Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. LXXVII (77) din 5 noiembrie 2007  pentru examinarea recursului in interesul legii, cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor   art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. LXXVII (77) din 5 noiembrie 2007 pentru examinarea recursului in interesul legii, cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE -
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 553 din 22 iulie 2008

Dosar nr. 43/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Secţiile Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-au întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la aplicabilitatea dispoziţiilor <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la acordarea primei de concediu de odihnã.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 75 de judecãtori din totalul de 114 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, punând concluzii de admitere a acestuia, în sensul de a se stabili cã dispoziţiile <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind suspendate, nu pot justifica acordarea sumelor solicitate cu titlu de primã de concediu, potrivit reglementãrilor cuprinse în acele dispoziţii.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica instanţelor judecãtoreşti s-a constatat cã nu existã un punct de vedere unitar în aplicarea dispoziţiilor <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la acordarea primei de concediu de odihnã.
Astfel, unele instanţe au respins cererile funcţionarilor publici privind plata primelor de concediu, considerând cã deşi prin <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, este reglementat dreptul acestora la prima de concediu, respectiv acordarea, pe lângã îndemnizaţia de concediu, a unei sume egale cu salariul de bazã din luna anterioarã plecãrii în concediu, un atare drept nu poate fi valorificat cât timp a fost suspendat succesiv, începând cu anul 2001, prin <>art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 şi, în continuare, pentru anii urmãtori, prin legile de adoptare a bugetului de stat pe anii 2002-2006.
În argumentarea acestui punct de vedere s-a mai susţinut cã, în raport cu prevederile <>Legii nr. 24/2000 , pe durata suspendãrii, dispoziţiile respective nu fac parte din ordinea de drept, astfel cã apare lipsitã de temei legal obligarea angajatorului, pe cale judecãtoreascã, sã plãteascã prima de concediu pentru perioada 2001-2006 prin înfrângerea voinţei legiuitorului, pentru cã instanţa s-ar substitui în atribuţiile sale, ceea ce ar constitui o încãlcare a principiului separaţiei puterilor în stat.
Alte instanţe, dimpotrivã, au admis cererile formulate de funcţionarii publici şi au stabilit ca primele de concediu sã fie plãtite, reţinând cã suspendarea succesivã a acordãrii dreptului nu echivaleazã cu stingerea lui, ci are ca efect numai imposibilitatea realizãrii sale în momentul suspendãrii.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
În adevãr, prin <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, s-a reglementat cã funcţionarii publici au dreptul la plecarea în concediu de odihnã, pe lângã îndemnizaţia de concediu, la o "primã egalã cu salariul de bazã din luna anterioarã plecãrii în concediu, care se impoziteazã separat".
Ulterior, prin <>art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 s-a prevãzut cã "se suspendã pânã la data de 31 decembrie 2001 aplicarea prevederilor art. 34 alin. (2) care cuprind dispoziţii referitoare la acordarea primei pentru concediu de odihnã", iar prin <>art. 32 din Legea nr. 744/2001 s-a dispus menţinerea în continuare a suspendãrii dreptului de primã de concediu de odihnã pânã la 31 decembrie 2002. De asemenea, prin <>art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002 s-a dispus din nou continuarea suspendãrii dreptului la primã de concediu de odihnã pânã la 31 decembrie 2003, prin <>art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 s-a menţinut suspendarea dreptului respectiv pânã la data de 31 decembrie 2004, prin <>art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004 privind bugetul de stat pe anul 2005 s-a menţinut prelungirea suspendãrii pânã la 31 decembrie 2005, iar prin art. 5 alin. (5) din Legea nr. 379 privind bugetul de stat pe anul 2006 s-a prelungit perioada de suspendare pânã la 31 decembrie 2006.
Succesiunea în timp a actelor normative la care s-a fãcut referire impune a se reţine cã dreptul la primã pentru concediul de odihnã al funcţionarilor publici, instituit prin <>art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, şi-a produs efectul începând cu data menţionatã, suspendarea exerciţiului acestui drept neputând fi echivalatã cu însãşi înlãturarea lui.
În acest sens, prin art. 18 din Codul muncii se prevede, în mod imperativ, cã drepturile persoanelor încadrate în muncã nu pot face obiectul vreunei tranzacţii, renunţãri sau limitãri, ele fiind formulate şi apãrate de stat împotriva oricãror încãlcãri ale manifestãrilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu.
De aceea, fiind un drept câştigat, derivat dintr-un raport de muncã, prima de concediu nu poate fi consideratã anulatã prin actele normative menţionate.
Într-o atare situaţie, suspendarea exerciţiului dreptului la prima de concediu nu echivaleazã cu însãşi înlãturarea lui, cât timp prin nicio dispoziţie legalã nu i-a fost înlãturatã existenţa şi nici nu s-a constatat neconstituţionalitatea textului de lege ce prevede acest drept.
Sub acest aspect, mai este de reţinut cã, în prezent, sunt în vigoare şi au fost chiar aplicate, pentru anul 2007, dispoziţiile <>art. 35 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , republicatã, potrivit cãrora "funcţionarul public are dreptul pe lângã îndemnizaţia de concediu, la o primã egalã cu salariul de bazã din luna anterioarã plecãrii în concediu, care se impoziteazã separat".
De altfel, în ipotezã similarã, Secţiile Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie s-au pronuţat în acest sens prin deciziile nr. XXIII din 12 decembrie 2005 şi nr. XII din 5 februarie 2007.

În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, şi ale art. 329 alin. 2 şi 3 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã prima de concediu, respectiv o sumã egalã cu salariul de bazã din luna anterioarã plecãrii în concediu, se cuvenea funcţionarilor publici, astfel cum a fost reglementatã prin dispoziţiile art. 34 alin. (2) devenit <>art. 35 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , republicatã.

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Dispoziţiile art. 34 alin. (2) [(devenit <>art. 35 alin. 2)] din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, republicatã, se interpreteazã în sensul cã:
Prima de concediu, reprezentând o sumã egalã cu salariul de bazã din luna anterioarã plecãrii în concediu, se cuvenea acestei categorii de personal.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 5 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI
DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei
------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016