Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 974 din 30 septembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor pct. 2.1 din anexa nr. 4 la   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 974 din 30 septembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor pct. 2.1 din anexa nr. 4 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane"

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 747 din 5 noiembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "pct. 2.1 din anexa nr. 4 la <>Legea nr. 400/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 73/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române»", excepţie ridicatã de Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 825/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 ianuarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 825/118/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "pct. 2.1 din anexa nr. 4 la <>Legea nr. 400/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 73/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române»". Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. din Constanţa într-o cauzã de contencios administrativ, având ca obiect obligarea acesteia la încheierea unui contract-abonament referitor la utilizarea şi exploatarea resurselor de apã, respectiv serviciul de ecluzare a navelor pe canale navigabile.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã, în esenţã, cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 73/2005 nu a fost contrasemnatã şi de cãtre ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, deşi acesta este unul dintre miniştrii care au obligaţia punerii în aplicare a actului normativ amintit. Se mai susţine cã textul de lege criticat încalcã dispoziţiile art. 53 din Constituţie, prin aceea cã autorului excepţiei îi sunt restrânse drepturile stabilite prin <>art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 79/2000 privind regimul navigaţiei pe Canalul Dunãre-Marea Neagrã şi Canalul Poarta Albã-Midia-Nãvodari. În fine, se aratã cã au fost nesocotite şi dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã, întrucât, în raportul dedus judecãţii, pãrţile au fost tratate diferit, în sensul cã autorul excepţiei a fost considerat comerciant, spre deosebire de partea Administraţia Naţionalã "Apele Române" - Direcţia Apelor Dobrogea Litoral, care a fost asimilatã unei autoritãţi publice.
Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
În ceea ce priveşte obiectul excepţiei, Curtea constatã cã exprimarea autorului excepţiei, care se referã la însãşi legea de aprobare, este inadecvatã, întrucât <>Legea nr. 400/2005 are un articol unic care încorporeazã toate modificãrile şi completãrile aduse ordonanţei pe care o aprobã. De aceea, Curtea urmeazã sã analizeze constituţionalitatea dispoziţiilor pct. 2.1 din anexa nr. 4 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobatã prin Legea nr. 404/2002, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 73/2005 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 13 iulie 2005), aceasta din urmã fiind aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 400/2005 . Anexa nr. 4, mai sus menţionatã, reglementeazã sistemul de contribuţii specifice de gospodãrire a apelor şi serviciile comune de gospodãrire a apelor, iar pct. 2.1, criticat de autorul excepţiei, este cuprins în capitolul I - "Sistemul de contribuţii specifice de gospodãrire a apelor", Secţiunea A: "Contribuţia pentru utilizarea resurselor de apã, pe categorii de surse şi utilizatori". Textul pct. 2.1 prevede contribuţia pentru utilizarea resurselor de apã: "A.2. Din Dunãre, în scopul utilizãrii de cãtre:
2.1. operatori economici (inclusiv servicii de gospodãrie comunalã, servicii de ecluzare a navelor pe canale navigabile), instituţii publice, unitãţi de cult, agrozootehnici de tip industrial şi alţii".
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine urmãtoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 53 care reglementeazã restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi şi art. 108 alin. (4) referitor la semnarea şi contrasemnarea hotãrârilor şi ordonanţelor adoptate de Guvern.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã sunt neîntemeiate criticile formulate de autorul excepţiei, pentru urmãtoarele motive:
Pretinsa inegalitate de tratament juridic aplicat de instanţã celor douã pãrţi din procesul în cadrul cãruia a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate, respectiv Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. din Constanţa şi Administraţia Naţionalã "Apele Române" - Direcţia Apelor Dobrogea Litoral, nu constituie o nesocotire a principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, întrucât art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã, la care autorul îşi raporteazã critica de neconstituţionalitate, consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, nicidecum a persoanelor juridice, fie ele de drept public sau de drept privat, regii autonome sau administraţii naţionale. Din aceastã perspectivã, Constituţia garanteazã subiecţilor de drept egalitatea în faţa legii şi a autoritãţilor publice, iar nu egalitatea acestora între ei. De altfel, Curtea Constituţionalã nu poate cenzura raţionamentele instanţei de judecatã, aceasta fiind suveranã sã aprecieze asupra tuturor aspectelor ce ţin de stabilirea cadrului procesual şi de aplicarea regulilor procedurale.
În ceea ce priveşte critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, se observã cã şi aceasta este neîntemeiatã, deoarece nu sunt puse în discuţie drepturi şi libertãţi fundamentale, de natura celor cuprinse în titlul II al Constituţiei. Autorul excepţiei susţine cã impunerea în sarcina sa a obligaţiei de a contribui la gospodãrirea apelor, consecutiv cu încheierea unui abonament pentru plata lunarã a contribuţiei cãtre Administraţia Naţionalã "Apele Române", îi nesocoteşte dreptul conferit de <>art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 79/2000 privind regimul navigaţiei pe Canalul Dunãre-Marea Neagrã şi Canalul Poarta Albã-Midia-Nãvodari, constând în scutirea de la plata oricãror tarife a utilizãrii apei tranzitate pentru navigaţia prin canale navigabile, inclusiv pentru ecluzãri. Curtea Constituţionalã constatã cã un asemenea drept nu poate fi protejat de prevederile art. 53 din Constituţie, nefiind un drept fundamental, aşa cum sunt acestea enumerate în Legea fundamentalã.
În fine, nu poate fi reţinutã nici susţinerea potrivit cãreia prevederile criticate sunt neconstituţionale întrucât sunt cuprinse într-o ordonanţã care ar fi trebuit contrasemnatã, în opinia autorului excepţiei, şi de cãtre ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului. Potrivit art. 108 din Constituţie, ordonanţele adoptate de Guvern se semneazã de primulministru, se contrasemneazã de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare. Or, ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului nu are niciun fel de atribuţii în ceea ce priveşte punerea în aplicare a dispoziţiilor acestei ordonanţe, care reglementeazã înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 2.1 din anexa nr. 4 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", excepţie ridicatã de Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 825/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 30 septembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
_________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016