Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 125 din 17 martie 1970  privind organizarea si functionarea Bancii de Investitii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 125 din 17 martie 1970 privind organizarea si functionarea Bancii de Investitii

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 23 DIN 18/3 /70
CAP. 1
ART. 1
Banca de Investiţii, instituţie bancarã de stat, asigura sub conducerea generalã a Ministerului Finanţelor, finanţarea, creditarea şi decontarea investiţiilor pentru industrie, transporturi, telecomunicaţii, circulaţia mãrfurilor, gospodãria comunalã şi de locuinţe, învãţãmînt, cultura şi arta, ştiinţa, ocrotirea sãnãtãţii, cultura fizica, administraţia de stat, precum şi organizaţiile cooperaţiei meşteşugãreşti şi ale cooperaţiei de consum şi alte organizaţii obşteşti.
Banca de Investiţii asigura, de asemenea, finanţarea, creditarea şi decontarea activitãţilor din construcţii, proiectare, cercetãri şi prospecţiuni geologice.
ART. 2
Banca de Investii asigura, în activitatea sa, aplicarea legilor, decretelor şi hotãrîrilor Consiliului de Minstri.
ART. 3
Banca de Investiţii, ca instituţie bancarã specializatã, colaboreazã cu C.S.P., cu Banca Nationala, cu alte instituţii bancare specializate, ministere şi alte organe centrale, în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin.
CAP. 2
ART. 4
Banca de Investiţii are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi efectueazã operaţiunile de finanţare şi creditare a investiţiilor;
b) participa la elaborarea proiectelor planurilor de finanţare şi creditare a investiţiilor;
c) participa, cu Ministerului Finanţelor, la avizarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiilor ce intra în competenta de aprobare a Consiliului de Miniştri;
d) avizeazã indicatorii de eficienta economicã ai investiţiilor care intra în competenta de aprobare a ministerelor şi celorlalte organe centrale, a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, a centrelor industriale, combinatelor, întreprinderilor şi altor unitãţi economice şi bugetare;
e) verifica legalitatea preţurilor, tarifelor, economicitatea cheltuielilor prevãzute în documentaţii şi realitatea cheltuielilor prezentate spre decontare, avînd dreptul sa refuze decontarea cheltuielilor în cazurile în care se incalca dispoziţiile legale;
f) verifica constituirea şi folosirea, potrivit legii, a surselor destinate finanţãrii investiţiilor;
g) organizeazã şi efectueazã operaţiunile de creditare pe termen scurt pentru îndeplinirea sarcinilor de plan din sectoarele de construcţii, proiectare, cercetãri şi prospecţiuni geologice, precum şi a altor activitãţi ce intra în domeniul de creditare al bãncii;
h) întocmeşte împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale, proiectele planurilor de credite pe termen scurt pentru organizaţiile socialiste cu cont la unitãţile bãncii şi colaboreazã cu Banca Natoinala a R.S.R. la elaborarea planurilor de credite pe intreaga economie;
i) urmãreşte existenta, condiţiile de pãstrare şi calitatea valorilor materiale care constituie garanţia creditelor;
j) pãstreazã mijloacele bãneşti ale organizaţiilor socialiste care au conturi deschise la unitãţile sale şi efectueazã pentru acestea operaţiunile de decontare;
k) exercita controlul bancar asupra îndeplinirii planului de investiţii şi de punere în funcţiune, a planurilor de producţie şi financiare, asupra folosirii fondurilor de investiţii potrivit destinaţiei, precum şi asupra respectãrii disciplinei operaţiunilor bancare şi utilizãrii mijloacelor proprii şi împrumutate de cãtre organizaţiile socialiste titulare de cont;
l) exercita, potrivit legii, controlul realizãrii veniturilor de stat, utilizãrii fondului de salarii şi al operaţiunilor în numerar, în domeniul sau de activitate;
m) colaboreazã cu organizaţiile de specialitate din ţara şi strãinãtate, cu atribuţii similare, în problemele bancare specifice activitãţii sale şi editeazã publicaţii în acest domeniu;
n) avizeazã proiectele de acte normative şi cu alt caracter care intereseazã domeniul sau de activitate;
o) elaboreazã, cu acordul Ministerului Finanţelor, potrivit legii, norme generale privind finanţarea, creditarea, efectuarea decontãrilor şi a celorlalte operaţiuni bancare, care sînt obligatorii pentru titularii de cont;
p) asigura, în domeniul sau de activitate, aplicarea politicii partidului şi statului în probleme de personal stabilind criterii unitare de selecţionare, pregãtire, perfecţionare şi promovare a personalului şi numeşte cadrele de conducere ale unitãţilor sale teritoriale;
r) exercita orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 5
Banca de Investiţii poate primi mandat de la celelalte bãnci şi poate, la rindul ei, sa dea mandat acestora pentru efectuarea de operaţiuni bancare.
