Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET-LEGE nr. 54 din 5 februarie 1990  privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET-LEGE nr. 54 din 5 februarie 1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative

EMITENT: CONSILIUL FRONTULUI SALVARII NATIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 20 DIN 6 /2 /90
Dezvoltarea liberei iniţiative în sectoarele de activitate economico-socialã ce intereseazã nemijlocit populaţia este de natura sa conducã la creşterea şi diversificarea gamei de produse şi servicii în condiţiile pieţei libere.
Ţinînd seama de dezvoltarea continua a cererii de produse şi servicii, îndeosebi pentru nevoile de consum ale cetãţenilor, de imperativele economice şi de perspectiva, direct legate de ridicarea nivelului de viata al oamenilor şi pentru instituirea cadrului legal de promovare a liberei iniţiative în sectoarele de industrie mica şi servicii,

Consiliul Frontului Salvãrii Naţionale decreteazã:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În scopul satisfacerii în condiţii mai bune a cerinţelor de bunuri şi servicii ale populaţiei, folosirii eficiente a resurselor de materii prime şi materiale, îndeosebi locale, precum şi creşterii gradului de utilizare a forţei de munca, se pot organiza, prin libera initiativa:
a) întreprinderi mici cu un numãr de cel mult 20 salariaţi;
b) asociaţii cu scop lucrativ;
c) asociaţii familiale;
d) activitãţi prestate de persoane fizice în mod independent.
Organizarea activitãţilor prevãzute la lit. a)-d) se poate face numai de cetãţeni care au domiciliul în România.
ART. 2
Statul garanteazã libera organizare şi desfãşurare a activitãţilor de producţie şi servicii prevãzute la art. 1.
Organizarea acestor activitãţi se face pe baza de autorizaţie, în condiţiile prezentului decret-lege.
ART. 3
Organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de producţie şi servicii pe baza de libera initiativa se pot face numai cu respectarea prevederilor legale.
Încãlcarea legii atrage rãspunderea materialã, civilã, administrativã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a persoanei vinovate.

