Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECLARATIE din 1 august 2005  privind reconstructia Romaniei dupa inundatii, integrarea in Uniunea Europeana si reforma in justitie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECLARATIE din 1 august 2005 privind reconstructia Romaniei dupa inundatii, integrarea in Uniunea Europeana si reforma in justitie

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 690 din 1 august 2005
Domnilor presedinti,
Doamnelor şi domnilor senatori şi deputatis
Constituţia României încredinţeazã Guvernului o serie de parghii politice prin care acesta îşi poate stabili prioritãţile agendei sau programului legislativ.
Una dintre acestea este posibilitatea ca Guvernul sa îşi angajeze rãspunderea pe o declaraţie de politica generalã. În actualul context, Guvernul României recurge la aceasta opţiune pentru a-şi defini prioritãţile pe termen scurt şi mediu.
Agenda României cuprinde în acest moment trei teme majore.
Prima tema importanta este legatã de reconstructia tarii dupã inundatiile care au lovit în acest an România şi care, prin amploare, necesita o vointa politica ferma şi o implicare administrativã şi financiarã majorã a Guvernului.
Integrarea europeanã şi reforma justiţiei sunt, pe de alta parte, soluţia desprinderii definitive a României de trecut şi au fost prioritare în intreaga activitate a Guvernului în anul 2005.
Integrarea europeanã este un obiectiv naţional şi toate eforturile trebuie concentrate pentru ca aceasta sa se producã la termenul stabilit, adicã la 1 ianuarie 2007.
Reforma în justiţie a ajuns astãzi elementul cheie al reusitei efortului de integrare şi împreunã cu celelalte domenii sensibile, aflate pe drumul cel bun, putem spune ca integrarea la 1 ianuarie 2007 depinde într-o mãsura importanta de aplicarea reformei în justiţie.
Asa cum v-am spus, prima tema este legatã de inundatii şi as vrea sa ma refer în cele ce urmeazã la eforturile legate de reconstructia României.
Calamitatile naturale care au lovit România în ultimele luni sunt unele dintre cele mai grave din ultimele decenii. Guvernul este solidar cu populaţia afectatã şi ia toate mãsurile necesare pentru ca viata acesteia sa revinã la normal cat mai curând posibil.
În zonele inundate din Banat reconstructia este în plinã desfãşurare. Fondurile guvernamentale alocate, în valoare de 4.000 de miliarde de lei vechi, şi cele colectate sunt directionate cu prioritate spre refacerea infrastructurii şi a caselor.
Exista deja oameni care locuiesc în noile case construite în Banat şi care în aceste zile se gandesc cum îi pot ajuta pe semenii lor din Moldova şi din sudul tarii, care au fost afectaţi, de asemenea, de inundatii.
În zonele inundate din Moldova şi din sud, Guvernul şi administraţia localã lucreazã la o evaluare exactã a cauzelor care au agravat consecinţele fenomenelor naturale dramatice şi acolo unde se vor constata responsabilitãţi se vor aplica cele mai severe sancţiuni legale.
Exploatãrile forestiere ilegale şi construcţiile ilegale care au amplificat tragedia vor fi analizate caz cu caz, iar legislaţia va fi modificatã pentru a evita, în mãsura posibilitãţilor, asemenea tragedii pe viitor.
Prioritãţile Guvernului în acest moment sunt: viata şi sãnãtatea sinistratilor, asigurarea unor condiţii de trai decente în condiţii de calamitate, refacerea infrastructurii şi sprijin pentru reconstruirea caselor. Ministerul Apãrãrii Naţionale a mobilizat 4.300 de militari pentru efortul de salvare a vieţii şi bunurilor cetãţenilor din localitãţile inundate.
În continuare, aceştia vor participa la refacerea infrastructurii localitãţilor, precum şi la decolmatarea şi curatarea albiilor râurilor şi zonelor locuite care au fost afectate.
Ministerul Administraţiei şi Internelor, Jandarmeria, inspectoratele judeţene de poliţie şi inspectoratele pentru situaţii de urgenta din judeţe au acţionat cu prioritate pentru salvarea vieţii oamenilor şi se implica în continuare în toate acţiunile care au loc în localitãţi.
