Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 91*) din 10 octombrie 1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 91*) din 10 octombrie 1995

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 23 noiembrie 1995
Mihai Constantinescu - preşedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Antonie Iorgovan - judecãtor
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent

Pe rol pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994, ridicatã din oficiu de Judecãtoria Braşov în Dosarul nr. 973/1995 al acestei instanţe.
Dezbaterile asupra exceptiei au avut loc la data de 13 septembrie 1995, fiind consemnate în încheierea din şedinţa respectiva, iar Curtea Constituţionalã a aminat pronunţarea la 20 septembrie, 3 octombrie şi apoi la 10 octombrie 1995, cînd a adoptat prezenta decizie.

CURTEA,
avînd în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin sesizarea Poliţiei Predeal s-a solicitat Judecãtoriei Braşov transformarea în închisoare contravenţionalã a amenzii de 50.000 lei aplicatã Lucianei Uliu, prin Procesul-verbal seria A nr. 1.133.981 din 5 octombrie 1994 al Poliţiei Predeal, pentru sãvîrşirea contravenţiei prevãzute de art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991.
Cauza formeazã obiectul Dosarului nr. 973/1995 al Judecãtoriei Braşov, iar la termenul de 18 aprilie 1995 instanta, din oficiu, a invocat excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 55/1994 privind modificarea cuantumului amenzilor, "avînd în vedere omisiunea de a majorã şi cuantumul sumei de 300 lei ce se aplica la transformarea amenzii în închisoare". Prin încheierea din aceeaşi data, judecãtoria a dispus suspendarea cauzei şi a sesizat Curtea Constituţionalã pentru soluţionarea exceptiei.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, sau solicitat punctele de vedere ale Camerei Deputaţilor, Senatului şi Guvernului asupra exceptiei invocate.
În punctul de vedere al Guvernului se arata ca, prin art. 1 lit. i) din Legea nr. 72/1994, acesta a fost împuternicit sa actualizeze limitele unor amenzi contravenţionale stabilite prin acte normative în vigoare la 1 iunie 1994. Întrucît limitele nu au fost fixate prin legea de abilitare, Guvernul a stabilit, prin art. 1 din Ordonanta nr. 55 din 19 august 1994, ca nivelul lor se majoreazã de 50 de ori, fãrã a depãşi 10 milioane lei pentru persoanele fizice şi 20 milioane lei pentru persoanele juridice. Cu privire la legile care prevãd sancţiuni alternative, prin ordonanta s-au stabilit alte limite decît cele prevãzute în art. 1, fãrã sa se încalce "vreo dispoziţie sau vreun principiu din Constituţie". În concluzie, Guvernul considera ca excepţia este neîntemeiatã.
Camera Deputaţilor şi Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinînd încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor şi avînd în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 55/1994 şi ale Legii nr. 129/1994, raportate la Constituţie, precum şi la dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 şi 3 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia e neconstituţionalitate invocatã.
Prin încheierea de sesizare a Judecãtoriei Braşov se considera neconstitutionala intreaga Ordonanta a Guvernului nr. 55/1994.
Conform art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate poate sa priveasca însã numai o prevedere dintr-o lege sau dintr-o ordonanta de care depinde judecarea cauzei. De aceea excepţia de fata urmeazã a fi analizata exclusiv referitor la sancţionarea contravenţiei prevãzute la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991 ce face obiectul litigiului, celelalte prevederi din aceasta lege fiind irelevante în soluţionare cauzei de cãtre instanta de judecata.
Prin Legea nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, la art. 1 lit. i) s-a prevãzut competenta acestuia de a actualiza limitele unor amenzi contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994.
Ca urmare a acestei abilitari legislative, Guvernul a emis Ordonanta nr. 55/1994, aprobatã ulterior prin Legea nr. 129/1994.
Prin art. II pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, prevederile art. 3 alin. 1 lit. b), raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991, au fost modificate în sensul majorãrii limitelor amenzii de la 5.000-15.000 lei la 50.000-150.000 lei.
Potrivit art. 16 alin. 6 din Legea nr. 61/1991, în cazul neachitarii amenzii aplicate, aceasta urmeazã a fi transformata în închisoare contravenţionalã, socotindu-se o zi închisoare pentru 300 lei, fãrã a putea depãşi 6 luni închisoare.
Întrucît criteriul de transformare a amenzii neachitate în închisoare nu a fost actualizat în funcţie de noile limite ale amenzilor stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, durata închisorii pentru neachitarea acestor amenzi a fost majoratã. Aceasta majorare nu este expresã, dar nu mai puţin evidenta şi imperativa cît timp amenda a fost actualizatã, iar criteriul de transformare a rãmas acelaşi. În consecinta, sub aspect legislativ, rezulta ca prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 s-a majorat nu numai cuantumul amenzilor, dar s-a mãrit şi durata închisorii pentru amenda neachitata. Legea de abilitare însã indreptatea Guvernul sa majoreze numai cuantumul amenzii, nu sa mãreascã şi durata închisorii, care priveşte un alt fapt decît contravenţia sãvîrşitã, şi anume neplata amenzii aplicate.
Ca urmare, necorelarea noului nivel al amenzii cu criteriul de transformare a amenzii neachitate în închisoare contravenţionalã, care a rãmas nemodificata, reprezintã nu o omisiune în reglementare ci dimpotriva, exprima vointa neindoielnica a legiuitorului de a mari durata închisorii cît timp aceasta consecinta este inevitabila.
Depãşirea abilitarii constituie o încãlcare a prevederilor art. 114 alin. (1) din Constituţie care limiteazã strict delegarea legislativã la obiectul acesteia, astfel cum este definit în legea de abilitare.
În consecinta, este neconstitutionala stabilirea duratei închisorii contravenţionale prin transformarea amenzii aplicate potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 55/1994 şi neachitata de cãtre contravenient. Aprobarea ordonanţei prin Legea nr. 129/1994 nu inlatura caracterul neconstitutional al prevederilor art. 3 alin. 1 lit. b), raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991, astfel cum au fost modificate prin ordonanta respectiva, întrucît Parlamentul nu este îndreptãţit sa confirme o norma neconstitutionala care-şi pãstreazã acest caracter cît timp legiuitorul n-a modificat-o.

Fata de considerentele arãtate, în temeiul art. 114 alin. (1) şi al art 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 24 şi art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Admite excepţia de neconstituţionalitate şi constata ca prevederile art. 3 lit. b), raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, aprobatã prin Legea nr. 129/1994, sînt neconstituţionale în mãsura în care se aplica pentru transformarea amenzii neachitate în închisoare contravenţionalã, urmînd ca aceasta transformare sa se facã fãrã a se tine seama de coeficientul de majorare a limitelor amenzii contravenţionale conform Ordonanţei Guvernului nr. 55/1994.
2. Face un apel cãtre Parlament şi Guvern pentru corelarea criteriului de transformare a amenzilor neachitate, prevãzut la art. 16 alin. 6 din Legea nr. 61/1991, cu nivelurile actualizate ale amenzilor instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994.
Cu recurs în termen e 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã în şedinţa publica din 10 octombrie 1995.

PREŞEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu

Magistrat-asistent,
Constantin Burada
-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016