Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 916 din 18 octombrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si   art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 1.052/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 916 din 18 octombrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 1.052/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 790 din 21 noiembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã şi <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali, excepţie ridicatã de Societatea de expertizã contabilã N.A.M. - S.R.L. din Tulcea în Dosarul nr. 271/88/2007 al Tribunalului Tulcea - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public aratã cã scoaterea din competenţa expertului contabil a executãrii lucrãrilor cu caracter financiar corespunde scopului legii, acela de a crea o unitate a profesiei de consultant fiscal, fãrã ca dispoziţiile <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 sã contravinã prevederilor constituţionale invocate. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 , reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a acesteia ca inadmisibilã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 aprilie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 271/88/2007, Tribunalul Tulcea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã şi <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali, excepţie ridicatã de Societatea de expertizã contabilã N.A.M. - S.R.L. din Tulcea.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine cã dispoziţiile criticate îngrãdesc dreptul la muncã şi dreptul la libera alegere a profesiei, fãrã a arãta în ce mod.
Tribunalul Tulcea - Secţia civilã aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã, în cauzã fiind vorba despre stricta aplicare a legii iar nu despre o problemã de constituţionalitate, critica adusã de contestatoare nu poate fi acceptatã. Condiţionarea exercitãrii activitãţii de consultanţã fiscalã de atestarea, în condiţiile legii, a calitãţii de consultant fiscal nu reprezintã o îngrãdire sau o restrângere a dreptului la muncã, practicarea unei profesii urmând a se face în limitele cadrului specific reglementat pentru exercitarea acesteia.
Avocatul Poporului aratã cã dispoziţiile <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã nu contravin prevederilor art. 41 din Constituţie.
În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 , se aratã cã aceasta este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 din 1 septembrie 2001, şi <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 28 august 2006.
Textul <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 are urmãtorul cuprins: "Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã prevederile art. 6 lit. e), referitoare la executarea de lucrãri cu caracter fiscal, din <>Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 41 alin. (1) referitoare la dreptul la muncã.
I. Referitor la critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 , prin care s-a abrogat <>art. 6 lit. e) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , scoţându-se din competenţa expertului contabil posibilitatea executãrii pentru persoanele fizice şi juridice de lucrãri cu caracter financiar-contabil, fiscal, de organizare administrativã şi informaticã, Curtea constatã cã aceasta nu echivaleazã cu încãlcarea dreptului la muncã, la alegerea liberã a profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncã. De altfel, raţiunea acestei abrogãri este justificatã de necesitatea introducerii unei noi profesii, cea de consultant fiscal, în acest scop fiind adoptatã Ordonanţa privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã. Orice persoanã care va dobândi calitatea de consultant fiscal în urma promovãrii examenului şi îndeplinirii condiţiilor privind conduita eticã şi profesionalã, studiile şi experienţa necesarã va putea exercita aceastã profesie fãrã vreo îngrãdire care ar putea duce la încãlcarea dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
II. În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 , Curtea constatã cã, potrivit prevederilor art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie, instanţa de contencios constituţional "hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial". În aplicarea acestei prevederi constituţionale, <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 prevede cã instanţa de contencios constituţional "(...) decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, care are legãturã cu soluţionarea cauzei în orice fazã a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia".
Aşa fiind, hotãrârile Guvernului nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate, astfel cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

I. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activitãţii de consultanţã fiscalã, excepţie ridicatã de Societatea de expertizã contabilã N.A.M. - S.R.L. din Tulcea în Dosarul nr. 271/88/2007 al Tribunalului Tulcea - Secţia civilã.
II. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.052/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali, excepţie invocatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 18 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016