Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
DECIZIE nr. XXII din 19 martie 2007 privind examinarea recursului in interesul legii, referitor la consecintele nerespectarii cerintelor inscrise in art. 16 alin. (7) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. XXII din 19 martie 2007  privind examinarea recursului in interesul legii, referitor la consecintele nerespectarii cerintelor inscrise in   art. 16 alin. (7) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 180/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare.    Twitter Facebook
Cautare document

DECIZIE nr. XXII din 19 martie 2007 privind examinarea recursului in interesul legii, referitor la consecintele nerespectarii cerintelor inscrise in art. 16 alin. (7) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare.

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE -
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 833 din 5 decembrie 2007

Dosar nr. 39/2006
Sub preşedinţia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-a întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, referitor la consecinţele nerespectãrii cerinţelor înscrise în <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 91 de judecãtori din totalul de 116 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, cerând sã se decidã în sensul cã nerespectarea cerinţelor înscrise în <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, atrage nulitatea relativã a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica instanţelor judecãtoreşti nu existã un punct de vedere unitar în legãturã cu aplicarea dispoziţiilor <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la nerespectarea de cãtre agentul constatator, în momentul încheierii procesului-verbal, a obligaţiei de a aduce la cunoştinţã contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare.
Astfel, unele instanţe s-au pronunţat în sensul cã nerespectarea de cãtre agentul constatator a obligaţiei la care se referã <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, atrage nulitatea absolutã a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
S-a motivat cã, din moment ce aceste dispoziţii conţin norme imperative, de ordine publicã, ce rezultã atât din importanţa instituţiei juridice reglementate, cât şi din forţa probantã conferitã de lege procesului-verbal de constatare a contravenţiei, se impune ca nerespectarea lor sã fie sancţionatã cu nulitatea absolutã a actului încheiat.
Alte instanţe, dimpotrivã, au apreciat cã, atâta vreme cât neîndeplinirea de cãtre agentul constatator a obligaţiei de a aduce la cunoştinţã contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare nu se regãseşte între cazurile de nulitate absolutã strict şi limitativ prevãzute în cuprinsul <>art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, trebuie sã se considere cã o atare omisiune nu ar putea sã atragã decât nulitatea relativã a procesului-verbal de constatare a contravenţiei ce a fost încheiat în astfel de condiţii.
Ca urmare, s-a decis cã pentru a se dispune anularea procesului-verbal de constatare a contravenţiei este necesar ca reclamantul-contravenient sã dovedeascã nu numai cã agentul constatator şi-a încãlcat obligaţia de a-i aduce la cunoştinţã dreptul de a face obiecţiuni, ci şi cã aceastã încãlcare i-a produs o vãtãmare ce nu poate fi înlãturatã decât prin anularea procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi au aplicat corect dispoziţiile legale incidente în materia ce face obiectul recursului în interesul legii.
<>Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, instituie cadrul general de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Prin dispoziţiile specifice pe care le cuprinde, acest act normativ reglementeazã modul de întocmire a procesului-verbal de constatare a contravenţiilor, cu precizarea menţiunilor obligatorii pe care trebuie sã le cuprindã, persoanele ce pot avea calitatea de agent constatator, ca reprezentanţi ai autoritãţilor publice abilitate prin lege sã constate şi sã sancţioneze contravenţiile, condiţiile în care poate fi contestat procesul-verbal de constatare a contravenţiei, ca şi regimul general al sancţiunilor contravenţionale, al aplicãrii şi executãrii acestora.
În art. 16 alin. (1) din acest act normativ sunt enumerate datele pe care trebuie sã le cuprindã în mod obligatoriu procesul-verbal de constare a contravenţiei, iar la alin. (1^1), (5) şi (6) ale aceluiaşi articol au fost prevãzute datele ce trebuie sã mai fie menţionate în cazul contravenienţilor cetãţeni strãini, persoane fãrã cetãţenie sau cetãţeni români cu domiciliul în strãinãtate, al contravenienţilor minori, precum şi în situaţia în care contravenientul este o persoanã juridicã.
În cadrul alin. (7) al aceluiaşi articol 16 din <>Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 s-a prevãzut cã "în momentul încheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat sã aducã la cunoştinţã contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare", precizându-se cã "obiecţiunile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la rubrica "Alte menţiuni", sub sancţiunea nulitãţii procesului-verbal".
În legãturã cu instituirea acestei obligaţii, a cãrei nerespectare atrage sancţiunea nulitãţii procesului-verbal, este de observat cã, în raport cu natura interesului ocrotit prin dispoziţia înscrisã în <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , o atare nulitate nu poate fi absolutã, nesusceptibilã a fi acoperitã în niciun mod, ci doar relativã.
În acest sens este de observat cã şi în <>art. 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 sunt înscrise anumite cerinţe specifice pe care trebuie sã le îndeplineascã, în anumite situaţii, procesul-verbal încheiat de agentul constatator al contravenţiei, este adevãrat, fãrã a se mai menţiona cã nerespectarea lor ar atrage nulitatea actului.
Or, situaţiile în care nerespectarea anumitor cerinţe atrage întotdeauna nulitatea actului întocmit de agentul constatator al contravenţiei sunt strict determinate prin reglementarea datã în cuprinsul art. 17 din ordonanţã.
Astfel, prin acest text de lege se prevede cã "lipsa menţiunilor privind numele, prenumele şi calitatea agentului constatator, numele şi prenumele contravenientului, iar în cazul persoanei juridice lipsa denumirii şi a sediului acesteia, a faptei sãvârşite şi a datei comiterii acesteia sau a semnãturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal", specificându-se cã numai în astfel de situaţii "nulitatea se constatã şi din oficiu".
În raport cu acest caracter imperativ-limitativ al cazurilor în care nulitatea procesului-verbal încheiat de agentul constatator al contravenţiei se ia în considerare şi din oficiu, se impune ca în toate celelalte cazuri de nerespectare a cerinţelor pe care trebuie sã le întruneascã un asemenea act, inclusiv cel referitor la consemnarea distinctã a obiecţiunilor contravenientului la conţinutul lui, nulitatea procesului-verbal de constatare a contravenţiei sã nu poate fi invocatã decât dacã s-a pricinuit pãrţii o vãtãmare ce nu se poate înlãtura decât prin anularea acelui act.
De aceea, nerespectarea de cãtre agentul constatator a cerinţelor de a aduce la cunoştinţã contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare şi de a consemna distinct acele obiecţiuni, astfel cum acestea sunt înscrise în <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , atrage doar nulitatea relativã a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
În consecinţã, în temeiul <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, precum şi al art. 239 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã nerespectarea cerinţelor înscrise în <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, atrage nulitatea relativã a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
În aplicarea dispoziţiilor <>art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã prin <>Legea nr. 180/2002 , stabileşte:
Nerespectarea cerinţelor înscrise în art. 16 alin. (7) din actul normativ menţionat atrage nulitatea relativã a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 19 martie 2007.

PREŞEDINTELE
ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016