART. 15
Construcţia, modernizarea, modificarea, întreţinerea şi administrarea drumurilor industriale şi agricole sînt în sarcina beneficiarilor.
ART. 16
Construcţia, modernizarea, modificarea, întreţinerea şi administrarea strazilor sînt în sarcina sfatului popular regional respectiv, cu excepţia strazilor din oraşul Bucureşti, care se construiesc, modernizeazã, modifica, întreţin şi administreazã de cãtre Statul Popular al Capitalei, cu respectarea normelor tehnice în vigoare şi a prevederilor planului de sistematizare.
ART. 17
Incrucisarile de drumuri se construiesc, întreţin şi administreazã de organul de care depinde drumul de categorie superioarã.
Construcţia incrucisarilor dintre un drum şi o cale feratã este în sarcina organului care impune incrucisarea. Întreţinerea şi administrarea incrucisarilor de drumuri cu cãile ferate este în sarcina organului de care depinde drumul, iar securitatea acestor incrucisari se asigura de organul de care depinde calea feratã.
ART. 18
Plantaţiile aflate pe zonele drumurilor de toate categoriile nu sînt supuse legii regimului silvic şi vor fi administrate dupã criteriile tehnice specifice drumurilor, de cãtre organul care are în sarcina drumul. Circulaţia materialului lemnos ce se va extrage de pe aceste zone se face în conformitate cu <>Decretul nr. 201 din 1953 , completat cu <>Decretul nr. 633/1956 .
În proiectele de construcţie, modernizare şi modificare a drumurilor, vor fi prevãzute plantaţiile pe zone, perdelele de protecţie contra inzapezirilor şi lucrãrile de consolidãri prin plantaţii.
Gospodãrirea benzilor de padure cu rol de protecţie de o parte şi alta a drumurilor publice în traversarea pãdurilor, se face de cãtre organele silvice, cu consultarea organului care administreazã drumul, în vederea asigurãrii condiţiilor pentru buna exploatare a drumului.
Cantoanele drumurilor nu sînt supuse regimului privind normarea, repartizarea şi folosirea suprafeţei locative; chiriile se stabilesc în conformitate cu prevederile <>art. 29 din Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 1509 din 1953 .

CAP. 4
Dispoziţii privitoare la autorizari de instalaţii pe zonele drumurilor
ART. 19
În mod excepţional şi pe baza autorizaţiei eliberata de organul care administreazã drumul, pe zonele drumurilor se pot instala sau construi şi unele instalaţii ce nu aparţin drumului.
În aceleaşi condiţii drumurile pot fi traversate de asemenea instalaţii.
ART. 20
Pentru obţinerea autorizaţiei, solicitatorul va prezenta sarcina de proiectare, cu o schita din care sa rezulte amplasarea instalaţiilor pe porţiunea respectiva de drum.
Organul care administreazã drumul poate conditiona eliberarea autorizaţiei şi de proiectul parţial sau total al lucrãrilor respective de instalaţii, cu precizarea condiţiilor tehnice de execuţie a lucrãrilor şi de funcţionare a instalaţiilor proiectate.
Autorizaţia va fi eliberata în maximum 10 zile de la prezentarea documentaţiei necesare.
ART. 21
Liniile şi conductele aeriene aşezate pe zona drumurilor în baza prevederilor art. 19, vor fi plasate la o înãlţime minima de 4,50 m fata de nivelul zonei drumului, cu respectarea normelor tehnice în vigoare, tinindu-se seama de conservarea şi dezvoltarea plantaţiilor existente, cît şi de felul plantaţiilor ce urmeazã a se face.
Pe portiunile de traversare a drumurilor, liniile, conductele aeriene şi funicularele, vor fi aşezate la inaltimile prevãzute în prescripţiile în vigoare şi sub un unghi de incidenta de minimum 30°, fiind prevãzute cu plase sau alte dispozitive de protecţie necesare.
Aşezarea pe zone şi traversarea drumurilor prin linii şi conducte ingropate, este permisã numai în condiţiile tehnice stabilite de organul care administreazã drumul, cu respectarea normelor tehnice de aşezare pentru linii şi conducte ingropate.
