Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. III din 16 ianuarie 2006  cu privire la aplicarea dispozitiilor   art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. III din 16 ianuarie 2006 cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 284 din 29 martie 2006

Dosar nr. 25/2005

Sub preşedinţia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-a întrunit în vederea examinãrii recursului în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la aplicarea dispoziţiilor <>art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea prevederilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 85 de judecãtori din totalul de 108 în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Florenţa Baltã.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia în sensul de a se stabili cã atât cadrele militare active, cât şi poliţiştii beneficiazã de asistenţã medicalã gratuitã şi de medicamente gratuite, potrivit reglementãrilor din legile speciale, dacã au fost respectate dispoziţiile cu caracter general cuprinse în <>Legea nr. 145/1997 şi, respectiv, în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , la care se face referire în <>hotãrârile Guvernului nr. 270/1999 şi nr. 677/2003.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În aplicarea dispoziţiilor <>art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, instanţele judecãtoreşti s-au pronunţat în mod diferit asupra condiţiilor în care cadrele militare active şi poliţiştii beneficiazã de asistenţã medicalã gratuitã şi de medicamente gratuite.
Astfel, unele instanţe, considerând cã toate categoriile de personal la care se referã dispoziţiile <>art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cele ale <>art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, beneficiazã de asistenţã medicalã şi de medicamente gratuite în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului, au admis cererile cadrelor militare şi poliţiştilor care au solicitat restituirea sumelor de bani reţinute cu titlu de contribuţie la Fondul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
În motivarea acestor soluţii au fost invocate prevederile <>art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 270/1999 , prin care, pe lângã serviciile medicale gratuite din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, s-a mai prevãzut asigurarea gratuitã a asistenţei medicale, profilactice şi curative în situaţii speciale şi în misiuni specifice, precum şi dispoziţiile art. 4 ale aceleiaşi hotãrâri, potrivit cãrora asistenţa medicalã şi medicamentele gratuite pentru cadrele militare se asigurã din fondurile bugetare.
S-a mai motivat cã reglementãrile din legile nr. 80/1995 şi nr. 360/2002 sunt derogatorii de la principiul obligativitãţii plãţii contribuţiei la asigurãrile sociale de sãnãtate, iar datoritã caracterului lor special au prioritate de aplicare.
Relevându-se cã prin nici o dispoziţie din legile cu caracter special la care s-a fãcut referire nu s-a condiţionat acordarea asistenţei medicale gratuite cadrelor militare şi poliţiştilor de plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate, s-a conchis cã acestor douã categorii de persoane nu le sunt aplicabile prevederile cu caracter general referitoare la obligativitatea achitãrii contribuţiei menţionate.
Alte instanţe, dimpotrivã, au considerat cã atât cadrele militare, cât şi poliţiştii beneficiazã, în baza legilor speciale, de asistenţã medicalã şi medicamente gratuite, dar numai cu respectarea dispoziţiilor cu caracter general cuprinse în <>Legea nr. 145/1997 şi, respectiv, în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , privind achitarea cotelor de contribuţie lunarã la Fondul asigurãrilor sociale de sãnãtate, la care se face referire în <>Hotãrârea Guvernului nr. 270/1999 şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 677/2003 .
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi au aplicat corect dispoziţiile legii.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 4 alin. (1) din Legea nr. 145/1997 , în vigoare de la data de 1 ianuarie 1998 pânã la 20 noiembrie 2002, când a fost abrogatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , erau supuse în mod obligatoriu asigurãrii urmãtoarele categorii de persoane: cetãţenii români cu domiciliul în ţarã, precum şi cetãţenii strãini şi apatrizii având reşedinţa în România, stabilindu-se în acest cadru, prin alin. (2) al aceluiaşi articol, cã "asiguraţii vor plãti o contribuţie lunarã pentru asigurãrile de sãnãtate".
Prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 au fost preluate aceleaşi reglementãri, precizându-se la art. 4 alin. (1), în conţinutul ce i s-a dat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 , cã "sunt asiguraţi, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, toţi cetãţenii români cu domiciliul în ţarã, precum şi cetãţenii strãini şi apatrizii care au domiciliul sau reşedinţa în România şi fac dovada plãţii contribuţiei la fond, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã".
Este semnificativ cã prin art. 12 lit. g) din aceastã ordonanţã a fost instituitã obligaţia asiguraţilor de a achita contribuţia datoratã Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, care, potrivit art. 50 alin. (1) lit. a), se formeazã în primul rând din "contribuţii ale persoanelor fizice şi juridice".
Excepţiile de la principiul contribuţiei obligatorii la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate au fost reglementate succesiv în <>art. 6 din Legea nr. 145/1997 şi în <>art. 6 alin. (1) lit. a)-i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , în cuprinsul cãrora nu sunt menţionate cadrele militare şi poliţiştii.
Tot astfel, cadrele militare şi poliţiştii nu se regãsesc nici între categoriile de persoane considerate asigurate prin efectul legii, cu scutire de platã a contribuţiei, potrivit <>art. 55 din Legea nr. 145/1997 , sau asigurate, cu plata contribuţiei din alte surse, conform prevederilor <>art. 6 alin. (2) lit. a)-e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 .
