Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 93 din 5 februarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 93 din 5 februarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 154 din 28 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã din oficiu în Dosarul nr. 12.969/3/AS/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se prezintã Alexandru Mãrgãrit, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Partea prezentã solicitã respingerea excepţiei, întrucât dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiatã, considerând cã textele legale criticate nu conţin dispoziţii cu caracter discriminator.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 19 septembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 12.969/3/AS/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã din oficiu în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecatã susţine cã din interpretarea dispoziţiilor <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 şi ale <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, rezultã cã o persoanã care beneficiazã de pensie în sistemul public de pensii şi care a realizat o vechime mai micã de 15 ani nu o va putea valorifica nici prin stabilirea unei pensii militare de stat (nefiind îndeplinite condiţiile de vechime prevãzute de <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 ), nici în sistemul public de pensii (existând interdicţia prevãzutã de <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 ). Se instituie, astfel, o discriminare între cele douã categorii de pensionari sub aspectul posibilitãţii de valorificare a vechimii mai mici de 15 ani în cadrul sistemului public de pensii.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã normele supuse controlului de constituţionalitate se aplicã în mod egal tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã de ipoteza normei legale, fãrã nicio discriminare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 194: "(1) Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, neintegrate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
În ceea ce priveşte critica referitoare la reglementarea diferitã a exercitãrii dreptului la pensie pentru diferite categorii socioprofesionale, prin acte normative diferite, Curtea constatã cã este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurãri sociale şi mãsuri de protecţie socialã, în condiţiile stabilite de lege. În realizarea acestui principiu constituţional, legiuitorul are libertatea sã stabileascã drepturile de asigurãri sociale cuvenite cetãţenilor, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul al lor, în raport cu posibilitãţile create prin resursele financiare disponibile, şi sã le modifice în concordanţã cu schimbãrile ce se produc în resursele economico-financiare. Aceastã prerogativã a legiuitorului nu poate fi consideratã ca o încãlcare a principiului constituţional al egalitãţii cetãţenilor.
Întrucât cadrele militare beneficiare de pensie militarã de stat, potrivit <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 , se aflã într-o situaţie obiectiv deosebitã faţã de persoanele care beneficiazã de pensii şi alte drepturi sociale în sistemul public, justificã în mod rezonabil instituirea unui tratament juridic diferenţiat. Potrivit actualei concepţii a legiuitorului în reglementarea pensiei şi a altor drepturi de asigurãri sociale, nu se mai practicã metoda compensãrilor între diferite sisteme de asigurãri sociale. Astfel, atât <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cât şi <>Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat prevãd recunoaşterea reciprocã între aceste sisteme a stagiului de cotizare, respectiv a perioadelor de vechime în serviciu, dar numai în vederea deschiderii dreptului la pensie ori a altor drepturi de asigurãri sociale. Orice persoanã care are vechime în ambele sisteme beneficiazã de pensie sau de alte drepturi în fiecare sistem, în raport cu stagiul de cotizare ori vechimea realizatã în sistemul respectiv. În mod firesc şi logic nu se pot valorifica anii de vechime dintr-un sistem pentru obţinerea de sporuri în celãlalt sistem.
În acest sens, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin <>Decizia nr. 820/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 18 ianuarie 2007, precum şi prin alte decizii, constatând cã dispoziţiile <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 nu încalcã prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Întrucât în cauza de faţã nu au fost aduse elemente noi, de naturã sã reconsidere jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, atât soluţia, cât şi considerentele acestor decizii îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã din oficiu în Dosarul nr. 12.969/3/AS/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 februarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016