Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 92 din 27 martie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. b) din   Precizarile Ministerului Muncii si Protectiei Sociale nr. 961 din 13 august 1997 date in aplicarea   Legii nr. 120/1997 privind concediul platit pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 92 din 27 martie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. b) din Precizarile Ministerului Muncii si Protectiei Sociale nr. 961 din 13 august 1997 date in aplicarea Legii nr. 120/1997 privind concediul platit pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 607 din 27 septembrie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 lit. b) din Precizãrile Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 961 din 13 august 1997 date în aplicarea <>Legii nr. 120/1997 privind concediul plãtit pentru îngrijirea copiilor în varsta de pana la 2 ani, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu - Buzau în Dosarul nr. 1.143/2000 al Judecãtoriei Patarlagele, judeţul Buzau.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind inadmisibila, a exceptiei de neconstituţionalitate, deoarece, potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", asadar nu şi asupra acelor excepţii care privesc neconstituţionalitatea altor acte normative.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 octombrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 1.143/2000, Judecãtoria Patarlagele, judeţul Buzau, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 lit. b) din Precizãrile Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 961 din 13 august 1997 date în aplicarea <>Legii nr. 120/1997 privind concediul plãtit pentru îngrijirea copiilor în varsta de pana la 2 ani, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu - Buzau.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile menţionate sunt neconstituţionale, întrucât "prin aceasta precizare se dispune ca modificãrile salariului de baza, în speta indexari şi compensãri, sa se opereze în baza de calcul a indemnizaţiilor numai dacã sunt prevãzute în mod expres în acte normative intrate în vigoare la o data ulterioara acordãrii dreptului", nefiind luate în calcul şi majorãrile de salarii ca urmare a negocierii anuale a contractului colectiv de munca, omisiune consideratã neconstitutionala.
Judecãtoria Patarlagele nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca soluţionarea exceptiei nu este de competenta Curţii Constituţionale, potrivit art. 144 din Constituţie şi <>art. 13 din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Guvernul, în punctul sau de vedere, precizeazã ca excepţia este inadmisibila, întrucât atribuţiile Curţii Constituţionale sunt expres şi limitativ prevãzute la art. 144 lit. c) din Constituţie, potrivit cãruia Curtea "hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor", prevederi preluate şi la <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , constata urmãtoarele:
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 lit. b) din Precizãrile Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 961 din 13 august 1997 date în aplicarea <>Legii nr. 120/1997 privind concediul plãtit pentru îngrijirea copiilor în varsta de pana la 2 ani (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 11 iulie 1997).
Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie, Curtea Constituţionalã "hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor". Aceasta dispoziţie constituţionalã este preluatã şi la <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, care precizeazã: "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei." Prevederile constituţionale şi legale reproduse sunt de stricta interpretare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta nu vizeazã dispoziţiile unei legi sau ale unei ordonanţe, ci se referã la legalitatea unor dispoziţii cuprinse într-un act normativ emis de Ministerul Muncii şi al Protecţiei Sociale. Prin urmare, excepţia, deşi intitulata "de neconstituţionalitate", nu se referã la contrarietatea unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanta cu prevederile Constituţiei, ci la nelegalitatea unui act emis de un minister în aplicarea unei legi. De aceea Curtea, constatând ca excepţia ridicatã nu este de competenta sa, nefiind întrunite cerinţele art. 144 lit. c) din Constituţie şi nici ale <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, urmeazã sa o respingã, ca fiind inadmisibila.
Totodatã Curtea retine ca în temeiul alin. (6) al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, însãşi instanta de judecata trebuia sa respingã excepţia, ca fiind inadmisibila, printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 lit. b) din Precizãrile Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 961 din 13 august 1997 date în aplicarea <>Legii nr. 120/1997 privind concediul plãtit pentru îngrijirea copiilor în varsta de pana la 2 ani, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu - Buzau în Dosarul nr. 1.143/2000 al Judecãtoriei Patarlagele, judeţul Buzau.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 martie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016