Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 950 din 25 iunie 2009  referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 2 lit. b) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 950 din 25 iunie 2009 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. b) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 690 din 14 octombrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Ioan Sallai în Dosarul nr. 24.310/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde domnul Mihai Alexandru Ionescu, consilierul juridic al pãrţii Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, lipsind autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii. Acesta solicitã respingerea ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând, în esenţã, cã textul de lege criticat nu este de naturã sã înfrângã principiul neretroactivitãţii legii şi nu aduce atingere dreptului la liberã exprimare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã prevederile legale ce formeazã obiectul acesteia sunt în deplin acord cu dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 noiembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 24.310/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Ioan Sallai într-o cauzã având ca obiect o acţiune în constatare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã definirea noţiunii de colaborator al Securitãţii "nu este suficient de precisã, lãsând loc de interpretãri care pot duce la concluzia cã restrâng libertatea de exprimare a gândurilor şi a opiniilor". În opinia sa, aceastã definiţie "pune semnul egal între cel care îşi exprima liber opiniile cu privire la activitatea ori atitudinea unei anumite persoane şi cel care, în mod efectiv, a desfãşurat activitãţi de informare curentã şi constantã a Securitãţii". Precizeazã cã "opiniile unei persoane, exprimate într-o anumitã perioadã istoricã, reflectau educaţia şi cultura din acea perioadã, ideea de ţarã, patriotism şi apãrare a ţãrii, noţiuni care, pe parcurs, au cãpãtat alte semnificaţii în raport de evoluţia societãţii, a concepţiilor şi a legislaţiei". În continuare, susţine cã prevederile de lege criticate au caracter retroactiv, persoanele care cad sub incidenţa lor fiind puse în situaţia de a suporta consecinţele unor acte şi fapte sãvârşite înainte de a cunoaşte sau de a putea intui legislaţia actualã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008. Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins:
- Art. 2 lit. b) teza întâi: "În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie: (...)
b) colaborator al Securitãţii - persoana care a furnizat informaţii, indiferent sub ce formã, precum note şi rapoarte scrise, relatãri verbale consemnate de lucrãtorii Securitãţii, prin care se denunţau activitãţile sau atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist şi care au vizat îngrãdirea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului. (...)"
Textele din Constituţie invocate de autorul excepţiei în motivarea criticii de neconstituţionalitate sunt cele ale art. 30 alin. (1) şi (2), care consacrã caracterul inviolabil al libertãţii de exprimare şi care interzic cenzura de orice fel, şi cele ale art. 15 alin. (2) care instituie principiul neretroactivitãţii legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea observã cã, prin dispoziţiile <>art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , legiuitorul a explicitat, în mod clar şi lipsit de orice echivoc, noţiunea de colaborator al Securitãţii. Precizând elementele care o definesc şi care, odatã întrunite, pot conduce la concluzia cã o anumitã persoanã a fost colaborator al Securitãţii, textul de lege criticat nu aduce în niciun fel atingere dreptului la liberã exprimare, astfel cum susţine autorul excepţiei.
Curtea observã cã preambulul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 stabilea, la momentul emiterii acesteia, scopul reglementãrii ca fiind "o continuare, într-un mecanism nou, a procesului de devoalare a activitãţilor exercitate de regimul comunist", care a instaurat, în special prin intermediul Securitãţii, "o permanentã teroare împotriva cetãţenilor ţãrii, a drepturilor şi a libertãţilor lor fundamentale". Curtea a reţinut în jurisprudenţa sa, concretizatã prin <>Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009, cã "aceasta îndreptãţeşte accesul la propriul dosar, deconspirarea Securitãţii, prin consemnarea publicã a abuzurilor, şi contribuie la o mai bunã înţelegere a prezentului şi la o proiectare adecvatã a viitorului societãţii româneşti", iar scopul ordonanţei, enunţat în aceşti termeni, rãspunde unor exigenţe politice ale societãţii româneşti.
Curtea constatã cã nu poate reţine nici criticile de neconstituţionalitate referitoare la pretinsa încãlcare a dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât calificarea în prezent a unor fapte petrecute în trecut şi reglementarea unor efecte juridice legate de aceste fapte nu constituie o încãlcare a principiului neretroactivitãţii legii civile, de vreme ce efectele lor se produc numai pentru viitor, din momentul intrãrii în vigoare a actului normativ.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Ioan Sallai în Dosarul nr. 24.310/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 25 iunie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016