Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 912 din 5 decembrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 20 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 912 din 5 decembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 55 din 24 ianuarie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 288/F/CA/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 august 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 288/F/CA/2006, Curtea de Apel Braşov Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" S.A. din Braşov.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul aratã cã, în urma controlului efectuat de inspectorii Autoritãţii Rutiere Române, se întocmeşte o notã de control prin care se constatã sãvârşirea unei abateri de la reglementãrile legale în vigoare, în baza cãreia autoritatea emite o decizie de suspendare a unei copii conforme cu exemplarul original al licenţei de transport eliberate pentru vehiculul rutier deţinut de operatorul de transport rutier şi utilizat la operaţiuni de transport rutier. Textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale invocate, întrucât, deşi potrivit <>art. 64 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 decizia poate fi atacatã la instanţa de contencios administrativ, mãsura suspendãrii copiei conforme cu exemplarul original al licenţei de transport îşi produce în continuare efectele, ceea ce este de naturã a produce grave prejudicii operatorului de transport.
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã excepţia de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã şi aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 prevede posibilitatea operatorului de transport de a se adresa cu plângere instanţelor de contencios administrativ, odatã cu cererea de chemare în judecatã putând solicita şi suspendarea executãrii actului administrativ.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 20 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 nu contravin prevederilor constituţionale invocate, excepţia de neconstituţionalitate cu un atare obiect fiind neîntemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 20 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 102/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 9 mai 2006, potrivit cãruia "Copia conformã a licenţei de transport se suspendã de cãtre autoritatea competentã în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la accesul liber la justiţie, ale art. 24 privind dreptul la apãrare şi ale art. 52 care reglementeazã dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã dispoziţiile legale criticate instituie o sancţiune aplicabilã operatorilor de transport rutier public de cãtre autoritatea competentã în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului. Astfel, art. 20 alin. (2) prevede mãsura suspendãrii copiei conforme cu exemplarul original al licenţei de transport pentru vehiculul rutier deţinut de operatorul de transport rutier şi utilizat la operaţiuni de transport rutier în cazul în care organele competente constatã încãlcarea dispoziţiilor legale în domeniu.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la încãlcarea art. 21 şi art. 24 din Constituţie, Curtea reţine cã, în mãsura în care, potrivit <>art. 64 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , actul administrativ emis de autoritatea competentã poate face obiectul unei plângeri adresate instanţei de contencios administrativ, persoana vãtãmatã are posibilitatea de a contesta legalitatea şi oportunitatea respectivului act.
În aceste condiţii, Curtea considerã nefondatã susţinerea autorului excepţiei potrivit cãreia, sub imperiul reglementãrii deduse controlului, mãsura suspendãrii copiei conforme cu exemplarul original al licenţei de transport scapã controlului instanţelor, contravenind astfel dispoziţiilor referitoare la accesul liber la justiţie sau la dreptul persoanei la apãrare, câtã vreme <>Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , la ale cãrei dispoziţii face trimitere ordonanţa criticatã, prevede la art. 14 alin. (1) cã, "În cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, o datã cu sesizarea, în condiţiile art. 7, a autoritãţii publice care a emis actul, persoana vãtãmatã poate sã cearã instanţei competente sã dispunã suspendarea executãrii actului administrativ pânã la pronunţarea instanţei de fond." Aceastã mãsurã reprezintã o garanţie pentru persoana vãtãmatã în ceea ce priveşte evitarea eventualelor pagube suferite ca urmare a executãrii actului administrativ pretins a fi nelegal şi, în consecinţã, Curtea nu poate reţine în niciun mod critica autorului excepţiei în raport cu dispoziţiile art. 52 din Constituţie care reglementeazã dreptul persoanei vãtãmate într-un drept al sãu ori într-un interes legitim de o autoritate publicã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 288/F/CA/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 decembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016