Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 921 din 23 iunie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 921 din 23 iunie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 511 din 24 iulie 2009
DECIZIE nr. 921 din 23 iunie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 511 din 24 iulie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicatã de Petricã Alexievici în Dosarul nr. 5.077/86/2007 al Tribunalului Suceava - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã asupra faptului cã partea Consiliul Local al Municipiului Vatra Dornei a transmis la dosarul Curţii note scrise prin care solicitã şi argumenteazã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii Constituţionale acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei, în acord cu jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 septembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 5.077/86/2007, Tribunalul Suceava - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Petricã Alexievici într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni privind anularea unei hotãrâri prin care Consiliul Local al Municipiului Vatra Dornei a constatat încetarea de drept, înainte de expirarea duratei normale, a mandatului sãu de consilier local.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã dispoziţiile legale criticate, ce constituie temeiul legal al actului administrativ contestat, sunt neconstituţionale din prisma interpretãrii date de emitenţii actului respectiv. Potrivit acestei interpretãri, regula intrãrii în vigoare a textelor examinate este cea prevãzutã de art. 78 din Constituţie, ca urmare a lipsirii de efecte juridice a dispoziţiilor <>art. II alin. (1) şi (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 393/2004 , constatate ca fiind neconstituţionale prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 61 din 18 ianuarie 2007 . Textele declarate ca fiind contrare Constituţiei stabileau atât data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 249/2006 , cât şi a obligaţiei depunerii declaraţiei de apartenenţã politicã, iar de vreme ce Parlamentul nu a intervenit în sensul punerii lor de acord cu dispoziţiile Legii fundamentale rezultã cã, în lipsa unei reglementãri exprese cu privire la data intrãrii lor în vigoare, urmeazã sã se aplice regula stabilitã de dispoziţiile <>art. 78 din Constituţie . Contrar acestei modalitãţi de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale criticate, autorul excepţiei considerã cã soluţia corectã este de a se considera în continuare cã prevederile legale a cãror intrare în vigoare depinde de norme declarate neconstituţionale nu pot produce efecte decât în cazul în care aceste norme neconstituţionale vor fi înlocuite cu altele care sã fie concordante cu Legea fundamentalã. În acest sens, face referire la o propunere legislativã privind modificarea <>art. II din Legea nr. 249/2006 , proiect adoptat deja în Camera Deputaţilor la data formulãrii excepţiei şi trimis Senatului în calitate de Camerã decizionalã.
Tribunalul Suceava - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal nu îşi exprimã opinia cu privire la constituţionalitatea textului de lege criticat, apreciind doar cã acesta prezintã relevanţã pentru soluţionarea cauzei şi cã nu existã o decizie a Curţii Constituţionale prin care sã se fi constatat neconstituţionalitatea acestuia.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, sens în care s-a pronunţat şi Curtea Constituţionalã prin <>deciziile nr. 1.167/2007 , <>nr. 779/2008 şi <>nr. 1.190/2008 .
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt constituţionale, astfel cum a statuat Curtea Constituţionalã în jurisprudenţa sa în materie, de exemplu <>deciziile nr. 1.167/2007 , <>nr. 915/2007 sau <>nr. 779/2008 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, astfel cum au fost completate prin <>art. I pct. 3 din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006. Textul legal criticat are urmãtorul cuprins:
Art. 9 alin. (2) lit. h^1): "(2) Calitatea de consilier local sau de consilier judeţean înceteazã de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în urmãtoarele cazuri: (...)
h^1) pierderea calitãţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã a fost ales."
Din motivarea autorului excepţiei, reiese cã acesta apreciazã cã sunt încãlcate dispoziţiile art. 78 din Constituţie - Intrarea în vigoare a legii, în timp ce în cuprinsul încheierii de sesizare, consemnând susţinerile orale şi scrise ale aceluiaşi autor, instanţa de judecatã reţine a fi invocate prevederile fundamentale ale <>art. 15 alin. (2) referitoare la principiul neretroactivitãţii legii civile şi ale <>art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali au mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate a posteriori, din prisma aceloraşi texte fundamentale invocate şi a unor critici de neconstituţionalitate asemãnãtoare celor formulate şi în prezenta cauzã. Relevantã în acest sens este <>Decizia nr. 1.190 din 6 noiembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 24 noiembrie 2008, prin care Curtea, pentru argumentele acolo reţinute, a respins excepţia de neconstituţionalitate, aceeaşi soluţie impunându-se a fi menţinutã şi în acest dosar.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicatã de Petricã Alexievici în Dosarul nr. 5.077/86/2007 al Tribunalului Suceava - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 iunie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016