Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. LXXII (72) din 15 octombrie 2007  privind examinarea recursului in interesul legii, cu privire la calitatea procesuala pasiva a Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara in plangerile de carte funciara intemeiate pe dispozitiile   art. 50 din Legea nr. 7/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. LXXII (72) din 15 octombrie 2007 privind examinarea recursului in interesul legii, cu privire la calitatea procesuala pasiva a Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara in plangerile de carte funciara intemeiate pe dispozitiile art. 50 din Legea nr. 7/1996

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE -
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 685 din 7 octombrie 2008

Dosar nr. 42/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Secţiile Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-au întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la calitatea procesualã pasivã a Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã în plângerile de carte funciarã întemeiate pe dispoziţiile <>art. 50 din Legea nr. 7/1996 , republicatã.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 86 de judecãtori din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru a fi admis, în sensul de a se stabili cã în cauzele ce au ca obiect plângeri privind cartea funciarã întemeiate pe dispoziţiile <>art. 50 din Legea nr. 7/1996 , republicatã, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã nu are calitate procesualã pasivã.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica instanţelor judecãtoreşti s-a ivit diversitate de soluţii referitoare la calitatea procesualã pasivã a Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã în cauzele ce au ca obiect plângerile privind cartea funciarã întemeiate pe dispoziţiile <>art. 50 din Legea nr. 7/1996 , republicatã.
Astfel, unele instanţe au considerat cã Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã are calitate procesualã pasivã în plângerile privind cartea funciarã.
S-a relevat, în acest sens, cã activitatea de carte funciarã este o procedurã necontencioasã, însã soluţionarea de cãtre instanţã a plângerii fomulate cu privire la aceastã activitate, fiind o procedurã jurisdicţionalã ulterioarã activitãţii de carte funciarã, are caracter contencios.
În cadrul acestui punct de vedere, s-a considerat cã actul atacat este administrativ, iar Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã trebuie citat în proces, având calitate procesualã pasivã, deoarece litigiul urmeazã a fi soluţionat dupã o procedurã specialã, în cadrul cãreia judecata trebuie sã se desfãşoare în contradictoriu cu emitentul actului.
Alte instanţe, dimpotrivã, au considerat cã, în cauzele ce au ca obiect plângeri privind cartea funciarã, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã nu are calitate procesualã pasivã, deoarece procedura aplicabilã nu este contencioasã.
În motivarea acestui punct de vedere s-a învederat cã, din moment ce în cauzele care au ca obiect plângeri formulate împotriva încheierilor de carte funciarã instanţa nu trebuie sã stabileascã existenţa sau inexistenţa unui drept al Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, ci doar legalitatea şi temeinicia încheierii date în cauzã, acesta nu poate fi citat ca parte în proces, singurele persoane susceptibile sã aibã calitate fiind cele prevãzute în dispoziţiile <>art. 50 alin. (1) din Legea nr. 7/1996 , republicatã, respectiv persoanele interesate potrivit menţiunilor din cartea funciarã.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
Potrivit <>art. 17 alin. (1) din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã, "publicitatea imobiliarã întemeiatã pe sistemul de evidenţã al cadastrului general are ca obiect înscrierea în cartea funciarã a actelor şi faptelor juridice referitoare la imobilele din acelaşi teritoriu administrativ şi se realizeazã de cãtre oficiile teritoriale pentru imobilele situate în raza teritorialã a acestora".
În acest cadru de reglementare, prin art. 20 alin. (1) din aceeaşi lege se prevede cã "dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale asupra unui imobil se vor înscrie în cartea funciarã pe baza actului prin care s-au constituit ori s-au transmis în mod valabil", iar în cuprinsul art. 21 s-a subliniat cã "modificarea conţinutului unui drept ce greveazã un drept real imobiliar se înscrie, dacã legea nu dispune altfel, potrivit regulilor stabilite pentru dobândirea şi stingerea drepturilor reale".
În conformitate cu principiul relativitãţii, pe care îl consacrã, în art. 22 din legea menţionatã se mai prevede cã înscrierea unui drept se poate efectua numai "împotriva aceluia care, la înregistrarea cererii sale, era înscris ca titular al dreptului asupra cãruia înscrierea urmeazã sã fie fãcutã", precum şi "împotriva aceluia care, înainte de a fi înscris, şi-a grevat dreptul, dacã amândouã înscrierile se cer deodatã".