În continuare, Guvernul acţioneazã cu toate resursele tehnice pe care le are la dispoziţie pentru evacuarea apei, executarea lucrãrilor de reparaţii la staţiile de pompare în vederea punerii lor în funcţiune, repunerea în funcţiune a instalaţiilor de telefonie fixa, furnizarea de gaze naturale şi punerea în funcţiune a reţelei electrice afectate.
Populaţia este aprovizionata cu apa potabilã şi alimente în toate localitãţile afectate. Este în curs o campanie de vaccinare a persoanelor şi pot sa va spun ca pana în prezent au fost vaccinate peste 30.000 de persoane. Ministerul Sãnãtãţii a dezinfectat peste 500 de fantani şi a înfiinţat centre de asistenta medicalã în fiecare localitate.
În ceea ce priveşte infrastructura, s-a trecut cu prioritate la refacerea drumurilor naţionale. În şedinţa de Guvern din 14 iulie am prevãzut din buget peste 5.000 de miliarde de lei pentru a putea interveni rapid pentru reconstructia zonelor afectate.
Pentru remedierea efectelor tuturor inundatiilor care au avut loc în acest an, pana în acest moment s-au acordat ajutoare umanitare cu produse din rezerva de stat în valoare de 145 de miliarde de lei vechi.
A doua tema la care doresc sa ma refer este, asa cum v-am spus, integrarea europeanã.
Integrarea în Uniunea Europeanã a fost şi este prioritatea numãrul unu a Guvernului. Obiectivul strategic al României este integrarea la 1 ianuarie 2007, conform calendarului stabilit prin Tratatul de aderare şi conform interesului României.
Vom îndeplini acest obiectiv în parteneriat cu Uniunea Europeanã, alocand integrãrii europene - asa cum îi place sa spunã comisarului pentru integrare, Ollie Rehn - fiecare minut, fiecare ceas, fiecare zi, fiecare luna.
Acesta este angajamentul meu politic.
Integrarea nu este însã automatã. Ea implica îndeplinirea corecta şi în calendar a tuturor angajamentelor luate, astfel încât activarea clauzei de salvgardare sa nu fie necesarã. Avem de lucru şi avem nevoie de un sprijin ferm şi permanent din partea Parlamentului în procesul de legiferare.
Va cer acest sprijin nu pentru mine, ci pentru România şi pentru romani.
Responsabilitatea Guvernului în procesul de aderare este uriasa. Toate resursele de care dispunem sunt alocate pentru ca planul de mãsuri prioritare sa fie dus la îndeplinire.
Trebuie sa privim realitatea în fata.
Integrarea europeanã presupune cheltuieli, presupune plata unei contribuţii la bugetul Uniunii şi presupune cofinantarea programelor de dezvoltare.
Pentru ca România sa poatã absorbi fondurile comunitare începând cu 2007 este nevoie de o viziune macroeconomica pe termen lung. Resursele de care România va beneficia din partea Uniunii Europene sunt vitale pentru dezvoltarea tarii, iar Guvernul trebuie sa asigure condiţiile în care toate fondurile la care România va avea acces sa fie utilizate.
De aceea, Guvernul va demara în urmãtoarele sãptãmâni pachetul de mãsuri menite sa asigure capacitatea de absorbţie şi utilizare a fondurilor europene.
România va deveni stat de granita al Uniunii Europene, iar Guvernul pe care îl conduc este pe deplin constient de rãspunderea ce ne revine în aceasta calitate. Suntem angajaţi în toate demersurile interne pentru a asigura securizarea graniţelor. De asemenea, actionam ferm pentru combaterea crimei organizate, inclusiv a traficului de fiinţe umane.
Pentru compatibilizarea administraţiei publice româneşti cu modelul european, în aceasta toamna Guvernul pe care îl conduc îşi va asuma rãspunderea pentru reforma administraţiei publice şi descentralizarea acesteia. Prin descentralizare înţeleg descentralizarea competentelor, dar şi a resurselor financiare.
Al treilea subiect, a treia tema este legatã de reforma justiţiei pentru consolidarea încrederii în statul de drept.
