Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 99 din 13 februarie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 522^1 din Codul de procedura penala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 99 din 13 februarie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 522^1 din Codul de procedura penala

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 28 februarie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Marilena Mincã - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor art. 522^1 din Codul de procedurã penalã, excepţie ridicatã de Ciprian George Bratu Negru în Dosarul nr. 5.837/2006 al Judecãtoriei Oradea.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, prin avocat. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, reprezentantul autorului excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 522^1 din Codul de procedurã penalã, reiterând argumentele expuse în faţa instanţei de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 septembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 5.837/2006, Judecãtoria Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 522^1 din Codul de procedurã penalã, excepţie ridicatã de Ciprian George Bratu Negru.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã "prevederile art. 522^1 din Codul de procedurã penalã sunt neconstituţionale în mãsura în care fac distincţie între persoanele care au fost judecate şi condamnate în lipsã şi pentru care s-a solicitat extrãdarea şi persoanele judecate şi condamnate în lipsã pentru care nu s-a solicitat extrãdarea şi care s-au predat de bunãvoie autoritãţilor". Aratã cã "dispoziţiile cuprinse în textul de lege criticat au caracter discriminatoriu, întrucât pentru prima categorie de condamnaţi arãtatã mai sus legea permite un proces de rejudecare echitabil, în timp ce celei de-a doua categorii de condamnaţi nu li se asigurã acest drept doar pentru faptul cã nu a fost cerutã extrãdarea lor".
Judecãtoria Oradea apreciazã cã excepţia de neconstitu-ţionalitate invocatã este întemeiatã, deoarece prin dispoziţiile art. 522^1 din Codul de procedurã penalã "se instituie un tratament discriminatoriu şi inechitabil nu pentru douã categorii de condamnaţi, ci pentru aceeaşi categorie de condamnaţi, unde, într-un caz, organele judiciare române solicitã extrãdarea şi unde, în celãlalt caz, organele judiciare române nu solicitã extrãdarea".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece "creeazã o discriminare între persoanele aflate în strãinãtate, judecate şi condamnate în lipsã, care s-au predat de bunãvoie autoritãţilor, şi persoanele aflate în strãinãtate, judecate şi condamnate în lipsã, care au fost extrãdate, fãrã ca aceasta sã aibã o motivare obiectivã". De asemenea, aratã cã textul de lege criticat "îngrãdeşte dreptul persoanei judecate şi condamnate în lipsã, care ulterior s-a predat de bunãvoie, de a apela la instanţele judecãtoreşti şi de a beneficia de toate drepturile şi garanţiile procesuale care condiţioneazã într-o societate democraticã dreptul la un proces echitabil, precum şi la judecarea acestuia într-un termen rezonabil".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, susţinerile autorului excepţiei, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 522^1 din Codul de procedurã penalã, conform cãrora: "În cazul în care se cere extrãdarea unei persoane judecate şi condamnate în lipsã, cauza va putea fi rejudecatã de cãtre instanţa care a judecat în primã instanţã, la cererea condamnatului.
Dispoziţiile art. 405-408 se aplicã în mod corespunzãtor." În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie şi ale art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, raportate la art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia solicitã, în realitate, adoptarea unei noi soluţii legislative.
În acest caz, aşa cum Curtea Constituţionalã a reţinut în mod constant, acceptarea acestei critici ar echivala cu transformarea instanţei de contencios constituţional într-un legislator pozitiv, lucru care ar contraveni art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãruia "Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a ţãrii". De asemenea, este de observat cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , "Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".

Faţã de cele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 522^1 din Codul de procedurã penalã, excepţie ridicatã de Ciprian George Bratu Negru în Dosarul nr. 5.837/2006 al Judecãtoriei Oradea.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 februarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr.
IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016