Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. LV (55) din 4 iunie 2007  privind examinarea recursului in interesul legii, in legatura cu aplicabilitatea dispozitiilor   art. 10 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. LV (55) din 4 iunie 2007 privind examinarea recursului in interesul legii, in legatura cu aplicabilitatea dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE -
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 din 22 februarie 2008

Dosar nr. 20/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-a întrunit în vederea examinãrii recursului în interesul legii, formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în legãturã cu aplicabilitatea dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, privind dreptul cadrelor militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" de a beneficia de reducerea impozitului pe venit, în raport cu modificãrile aduse acestei legi prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 90 de judecãtori din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii astfel cum a fost formulat, cerând sã se constate cã <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 , potrivit cãruia cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" beneficiazã de reducere de impozitul pe venit, a fost abrogat, cu caracter definitiv, prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 .

SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica instanţelor judecãtoreşti s-a constatat cã nu existã un punct de vedere unitar în legãturã cu aplicabilitatea dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 referitor la dreptul cadrelor militare în activitate de a beneficia de reducerea impozitului pe venit, în raport cu modificãrile legislative survenite ulterior.
Astfel, unele instanţe, considerând cã dispoziţiile <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 mai sunt în vigoare, s-au pronunţat în sensul cã, potrivit distincţiilor din cuprinsul acestora, cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" beneficiazã de reducerea impozitului pe venit.
S-a motivat cã, deşi textul de lege menţionat a fost abrogat prin <>art. 86 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 , aceastã abrogare nu a dobândit caracter definitiv deoarece acea ordonanţã a fost respinsã de Parlamentul României prin <>Legea nr. 206/2002 .
S-a mai relevat cã, în raport cu dispoziţiile <>art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, ordonanţele Guvernului care au prevãzut norme de abrogare şi au fost respinse prin lege de cãtre Parlament sunt exceptate de la regula instituitã în prima parte a acestui alineat, potrivit cãreia nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sã se repunã în vigoare actul normativ iniţial.
Alte instanţe, dimpotrivã, au considerat cã dispoziţiile <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 au fost abrogate cu caracter definitiv prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 , întrucât aceastã ordonanţã a fost mai întâi abrogatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 , astfel cã respingerea ei ulterioarã, prin <>Legea nr. 206/2002 , nu mai putea produce niciun efect.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
Într-adevãr, potrivit reglementãrii instituite prin <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 , "cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" clasele a III-a, a II-a şi I beneficiazã de reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40% şi, respectiv, 50%".
La data de 1 ianuarie 2000, însã, a intrat în vigoare <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 , prin aceasta dispunându-se, între altele, la art. 86 alin. (9), cã se abrogã "prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit pe venit şi ale <>art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare...".
Dar, este de observat cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 a fost mai întâi abrogatã prin <>art. 85 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 , intratã în vigoare la 1 ianuarie 2002, fiind ulterior respinsã de Parlamentul României prin <>Legea nr. 206/2002 .
Ulterior, la data de 1 aprilie 2004, <>Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 a fost abrogatã ca urmare a intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Ca urmare a creãrii acestei situaţii de ordin legislativ, în vederea asigurãrii corectei interpretãri a dispoziţiilor la care s-a fãcut referire, se impune sã se recurgã şi la conţinutul reglementãrilor corespunzãtoare din <>Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative.
În aceastã privinţã este de relevat cã, în conformitate cu <>art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 , republicatã [art. 60 alin. (3) în structura iniţialã], "abrogarea unei dispoziţii sau a unui act normativ are caracter definitiv" şi "nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sã se repunã în vigoare actul normativ iniţial".
Fiind instituit astfel, prin <>Legea nr. 24/2000 , republicatã, principiul inadmisibilitãţii repunerii în vigoare a actului normativ iniţial, ca efect al abrogãrii actului de abrogare anterior, se impune a se considera cã nu se mai poate reveni asupra abrogãrii unei legi cât timp aceastã abrogare a fost dispusã cu respectarea procedurilor în vigoare la momentul respectiv.
Este adevãrat cã ulterior, prin <>art. I pct. 18 din Legea nr. 189/2004 , intratã în vigoare la data de 24 mai 2004, a fost completat alin. (3) al <>art. 60 din Legea nr. 24/2000 , adãugându-i-se urmãtoarea dispoziţie: "Fac excepţie prevederile din ordonanţele Guvernului care au prevãzut norme de abrogare şi au fost respinse prin lege de cãtre Parlament."
Dar, câtã vreme aceastã completare adusã textului de lege menţionat este ulterioarã <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 , prin care au fost abrogate prevederile <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 , referitoare la reducerea impozitului pe venit pentru cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar", este evident cã ea nu poate sã retroactiveze în sensul de a face neaplicabilã la data de 1 ianuarie 2000, când ordonanţa a intrat în vigoare, dispoziţia de abrogare pe care a reglementat-o.
Cu toate cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 a fost respinsã, ulterior, prin <>Legea nr. 206/2002 , o atare situaţie nu poate înlãtura caracterul definitiv al abrogãrii <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 , dispusã prin art. 86 alin. (9) din aceastã ordonanţã, câtã vreme aceeaşi ordonanţã a fost mai întâi abrogatã printr-un alt act normativ de rang egal, respectiv prin <>art. 85 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 .
Aşa fiind, din moment ce efectul normei de abrogare este instantaneu, în sensul cã aplicabilitatea dispoziţiilor abrogate înceteazã odatã cu intrarea în vigoare a textului abrogator, iar caracterul abrogãrii nu poate fi decât definitiv încât, în lipsa unei prevederi exprese, dispoziţiile abrogate nu mai pot fi reactivate în viitor, se impune ca, faţã de aceastã particularitate a unei astfel de norme, de aplicare a ei o singurã datã, dar cu efect definitiv, sã se considere cã nici nu are relevanţã dacã textul abrogator a fost abrogat la rândul lui sau nu.
În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 , republicatã, precum şi ale art. 329 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 , potrivit cãruia cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" beneficiazã de reducere a impozitului pe venit, a fost abrogat, cu caracter definitiv, prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 .

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi stabilesc:
<>Art. 10 din Legea nr. 80/1995 , potrivit cãruia cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" clasele a III-a, a II-a şi I beneficiazã de reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40% şi, respectiv, 50%, a fost abrogat, cu caracter definitiv, prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 .
Obligatorie, pentru instanţe, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 iunie 2007.

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016