ART. 6
Banca de Investiţii poate deschide conturi persoanelor juridice, altele decît organizaţiile socialiste, precum şi persoanelor fizice.
ART. 7
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Banca de Investiţii are dreptul:
a) sa ceara de la ministere, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, precum şi de la organizaţiile socialiste care au cont la aceasta banca, planul economic şi financiar, bilanţul, dãrile de seama şi orice alte date şi documente necesare îndeplinirii atribuţiilor sale;
b) sa retragã creditele nerambursate la termenul stabilit, pe seama mijloacelor bãneşti din conturile beneficiarilor de credite;
c) sa recupereze creditele înainte de termen, atunci cînd constata existenta de credite negarantate, credite neutilizate în alte scopuri decît acelea pentru care au fost acordate, pãstrarea în condiţii necorespunzãtoare a valorilor materiale reprezentind garanţia creditelor sau sustragerea de la controlul bancar;
d) sa suspende parţial sau total ori sa sisteze creditarea organizaţiilor socialiste, în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege;
e) sa recupereze din conturile organizaţiilor de construcţii-montaj, de prestãri de servicii şi de proiectare, precum şi de la beneficiarii de investiţii pentru lucrãrile în regie, sumele constatate ca fiind plãtite în plus la investiţii;
f) sa intrerupa finanţarea sau creditarea la santierele la care se constata lipsuri în gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, executarea de lucrãri necorespunzãtoare şi încãlcarea disciplinei financiare;
g) sa ia, potrivit legii, orice alte mãsuri impotriva organizaţiilor socialiste care nu îşi îndeplinesc angajamentele cãtre banca sau se abat de la disciplina de plan, financiarã, de credite, de proiect şi deviz, de decontãri şi de casa.
CAP. 3
ART. 8
Banca de Investiţii este condusã de Consiliul de administraţie al bãncii, organ deliberativ, care hotãrãşte în problemele generale privind activitatea sa.
Consiliul de administraţie este format din:
a) preşedintele, primul vicepreşedinte şi vicepreşedinţii bãncii;
b) directori ai unor direcţii din centrala bãncii şi conducatori ai unor unitãţi teritoriale, precum şi specialişti cu experienta îndelungatã şi inalta calificare din cadrul bãncii sau din afarã acesteia;
c) un delegat al sindicatelor, desemnat de U.G.S.R. din România.
Membrii consiliului de administraţie al bãncii, prevãzuţi la lit. b, se numesc de ministrul finanţelor, la propunerea preşedintelui Bãncii de Investiţii.
Preşedintele Bãncii de Investiţii este şi preşedintele consiliului de administraţie; în lipsa preşedintelui bãncii, atribuţiile de preşedinte se îndeplinesc de primul vicepreşedinte.
ART. 9
La şedinţele consiliului de administraţie pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe şi organizaţii de stat ori obşteşti, interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii, specialişti din cadrul Bãncii de Investiţii sau din afarã acestora.
ART. 10
Pentru analizarea unor probleme de mare complexitate sau care intereseazã intreaga activitate a bãncii, consiliul de administraţie poate constitui colective de lucru cuprinzînd specialişti din cadrul bãncii sau din afarã acesteia. Desemnarea specialiştilor din afarã bãncii se va face cu acordul ministrului sau al conducatorului organului central respectiv.
ART. 11
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrîri cu majoritatea membrilor ce-l compun.
În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor consiliului de administraţie, problema asupra cãreia nu s-a realizat un acord este supusã conducerii Ministerului Finanţelor.
ART. 12
Şedinţele consiliului de administraţie au loc cel puţin o data pe trimestru şi se convoacã, în timp util, de preşedinte. Consiliul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
ART. 13
Consiliul de administraţie al bãncii în întregul sau şi fiecare membru în parte rãspund în fata conducerii Ministerului Finanţelor pentru intreaga activitate a bãncii; fiecare membru al consiliului rãspunde în fata consiliului de administraţie şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi sînt încredinţate.
ART. 14
Între şedinţele consiliului, preşedintele bãncii împreunã cu primul vicepreşedinte şi vicepreşedinţii dezbat şi rezolva probleme curente ale activitãţii bãncii şi stabilesc mãsurile necesare pentru îndeplinirea operativã a hotãrîrilor consiliului.