Pentru strãzi, se permite amplasarea acestora şi sub platforma, în condiţiile de mai sus şi cu respectarea prevederilor planului de sistematizare.
Pentru asigurarea spaţiului necesar folosirii şi dezvoltãrii drumurilor se interzice executarea oricãrui fel de noi construcţii, fãrã avizul organului care administreazã drumul, la o distanta mai mica de 25 m de la axul drumului pentru drumurile naţionale, de 22 m pentru cele regionale şi de 20 m pentru cele raionale şi comunale, excepţie fãcînd strazile, în care se vor respecta prevederile planului de sistematizare.
Se interzic de asemenea, pe fisia de teren din afarã zonei drumului şi pînã la distanţele fixate mai sus, plantaţii şi culturi care ar depãşi înãlţimea de 2,50 m.
ART. 22
Dacã instituţia care administreazã drumul public, ca urmare a oricãror lucrãri de construcţie, modernizare, rectificare sau întreţinere a drumului, ar socoti necesarã mutarea sau modificarea instalaţiilor autorizate, beneficiarul autorizaţiei este obligat a executa aceste lucrãri pe cheltuiala sa şi fãrã nici o despãgubire, în termenul fixat de cãtre organele care administreazã drumul.
Acesta este obligat a-l înştiinţa în timp util pe beneficiar pentru a-şi putea prevedea aceste lucrãri.
În cazurile cînd se impune modificarea unui drum, ca urmare a unor lucrãri, aceasta se face cu avizul organului care administreazã drumul, la cererea beneficiarului.
ART. 23
Orice degradari cauzate drumului prin instalarea, mutarea, modificarea, întreţinerea sau desfiinţarea lucrãrilor prevãzute la art. 21, vor fi reparate de cãtre beneficiarul autorizaţiei, în termenul fixat de cãtre organul care administreazã drumul.
ART. 24
Instalarea de linii ferate, de orice categorie, este interzisã pe platformele, pe rigolele sau pe zonele drumurilor, cu excepţia acelor cazuri unde configuraţia terenului nu permite alta aşezare, precum şi a traversarilor pentru care se vor încheia convenţii speciale cu organul care administreazã drumul.
În viitor, traversarile drumurilor naţionale cu linii ferate vor fi efectuate prin treceri inferioare sau superioare şi numai excepţional de nivel. Felul trecerii şi exceptiunile se vor stabili dupã caz, de comun acord între Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor şi organul care administreazã linia feratã. Pentru celelalte drumuri, felul trecerii se va stabili, de la caz la caz, de comun acord între organul care administreazã drumul şi cel al liniei ferate.
Se excepteazã instalarea liniilor de tramvai în interiorul oraşelor şi comunelor. În aceste cazuri se vor încheia convenţii cu sfaturile populare regionale respective.
În caz ca este necesarã mutarea sau modificarea liniilor ferate existente pe zona sau platforma drumurilor, ca urmare a oricãror lucrãri de construcţie, modernizare sau modificare a unui drum, beneficiarul autorizaţiei este obligat a executa aceste lucrãri pe cheltuiala sa.
ART. 25
Este interzisã depozitarea de materiale pe zonele drumurilor fãrã autorizarea scrisã a organului care administreazã drumul.
ART. 26
Taxele pentru folosinta zonei drumurilor, traversarilor şi accesoriilor lor, se stabilesc de Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor cu acordul Ministerului Finanţelor şi al Comitetului pentru Preţuri.

CAP. 5
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 27
Pentru asigurarea materialului pietros necesar construirii şi întreţinerii drumurilor, organele care administreazã drumurile pot deschide şi exploata, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, cariere şi balastiere. Deschiderea şi exploatarea acestor cariere şi balastiere nu este supusã vreunor taxe.
