Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 945 din 6 iulie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000  privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 945 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 4 august 2010

Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, excepţie invocatã de Gheorghe Alexa în Dosarul nr. 338/36/2009 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 29 iunie 2010, în prezenţa reprezentantului Ministerului Public, şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi datã, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea, în conformitate cu dispoziţiile art. 14 şi ale <>art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a amânat pronunţarea pentru data de 6 iulie 2010.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din data de 23 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 338/36/2009, Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, excepţie invocatã de Gheorghe Alexa într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale, întrucât diferã de textul transpus al art. 3 din Directiva Consiliului 2000/78/CE şi, în consecinţã, subiect activ al faptelor de discriminare poate fi orice persoanã fizicã sau juridicã, publicã sau privatã, indiferent de atribuţii sau obiectul de activitate, iar, în ceea ce priveşte instituţiile publice, numai cele cu atribuţii în domeniile de activitate enumerate de <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 . Or, sub incidenţa art. 3 din directiva menţionatã intrã numai persoanele fizice sau juridice, publice sau private, şi instituţiile publice, cu atribuţii în domeniile de activitate enumerate.
De asemenea, textul de lege criticat extinde sfera competenţelor Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminãrii, care se suprapun astfel cu atribuţiile puterii judecãtoreşti, din moment ce Consiliul poate sancţiona contravenţional sãvârşirea unei fapte de discriminare.
Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã normele criticate nu încalcã dispoziţiile constituţionale invocate şi, prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise depuse, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins:
"Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplicã tuturor persoanelor fizice sau juridice, publice sau private, precum şi instituţiilor publice cu atribuţii în ceea ce priveşte:
a) condiţiile de încadrare în muncã, criteriile şi condiţiile de recrutare, selectare şi promovare, accesul la toate formele şi nivelurile de orientare, formare şi perfecţionare profesionalã;
b) protecţia şi securitatea socialã;
c) serviciile publice sau alte servicii, accesul la bunuri şi facilitãţi;
d) sistemul educaţional;
e) asigurarea libertãţii de circulaţie;
f) asigurarea liniştii şi ordinii publice;
g) alte domenii ale vieţii sociale."
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constatã urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã, prin <>Decizia nr. 646 din 11 mai 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 4 iunie 2010, a analizat o excepţie de neconstituţionalitate cu o motivare identicã, formulatã chiar de autorul prezentei excepţii. Prin decizia menţionatã, Curtea a statuat cã "autorul excepţiei de neconstituţionalitate ajunge la concluzia neconstituţionalitãţii textului <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 prin prisma faptului cã acesta nu a transpus în mod exact o directivã, mai precis, aratã cã legiuitorul român a omis "sã adauge o virgulã" în textul contestat. În lipsa acestei virgule, se aratã cã textul este neconstituţional".
Curtea a observat cã "nu are competenţa de a efectua un control de conformitate între o directivã şi actul normativ naţional prin care aceasta este transpusã (a se vedea, în acest sens, <>Decizia nr. 137 din 25 februarie 2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 22 martie 2010). Mai mult, o eventualã neconformitate a actului naţional cu cel european nu atrage, în mod implicit, şi neconstituţionalitatea actului naţional de transpunere. Astfel, nimic nu împiedicã legiuitorul naţional sã acorde sau sã prevadã un grad mai mare de protecţie în dreptul naţional faţã de reglementarea incidentã a Uniunii Europene".
Curtea a mai reţinut cã întreaga criticã a autorului excepţiei vizeazã o anumitã interpretare pe care instanţele judecãtoreşti o dau unui text de lege. Or, interpretarea şi aplicarea legii nu sunt de competenţa Curţii Constituţionale, acest aspect fiind apanajul exclusiv al instanţelor judecãtoreşti.
De asemenea, Curtea a arãtat cã, "de fapt, autorul excepţiei, pentru a evita o anumitã interpretare ce se dã de cãtre instanţele judecãtoreşti textului legal criticat, doreşte introducerea unei virgule în cadrul acestuia, ceea ce echivaleazã cu o modificare legislativã. Or, Curtea Constituţionalã nu este competentã sã modifice sau sã completeze un text de lege".
În fine, Curtea a reţinut cã "invocarea textelor constituţionale este una formalã, existând o diferenţã notabilã între conţinutul acestora şi motivarea criticii de neconstituţionalitate".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, excepţie invocatã de Gheorghe Alexa în Dosarul nr. 338/36/2009 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 iulie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,
Benke Karoly

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016