ART. 15
Preşedintele bãncii informeazã consiliul de administraţie al bãncii asupra principalelor probleme rezolvate în perioada dintre şedinţe.
ART. 16
În executarea hotãrîrilor consiliului de administraţie şi în exercitarea atribuţiilor proprii, preşedintele bãncii emite, potrivit legii, instrucţiuni şi alte acte prevãzute de lege.
ART. 17
Banca de Investiţii are în conducerea sa un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi doi vicepreşedinţi.
Preşedintele Bãncii de Investiţii se numeşte prin decret al Consiliului de Stat.
Primul vicepreşedinte şi vicepreşedinţii se numesc prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri, iar atribuţiile lor se stabilesc de consiliul de administraţie al bãncii.
ART. 18
Preşedintele bãncii reprezintã Banca de Investiţii în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, cu alte persoane juridice, cu persoane fizice, precum şi în relaţiile internaţionale, în problemele care privesc activitatea Bãncii de Investiţii.
ART. 19
Structura organizatoricã a Bãncii de Investiţii se aproba de ministrul finanţelor, potrivit legii.
Numãrul maxim de posturi în centrala Bãncii de Investiţii şi raportul minim dintre numãrul funcţiilor de execuţie şi cel al funcţiilor de conducere, precum şi ponderea personalului de deservire fata de totalul salariaţilor, sînt cele prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul decret.
Banca de Investiţii are sucursale, filiale şi agenţii.
Înfiinţarea sau desfiinţarea de sucursale, filiale sau agenţii se stabileşte de consiliul de administraţie.
De asemenea, atribuţiile, normele de funcţionare şi structura organizatoricã a unitãţilor prevãzute în alineatele precedente se stabilesc de consiliul de administraţie, potrivit legii.
CAP. 4
ART. 20
Banca de Investiţii este persoana juridicã, titulara de plan, funcţioneazã pe principiul gestiunii economice proprii şi are sediul central în municipiul Bucureşti.
Banca de Investiţii îşi desfãşoarã activitatea potrivit prezentului decret şi statutului sau.
Fondurile proprii ale Bãncii de Investiţii sînt cele prevãzute în statut.
Banca de Investiţii şi unitãţile sale folosesc sigiliul pe care este reprodusa stema R.S.R.
ART. 21
Directorii sucursalelor şi filialelor reprezintã banca în fata organelor de stat, precum şi în raportarile cu persoanele juridice sau fizice, în legatura cu activitatea unitãţilor pe care le conduc.
ART. 22
Actele de împrumut - indiferent de denumirea lor - şi extrasele de cont de împrumut privind creanţe neachitate la termen sau creanţe pe care banca este indreptatita sa le recupereze înainte de termen de la organizaţiile socialiste au putere de titlu executoriu, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi.
Realizarea creanţelor bãncii se face pe seama mijloacelor bãneşti din conturile beneficiarilor de credite.
În caz de lipsa de disponibil, urmãrirea recuperãrii creanţelor se poate face, pe baza hotãrîrii consiliului de administraţie al bãncii, asupra mãrfurilor şi altor valori materiale ce aparţin organizaţiilor socialiste, cu excepţia bunurilor care, potrivit legii, nu pot fi urmãrite.
Actele de împrumut de orice fel încheiate cu persoane fizice, în caz de neplata la una din scadente, au putere de titlu executoriu pentru intreaga creanta rãmasã de plata, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi.
ART. 23
Pentru eventualele erori în eliberarea de mijloace bãneşti sau înregistrãri în conturile clienţilor, banca rãspunde numai pînã la limita sumei eronat eliberate sau înregistrate, precum şi de plata penalitatilor ce se vãrsa la bugetul de stat, suportate de client, în cazurile prevãzute de lege, dacã nu se dovedeşte ca erorile respective s-au produs din culpa clienţilor.
Rãspunderea bãncii înceteazã dacã nu este sesizatã cu reclamaţie, pînã la expirarea termenului stabilit şi comunicat în scris, potrivit legii, titularilor de cont, de a aduce la cunostinta unitãţilor bãncii neînregistrarea sau înregistrarea eronatã a operaţiunilor în conturi.
Pretenţiile fata de banca sînt supuse prescripţiei prevãzute de lege.
CAP. 5
Dispoziţii finale
ART. 24
Statutul Bãncii de Investiţii se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
ART. 25
<>Art. 2 din Decretul nr. 607/1957 privind abrogarea Decretului nr. 225/1948 pentru organizarea Bãncii de Credit pentru Investiţii, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016