Reforma justiţiei nu este menita doar sa îi dea fiecãrui roman încredere în sistemul nostru judiciar, siguranta ca se respecta legile şi ca aplicarea lor este egala pentru toţi cetãţenii. Reforma justiţiei trebuie sa garanteze ca lupta impotriva coruptiei este realã şi ca ajunge pana la cele mai înalte niveluri.
Pentru ca marea corupţie nu este legatã de micile infracţiuni, ci de abuzurile celor care au deţinut funcţii publice din care au dispus cum au vrut de averea acestei tari.
Aceasta stare de lucruri nu putea continua. Guvernul şi-a asumat mãsura radicala de a reforma sistemul judiciar din temelii. Am ştiut ca acest lucru va lovi în multe interese, dar ni l-am asumat.
Reforma justiţiei, asa cum a fost reglementatã prin asumarea rãspunderii Guvernului, s-a lovit de rezistenta vechilor structuri, de interese şi complicitati. Noii magistraţi, ţinerii magistraţi, cei de la care speram sa aducã reforma justiţiei în planul realitatilor din instanţe, sunt primii afectaţi. Cei care pierd sunt însã cetãţenii. Cetãţenii care au dreptul la o justiţie eficienta şi echitabila.
Decizia Curţii Constituţionale a afectat într-o oarecare mãsura obiectivele Guvernului de reforma a justiţiei. Respectam Constituţia şi vom aplica aceasta decizie. Vom merge mai departe în aceste condiţii.
Nu consideram însã lupta pierdutã. Restrangerea reformei în justiţie nu înseamnã nicidecum ca aceasta reforma nu mai este necesarã şi nici ca Guvernul a abandonat-o. România are nevoie de reforma realã a justiţiei şi nu de reforma justiţiei pana la poarta intereselor private ale unora.
În consecinta, avem în vedere aplicarea legilor reformei, modificarea legii Curţii Constituţionale şi alocarea de fonduri suplimentare pentru reforma în justiţie.
Nu este posibil ca un judecãtor al Curţii Constituţionale sa se pronunţe atunci când este vorba de interesele sale sau ale sotiei. Vom propune încã din aceasta toamna reglementarea situaţiei conflictului de interese şi pentru judecãtorii Curţii Constituţionale. Vom introduce instituţiile recuzãrii şi abtinerii în astfel de situaţii, asa cum legea prevede pentru orice judecãtor din România.
Reforma justiţiei a fost legiferata. Ea trebuie şi aplicatã, şi aici vor fi marile eforturi ale urmãtoarelor luni. O lege buna nu ajuta pana când nu este pusã în aplicare. În fine, reforma justiţiei are nevoie în continuare de resurse financiare, care vor fi prevãzute în politica bugetarã a Guvernului.
Nu exista costuri prea mari când este vorba de asigurarea eficientei justiţiei. Nu exista costuri prea mari pentru ca procesele sa dureze mai puţin. Nu exista costuri prea mari pentru ca cetãţeanul sa îşi gãseascã dreptatea.
Guvernul României îşi angajeazã rãspunderea pentru agenda prezentatã în aceasta declaraţie politica.
Mãsurile la care declaraţia politica face referire vor fi concretizate în perioada urmãtoare în mãsuri legislative şi în acţiuni administrative.
Guvernul solicita sprijinul Parlamentului pentru aceste mãsuri. Cu un sprijin larg al Parlamentului, reconstructia tarii, integrarea europeanã şi reforma justiţiei vor fi posibile.
Vom merge astfel spre o Romanie mai buna, mai bogata, mai echitabila.

Aceasta declaraţie de politica generalã privind reconstructia României dupã inundatii, integrarea în Uniunea Europeanã şi reforma în justiţie, asupra cãreia Guvernul şi-a angajat rãspunderea în temeiul dispoziţiilor art. 114 alin. (1) din Constituţia României, republicatã, prezentatã de primul-ministru, domnul Calin Popescu-Tariceanu, în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi a Senatului din data de 20 iulie 2005, a fost acceptatã de Parlament, devenind obligatorie pentru Guvern, ca urmare a nedepunerii unei moţiuni de cenzura, în condiţiile art. 114 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016