Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 98 din 25 octombrie 1995  privind constitutionalitatea refuzului Biroului permanent al Camerei Deputatilor de a aproba infiintarea unui grup parlamentar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 98 din 25 octombrie 1995 privind constitutionalitatea refuzului Biroului permanent al Camerei Deputatilor de a aproba infiintarea unui grup parlamentar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 248 din 31 octombrie 1995
Un numãr de 51 de deputaţi, şi anume: Octavian Bot, Ion Dobrescu, Romulus Ioan Joca, Constantin-Şerban Rãdulescu Zonner, Teodor Vintilescu, Ion Bold, Tudor Gavril Dunca, George Crin Laurentiu Antonescu, Doru Mihai Dobrescu, Horia Radu Pascu, Varujan Vosganian, Ion Diaconescu, Vasile Lupu, Mircea Ioan Popa, Ion Berciu, Emilian Bratu, Ion Hui, Vasile Gheorghe Victor Pop, Barbu Pitigoi, Remus Constantin Opris, Gabriel Tepelea, Mircea Popescu, Ervin Zoltan Szekely, Grigore Raban, Cornel Brahas (Ionel Vitu), Vasile Mandroviceanu, Akos Birtalan, Attila Varga, Zoltan Szilagyi, Iuliu Vida, Ioan Nemeth, Matei Barna Elek, Mircea Mihai Munteanu, Sorin Pantis, Constantin Ionescu, Ion Dinu, Radu Livezeanu, Liviu Neculai Marcu, Costel Paunescu, Emil Teodor Popescu, Ioan Ghise, Mircea Ciumara, Dorel Coc, Gheorghe Cristea, Gavril Dejeu, Ferenc Asztalos, Ion Hristu, Petru Burca, Laurentiu Priceputu, Florian Ion-Angelo, Karoly Kerekes, au sesizat Curtea Constituţionalã, la data de 26 septembrie 1995, pentru ca aceasta sa se pronunţe asupra constituţionalitãţii refuzului Biroului permanent al Camerei Deputaţilor de a da curs solicitãrii adresate acesteia privind înfiinţarea unui grup parlamentar, cu denumirea "Grupul parlamentar independent".
Din examinarea listei rezulta ca domnul deputat Barbu Pitigoi figureazã de doua ori, la poziţiile 19 şi 24.
Biroul permanent al Camerei Deputaţilor a considerat ca solicitarea facuta de a se constitui respectivul grup parlamentar nu se încadreazã în prevederile art. 13 din Regulamentul Camerei Deputaţilor. Art. 13 alin. 1 din Regulamentul Camerei Deputaţilor precizeazã ca: "Grupurile parlamentare sînt structuri ale Camerei Deputaţilor. Ele se pot constitui din cel puţin 10 deputaţi care au candidat în alegeri pe listele aceluiaşi partid sau ale aceleiaşi formaţiuni politice." Alin. 4 al aceluiaşi articol prevede ca deputaţii unor partide sau formaţiuni politice care nu întrunesc numãrul necesar pentru a forma un grup parlamentar, precum şi deputaţii independenţi se pot reuni în grupuri parlamentare mixte sau se pot afilia altor grupuri parlamentare.
În conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-a solicitat punctul de vedere al Biroului permanent al Camerei Deputaţilor. Acesta a considerat ca sesizarea adresatã Curţii Constituţionale este inadmisibila şi ilegala. Ea este inadmisibila întrucît "excede competentei Curţii Constituţionale", sesizarea neavînd în vedere "controlul constituţionalitãţii unor prevederi ale Regulamentului Camerei Deputaţilor, ci un act de aplicare a dispoziţiilor regulamentare". Din aceleaşi motive, sesizarea a fost consideratã şi "nelegalã".
Din cuprinsul punctului de vedere al Biroului permanent al Camerei Deputaţilor rezulta, de asemenea, ca solicitarea facuta în sensul constituirii unui grup parlamentar al independentilor contravine prevederilor art. 18 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, prevederi prin care s-a interzis "formarea de grupuri parlamentare ale unor partide care nu au obţinut mandate în urma alegerilor."
CURTEA,
examinînd sesizarea, punctul de vedere comunicat de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, raportul întocmit, dispoziţiile art. 13 şi ale art. 18 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, precum şi prevederile art. 144 lit. b) din Constituţie şi ale art. 21 şi 22 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, retine urmãtoarele:
Din cuprinsul sesizãrii adresate Curţii Constituţionale nu rezulta formularea unei obiecţii de neconstituţionalitate, solicitindu-se pronunţarea Curţii Constituţionale "asupra constituţionalitãţii refuzului de a forma un grup parlamentar alcãtuit din deputaţi independenţi", refuz transmis domnului deputat Octavian Bot de cãtre preşedintele Camerei Deputaţilor, în numele Biroului permanent al acesteia.
În raport cu aceste împrejurãri, fata de prevederile art. 144 lit. b) din Constituţie şi ale art. 21 din Legea nr. 47/1992, rezulta cu evidenta necompetentã Curţii Constituţionale de a rezolva un asemenea incident. Curtea Constituţionalã, potrivit competentei sale, soluţioneazã "obiecţii de neconstituţionalitate". Rezolvind însã asemenea "obiecţii", Curtea Constituţionalã se poate pronunţa asupra lor numai dacã, prin referire la cazul examinat, ele au ca obiect "constituţionalitatea regulamentelor Parlamentului", nu a actelor de aplicare a acestor regulamente. Dacã, ignorind prevederile art. 144 lit. b) din Constituţie şi pe cele ale art. 21 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã şi-ar extinde competenta şi asupra actelor de aplicare a regulamentelor, ea nu numai ca ar pronunţa soluţii fãrã fundament constituţional, dar ar incalca astfel şi principiul autonomiei regulamentare a Parlamentului, respectiv, prin referire la aceasta sesizare, autonomia regulamentara a Camerei Deputaţilor. În acest sens, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat deja prin Decizia nr. 44 din 8 iulie 1993, prin Decizia nr. 68 din 23 noiembrie 1993, precum şi prin Decizia nr. 22 din 27 februarie 1995. În cuprinsul acestor decizii, Curtea Constituţionalã a precizat explicit ca ea nu este competenta sa realizeze controlul constituţionalitãţii actelor de aplicare a regulamentelor Parlamentului. Pentru rezolvarea contestaţiilor senatorilor, deputaţilor sau ale grupurilor parlamentare în legatura cu mãsurile concrete de aplicare a regulamentelor Parlamentului, urmeazã sa se recurgã la folosirea cãilor şi procedurilor exclusiv parlamentare.

Fata de cele arãtate, potrivit prevederilor art. 144 lit. b) din Constituţie, precum şi ale art. 13 alin. (1) lit. A. b), art. 21 şi art. 22 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Constata ca soluţionarea sesizãrii formulate de un grup de 51 de deputaţi, cu privire la constituţionalitatea refuzului Biroului permanent al Camerei Deputaţilor de a aproba înfiinţarea unui grup parlamentar, nu este de competenta Curţii Constituţionale.
2. Prezenta decizie se comunica Camerei Deputaţilor şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 24 octombrie 1995 şi la ea au participat Ioan Muraru, preşedinte, Costica Bulai, Mihai Constantinescu, Ioan Deleanu, Antonie Iorgovan, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu şi Victor Dan Zlatescu, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

---------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016