Prin urmare, nefãcând parte din nici una dintre categoriile scutite de plata contribuţiei obligatorii la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, atât cadrelor militare, cât şi poliţiştilor le-a revenit obligaţia, mai întâi în conformitate cu <>art. 52 alin. (1) din Legea nr. 145/1997 , iar dupã abrogarea acesteia, în temeiul <>art. 51 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , de a plãti contribuţia bãneascã lunarã pentru asigurãrile de sãnãtate.
De altfel, prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 56/1998 , astfel cum a fost aprobatã prin <>Legea nr. 458/2001 , s-a prevãzut la art. 3 lit. b) cã Fondul de asigurãri de sãnãtate ce se vireazã la Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti se compune şi din "contribuţia personalului militar şi civil, a personalului şi magistraţilor din autoritatea judecãtoreascã, .... a militarilor angajaţi pe bazã de contract, din ministerele, instituţiile şi structurile prevãzute la art. 1 alin. 1,...", ceea ce exprimã voinţa neîndoielnicã a legiuitorului ca şi aceste categorii de persoane sã achite cotele de contribuţie lunarã la Fondul asigurãrilor sociale de sãnãtate, potrivit reglementãrilor generale privind constituirea acestui fond.
Aşa fiind, se impune sã se considere cã atât cadrele militare, cât şi poliţiştii nu fac parte dintre categoriile de persoane excluse de la obligaţia cu caracter general de a plãti contribuţia la formarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
În legãturã cu aceastã obligaţie cu caracter general, cãreia cele douã categorii de persoane trebuie sã i se conformeze, este de reţinut reglementarea cu caracter special prevãzutã la <>art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 , astfel cum a fost modificatã şi completatã ulterior, potrivit cãreia cadrele militare în activitate au dreptul la asistenţã medicalã şi medicamente gratuite, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
Pentru aplicarea acestei dispoziţii a legii a fost adoptatã <>Hotãrârea Guvernului nr. 270/1999 , precizându-se în art. 1 urmãtoarele: "cadrele militare în activitate au dreptul la asistenţã medicalã şi medicamente, în condiţiile <>Legii asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , cu modificãrile ulterioare, şi ale prezentei hotãrâri, în toate situaţiile în care medicii sau alt personal sanitar acreditat recomandã un tratament medical".
Rezultã deci cã nici aceste dispoziţii nu infirmã existenţa obligaţiei cu caracter general a cadrelor militare de a contribui, prin plata unei sume lunare, la constituirea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
Aceste prevederi legale au fost aplicabile şi poliţiştilor pânã la data de 19 iunie 2003, când a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, <>Hotãrârea Guvernului nr. 677 din 12 iunie 2003 privind condiţiile de acordare în mod gratuit a asistenţei medicale şi psihologice, a medicamentelor şi protezelor pentru poliţişti.
Ca şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 270/1999 privind stabilirea condiţiilor de acordare a asistenţei medicale, medicamentelor, concediilor medicale şi scutirilor medicale pentru cadrele militare în activitate, prin <>art. 1 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 677/2003 s-a prevãzut, tot cu caracter de principiu, cã "poliţistul beneficiazã în mod gratuit de asistenţã medicalã şi psihologicã, medicamente şi proteze, în condiţiile prezentei hotãrâri şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, cu modificãrile ulterioare".
Aşa fiind, câtã vreme, cu privire la aspectele pe care nu le reglementeazã, cele douã legi speciale fac trimiteri la norma generalã, concluzia ce se impune este aceea cã şi în materia obligativitãţii plãţii contribuţiei la formarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate este aplicabilã aceeaşi normã generalã, deoarece normele speciale nu conţin dispoziţii contrare.
Ca urmare, gratuitãţile la care se referã <>Legea nr. 80/1995 şi <>Legea nr. 360/2002 se acordã conform reglementãrilor din <>Hotãrârea Guvernului nr. 270/1999 şi, respectiv, din <>Hotãrârea Guvernului nr. 677/2003 , fãrã scutirea cadrelor militare în activitate şi a poliţiştilor de obligaţia de a contribui la constituirea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.

În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã şi ale art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã penalã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã atât cadrele militare active, cât şi poliţiştii beneficiazã de asistenţã medicalã gratuitã şi de medicamente gratuite numai dacã au fost respectate dispoziţiile cu caracter general cuprinse în <>Legea nr. 145/1997 şi, respectiv, în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , privind achitarea cotelor de contribuţie lunarã la Fondul asigurãrilor sociale de sãnãtate, la care se face referire în <>Hotãrârea Guvernului nr. 270/1999 şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 677/2003 .

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
În aplicarea dispoziţiilor <>art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, stabilesc:
Atât cadrele militare active, cât şi poliţiştii beneficiazã de asistenţã medicalã gratuitã şi de medicamente gratuite, potrivit reglementãrilor din legile speciale, numai dacã au fost respectate dispoziţiile cu caracter general cuprinse în <>Legea nr. 145/1997 şi, respectiv, în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , privind achitarea cotelor de contribuţie lunarã la Fondul asigurãrilor sociale de sãnãtate, la care se face referire în <>Hotãrârea Guvernului nr. 270/1999 şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 677/2003 .
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţa publicã din 16 ianuarie 2006.

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI
DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent-şef
Victoria Maftei

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016