Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 911 din 16 septembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 911 din 16 septembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 710 din 20 octombrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor "<>art. 38 lit. d) din Legea nr. 215/2001 (actualmente art. 36)", excepţie ridicatã de Mihai Radu Popescu în Dosarul nr. 2.202/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii dã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, sens în care invocã jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 aprilie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.202/30/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 lit. d) (actualmente <>art. 36) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 . Excepţia a fost ridicatã de Mihai Radu Popescu într-o cauzã de contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã prin numeroase hotãrâri pronunţate de instanţele de contencios administrativ ale Tribunalului Timiş s-a constatat "ca fiind legalã practica Consiliului Local al Municipiului Timişoara" de a emite, în temeiul textului de lege criticat, hotãrâri "prin care se constituie taxe şi impozite în favoarea unei societãţi comerciale". Se considerã cã "prin promovarea unei asemenea opinii se creeazã o practicã de încãlcare a principiilor constituţionale de egalitate a subiecţilor de drept în faţa legii". Aşadar, se susţine cã dispoziţiile <>art. 38 lit. d) din Legea nr. 215/2001 sunt contrare art. 16 din Constituţie "în mãsura în care permit autoritãţilor administraţiei publice locale ca prin acte administrative sã impunã taxe comerciale în favoarea unor societãţi comerciale".
Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În aceste sens, aratã cã "textul de lege criticat se înscrie în competenţa autoritãţii publice locale privitor la administrarea domeniului public şi privat al municipiului, în virtutea cãruia consiliul local poate concesiona bunurile proprietate publicã sau privatã, text de lege care nu face altceva decât sã constate principiile constituţionale pe care se întemeiazã întreaga administraţie publicã localã", "adicã, respectivul text de lege nu intrã în coliziune cu prevederile art. 16 din Constituţia României".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã excepţia ca fiind neîntemeiatã. Reglementarea prin dispoziţiile legale criticate a obligaţiei consiliului local de a stabili şi a proba, în condiţiile legii, impozite şi taxe locale nu reprezintã altceva decât consacrarea principiilor constituţionale pe care se întemeiazã întreaga administraţie publicã localã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, "dispoziţiile <>art. 38 lit. d) din Legea nr. 215/2001 (actualmente art. 36)". Într-adevãr, dispoziţiile de lege criticate de autorul excepţiei sunt cuprinse, ca urmare a republicãrii <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, în art. 36 alin. (4) lit. c) din aceasta, care prevede: "(4) În exercitarea atribuţiilor prevãzute la alin. (2) lit. b), consiliul local: [...] c) stabileşte şi aprobã impozitele şi taxele locale, în condiţiile legii; [...]"
Susţinerile de neconstituţionalitate ale autorului excepţiei se întemeiazã pe prevederile art. 16 din Constituţie, referitoare la "Egalitatea în drepturi".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 38 lit. d) din Legea nr. 215/2001 , a cãror neconstituţionalitate se invocã, sunt cuprinse în art. 36 alin. (4) lit. c) ca urmare a republicãrii legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007. Întrucât în actuala redactare se pãstreazã soluţia legislativã de principiu anterioarã, prin prezenta decizie, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra acestor din urmã dispoziţii ale legii.
Analizând susţinerile autorului excepţiei, Curtea constatã cã nu ne aflãm în prezenţa unei excepţii de neconstituţionalitate, în sensul <>Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, ci în prezenţa unei critici formulate în legãturã cu opinia instanţelor de judecatã din Timişoara referitoare la textul de lege criticat. Astfel, se aratã cã, prin hotãrâri ale Tribunalului Timiş - Secţia de contencios administrativ, s-a constatat "ca fiind legalã practica Consiliului Local al Municipiului Timişoara" de a emite hotãrâri "prin care se constituie taxe şi impozite în favoarea unei societãţi comerciale".
Întrucât prin excepţia ridicatã nu sunt formulate critici din care sã rezulte contrarietatea dintre <>art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 215/2001 , republicatã, şi dispoziţii sau principii ale Constituţiei, aceasta nu îndeplineşte cerinţele prevãzute de <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãrora "Sunt neconstituţionale prevederile actelor prevãzute la alin. (1) [legi, tratate internaţionale, regulamentele Parlamentului şi ordonanţele Guvernului], care încalcã dispoziţiile sau principiile Constituţiei", şi, în consecinţã, excepţia urmeazã a fi respinsã.
Pentru aceleaşi considerente nu pot fi reţinute nici susţinerile potrivit cãrora dispoziţiile <>art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 215/2001 sunt contrare art. 16 din Constituţie "în mãsura în care permit autoritãţilor administraţiei publice locale ca prin acte administrative sã impunã taxe comerciale în favoarea unor societãţi comerciale".

Faţã de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Mihai Radu Popescu în Dosarul nr. 2.202/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 septembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Gabriela Dragomirescu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016