CAP. 2
Organizarea activitãţii economice pe baza liberei iniţiative

Secţiunea 1
Întreprinderile mici

ART. 4
Întreprinderile mici se pot constitui din initiativa unei persoane sau a mai multor persoane asociate în acest scop.
Persoana care, singura sau prin asociere, este intreprinzator într-o întreprindere, nu mai poate avea aceasta calitate într-o alta întreprindere.
Categoriile de activitãţi pentru care se pot constitui întreprinderi mici pe baza de libera initiativa se stabilesc de guvern.
ART. 5
Încadrarea salariaţilor în întreprinderi mici se face pe baza de contract de munca, cu respectarea prevederilor Codului muncii. Salarizarea se stabileşte prin liberul acord al pãrţilor.
Pot fi încadraţi şi salariaţi ai unitãţilor de stat ori cooperatiste sau cooperatori, aceştia urmînd sa-şi desfãşoare activitatea în afarã programului de munca al acestor unitãţi.
Persoanele pensionate pot cumula salariul cu pensia.
Salariaţii întreprinderilor mici beneficiazã de drepturile de asigurãri sociale ale personalului unitãţilor de stat. Contribuţia la asigurãri sociale, contribuţia pentru pensia suplimentarã, ca şi impozitul pe salarii, se plãtesc de întreprindere, în condiţiile prevãzute de lege pentru unitãţile de stat.
ART. 6
Salariaţii întreprinderilor mici au dreptul sa adere la organizaţiile sindicale din domeniul lor de activitate.
În cazul în care sînt încadraţi şi în unitãţi de stat, salariaţii din întreprinderile mici pot opta între organizaţia sindicala din unitatea de stat sau cea prevãzutã la alin. 1.
De asemenea, salariaţii îşi pot constitui organizaţie sindicala proprie.
ART. 7
Întreprinderile mici, precum şi personalul acestora, au drepturile şi obligaţiile prevãzute de lege pentru sectorul de stat privind cerinţele de pregãtire pe meserii şi asigurarea protecţiei muncii. Dacã salariatul lucreazã în domeniul sau de specialitate se aplica reglementãrile privind vechimea în acest domeniu.
Regimul de exploatare a bunurilor din patrimoniul întreprinderii, de amortizare a fondurilor fixe ale acesteia, de repartizare a beneficiilor şi de lucru al salariaţilor se stabileşte de organizatori la înfiinţarea întreprinderii şi poate fi modificat numai de întreprinzãtori.
ART. 8
Mijloacele financiare necesare activitãţii întreprinderilor mici se asigura din resurse proprii, precum şi prin credite acordate de bãnci, pe baza de garanţii asiguratorii.
Volumul creditelor, condiţiile de acordare şi rambursare a acestora, precum şi modul de garantare, se vor stabili de Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala a României.
Mijloacele necesare constituirii şi desfãşurãrii activitãţii întreprinderii mici pot fi obţinute şi din strãinãtate, dar numai pe baza autorizaţiei eliberate, potrivit legii, de cãtre Ministerul Comerţului Exterior.
Finanţarea din strãinãtate, în valuta sau lei, a infiintarii sau desfãşurãrii activitãţii întreprinderii se poate face numai în condiţiile stabilite de Banca Romana de Comerţ Exterior.
ART. 9
Primãriile judeţene şi a municipiului Bucureşti pot închiria întreprinderilor mici suprafeţe disponibile în clãdiri proprietate de stat, inclusiv terenul aferent, dacã acestea nu deţin suprafeţele de construcţii şi terenul necesar sau dacã nu îşi construiesc clãdirile sau îşi amenajeaza suprafeţele construite şi terenurile pe care le deţin, cu orice titlu.
Suprafeţele construite şi terenurile necesare vor putea fi închiriate şi de la persoane particulare care le deţin în proprietate.
Transformarea şi amenajarea clãdirilor proprii sau închiriate pentru a putea fi folosite în vederea desfãşurãrii activitãţilor de producţie şi servicii se vor putea face numai în baza autorizaţiei eliberate de primãrie, în condiţiile legii.
ART. 10
Unitãţile de stat sau cooperatiste care deţin maşini, utilaje şi instalaţii disponibile le pot vinde sau închiria întreprinderilor mici, pe baza de contract, cu respectarea normelor stabilite de Ministerul Economiei Naţionale şi Ministerul Finanţelor.
ART. 11
Întreprinderile mici îşi pot procura piesele de schimb pentru instalaţiile proprii, sculele şi accesoriile, materiile prime şi materialele necesare desfãşurãrii activitãţii direct de la producãtori, persoane fizice sau juridice, de stat sau cooperatiste, pe baza de contract. Preţurile practicate în contracte vor fi cele legal stabilite sau, în lipsa acestora, prin înţelegerea dintre pãrţi.
ART. 12
Utilajele, maşinile şi instalaţiile, sculele, dispozitivele, materiile prime şi materialele, accesoriile necesare activitãţii întreprinderilor mici pot fi procurate şi din import, cu respectarea reglementãrilor în vigoare.
ART. 13
Ministerul Economiei Naţionale împreunã cu Comisia Nationala pentru Industria Mica şi Servicii vor stabili condiţiile şi cazurile cînd unele materii prime, materiale, combustibili şi energie alocate prin balante materiale vor putea fi puse şi la dispoziţia întreprinderilor mici.
De regula, asigurarea resurselor din balante pentru realizarea unor produse se face pe baza de contracte de cooperare.
ART. 14
Preţurile şi tarifele pentru bunurile şi serviciile întreprinderilor mici se stabilesc în mod liber.
Produsele se vînd şi serviciile se presteazã unitãţilor de stat numai pe baza de contract în forma scrisã.
ART. 15
Produsele şi serviciile întreprinderilor mici pot fi exportate direct sau prin intermediul întreprinderilor de comerţ exterior ori firmelor strãine, pe baza autorizaţiei de export emise în condiţiile legii.
ART. 16
Întreprinderile mici îşi desfãşoarã activitatea pe baza de buget de venituri şi cheltuieli întocmit anual, aprobat de organizatorii întreprinderii. Bugetul se depune în copie legalizatã la organele financiare locale.
Întreprinderile vor avea contabilitate proprie şi sînt obligate sa întocmeascã semestrial un bilanţ contabil pe care sa-l publice în Monitorul Oficial, dupã verificarea sa de cãtre organele financiare, în termen de 10 zile.
Întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli, contabilizarea operaţiunilor financiare, comerciale, fiscale, precum şi cele privind încadrarea şi salarizarea personalului, ca şi elaborarea bilanţului semestrial, se fac potrivit normelor stabilite de Ministerul Finanţelor.
ART. 17
Sumele în lei ale întreprinderilor mici se pãstreazã în conturi bancare proprii. Ministerul Finanţelor, împreunã cu Banca Nationala, va stabili regimul acestor conturi şi limitele în care întreprinderile vor putea deţine sume în lei pentru nevoile curente. Aceste limite se stabilesc de filialele bãncilor, cu acordul întreprinderii.
Sumele în valuta se pãstreazã numai în conturi deschise pe numele întreprinderii la Banca Romana de Comerţ Exterior.
Din sumele în valuta obţinute de pe urma activitãţii de export, 50% se deconteazã în lei întreprinderii, la cursul în vigoare la data încasãrii valutei, iar restul rãmîne la dispoziţia întreprinderii.
ART. 18
Angajarea întreprinderii în relaţiile sale cu persoanele fizice şi juridice, ca şi în fata organelor de jurisdicţie, se face de persoana care a constituit-o, iar în cazul în care întreprinderea a fost constituitã de mai multe persoane, de persoana desemnatã de acestea.
Persoana prevãzutã la alin. 1 poate da împuternicire de reprezentare şi altor persoane. În acest caz, persoana care a dat împuternicire rãspunde, în limitele împuternicirii, solidar cu persoana imputernicita, pentru orice paguba.
ART. 19
Activitatea întreprinderilor mici se desfãşoarã cu respectarea dispoziţiilor Codului comercial, în mãsura în care, potrivit prezentului decret-lege, nu se poate altfel.