ART. 28
Bunurile necesare pentru înfiinţarea, modernizarea, lãrgirea sau rectificarea unui drum, dacã aparţin statului, vor fi trecute pe baza dispoziţiilor legale, din folosinta deţinãtorului în folosinta:
- Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor, pentru lucrãrile privitoare la drumurile naţionale;
- sfatului popular regional respectiv, pentru strazile şi drumurile ce se administreazã de acesta;
- organului central care administreazã drumul industrial sau agricol, pentru lucrãrile legate de acesta.
ART. 29
Terenurile rãmase libere prin rectificarea unui drum naţional şi care nu sunt necesare Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor pentru alt scop, se trec în folosinta sfaturilor populare regionale pe al cãror teritoriu se afla, de cãtre Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor.
ART. 30
Toate drumurile în fiinta la emiterea prezentului decret, vor fi clasificate într-una din categoriile prevãzute la art. 3, dupã cum urmeazã:
a) în termen de 30 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului Decret, vor fi clasificate ca drumuri naţionale cele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 4
b) în termen de 60 zile de la data emiterii hotãrîrii Consiliului de Miniştri privitoare la clasificarea drumurilor naţionale, vor fi clasificate ca drumuri regionale şi drumuri raionale cele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 5, respectiv art. 6;
c) drumurile comunale, industriale şi agricole şi strazile, se vor clasifica în termen de 60 zile da la data intrãrii în vigoare a clasificarii drumurilor regionale şi raionale.
ART. 31
În termen de cel mult 6 luni pentru drumurile naţionale şi de cel mult un an pentru celelalte drumuri, de la emiterea prezentului Decret, beneficiarii vor cere organelor care administreazã drumul, autorizaţie de funcţionare pentru instalaţiile, construcţiile şi depozitele de orice fel, existente pe zonele drumurilor, chiar dacã ar exista asemenea autorizaţii sau convenţii în curs de executare, acestea fiind considerate expirate de drept, prin efectul acestui decret.
ART. 32
Toate instalaţiile, construcţiile sau depozitele aflate pe zonele drumurilor, pentru care nu se vor fi cerut autorizaţii de funcţionare în termenul prevãzut la articolul precedent sau care nu vor fi autorizate a funcţiona mai departe, vor fi desfiinţate de foştii beneficiari.
La retragerea autorizaţiilor sau la stabilirea unor condiţii de încadrare în prevederile prezentului Decret, se va tine seama de sarcinile de plan ale beneficiarului.
ART. 33
Toate instalaţiile, construcţiile sau depozitele aflate pe zonele drumurilor, pentru care se vor acorda autorizaţii de funcţionare sub rezerva executãrii de modificãri sau mutari, vor fi în mod obligatoriu modificate sau mutate de cãtre beneficiari, în cel mult cinci ani de la data autorizaţiei, potrivit indicaţiilor organului care administreazã drumul.
Reţelele electrice şi de telecomunicaţii, care intra în prevederile prezentului articol, vor fi mutate sau modificate de cãtre beneficiarii autorizaţiei de funcţionare, la prima reparatie şi în cel mult 10 ani de la emiterea prezentului Decret.
Se excepteazã instalaţiile ingropate, în mãsura în care nu aduc prejudicii drumurilor şi care vor fi lãsate în starea actuala.
ART. 34
Lucrãrile şi instalaţiile de pe drumuri şi zonele lor, trebuie sa respecte prevederile în vigoare referitoare la necesitãţile de apãrare.
ART. 35
Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor elaboreazã instrucţiuni cuprinzînd reguli pentru respectarea bunei stãri şi bunei folosiri a drumurilor.
ART. 36
Nerespectarea dispoziţiilor prevãzute în Decretul de fata va fi sancţionatã potrivit legilor penale.
ART. 37
Despãgubirile civile datorate pentru pagubele pricinuite prin sãvîrşirea vreuneia din infracţiunile sau abaterile de la dispoziţiile prevãzute în prezentul Decret, se stabilesc în raport cu valoarea realã a pagubelor cauzate şi se cuvin statului.
ART. 38
Legea pentru drumuri din 22 aprilie 1932, publicatã în Monitorul Oficial nr. 96 din 22 aprilie 1932, cu modificãrile ei ulterioare şi orice alte dispoziţii contrare prezentului Decret, se abroga.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016