Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 949 din 19 decembrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 949 din 19 decembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 64 din 26 ianuarie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, excepţie ridicatã de Dorel Cheche în Dosarul nr. 3.831/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Se constatã lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, deoarece <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 încalcã dispoziţiile art. 115 din Constituţie, nefiind o lege organicã în sensul stabilit de art. 73 alin. (3) lit. h) din Legea fundamentalã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, deoarece, dupã sesizarea Curţii Constituţionale, actul normativ criticat a fost abrogat prin <>Legea nr. 275/2006 .

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 iunie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 3.831/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, excepţie ridicatã de Dorel Cheche în dosarul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia criticã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 invocând argumente extrinseci. Astfel, în opinia sa, o reglementare ce vizeazã drepturile persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate poate fi adoptatã numai prin lege organicã. De asemenea, o ordonanţã de urgenţã nu poate afecta drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece actul normativ criticat nu are ca obiect de reglementare regimul executãrii pedepselor, care sã impunã obligativitatea adoptãrii lui prin lege organicã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece Ordonanţa de urgenţã a Guvernului criticatã nu reglementeazã infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora, ci garanteazã anumite drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, precum şi modul în care se exercitã acestea. De asemenea, instituie controlul judecãtoresc asupra mãsurilor privitoare la aceste drepturi.
Nici prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie nu au fost încãlcate, întrucât actul normativ în discuţie, dimpotrivã, reglementeazã în detaliu anumite drepturi cãrora nu li se aduce nicio limitare.
Dispoziţiile art. 114 alin. (4) şi art. 1 alin. (5) din Legea fundamentalã nu au relevanţã în cauzã.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece ordonanţele de urgenţã se pot adopta şi în domeniul legilor organice, întrucât restricţia prevãzutã de art. 115 alin. (1) din Constituţie se referã numai la ordonanţele Guvernului adoptate în baza unei legi de abilitare.
În ceea ce priveşte contrarietatea dispoziţiilor legale criticate cu cele ale art. 115 alin. (6) din Legea fundamentalã, Avocatul Poporului aratã cã examinarea constituţionalitãţii unui act normativ sub aspectul competenţei, al condiţiilor şi al formei de adoptare, şi în consecinţã al motivelor de neconstituţionalitate extrinsecã, se poate face numai prin raportare la prevederile constituţionale în vigoare la momentul adoptãrii respectivului act normativ, iar nu în raport cu cele existente în momentul soluţionãrii excepţiei.
Dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Constituţie nu au incidenţã în cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstitu-ţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, şi aprobatã prin <>Legea nr. 403/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 10 octombrie 2003.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã prin dispoziţiile legale criticate sunt încãlcate prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5) referitoare la obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale art. 73 alin. (3) lit. h) referitoare la reglementarea prin lege organicã a infracţiunilor, pedepselor şi regimului de executare a acestora, ale art. 114 alin. (4) referitoare la reexaminarea în şedinţã comunã a legii adoptate prin angajarea rãspunderii Guvernului, dacã aceasta a fost cerutã de Preşedintele României, şi ale art. 115 alin. (6) referitoare la interdicţia adoptãrii ordonanţelor de urgenţã în anumite domenii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii instanţei de contencios constituţional, dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 au fost abrogate prin <>art. 86 alin. (3) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 20 iulie 2006. Potrivit art. 86 alin. (1), aceastã lege a intrat în vigoare la 90 de zile de la publicare.
Aşa fiind, conform <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare.
Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 urmeazã a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, excepţie ridicatã de Dorel Cheche în Dosarul nr. 3.831/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 decembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru

-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016