Secţiunea a 2-a
Asociaţiile cu scop lucrativ

ART. 20
Asociaţiile cu scop lucrativ se înfiinţeazã cu maximum 10 membri, pe baza de contract de asociere.
Contractul de asociere va cuprinde:
a) scopul, denumirea şi sediul asociaţiei;
b) modul de constituire a activului patrimonial şi de gestiune a patrimoniului;
c) modul de organizare, conducere şi funcţionare a asociaţiei;
d) repartizarea beneficiilor între asociaţi;
e) modul de încetare a activitãţii şi de lichidare a asociaţiei.
ART. 21
Prevederile art. 4 alin. 3, art. 5 alin. 3, art. 8-10, 11, 12, 14, 15, 16 alin. 2 şi art. 19 se aplica în mod corespunzãtor şi pentru asociaţiile cu scop lucrativ.
Rãspunderea persoanelor asociate pentru pagube este solidarã.
ART. 22
Persoanele încadrate în unitãţi de stat şi cooperatiste se pot asocia numai dacã îşi desfãşoarã activitatea în afarã programului lor de munca din aceste unitãţi.

Secţiunea a 3-a
Asociaţiile familiale

ART. 23
Asociaţiile familiale se constituie între membrii unei familii cu gospodãrie comuna.
ART. 24
Prevederile art. 4 alin. 3, art. 5 alin. 3, art. 8-11, 14 şi 19 se aplica în mod corespunzãtor şi pentru asociaţiile familiale.

Secţiunea a 4-a
Persoanele autorizate sa desfãşoare o activitate independenta

ART. 25
Persoanele fizice pot fi autorizate sa desfãşoare activitãţi independente în domeniul serviciilor sau pentru realizarea anumitor produse.
Autorizarea pentru prestarea de servicii se poate da pe baza atestarii capacitãţii profesionale de cãtre organele centrale de domeniu, iar în cazul în care exista organizaţii profesionale specifice activitãţii pentru care se cere autorizarea, cu acordul acestora.
ART. 26
Persoanele fizice autorizate sa desfãşoare o activitate independenta pot lucra, prin cumul, şi într-o unitate de stat, cooperatista sau întreprindere mica, dacã prin autorizaţie nu se prevede altfel.
ART. 27
Prevederile art. 4 alin. 3, art. 8-12, 14, 15 şi 19 se aplica în mod corespunzãtor şi persoanelor autorizate sa desfãşoare o activitate independenta.

