Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 92 din 10 februarie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 92 din 10 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 6 aprilie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Dana Titian - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Gheorghe Purcãrea în Dosarul nr. 5.224/2004 al Tribunalului Arad - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public aratã cã diferenţa de tratament juridic instituitã de textul de lege criticat a fost eliminatã de dispoziţiile <>art. 48 din Legea nr. 164/2001 . În plus, critica de neconstituţionalitate vizeazã, în fapt, o omisiune legislativã, or, potrivit competenţei stabilite prin <>Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu poate modifica sau completa prevederile supuse controlului de constituţionalitate. Având în vedere aceste aspecte, pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 noiembrie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 5.224/2004,
Tribunalul Arad - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Purcãrea cu prilejul soluţionãrii unei contestaţii formulate împotriva Deciziei nr. 133.990 din 18 februarie 2004, emisã de Casa de pensii din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, decizie privind stabilirea pensiei militare de stat.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile legale criticate au un caracter discriminatoriu, încãlcând, prin urmare, prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie. În acest sens, aratã cã prevederile <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 nu au avut în vedere cadrele militare trecute în rezervã conform art. 15 din aceeaşi lege, astfel cã aceastã categorie de persoane are pensii mult mai mici decât cei care se pensioneazã direct din activitate. În opinia sa, în cuprinsul textului de lege criticat trebuia precizat cã solda lunarã brutã, ca bazã de calcul a pensiei, se actualizeazã "fie în funcţie de rata inflaţiei, fie raportat la solda corespunzãtoare a cadrelor active".
Tribunalul Arad - Secţia civilã apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, deoarece <>art. 48 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 prevede cã pensiile militare de stat se actualizeazã ori de câte ori se majoreazã solda de grad sau solda funcţiei maxime a cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar avut la data trecerii în rezervã, soluţionând astfel inechitatea la care se referã autorul excepţiei. În ceea ce priveşte susţinerea potrivit cãreia textul <>art. 21 din Legea nr. 164/2001 ar trebui sã prevadã majorarea soldei în considerarea ratei inflaţiei, considerã cã aceasta vizeazã o modificare a legii.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. Astfel, referindu-se la prevederile legale criticate, aratã cã acestea nu conţin nici o dispoziţie discriminatorie şi nu instituie privilegii, ci prevãd doar baza de calcul utilizatã la stabilirea pensiei militare de stat, pentru toate cadrele militare pensionate potrivit <>Legii nr. 164/2001 . În ceea ce priveşte susţinerile autorului excepţiei, apreciazã cã acestea nu criticã <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 pentru ceea ce conţine acest text de lege, ci pentru ceea ce nu prevede, respectiv actualizarea la data pensionãrii a soldei de grad şi de funcţie pentru cadrele militare trecute în rezervã anterior datei intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 . De altfel, observã cã <>Legea nr. 164/2001 conţine reglementãri de naturã sã asigure protecţia drepturilor de pensie ale cadrelor militare trecute în rezervã, aşa cum sunt şi dispoziţiile art. 48. În sfârşit, aratã cã inadmisibilitatea excepţiei de neconstituţionalitate decurge din dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului."
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat nu încalcã principiul egalitãţii în drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 se aplicã tuturor cadrelor militare prevãzute în ipoteza normei juridice, fãrã a face nici o diferenţiere în cadrul acestei categorii. În acest sens, aminteşte jurisprudenţa Curţii Constituţionale în care s-a reţinut cã principiul egalitãţii nu înseamnã uniformitate, aşa încât, dacã la situaţii egale trebuie sã corespundã un tratament egal, la situaţii diferite tratamentul nu poate fi decât diferit.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, dispoziţii potrivit cãrora: "Baza de calcul folositã pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunarã brutã avutã în ultima lunã de activitate, care include solda de grad corespunzãtoare la data trecerii în rezervã."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestui text de lege, autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, în virtutea cãrora: "cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei criticã prevederile <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 din poziţia unui fost cadru militar care la data trecerii în rezervã, anterioarã datei intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 , nu a îndeplinit condiţia de vârstã pentru pensionare. Ulterior, când s-a înscris la pensia militarã de stat, la stabilirea bazei de calcul a pensiei s-a avut în vedere solda lunarã brutã din ultima lunã de activitate. Datoritã acestui fapt, baza de calcul a pensiei a fost mai redusã faţã de cea a cadrelor militare trecute în rezervã mai târziu, când solda lunarã brutã a fost substanţial majoratã.
Curtea observã cã deosebirile de tratament juridic aplicabil cadrelor militare trecute în rezervã anterior datei intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 , în raport cu cele care se pensioneazã dupã intrarea în vigoare a acestei legi, au fost eliminate prin prevederile <>art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 , potrivit cãrora: "(1) Cuantumul pensiilor militare se actualizeazã dupã cum urmeazã:
a) ori de câte ori se majoreazã solda de grad şi/sau solda funcţiei maxime ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi funcţiei exercitate, avute la data trecerii în rezervã, în raport cu procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevãzute la art. 22-24; cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasã luatã în considerare la calculul pensiei;"
Aşa fiind, în speţã, nu se ridicã probleme de constituţionalitate, ci de aplicare a legii, aspecte ce sunt însã de competenţa instanţei judecãtoreşti, iar nu a Curţii Constituţionale.
Critica autorului excepţiei are în vedere însã lipsa unor precizãri în cuprinsul textului <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 referitoare la actualizarea soldei lunare brute "fie în funcţie de rata inflaţiei, fie raportat la solda corespunzãtoare a cadrelor active".
În consecinţã, faţã de dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca fiind inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Gheorghe Purcãrea în Dosarul nr. 5.224/2004 al Tribunalului Arad - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 februarie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016