Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 966 din 30 octombrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 966 din 30 octombrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 782 din 19 noiembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ştefan Albu şi alţii în Dosarul nr. 5.980/109/2006 al Tribunalului Argeş - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspund Ştefan Albu şi Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, prin consilier juridic, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Ştefan Albu susţine cã prevederile <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 sunt neconstituţionale, deoarece, prin stabilirea modului de calculul al pensiei, pensionarii sistemului public sunt defavorizaţi în raport cu alte categorii de pensionari. Totodatã, apreciazã cã pensionarii cu punctajul mediu anual stabilit conform acestei legi beneficiazã de pensii al cãror cuantum este sub salariul minim pe economie.
Reprezentantul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, menţionând, în acest sens, jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilã, considerând cã motivele invocate în susţinerea excepţiei nu privesc constituţionalitatea prevederilor legale criticate, ci, eventual, modificarea şi completarea acestora.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 5.980/109/2006, Tribunalul Argeş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Ştefan Albu şi alţii în cauza ce are ca obiect judecarea cererilor de recalculare a pensiilor.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã textul de lege criticat încalcã dispoziţiile art. 16 şi art. 20 din Constituţie, întrucât creeazã situaţii discriminatorii pentru pensionarii sistemului public de pensii în raport cu alte categorii de pensionari.
Se apreciazã, totodatã, cã prevederile criticate pentru neconstituţionalitate au micşorat valoarea punctajului de pensie, "limitându-se la 30% valoarea minimã şi 50% valoarea maximã".
O altã criticã constã în aceea cã este necesarã completarea <>Legii nr. 19/2000 , având în vedere cã nu se fac precizãri referitoare la pensionarii care au vechime în muncã mai mare de 30 de ani pentru bãrbaţi şi 25 de ani pentru femei.
Tribunalul Argeş - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât textul legal criticat se aplicã fãrã nicio discriminare tuturor persoanelor aflate în situaţii identice.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, legiuitorul având competenţa exclusivã de a adopta, prin legi speciale, reglementãri diferite pentru anumite categorii socio-profesionale.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 a devenit inadmisibilã, iar celelalte prevederi legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţilor prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În forma sa actualã, art. 80 prevede:
"(1) Valoarea unui punct de pensie se stabileşte prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat. Aceasta se determinã prin actualizarea valorii punctului de pensie din luna decembrie a fiecãrui an cu cel puţin rata inflaţiei, prognozatã pentru anul bugetar urmãtor de instituţia cu atribuţii în domeniu.
(2) În raport cu evoluţia indicatorilor macroeconomici şi cu resursele financiare, valoarea punctului de pensie, stabilitã conform prevederilor alin. (1), poate fi majoratã prin legile de rectificare a bugetului asigurãrilor sociale de stat.
(3) Valoarea punctului de pensie, determinatã conform prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai micã de 30% şi mai mare de 50% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat."
Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, a fost adoptatã <>Legea nr. 250/2007 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 19 iulie 2007. Prin art. I pct. 7 al acestei legi au fost aduse modificãri articolului 80 alin. (3) al <>Legii nr. 19/2000 , pãstrându-se, în principiu, soluţia legislativã anterioarã. Astfel, redactarea actualã are urmãtorul cuprins: "(3) Valoarea punctului de pensie, determinatã conform prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai micã de 37,5% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2008, respectiv de 45% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2009."
Având în vedere cã reglementarea de principiu a rãmas aceeaşi, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 astfel cum a fost modificat prin <>Legea nr. 250/2007 .
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi şi art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 , criticate pentru neconstituţionalitate, fac parte din Secţiunea a 6-a a legii, intitulatã "Calculul pensiilor", şi prevãd modalitatea de stabilire a valorii punctului de pensie care va fi folosit la calcularea pensiei pentru toate persoanele care urmeazã sã se pensioneze în sistemul public de pensii.
Susţinerea autorilor excepţiei cã prin folosirea acestui sistem de calcul s-ar obţine o pensie inferioarã celor reglementate de unele legi speciale, încãlcându-se astfel dispoziţiile art. 16 din Constituţie, este neîntemeiatã. Prevederile legale criticate se aplicã, în egalã mãsurã, tuturor persoanelor care se pensioneazã în baza <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Legiuitorul poate, în considerarea unor situaţii diferite, sã adopte prin legi speciale, pentru anumite categorii socio-profesionale, reglementãri diferite în ceea ce priveşte pensionarea pentru limitã de vârstã, fãrã a avea semnificaţia încãlcãrii principiului egalitãţii în faţa legii.
Având în vedere cele expuse, Curtea reţine, pe cale de consecinţã, cã nu se încalcã prevederile art. 20 din Constituţie, deoarece nu existã neconcordanţe între tratatele internaţionale privind drepturile omului şi prevederile legale criticate.
Referitor la nemulţumirea autorilor excepţiei pentru modul de reglementare a valorii punctului de pensie, precum şi pentru existenţa unor lacune ale <>Legii nr. 19/2000 , Curtea constatã cã acestea nu sunt critici de constituţionalitate, ci, eventual, aspecte legate de politica pe care legiuitorul a înţeles sã o adopte în domeniu şi pe care Curtea, potrivit competenţelor sale, nu o poate cenzura. Dealtfel, în urma modificãrii dispoziţiilor <>art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , susţinerea autorilor excepţiei cã prevederile criticate au micşorat valoarea punctajului de pensie, "limitându-se la 30% valoarea minimã şi 50% valoarea maximã", a rãmas fãrã obiect. Actualul text a modificat valoarea punctajului la 37,5%, respectiv 45%, în condiţiile prevãzute.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ştefan Albu şi alţii în Dosarul nr. 5.980/109/2006 al Tribunalului Argeş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 30 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016