CAP. 3
Regimul de autorizare

ART. 28
Autorizaţia pentru constituirea de întreprinderi mici, asociaţii cu scop lucrativ, asociaţii familiale sau pentru desfãşurarea de cãtre persoanele fizice a unor activitãţi independente se emite de primãriile judeţene sau a municipiului Bucureşti.
Cererea de autorizaţie se rezolva în cel mult 30 de zile, cu respectarea condiţiilor de autorizare stabilite de guvern.
Denumirea, sediul şi obiectul activitãţii întreprinderilor mici şi asociaţiilor cu scop lucrativ se stabilesc prin autorizaţie. Pentru asociaţiile familiale şi persoanele ce desfãşoarã o activitate independenta, autorizaţia va cuprinde numele solicitanţilor, adresa şi obiectul de activitate.
De asemenea, autorizaţia va putea cuprinde şi condiţii specifice privitoare la desfãşurarea activitãţii.
Pentru eliberarea autorizaţiei privind înfiinţarea de întreprinderi mici şi asociaţii cu scop lucrativ, întreprinzãtorii sînt obligaţi sa obţinã în prealabil acordul Comisiei Naţionale pentru Industria Mica şi Servicii.
Încãlcarea prevederilor autorizaţiei sau a dispoziţiilor legale privind desfãşurarea activitãţii poate atrage suspendarea, pe cel mult 15 zile, a dreptului pe care îl conferã autorizaţia sau, dupã caz, retragerea autorizaţiei.
ART. 29
Litigiile legate de refuzul de autorizare sau de retragere a acesteia sînt de competenta tribunalelor judeţene şi al municipiului Bucureşti. Tribunalul poate fi sesizat în cel mult 10 zile de la primirea actului de refuz, respectiv de retragere a autorizaţiei.
ART. 30
Întreprinderile mici sînt persoane juridice pe data înregistrãrii lor la administraţia financiarã. Asociaţiile cu scop lucrativ pot avea aceasta calitate dacã se înregistreazã la administraţia financiarã ca persoana juridicã; înregistrarea este obligatorie.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 31
Timpul lucrat de persoanele încadrate cu contract de munca în întreprinderile mici se considera vechime în munca şi în specialitate.
De asemenea, se considera vechime în munca şi în specialitate perioada lucrata de persoanele din cadrul asociaţiilor cu scop lucrativ, asociaţiilor familiale sau timpul lucrat de persoanele care desfãşoarã o activitate independenta dacã au fost vãrsate, pe toatã aceasta perioada, la asigurãrile sociale de stat, contribuţia la asigurãrile sociale şi contribuţia pentru pensia suplimentarã.
De prevederile alin. 2 pot beneficia şi organizatorii întreprinderilor mici.
ART. 32
Prevederile legislaţiei muncii referitoare la transfer şi la vechimea neîntreruptã în aceeaşi unitate sînt, deopotrivã, aplicabile şi în cazul unitãţilor organizate potrivit prevederilor prezentului decret-lege.
ART. 33
Prevederile legale privind proprietatea industriala se aplica şi întreprinderilor mici, asociaţiilor cu scop lucrativ şi persoanelor autorizate sa desfãşoare o activitate independenta.
ART. 34
Impozitul pe beneficiul întreprinderilor mici şi al asociaţiilor cu scop lucrativ, precum şi impozitul pe cistig al asociaţiilor familiale şi impozitul pe veniturile persoanelor autorizate sa desfãşoare o activitate independenta, se stabilesc, în mod diferenţiat, pe domenii şi în funcţie de utilitatea socialã a activitãţii, cu caracter stimulativ şi progresiv, urmãrind punerea în valoare a iniţiativei individuale şi colective, în condiţiile asigurãrii justiţiei sociale în domeniul veniturilor personale.
Normele privind modul de stabilire a impozitelor, precum şi nivelurile acestora, se stabilesc de guvern.
ART. 35
Întreprinderile mici şi asociaţiile cu scop lucrativ se pot asocia între ele sau cu alte unitãţi numai cu acordul Comisiei Naţionale pentru Industria Mica şi Servicii.
ART. 36
Prevederile prezentului decret-lege se aplica şi pentru executãri de lucrãri.
ART. 37
Prezentul decret-lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial.
Pînã la intrarea în vigoare a decretului-lege guvernul, Ministerul Economiei Naţionale, Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala vor elabora normele prevãzute la art. 4 alin. 3, art. 8, 10, 16, 17, 28 alin. 2 şi art. 34 alin. 2. Normele se publica în Monitorul Oficial.
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului decret-lege se abroga Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 1189 din 31 mai 1968 privind administrarea unor unitãţi comerciale prin angajaţi mandatari, precum şi orice prevederi contrare.

PREŞEDINTELE
CONSILIULUI FRONTULUI SALVĂRII NAŢIONALE
ION ILIESCU

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016