Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 94 din 21 martie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
Nicolae Popa - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Gabriela Ghita - procuror Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ioan Nistor în Dosarul nr. 5.021/2001 al Tribunalului Sibiu, într-o cauza având ca obiect contestaţia impotriva deciziei de pensionare. La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispoziţiile <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu reglementeazã situaţia persoanelor pensionate înainte de intrarea în vigoare a acestei legi, asa cum susţine autorul exceptiei de neconstituţionalitate, ci prevede ca la calculul pensiei se au în vedere şi perioadele de cotizare anterioare aplicãrii legii în discuţie. Asa fiind, solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin Încheierea din 10 decembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 5.021/2001, Tribunalul Sibiu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ioan Nistor. În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 sunt "neconstituţionale, întrucât, în forma actuala, incalca principiul universalitatii enuntat în dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţia României". În opinia autorului exceptiei "prin noua lege a pensiilor nu se putea reglementa modul de stabilire a pensiilor pana la intrarea acesteia în vigoare, întrucât în acea perioada fiinta <>Legea nr. 3/1977 ". Tribunalul Sibiu, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia nu este intemeiata, deoarece "Dispoziţiile <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 reglementeazã situaţia persoanelor pensionate dupã intrarea în vigoare a acestei legi, ea nu reglementeazã situaţia juridicã nascuta anterior intrãrii în vigoare a Legii, marginindu-se la stabilirea punctajului în funcţie de salariul obţinut anterior intrãrii în vigoare a acesteia la persoane ce se vor pensiona sub imperiul <>Legii nr. 19/2000 ". Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã ca dispoziţiile <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 sunt constituţionale, iar excepţia ridicatã este nefondata şi se propune respingerea ei, întrucât dispoziţiile legale criticate "reglementeazã situaţia juridicã a persoanelor pensionate dupã intrarea în vigoare a legii, stabilind punctajul în funcţie de salariul obţinut anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , la persoanele ce vor cãdea sub incidenta ei". Guvernul considera ca excepţia ridicatã nu este intemeiata, întrucât dispoziţiile legale criticate "nu au caracter retroactiv, ci reglementeazã [...] situaţia persoanelor care se pensioneazã de la data intrãrii în vigoare a acestei legi, pentru activitatea pe care au depus-o anterior acestei date". Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi cel al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, conform cãrora "La determinarea punctajelor anuale pana la intrarea în vigoare a prezentei legi se utilizeazã salariile brute sau nete, dupã caz, în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în carnetul de munca, astfel: a) salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977; b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pana la data de 1 ianuarie 1991; c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991." În susţinerea neconstitutionalitatii dispoziţiilor legale criticate autorul exceptiei invoca prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora: "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile." Examinând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , Curtea constata urmãtoarele: Dispoziţiile <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu conţin nici o reglementare care sa afecteze în vreun fel pensiile stabilite anterior intrãrii în vigoare a acestei legi. Prin acestea se reglementeazã doar modul de determinare a bazei de calcul a pensiilor ce vor fi stabilite dupã intrarea în vigoare a legii. Este inevitabil ca la stabilirea cuantumului pensiei sa se aibã în vedere salariile şi cotizaţiile la bugetul asigurãrilor sociale în intreaga perioada anterioarã datei înscrierii la pensie. Orice modificare legislativã privind dreptul la pensie şi modul de stabilire a acesteia este aplicabilã doar dupã intrarea în vigoare a actului normativ modificator şi numai în cazul inscrierilor ulterioare la pensie. În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 19/2000 calcularea pensiilor pe baza salariilor avute de asigurat anterior intrãrii în vigoare a acestei legi tine de stabilirea bazei de calcul a acestora şi nu de aplicarea legii în timp. În raport cu aceste considerente Curtea constata ca prevederile <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu incalca principiul neretroactivitatii legii, statuat prin art. 15 alin. (2) din Constituţie şi, prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã şi urmeazã sa fie respinsã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ioan Nistor în Dosarul nr. 5.021/2001 al Tribunalului Sibiu. Definitiva şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 21 martie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent, Laurentiu Cristescu
────────────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email