Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 934 din 6 iulie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 213 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 95/2006  privind reforma in domeniul sanatatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 934 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 213 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 579 din 16 august 2010

Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 213 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Vasile Pravãţ în Dosarul nr. 11.457/245/2008 al Judecãtoriei Iaşi.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 29 iunie 2010 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 6 iulie 2010.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 11.457/245/2008, Judecãtoria Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 213 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii. Excepţia a fost ridicatã de Vasile Pravãţ cu prilejul soluţionãrii unei contestaţii la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat este neconstituţional sub aspectul menţiunii "pentru veniturile din pensii pânã la limita supusã impozitului pe venit", întrucât aceasta nu acoperã situaţia tuturor veniturilor realizate de un pensionar, care, cumulate, se situeazã sub limita supusã impozitului pe venit. De asemenea, considerã cã justeţea sarcinilor fiscale constã şi în contribuţia egalã datoratã de aceeaşi categorie socialã, pensionarii, care trebuie sã participe la sistemul de asigurãri sociale în mod echitabil, doar pentru veniturile care depãşesc limita supusã impozitului pe venit, indiferent cã acestea sunt din pensii sau din alte surse.
Judecãtoria Iaşi considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, iar problemele invocate de autorul excepţiei ţin de interpretarea legii, care revine instanţei de judecatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 213 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006. Curtea constatã însã cã, în realitate, sunt avute în vedere doar dispoziţiile art. 213 alin. (2) lit. h), potrivit cãrora "Sunt asigurate persoanele aflate în una dintre urmãtoarele situaţii, pe durata acesteia, cu plata contribuţiei din alte surse, în condiţiile prezentei legi: [...] h) pensionarii, pentru veniturile din pensii pânã la limita supusã impozitului pe venit;".
Autorul excepţiei considerã cã aceste dispoziţii de lege contravin urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 referitor la egalitatea în drepturi, art. 47 referitor la nivelul de trai şi art. 56 privind contribuţiile financiare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul de lege criticat a instituit beneficiul asigurãrii pensionarilor, în mãsura în care aceştia realizeazã venituri din pensii pânã la limita supusã impozitului pe venit.
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege instituie scutirea sa de la obligaţia contribuţiei la fondul de asigurãri sociale de sãnãtate şi în situaţia în care, pe lângã veniturile din pensie, realizeazã şi alte tipuri de venit.
Or, Curtea observã cã <>art. 213 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 95/2006 este neechivoc în ceea ce priveşte categoria veniturilor care atrag beneficiul asigurãrii, cu plata contribuţiei din alte surse, şi se aplicã în mod egal tuturor persoanelor prevãzute în ipoteza normei de lege.
Textul de lege criticat nu instituie o scutire de la plata contribuţiei şi pentru alte tipuri de venit, aşa cum sugereazã autorul excepţiei. Acest fapt nu este de naturã sã contravinã însã dispoziţiilor constituţionale invocate, întrucât realizarea unor venituri de altã naturã decât cele provenite din pensie îl plaseazã pe acesta într-o situaţie diferitã faţã de cea a pensionarilor care realizeazã doar venituri din pensii pânã la limita supusã impozitului pe venit.
Aşa cum s-a reţinut în mod constant în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, principiul egalitãţii în drepturi nu înseamnã omogenitate, astfel cã situaţii diferite justificã instituirea unui tratament juridic diferenţiat. Justa aşezare a sarcinilor fiscale nu reprezintã altceva decât o reflectare a principiului egalitãţii în drepturi în materie fiscalã.
În sfârşit, în ceea ce priveşte susţinerea potrivit cãreia textul de lege criticat ar contraveni dispoziţiilor art. 47 din Constituţie, Curtea constatã cã textul de lege criticat nu se referã la conţinutul şi condiţiile de acordare a dreptului la pensie, astfel cã nu se poate reţine incidenţa acestor dispoziţii constituţionale în speţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 213 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Vasile Pravãţ în Dosarul nr. 11.457/245/2008 al Judecãtoriei Iaşi.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 iulie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea


--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016