Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 92 din 25 iunie 1998  referitoare la sesizarea privind neconstitutionalitatea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea si completarea   Legii administratiei publice locale nr. 69/1991 , republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 92 din 25 iunie 1998 referitoare la sesizarea privind neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr. 69/1991 , republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 285 din 3 august 1998

Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra sesizãrii Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ referitoare la neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea şi completarea <>Legii administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, sesizare dispusã în Dosarul nr. 2.020/1997.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 16 iunie 1998, fiind consemnate în încheierea de la aceeaşi data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 25 iunie 1998.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Partidul Unitãţii Naţionale Romane, prin acţiunea înregistratã la 3 iulie 1997 la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ, a chemat în judecata Guvernul României, solicitând ca, în conformitate cu dispoziţiile art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, sa se constate ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea şi completarea <>Legii administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, este "neconstitutionala, nulã şi lipsitã de efecte juridice".
În motivarea acţiunii se susţin urmãtoarele:
- Guvernul a încãlcat grav şi repetat art. 114 din Constituţia României, care prevede în mod imperativ la alin. (1) ca nu se pot emite ordonanţe în domenii care fac obiectul legilor organice;
- potrivit art. 72 lit. o) din Constituţie, organizarea administraţiei locale aparţine categoriei de legi organice şi, pe cale de consecinta, reglementãrile în materie nu se pot face decât prin lege, în condiţiile şi cu procedura stabilite la art. 64 şi 74 din Constituţie;
- contrar acestor reglementãri clare şi precise, Guvernul şi-a permis ca prin ordonanta de urgenta criticata "sa modifice şi sa completeze <>Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , care este o lege organicã", apreciind "ca este un caz excepţional şi a emis o ordonanta de urgenta într-un domeniu vital şi important, care nu este supus reglementãrilor prin ordonanţe".
Prin Sentinta civilã nr. 789 din 25 august 1997, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ a respins acţiunea ca inadmisibila, retinand în considerente ca ordonanţele de urgenta prevãzute la art. 114 alin. (4) din Constituţie sunt emise în baza delegarii legislative, iar, potrivit art. 2 lit. a) din Legea nr. 29/1990, asemenea acte ale Guvernului sunt exceptate de la controlul judecãtoresc pe calea contenciosului administrativ. Pe de alta parte, s-a reţinut în considerente ca nu poate fi sesizatã Curtea Constituţionalã în vederea declansarii controlului de constitutionalitate, întrucât "nu sunt întrunite nici cerinţele legale pentru sesizarea" sa.
Partidul Unitãţii Naţionale Romane a declarat recurs impotriva Sentinţei civile nr. 789/1997 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ, care a fost admis de Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ prin Decizia nr. 370 din 18 februarie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 2.020/1997, şi, pe cale de consecinta, s-a casat sentinta recuratã şi s-a dispus "trimiterea cauzei spre soluţionare la Curtea Constituţionalã a României ca unica autoritate publica ce poate exercita controlul constituţionalitãţii legilor şi ordonanţelor."
Pentru soluţionarea cauzei, potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Guvernul, în punctul sau de vedere, în esenta, considera ca Ordonanta sa de urgenta nr. 22/1997 este constituţionalã, iar excepţia de neconstituţionalitate formulatã de Partidul Unitãţii Naţionale Romane este neîntemeiatã, întrucât situaţia exceptionala în care se afla administraţia publica impune clarificarea de urgenta a cadrului juridic de funcţionare a autoritãţilor alese la nivel local.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

avînd în vedere încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi ale partii prezente, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine urmãtoarele:
Examinandu-şi competenta, Curtea constata ca nu este legal sesizatã, fiindca sesizarea formulatã de Partidul Unitãţii Naţionale Romane nu întruneşte cerinţele prevãzute la art. 144 lit. c) din Constituţie şi la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie, Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor.
În conformitate cu art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei.
Cu alte cuvinte, în cadrul controlului a posteriori de constitutionalitate instanta de contencios constituţional este legal sesizatã în vederea declansarii controlului numai pe calea exceptiei de neconstituţionalitate invocate într-un litigiu pendinte de o instanta de judecata şi numai dacã soluţionarea acelui litigiu depinde de legea sau ordonanta ori de dispoziţia dintr-o lege sau dintr-o ordonanta atacatã prin excepţia de neconstituţionalitate.
Curtea însã constata ca, în speta, Partidul Unitãţii Naţionale Romane a introdus în fata Curţii de Apel Bucureşti o acţiune prin care a solicitat sa se constate neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 .
Potrivit Constituţiei şi Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate nu poate forma obiectul unei acţiuni directe adresate instanţelor judecãtoreşti sau Curţii Constituţionale, Procedural, o asemenea acţiune este inadmisibila.
Mai mult, în soluţionarea acestei probleme trebuie avutã în vedere şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 83 din 19 mai 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998, prin care s-a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea şi completarea <>Legii administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, şi s-a constatat ca dispoziţiile acestei ordonanţe de urgenta sunt neconstituţionale.
În aceasta situaţie, sesizarea Curţii Constituţionale a devenit inadmisibila în condiţiile art. 23 alin. (3) şi (6) din Legea nr. 47/1992.
Fata de considerentele expuse, urmeazã ca sesizarea Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ sa fie respins ca inadmisibila.

În temeiul dispoziţiile art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi ale art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila sesizarea asupra neconstitutionalitatii <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea şi completarea <>Legii administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 25 iunie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent
Claudia Miu

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016