Caracterul necontencios al procedurii de înscriere în cartea funciarã este subliniat în dispoziţiile <>art. 47 alin. (5) din Legea nr. 7/1996 , republicatã, potrivit cãrora "înscrierile în cartea funciarã se efectueazã la cererea pãrţilor interesate, cu excepţia cazurilor în care legea prevede înscrierea din oficiu", precum şi în alin. (6) al aceluiaşi articol, prin care se precizeazã cã "intabularea sau înscrierea provizorie poate fi cerutã de orice persoanã care, potrivit înscrisului original, hotãrârii judecãtoreşti sau hotãrârii autoritãţii administrative, urmeazã sã strãmute, sã constituie, sã modifice, sã dobândeascã sau sã stingã un drept tabular".
Acest caracter necontencios al activitãţii de publicitate imobiliarã mai rezultã şi din faptul cã încheierile prin care sunt soluţionate cererile de înscriere de cãtre registratorul de carte funciarã, care este funcţionar public şi nu judecãtor, sunt, prin natura lor juridicã, acte administrative provizorii ce nu au putere de lucru judecat din moment ce adoptarea lor nu are loc în cadrul unei proceduri administrative jurisdicţionale.
De altfel, o asemenea încheiere, deşi act administrativ, nu este supusã controlului instanţelor judecãtoreşti de contencios administrativ, în condiţiile <>Legii nr. 554/2004 , ci contenciosului administrativ special reglementat prin <>Legea nr. 7/1996 , republicatã.
În acest sens, în <>art. 50 alin. (1) din Legea nr. 7/1996 , republicatã, este reglementatã obligativitatea comunicãrii încheierii, iar prin alineatele urmãtoare se prevede cã "încheierea de înscriere sau de respingere poate fi atacatã cu plângere", care se înainteazã judecãtoriei în a cãrei razã de competenţã teritorialã se aflã imobilul, cã "hotãrârea pronunţatã de judecãtorie poate fi atacatã cu apel", iar "hotãrârea judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã se comunicã, din oficiu, biroului teritorial de cãtre instanţa care s-a pronunţat ultima asupra fondului".
Ca urmare, datoritã naturii lor derogatorii, toate aceste reglementãri au un caracter special în raport cu dispoziţiile generale privind procedurile necontencioase cuprinse în cartea a III-a din Codul de procedurã civilã, la art. 331-339, fiind de observat cã în art. 338 alin. 2 din Codul de procedurã civilã se prevede cã "materiile necontencioase cu privire la care legea prevede o procedurã specialã rãmân sub dispoziţiile speciale, care se vor întregi cu cele prevãzute în cuprinsul cãrţii de faţã".
Or, procedura de înscriere în cartea funciarã este guvernatã de regulile cuprinse în <>Legea nr. 7/1996 , republicatã, şi de actele normative emise în baza ei, iar numai în mãsura în care acestea nu prevãd nimic, legea este completatã cu dispoziţiile generale în materie necontencioasã prevãzute în Codul de procedurã civilã.
De aceea, în raport cu aceastã distincţie fãcutã de legiuitor, se impune sã se reţinã cã <>Legea nr. 7/1996 , republicatã, nu conţine dispoziţii care sã confere legitimare procesualã pasivã Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã.
De altfel, pe linia promovãrii acestei raţiuni deduse din textele de lege aplicabile, prin art. 31 din Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã nr. 633/2006 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a birourilor de cadastru şi publicitate imobiliarã, s-a subliniat cã "activitãţii de publicitate imobiliarã i se aplicã principiile şi regulile specifice prevãzute de lege, care se întregesc cu dispoziţiile art. 331-339 din Codul de procedurã civilã".
Mai mult, prevederea de la <>art. 50 alin. (4) din Legea nr. 7/1996 , republicatã, potrivit cãreia "hotãrârea judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã se comunicã din oficiu biroului teritorial", confirmã intenţia legiuitorului referitoare la calitatea Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, în sensul de a nu fi considerat parte în plângerea privind cartea funciarã, pentru cã altfel nu mai era necesar sã se reglementeze obligativitatea de a i se comunica hotãrârea, din moment ce dispoziţiile art. 266 alin. 3 din Codul de procedurã civilã prevãd cã "hotãrârea se comunicã pãrţilor".

În consecinţã, în temeiul <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, precum şi al art. 329 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se decide cã, în cauzele ce au ca obiect plângerile privind cartea funciarã întemeiate pe dispoziţiile <>art. 50 din Legea nr. 7/1996 , republicatã, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã nu are calitate procesualã pasivã.

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi stabilesc:
În cauzele ce au ca obiect plângerile privind cartea funciarã întemeiate pe dispoziţiile <>art. 50 din Legea nr. 7/1996 , republicatã, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã nu are calitate procesualã pasivã.
Obligatorie, pentru instanţe, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 15 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI
DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei
------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016