Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 95 din 30 iunie 1998  referitoare la constitutionalitatea art. 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 95 din 30 iunie 1998 referitoare la constitutionalitatea art. 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 260 din 13 iulie 1998
Un numãr de 27 de senatori şi anume: Corneliu Turianu, Petru Caraman, Mihail Grama, Marin Nicolai, Valentin Corneliu Gabrielescu, Gheorghe Pavalascu, Şerban-Mati-Bujorel-Dinu Sandulescu, Petru Juravlea, Florin Bogdan, Teodor Campean, Mircea Ioan Popa, George Mihail Pruteanu, Nistor Badiceanu, Andreiu Oprea, Ioan Baras, Florin Buruiana, Nicolae Zavici, Ulm Nicolae Spineanu, Ioan Moisin, Rasvan Dobrescu, Menyhert Gabor Hajdu, Iuliu Lorinczi, Constantin Muller, Iosif Csapo, Gabor Kozsokar, Liviu Titus Pasca, Laurentiu Ulici, au sesizat Curtea Constituţionalã la data de 11 mai 1998, solicitând sa se constate neconstituţionalitatea art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului şi neconstituţionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, pentru urmãtoarele motive:
- prevederile art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului constituie adaugari nepermise la textul art. 64 din Constituţie, conform cãruia "Camera Deputaţilor şi Senatul adopta legi, hotãrâri şi moţiuni în prezenta majoritãţii membrilor". Potrivit Constituţiei, cvorumul legal pentru adoptarea legilor, a hotãrârilor şi a motiunilor este dat de prezenta efectivã a majoritãţii membrilor Parlamentului, respectiv 244 de parlamentari, în cazul Camerelor reunite. Acest cvorum nu poate fi diminuat prin Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, oricât de justificate sau motivate ar fi absentele;
- ca urmare a aplicãrii prevederii neconstituţionale a art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, s-a ajuns la votarea Legii privind acordarea tichetelor de masa în absenta cvorumului impus de Constituţie. În speta, "la votare, erau prezenţi numai 230 de membri ai Parlamentului, deci cu 14 mai puţin decât cvorumul constituţional".
În temeiul art. 21 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-a solicitat preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului sa comunice punctele lor de vedere.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
Având în vedere dispoziţiile art. 144 lit. b) din Constituţie, precum şi ale art. 2, 3, 12 şi ale art. 21 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã este competenta sa verifice constituţionalitatea art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, care face obiectul sesizãrii, dar numai în ceea ce priveşte critica referitoare la cvorumul legal, nu şi în legatura cu cea vizând adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, pentru ca, în ceea ce priveşte votarea legii, Constituţia şi Legea nr. 47/1992 prevãd alte condiţii şi alte proceduri. Potrivit prevederilor art. 144 lit. b) din Constituţie şi ale art. 21 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã se pronunţa asupra constituţionalitãţii regulamentelor Parlamentului. Prin deciziile nr. 68 din 23 noiembrie 1993 şi nr. 392 din 15 octombrie 1997, Curtea Constituţionalã a statuat ca nu pot face obiectul controlului de constitutionalitate actele de aplicare a regulamentelor parlamentare.

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,

examinând sesizarea grupului de senatori, raportul judecãtorului-raportor, art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, raportat la art. 64 din Constituţie, retine urmãtoarele:
Art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului prevede:
"La stabilirea cvorumului legal al şedinţelor comune ale Camerelor Parlamentului nu este socotit în numãrul regulamentar cerut deputatul sau senatorul care nu participa la lucrãri pentru ca a primit de la Parlament o însãrcinare temporarã care impiedica prezenta la şedinţa.
Prevederile alin. 1 se aplica, de asemenea, deputaţilor şi senatorilor care sunt membri ai Guvernului, în cazul în care absenta acestora a fost determinata de exercitarea atribuţiilor funcţiei pe care o îndeplinesc."
Potrivit art. 64 din Constituţie, Camera Deputaţilor şi Senatul adopta legi, hotãrâri şi moţiuni, în prezenta majoritãţii membrilor. Aceasta nu poate avea decât semnificatia unei prezente efective a parlamentarilor la şedinţa în care urmeazã sa fie adoptate actele enumerate în text. Prin urmare, prevederea art. 87 din regulament, potrivit cãreia se considera îndeplinitã cerinta constituţionalã a cvorumului legal şi în cazul în care o parte dintre parlamentari absenteazã din motive justificate, nu este în concordanta cu art. 64 din Constituţie.
De altfel, acelaşi regulament stabileşte, în cuprinsul art. 39, ca exista cvorum legal pentru adoptarea legilor, a hotãrârilor sau a motiunilor în prezenta a cel puţin jumãtate plus unul din numãrul deputaţilor şi senatorilor, acest text fiind conform art. 64 din Constituţie.
În aceste condiţii este cert ca exista o necorelare între art. 39 şi art. 87 din regulament, acesta din urma, prin caracterul sau general, contravenind art. 64 din Constituţie prin faptul ca adauga dispoziţiilor constituţionale.
Desigur ca Parlamentul, în virtutea autonomiei sale regulamentare, poate sa prevadã, cu titlu de excepţie de la dispoziţiile art. 39 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, un cvorum diferit pentru şedinţele în care se dezbat alte probleme decât adoptarea de legi, hotãrâri şi moţiuni.
Rezulta ca art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatul este neconstitutional.

Fata de cele arãtate, având în vedere prevederile art. 144 lit. b) din Constituţie, precum şi ale art. 13 alin. (1) lit. A.b), ale art. 21 şi ale art. 22 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Constata ca art. 87 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului este neconstitutional.
2. Prezenta decizie se comunica Camerei Deputaţilor şi Senatului şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 30 iunie 1998 şi la ea au participat: Ioan Muraru, preşedinte, Costica Bulai, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu şi Romul Petru Vonica, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent
Gabriela Dragomirescu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016